Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Postnord inför ny avgift på paket från Kina

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Bra, då slipper vi förhoppningsvis alla okynnesköp av skräpleksaker m.m. Att försöka få det att framstå som världens undergång som vissa verkar göra i tråden är bara löjligt. Vem behöver en USB-dammsugare för 7kr? De allra flesta köp som görs är helt onödiga och förhoppningsvis får detta beslut som resultat att folk tänker sig för innan de beställer hem en massa skit och som en trevlig sidoeffekt så kanske PostNord kan förbättra pakethanteringen när de slipper handskas med miljontals skräpförsändelser (obetalt dessutom).

Att vissa ställer sig oförstående till varför svenska butiker håller en högre prisnivå är häpnadsväckande. Det är väl klart som f-n att det inte går att hålla samma pris som ett kinesiskt lager som struntar i tull och moms, har barnarbetare som arbetar under slavliknande förhållanden, obefintlig skatteinbetalning till sociala skyddsnät och samhällsfunktioner, närmast obefintliga kostnader för löner och sociala avgifter, icke-existerande butikshyra, transportkostnader som finansieras via våra skattemedel osv. ad infinitum.

Skickades från m.sweclockers.com

Fattar inte att folk ens nämner detta.
Tror du kabeln jag köper i Sverige INTE kommer ifrån Kina och inte har tillverkats under SAMMA dåliga villkor?
Men det är ju också ok att folk köpte sina iPhones osv när folk bokstavligen slängde sig ner till sin död för villkoren var så fruktansvärda, lul dubbelmoral.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Så posten "vill" ha administration på dessa paket också? För att få mindre jobb? Borde de inte kunna ta en rimligare avgift för portot och vara glada istället? Och samtidigt minska portot till en rimlig nivå för vanliga dödliga medborgare...

Nej, ta ut en rimlig porto avgift är just vad de inte kan.
Portot betalas av den som skickar paketen, och betalas till posten i det land det skickas ifrån. I det här fallet Kina. Sedan så skall ju svenska Posten få en ersättning från kinesiska postverket för att ta över hanteringen av paketen när de kommer till Sverige.
Hur stor ersättning det är bestäms av internationella avtal. Tyvärr är gällande avtal ganska gamla och gör att paket från Kina subventioneras p.g.a Kina betraktades som ett u-land när avtalen gjordes och då ansågs behöva hjälp för att bygga upp sin postverksamhet.

Så Postnord är skyldiga att hantera alla dessa paket som kommer från Kina, men de får pissdålig ersättning för dem och går back på vartenda ett av dem.

Nu så blir de även skyldiga att hantera moms betalningar för alla paketen vilket blir en massa extrajobb. Ja, egentligen har de varit skyldiga att göra det hela tiden men det har slarvats med det tidigare.

Den där administrationsavgiften är nog till för att täcka deras faktiska kostnader. Den dagen det inte går att skicka paket från Kina till Sverige nästan gratis - den dagen kan nog avgiften också sänkas eller tas bort helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juicis:

Fortfarande billigt med tanke på allt arbete som ligger bakom.

Fast nej, som sagt, 100 gånger bättre fraktbolag har lägre avgifter än postnord.

Permalänk
Medlem

Man kan köpa från svenska importörer istället. De beställer tusentals containrar med kinesiskt skit årligen.sp slipper man så dyr fraktavgift.

Kina kommer man inte undan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Fast nej, som sagt, 100 gånger bättre fraktbolag har lägre avgifter än postnord.

De har inte samma godsmängd att hantera.

Lita bara på mig... jag jobbar med den här skiten på Arlanda

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem

Sluta gnälla om frakten. Åkerier och bolag går på knä. Utländska chaufförer få köra men skrotbilar på vägarna och köra ihjäl folk i olyckor. 1 lastbil ska ha gods upp till taket och då är de inte undra på nåt går sönder eller bli sent. De är fan inte gratis att frakta skiten. Folk beställer 5 förbokningar på nån produkt med gratis frakt. Tar den som kommer först och returnera resten utan att betala ett skit. Då ska man inte sitta och gnälla på frakt priser eller att skit är sönder. Angående kina paket så kan man ju beställa 10 olika grejer som blir 10 olika paket och ska fraktas från kina och gå igenom alla länder och sorteras. Slipper postnord alla kina paket så kanske frakterna i Sverige får högre kvalite.

Permalänk
Medlem

Återigen helt jävla sinnessjukt.

Sverige är sån äcklig jävla stat. Här har jag helt och hållet handlat varor för vad de faktiskt är värda, skippat alla mellanhänder som Svenska butiker och skit för att få min vara till ett respektabelt pris.

Nu ska jag helt plötsligt betala giriga jävla företag och svenska löner för samma skit, varför? Jag vill inte sponsra några företag, jag sparar hellre de pengarna.

Varför ska jag köpa en citronpress på cervera för 200kr när jag kan beställa från Aliexpress för 50kr? Allt jag gör är betalar Svenska företag för samma skit, jag har inget problem med att handla från företag i Sverige om det är gjort i Sverige men när företagen gör exakt samma sak som oss och sen tjänar på det och vi förlorar. Finns inget jävla logiskt argument till varför det här är bra.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

Effekten blir nog bara att man köper Kina-importerade saker från EU istället.

Köper redan kablar och småprylar från EU. Det är kanske 2-3$ isället för 1$, men frakten är också mycket snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Varför är det inte hållbart? Dom fick ju nyligen 2,2 miljarder i krispaket finansierat av våra skattepengar.

Du svarade just på det själv. De behövde ett krispaket för att kunna finansiera sin verksamhet. Sedan är detta ett krav från tullverket.. alltså inget påfund av Postnord.

Skrivet av Aleshi:

Oskäligt hög avgift. Solklart fall av statlig protektionism.

Nej det är det inte. Det är ett svar på tullverkets krav att man måste ta denna avgift. Protektionism hade det varit om man krävt extra höga avgifter på allt importerat men det har man inte. Man har snarare lagt en liknande avgift som redan finns på andra varor från resten av världen.. skillnaden är helt enkelt att Kina tidigare kommit runt detta. Dessutom för att det ska räknas som protektionism så måste det finnas konkurrens mellan ett inhemskt företag och ett utländskt. Det gör det inte i detta fallet.. utan denna avgift är helt enkelt där för att tullverket krävt att den ska tas. En avgift som Postnord kommit undan tidigare men inte nu.. så folk i detta kommentarfält måste ju ställa sig frågan. Är det helt okej att Postnord ska gå på knäna för att ni ska ha chansen att komma runt lagar och regler? Det är lika mycket ett moraliskt som ekonomiskt dilemma.

Skrivet av ggalaxyy:

BRA! Kanske sätter Postnord ut spelet en gång för alla..

Och vem ska då dela ut din post? Och framförallt.. Tror du seriöst att du skulle slippa denna avgift om någon annan tog över?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv

Låter vettigt, kinapaketen har haft egna spelregler som missgynnat mer legitim handel. Sedan finns fler fraktbolag än Postnord att leverera med så alternativ finns alltid.

Återstår att se hur det hela blir efter ändringarna bara. Det är trots allt inte bra som det är idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Fattar inte att folk ens nämner detta.
Tror du kabeln jag köper i Sverige INTE kommer ifrån Kina och inte har tillverkats under SAMMA dåliga villkor?
Men det är ju också ok att folk köpte sina iPhones osv när folk bokstavligen slängde sig ner till sin död för villkoren var så fruktansvärda, lul dubbelmoral.

Givetvis kommer de från samma fabrik i Kina fast utan de påslag jag nämnde i mitt förra inlägg vilket så klart driver upp de svenska priserna. Jag förstår inte riktigt hur det går att misstolka.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Hahaha de efterblivna jävlarna tror att det kommer gå från 150 000 paket om dagen till 120 000 paket om dagen och att de ska få 25% och 125kr per försändelse på 120 000 paketen....

Är det samma klåpare som är Postnords ekonomiassistent som gör Sossarnas årsbudget? Säger sig ju självt att ingen kommer vilja betala 125kr + moms. Blir inga paket.

Postnord kommer nog bara att bli glada om det slutar komma en massa paket från Kina.
Varken Postnord eller staten tjänar några pengar på de paketen idag, så i värsta fall så går de plus-minus noll på den här ändringen. Har de tur så kan de t.om. få in extra pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Nej, ta ut en rimlig porto avgift är just vad de inte kan.
Portot betalas av den som skickar paketen, och betalas till posten i det land det skickas ifrån. I det här fallet Kina. Sedan så skall ju svenska Posten få en ersättning från kinesiska postverket för att ta över hanteringen av paketen när de kommer till Sverige.
Hur stor ersättning det är bestäms av internationella avtal. Tyvärr är gällande avtal ganska gamla och gör att paket från Kina subventioneras p.g.a Kina betraktades som ett u-land när avtalen gjordes och då ansågs behöva hjälp för att bygga upp sin postverksamhet.

Så Postnord är skyldiga att hantera alla dessa paket som kommer från Kina, men de får pissdålig ersättning för dem och går back på vartenda ett av dem.

Nu så blir de även skyldiga att hantera moms betalningar för alla paketen vilket blir en massa extrajobb. Ja, egentligen har de varit skyldiga att göra det hela tiden men det har slarvats med det tidigare.

Den där administrationsavgiften är nog till för att täcka deras faktiska kostnader. Den dagen det inte går att skicka paket från Kina till Sverige nästan gratis - den dagen kan nog avgiften också sänkas eller tas bort helt.

Gällande avtal är inte särskilt gammalt, runt fyra år eller så. Dock så har näthandeln från Kina exploderat sedan det senaste avtalet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Återigen helt jävla sinnessjukt.

Sverige är sån äcklig jävla stat. Här har jag helt och hållet handlat varor för vad de faktiskt är värda, skippat alla mellanhänder som Svenska butiker och skit för att få min vara till ett respektabelt pris.

Nu ska jag helt plötsligt betala giriga jävla företag och svenska löner för samma skit, varför? Jag vill inte sponsra några företag, jag sparar hellre de pengarna.

Varför ska jag köpa en citronpress på cervera för 200kr när jag kan beställa från Aliexpress för 50kr? Allt jag gör är betalar Svenska företag för samma skit, jag har inget problem med att handla från företag i Sverige om det är gjort i Sverige men när företagen gör exakt samma sak som oss och sen tjänar på det och vi förlorar. Finns inget jävla logiskt argument till varför det här är bra.

Har du funderat på att flytta till Kina?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Om du brytt dig om att läsa det du kommenterar skulle du sett att det gäller svensk lagstiftning beslutad av riksdagen.

Vad gäller momsen ja. 125kr i adminavgift per paket är hutlöst.

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem

Hur svårt kan det vara o förstå.. att jobba gratis är nog inget som nån vill göra. gamla regler o skit som gjort att posten ska jobba gratis med kina paket. Hur roligt vore det för DIG om du jobbade med massa hantering och utlämning utan att få en krona?.

Klart dom ska ha betalt för arbetet även från kina idag. Då kanske dom kan bygga upp bättre posthantering, för den är inte byggd för dagens postgång som det är. förr var det inte lika mkt internetshoping, ingen alls innan nätet kom till.. nu är det bara online o byggnaderna är inte anpassade detta. det har exploderat från kina på kort tid, och utan att få en krona.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Att vissa ställer sig oförstående till varför svenska butiker håller en högre prisnivå är häpnadsväckande. Det är väl klart som f-n att det inte går att hålla samma pris som ett kinesiskt lager som struntar i tull och moms, har barnarbetare som arbetar under slavliknande förhållanden, obefintlig skatteinbetalning till sociala skyddsnät och samhällsfunktioner, närmast obefintliga kostnader för löner och sociala avgifter, icke-existerande butikshyra, transportkostnader som finansieras via våra skattemedel osv. ad infinitum.

Skickades från m.sweclockers.com

Du ska nog se att tröjan som hänger på HM är täckt av blod från barnarbete om du kollar extra noga

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Skrivet av moonblase:

Aliexpress har ju börjat anpassa sig med eu-varuhus redan, iatället för att skickas från kina, skickas det från ett land inom. Eu

Finns det något sätt att bara hitta sånt som skickas från EU på AliExpress?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Läst en del kommentar på facebook och det är roligt och se hur hjärntvättade vissa är.

"Nu sparar vi miljön och folk börjar handla ifrån Sverige igen!"

Var.. Tror.. Ni... Varorna... Kommer.. IFRÅN!?

Den enda vinnaren här är Postnord och Svenska företag, inte miljön, inte vi konsumenter.

Grattis.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cameltotem:

Återigen helt jävla sinnessjukt.

Sverige är sån äcklig jävla stat. Här har jag helt och hållet handlat varor för vad de faktiskt är värda, skippat alla mellanhänder som Svenska butiker och skit för att få min vara till ett respektabelt pris.

Nu ska jag helt plötsligt betala giriga jävla företag och svenska löner för samma skit, varför? Jag vill inte sponsra några företag, jag sparar hellre de pengarna.

Varför ska jag köpa en citronpress på cervera för 200kr när jag kan beställa från Aliexpress för 50kr? Allt jag gör är betalar Svenska företag för samma skit, jag har inget problem med att handla från företag i Sverige om det är gjort i Sverige men när företagen gör exakt samma sak som oss och sen tjänar på det och vi förlorar. Finns inget jävla logiskt argument till varför det här är bra.

För att någon måste börja betala för i leveransiern i Sverige för paketen som kommer från Kina. Det görs inte nu vilket inte är hållbart. Problemet är väl att generellt sett inte är så intresserade av att leverera tjänster som de inte kan ta betalt för. Vill du så kan du säkert ge dig in på marknaden och konkurrera men jag misstänker att även du är lite avgit ställd till att inte få betalt för leveranserna...
Nuvarande system kanske inte låter helt balanserat däremot. Det är rätt saftiga påslag som känns bra mycket högre än de behöver vara. Men ja, nuvrande situation var ju inte riktigt hållbar.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Visst är det trist att småsaker blir dyrare men man måste ändå inse att det skall vars samma villkor för alla.
Förstår inte varför folk börjar klaga på svenska priser. I sverige är det 25% moms som gäller.

Fan, ni vill ha en bra lön, bra villkor, betald semester men SAMTIDIGT vill ni köpa allt från kina?
Det är ju era familjer, vänner osv som jobbar i butikerna!

Är det rimligt att beställa en sladd som ni betalar 10kr för när de faktiska kostnaderna för att få det till er brevlåda är betydligt större? Visst det är trist som sagt men det berör ju bara småsaker.

Sen ska det bli spännande att se hur man löser det hela i praktiken...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Återigen helt jävla sinnessjukt.

Sverige är sån äcklig jävla stat. Här har jag helt och hållet handlat varor för vad de faktiskt är värda, skippat alla mellanhänder som Svenska butiker och skit för att få min vara till ett respektabelt pris.

Nu ska jag helt plötsligt betala giriga jävla företag och svenska löner för samma skit, varför? Jag vill inte sponsra några företag, jag sparar hellre de pengarna.

Varför ska jag köpa en citronpress på cervera för 200kr när jag kan beställa från Aliexpress för 50kr? Allt jag gör är betalar Svenska företag för samma skit, jag har inget problem med att handla från företag i Sverige om det är gjort i Sverige men när företagen gör exakt samma sak som oss och sen tjänar på det och vi förlorar. Finns inget jävla logiskt argument till varför det här är bra.

Om Sverige är en sådan "Äcklig jävla stat" så kanske du borde ta och flytta? Du kommer nog snabbt inse att var du än åker i världen så kommer du märka att dessa länder inte riktigt ger dig det nät som du får i detta land. Och nej. Du har inte handlat varor för vad de värda. Du har handlat varor för enorma underpriser och genom utnyttjande av kryphål.

Ja.. Varför betala svenska löner? Går du till jobbet och jobbar gratis då? Eller kanske det inte är samma sak när andra ska BETALA DIN LÖN?

Skrivet av SuperNova:

Visst är det trist att småsaker blir dyrare men man måste ändå inse att det skall vars samma villkor för alla.
Förstår inte varför folk börjar klaga på svenska priser. I sverige är det 25% moms som gäller.

Fan, ni vill ha en bra lön, bra villkor, betald semester men SAMTIDIGT vill ni köpa allt från kina?
Det är ju era familjer, vänner osv som jobbar i butikerna!

Är det rimligt att beställa en sladd som ni betalar 10kr för när de faktiska kostnaderna för att få det till er brevlåda är betydligt större? Visst det är trist som sagt men det berör ju bara småsaker.

Sen ska det bli spännande att se hur man löser det hela i praktiken...

Folk klagar för att de inte längre får utnyttja systemet utan att tänka vad det leder till.

Skrivet av Cameltotem:

Läst en del kommentar på facebook och det är roligt och se hur hjärntvättade vissa är.

"Nu sparar vi miljön och folk börjar handla ifrån Sverige igen!"

Var.. Tror.. Ni... Varorna... Kommer.. IFRÅN!?

Den enda vinnaren här är Postnord och Svenska företag, inte miljön, inte vi konsumenter.

Grattis.

Så du menar att frakt över halva världen är lika miljövänligt som frakt från din lokala butik? Dessutom är det inte Postnord som drivit igenom detta ännu en gång utan det är riksdagen efter tullverket har sagt sitt. De har i sin tur bara täppt igen ett kryphål.

Om vi ställer dig en motfråga dessutom.

VAR.... TROR.... DU... ATT...... ARBETARNAS.... LÖNER.... KOMMER.... IFRÅN?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

@Erik_T: Posten kommer tjäna på detta då dagens Kina paket är en ren förlust affär för Posten så minskade volymer plus avgift är en ren vinstaffär.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenharl:

Du ska nog se att tröjan som hänger på HM är täckt av blod från barnarbete om du kollar extra noga

Läs gärna mitt senaste inlägg några poster upp...Jag handlar f.ö. inte på skräpkedjor som H&M utan väljer att lägga mina pengar på produkter som (förhoppningsvis) tillverkas under schyssta villkor och med råvaror som inte behöver vädras i flera veckor för att bli av med alla gifter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Jag är nog en av de få (verkar det som) som tycker att detta är en vettig förändring. Det har ju varit helt absurt att just post från Kina varit i stort sett avgiftsfria.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Läst en del kommentar på facebook och det är roligt och se hur hjärntvättade vissa är.

"Nu sparar vi miljön och folk börjar handla ifrån Sverige igen!"

Var.. Tror.. Ni... Varorna... Kommer.. IFRÅN!?

Den enda vinnaren här är Postnord och Svenska företag, inte miljön, inte vi konsumenter.

Grattis.

Miljöbesparingen ligger i att folk avstår från okynnesköp av skräp som fraktas runt halva klotet. De flesta skulle aldrig köpa samma produkter i butik med alla våra svenska påslag, precis som att de flesta kommer att avstå från att köpa leksaker för ensiffriga belopp när det tas ut 125kr i avgift.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Skrota Postnord istället!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk

inte bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

För att någon måste börja betala för i leveransiern i Sverige för paketen som kommer från Kina. Det görs inte nu vilket inte är hållbart. Problemet är väl att generellt sett inte är så intresserade av att leverera tjänster som de inte kan ta betalt för. Vill du så kan du säkert ge dig in på marknaden och konkurrera men jag misstänker att även du är lite avgit ställd till att inte få betalt för leveranserna...
Nuvarande system kanske inte låter helt balanserat däremot. Det är rätt saftiga påslag som känns bra mycket högre än de behöver vara. Men ja, nuvrande situation var ju inte riktigt hållbar.

Förstår det men nuvarande förslag är inte rimligt, börja med införa moms, de är skalbart och logiskt. 125KR för något som kostade 10kr är inte rimligt men 25% av 10kr är rimligt.

Skrivet av Xinpei:

Om Sverige är en sådan "Äcklig jävla stat" så kanske du borde ta och flytta? Du kommer nog snabbt inse att var du än åker i världen så kommer du märka att dessa länder inte riktigt ger dig det nät som du får i detta land. Och nej. Du har inte handlat varor för vad de värda. Du har handlat varor för enorma underpriser och genom utnyttjande av kryphål.

Ja.. Varför betala svenska löner? Går du till jobbet och jobbar gratis då? Eller kanske det inte är samma sak när andra ska BETALA DIN LÖN?

Folk klagar för att de inte längre får utnyttja systemet utan att tänka vad det leder till.

Tror du helt ärligt att allt du köper är det riktiga värdet? Ett grafikkort kanske kostar 500kr att producera, en kaffemugg för 200kr kostar 2kr.

Allt annat är vinst, Kina är billig arbetskraft så klart och de går med vinst annars hade ge givetvis inte funnits. Men nu vill giriga Svenskar ha pengarna istället och med härliga staten så straffar man återigen individen. Som sagt, företag jublar och konsumenter är arga.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Skrota Postnord istället!

Och ersätta med vad? Och som följdfråga. Tror du man slipper denna avgift om ett privat företag som t.ex. DHL tar över?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |