Bredbandsbolaget och retur av utrustning

Permalänk
Skrivet av massepasse:

@Math-ematics: Yes, jag var *mycket* noga med att i samtliga kontakter ange att retursedel skulle skickas till en annan adress.

Vi hade ett muntligt avtal att de skulle skicka retursedel i april. Det diskuterades aldrig hur länge det skulle ta att få ut denna.

Det är märkligt att de med enkelhet får iväg en digital faktura på 500 kr i september, men att det inte fram till dess går att skicka ut en enkel påminnelse om att "vänligen returnera vår utrustning, här har du fraktsedel" - innan faktura i september.

Att det sedan i september krävs 2-3 ytterligare samtal/påminnelser att de ska skicka ut fraktsedel är obegripligt.

Sen undrar vän av ordning varför de inte makulerar fakturan på 500 kr när modemet kom i retur?

Men det är klart, om Bredbandsbolaget sätter detta i system så blir det ju en schysst extra intäkt när man ändå tappat kunden.

Så länge man betalar är allt frid å fröjd, men när man ska kliva ur ska det inte vara enkelt.

Så ifrån April - September skedde inga samtal och alla tog vid i September?

Hur kan du vara förvånad att det går till inkasso?

Permalänk
Medlem

re

Skrivet av massepasse:

@raGGGe: Detta har hänt mig också, men Bredbandsbolaget har verkligen skött sig uruselt.

Jag sa upp abonnemanget i april 2017 och bad om en fraktsedel. Jag var tydlig att denna skulle skickas till en annan adress än där abonnemanget fanns, eftersom lägenheten skulle stå tom. Jag har nu i efterhand fått veta att denna fraktsedel aldrig skickades. De har alltså erkänt att de missade detta.

Jag väntade och väntade på retursedel som ju aldrig kom. Men i september 2017 kommer en digital faktura på 500 kr. Jag ringde därefter 3 gånger och bad om fraktsedel. Varje gång sa de att de skickat (men som de förstås aldrig gjorde). Efter fjärde försöket erhöll jag retursedel och jag kunde returnera modemet.

Döm om min förvåning när det nu i veckan dyker upp ett inkassokrav från Intrum på ca 780 kr. Jag har ringt och under 50 minuter förklarat till kundtjänsten på Bredbandsbolaget om händelseförloppet ovan. Men de vägrar att lösa inkassokravet, utan de säger att de inte gjort något fel. Det är så anmärkningsvärt usel kundhantering och kundbemötande så att jag häpnar.

De menar att det var "mitt fel" att jag inte upptäckte att ingen fraktsedel skickades ut i april i samband med att jag sa upp abonnemanget.

Så sjukt att de inte lyckas skicka ut fraktsedlar för att sedan kunna skicka en faktura på 500 kr för modemet. Det är uppenbart att de satt detta i system för att driva in pengar.

Att vi är flera som behandlas på detta brutala och hänsynslösa sätt av Bredbandsbolaget / Telenor gör att jag börjar fundera om vi borde driva detta tillsammans. Kruxet är att jag känner att jag redan lagt för mycket tid i förhållande till de 780 kr som Bredbandsbolaget lurat till sig.

Jag kommer aldrig någonsin att befatta mig med Bredbandsbolaget och jag varnar alla andra att se upp för att hamna i samma situation. Akta er för Bredbandsbolaget som helt uppenbart lurar kunderna.

- Mats, Luleå

Intressant jag fick iallafall tillslut min retursedel dock tog det sådan tid så jag ringde dom igen och bad dom skicka den till jobbet idag fick jag den till min hemadress ..........

Man måste alltså uppdatera huvudadressen för att fanskapet ska skickas rätt det är fan sorgligt att endast en av de sju personerna jag varit i kontakt med på supporten har tänkte på detta och att bredbandsbolaget inte har styrt upp detta tidigare kanske dags att skaffa en konsumentombudsman man kan prata med direkt.

Permalänk
Skrivet av raGGGe:

Intressant jag fick iallafall tillslut min retursedel dock tog det sådan tid så jag ringde dom igen och bad dom skicka den till jobbet idag fick jag den till min hemadress ..........

Man måste alltså uppdatera huvudadressen för att fanskapet ska skickas rätt det är fan sorgligt att endast en av de sju personerna jag varit i kontakt med på supporten har tänkte på detta och att bredbandsbolaget inte har styrt upp detta tidigare kanske dags att skaffa en konsumentombudsman man kan prata med direkt.

Jag är inne på vecka 3 i väntan på retursedel, detta efter två samtal, mail samt FB chatt.

Jag förstår att det inte kan vara så lätt om det det är nyanställda, dom har haft två jobbiga veckor där ingenting fungerade. Dom har några veckor på sig innan abbet avslutas innan Bahnhof kickar igång

Permalänk
Medlem

Uppdatering

Idag damp det ner ett inkassokrav Bredbandsbolaget har inte bara misslyckats med att skicka ut en retur avi under 6 månaders tid utan man misslyckas även makulera fakturor.

Tur att man sparade kvittot från postnord.....

Permalänk
Medlem

Jag fick inte heller någon retursedel. Ringde in och de sa att returfrakten står man själv för, det är en del av avtalet. Jag hänvisade till avtalet (som jag sparat) där det står att allting är helt gratis. Då förklarade de sig och sa att det var ett gammalt avtal som inte gällde. Jag ringde upp 30 minuter senare, förklarade läget och fick då en retursedel skickad till mig direkt. Jag hade inte en retursedel i det ursprungliga paketet.

Tror det sparar några kronor på att folk lyssnar första gången och inte orkar bråka.

Visa signatur

Utnyttja din dag, var dag.

Permalänk
Medlem

dom försökte få tillbaka utrusting dom aldrig skickade ut från mig

Permalänk
Medlem

Hm, man kanske skulle ligga på dom om att få sin retur fraktsedel ändå då.

Jag sa upp mitt abonnemang för några månader sedan och när han sa att jag ska skicka tillbaks modemet så frågade jag om en fraktsedel. Han sa att det är inget dom står för, men han kunde göra ett undantag.

Jag väntar fortfarande på den där fraktsedeln som såklart aldrig kommer dyka upp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Jag väntar fortfarande på den där fraktsedeln som såklart aldrig kommer dyka upp.

Min kombo sa upp sitt BBB-abonnemang för över 10 månader sedan.
Han har fortfarande modemet liggande i en påse och väntar på fraktsedeln...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.