M.2 PCIE med Intel 600P

Permalänk
Medlem

M.2 PCIE med Intel 600P

Hej

Är det någon som har kombinationen PCIe och M.2?
Jag stoppade in denna kombo i min Microserver Gen10 och skrivhastigheten är kass.
Ca 100MB/s går den i snitt och följer jag hastigheten med dstat så ser jag att den oftast kör i 23MB/s
och hoppar upp i ca 400MB/s var 5 sekunder ungefär bara för att under närmaste 5 sekunder ligga på 23MB/s.

Har ingen möjlighet att testa M.2 disken enbart just nu så har lite svårt att lista ut vilket det är som felar.
Nån som har denna kombo eller med annat PCIe-kort?

Permalänk
Medlem

Är du säker på att du har rätt inställt i BIOS? drivrutiner?

har du andra kort i datorn som kör på PCIe?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Är du säker på att du har rätt inställt i BIOS? drivrutiner?

har du andra kort i datorn som kör på PCIe?

Det enda jag har i BIOS angående PCI är "Above 4G Decoding" den var satt på disabled. Ska testa Enabled om det ändrar något.
Drivrutiner finns/behövs inga. Inga andra kort finns i den.

Permalänk
Medlem

Har för mig att jag sett trådar och recensioner med samma bekymmer tidigare och då har det väl varit att det är hela konstruktionen som är värdelös.

Nedan, Toms Hardware som exempel:

"The 600p series uses a fixed-capacity SLC buffer that increases in size with each leap in capacity. The SSD writes incoming data to the SLC-programmed buffer to decrease media wear and increase performance. The 600p does not use a direct-to-die algorithm, which bypasses the SLC cache when the buffer is full like most other SSDs. As a result, when the buffer is full the incoming data must wait while the SSD expunges existing cached data. The "up to" performance is a measurement of the SLC buffer speed, and if you need to write data that exceeds the size of the buffer the performance will fluctuate. We'll explore that characteristic in our tests.

The 600p 128GB tackles sequential reads at 770 MB/s, but the sequential write performance is only 450 MB/s (less than most mainstream SATA 6Gb/s products). Intel spec’d the random performance at up to 35,000/91,000 read/write IOPS, and it has a 4GB SLC buffer."

Från Anandtech: (Gäller 512Gb versionen som har någorlunda vettiga specifikationer)

"Even with our expectations thus lowered, the Intel SSD 600p fails to measure up. But this isn't a simple case of a budget drive that turns out to be far slower than its specifications would imply. The SSD 600p does offer peak performance that is as high as promised. The trouble is that it only provides that performance in a narrow range of circumstances, and most of our usual benchmarks go far beyond that and show the 600p at its worst."

Verkar vara bland det sämsta SSD köp man kan göra om man ser till specifikationerna (speciellt den minsta 128Gb modellen), recensionerna och användare upplevelserna. Den kanske skulle fungerasom en OS disk i en enklare kontorsdator, men inte mycket mer tyvärrr.
Hoppas du har möjligheten att häva köpet genom öppet köp eller liknande.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Hm, lite onödigt med med m.2 över PCIe om man ändå inte nyttjar bandbredden

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Har för mig att jag sett trådar och recensioner med samma bekymmer tidigare och då har det väl varit att det är hela konstruktionen som är värdelös.

Nedan, Toms Hardware som exempel:

"The 600p series uses a fixed-capacity SLC buffer that increases in size with each leap in capacity. The SSD writes incoming data to the SLC-programmed buffer to decrease media wear and increase performance. The 600p does not use a direct-to-die algorithm, which bypasses the SLC cache when the buffer is full like most other SSDs. As a result, when the buffer is full the incoming data must wait while the SSD expunges existing cached data. The "up to" performance is a measurement of the SLC buffer speed, and if you need to write data that exceeds the size of the buffer the performance will fluctuate. We'll explore that characteristic in our tests.

The 600p 128GB tackles sequential reads at 770 MB/s, but the sequential write performance is only 450 MB/s (less than most mainstream SATA 6Gb/s products). Intel spec’d the random performance at up to 35,000/91,000 read/write IOPS, and it has a 4GB SLC buffer."

https://img.purch.com/r/600x450/aHR0cDovL21lZGlhLmJlc3RvZm1pY3JvLmNvbS9CL1cvNjEyMTQwL29yaWdpbmFsL1NMQ181MTIucG5n

https://img.purch.com/r/600x450/aHR0cDovL21lZGlhLmJlc3RvZm1pY3JvLmNvbS9CL1gvNjEyMTQxL29yaWdpbmFsL1NMQ18yNTYucG5n

Från Anandtech: (Gäller 512Gb versionen som har någorlunda vettiga specifikationer)

"Even with our expectations thus lowered, the Intel SSD 600p fails to measure up. But this isn't a simple case of a budget drive that turns out to be far slower than its specifications would imply. The SSD 600p does offer peak performance that is as high as promised. The trouble is that it only provides that performance in a narrow range of circumstances, and most of our usual benchmarks go far beyond that and show the 600p at its worst."

Verkar vara bland det sämsta SSD köp man kan göra om man ser till specifikationerna (speciellt den minsta 128Gb modellen), recensionerna och användare upplevelserna. Den kanske skulle fungerasom en OS disk i en enklare kontorsdator, men inte mycket mer tyvärrr.
Hoppas du har möjligheten att häva köpet genom öppet köp eller liknande.

Hade 600p 512GB versionen i min tidigare stationära och den fungerade enligt spec dock så är ju detta 128GB varianten.
Förväntade mig inte mycket men att ligga på 23MB/s märks ju tyvärr.

Bootade nu med Ubuntus Live USB och kör jag en bench där den skriver och läser samtidigt ligger den på 540MB/s läs och 170MB/s skriv.
Vet inte om man ska nöja sig med det eller byta ut den. Har ett par dagar på mig att ångra köpet.
Kanske bättre lägga till ett par hundra kr och köpa Samsung istället. Får ju 10gg skrivhastigheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Hm, lite onödigt med med m.2 över PCIe om man ändå inte nyttjar bandbredden

Inte onödigt om man behöver alla sata portar man kan komma över det är ju trotts allt en Microserver

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Inte onödigt om man behöver alla sata portar man kan komma över det är ju trotts allt en Microserver

Jo men det finns billigare M.2 som kör över SATA-interfacet utan att ta upp en SATA-port

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Öppnade en ticket hos Dustin. Ska byta ut den mot Samsung 960 Evo
250GB M.2 PCI Express 3.0 x4 (NVMe)
Får se hur den agerar. Kanske borde lösa en kylfläns också när jag ändå håller på.

Permalänk
Avstängd

@Superthug: 600P har prestandaproblem i samband med att Cachen blir full. Sen vet jag inte vad du ska med en NVMe disk till i en Microserver, chansen att du nyttjar dess fulla potential är ju obefintlig.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Hade 600p 512GB versionen i min tidigare stationära och den fungerade enligt spec dock så är ju detta 128GB varianten.
Förväntade mig inte mycket men att ligga på 23MB/s märks ju tyvärr.

Det är stor skillnad mellan 512GB-modellen och 128GB när det gäller 600p, både sekventiell hastighet och IOPS är avsevärt lägre på 128GB-modellen. Och viktigast av allt, 128GB har bara 4GB SLC-cache medan 512GB har 16GB, och när den cachen tar slut dyker prestandan rejält. 512GB-modellen går att använda (men är alldeles för dyr) så länge man inte pressar den allt för hårt, men de mindre modellerna bör man undvika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Hej

Är det någon som har kombinationen PCIe och M.2?
Jag stoppade in denna kombo i min Microserver Gen10 och skrivhastigheten är kass.
Ca 100MB/s går den i snitt och följer jag hastigheten med dstat så ser jag att den oftast kör i 23MB/s
och hoppar upp i ca 400MB/s var 5 sekunder ungefär bara för att under närmaste 5 sekunder ligga på 23MB/s.

Har ingen möjlighet att testa M.2 disken enbart just nu så har lite svårt att lista ut vilket det är som felar.
Nån som har denna kombo eller med annat PCIe-kort?

Inget fel på PCI-E delen, men disken du valt (600p) går ner till ca USB2 prestanda när SLC cachen blir full. Där finns en hel del att läsa om dessa diskar om du bara söker på detta forum. Felet ligger i ett uselt NAND, kombinerat med en halvdålig kontroller, som saknar direct-TLC Write (så all data måste först skrivas till SLC cachen, och sen igen till TLC), även när SLC cachen är full. Detta ger latensspikar värre än HDDs, prestanda sämre än HDD (i sekventiell skrivning iaf) och mer eller mindre värdelös disk... förutom i extremt lätt arbete som aldrig överstiger SLC cachen.

Kort sagt, byt till nästan vad som helst annat... även vettiga SATA SSDer.

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Jag läste lite om den men eftersom jag inte hittade någon som hade testat med PCIe adaptern var jag osäker.
Tänkte inte hastigheten skulle bli så dålig men det blev den.
Har nu beställt denna. Den borde göra susen.
Passade även på att beställa kylfläns till den. Återkommer med info hur den fungerar

Permalänk
Medlem

@Superthug: Kör inte på 250gb versionen, den har typ samma problem som intel, 500gb och uppåt är de enda i 960 evo serien som inte kommer bottlenecka sig själv, kolla runt på lite reviews så förstår du vad jag menar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

@Paddanx: Jag läste lite om den men eftersom jag inte hittade någon som hade testat med PCIe adaptern var jag osäker.
Tänkte inte hastigheten skulle bli så dålig men det blev den.
Har nu beställt denna. Den borde göra susen.
Passade även på att beställa kylfläns till den. Återkommer med info hur den fungerar

Du har skrivit in diskens namn som en länk, det förklarar varför ingenting hände när jag fortsatte klicka länken flera gånger. Här är vad som stod som URL: Samsung 960 Evo 250GB M.2 2280 PCI Express 3.0 x4 (NVMe)

Visa signatur

Siter som tar upp Frame Times/99th percentile/1% low fps i sina grafikkortstester: http://www.gamersnexus.net/, http://www.guru3d.com/, http://www.custompcreview.com/, http://arstechnica.co.uk/ http://www.pcper.com/, http://techreport.com/, http://www.tomshardware.com/,
Site som tar upp om spelen som är testade i deras grafikkortsrecensioner är sponsrade eller utvecklade i samarbetade med Nvidia/AMD: http://techgage.com/category/graphics-and-displays/

Permalänk
Medlem