Spelar det verkligen roll vilken ISP man har inom stadsnät?

Permalänk
Medlem

Spelar det verkligen roll vilken ISP man har inom stadsnät?

Suttit och funderat lite på detta.

Jag ex bor i Kristianstad och har stadsnät via iTux.
Jag har haft Bredband2 senast 2016 och Bahnhof sen dess. Alla avbrott som varit har ingen utav dessa kunnat göra något åt då det legat hos itux.

Igår låg ex nätet nere över 24h, pga söndrig switch där jag bor, inget Bahnhof kunde göra förutom "itux jobbar på det".

Kontaktade även Ownit då många rekommenderat dom. Frågade om ISP verkligen spelar roll gällande ms vid spel, avbrott osv. Då allt går via itux utrustning ändå. Dom sa att skillnaden mellan olika ISP är hjälpen utanför, dvs supporten. Då alla isp drabbas av eventuella problem itux får.

Men eftersom supporten inte kan göra något förutom uppdatera mig om itux så spelar detta ju mindre roll.

Jag märkte ex ingen skillnad på Bredband2 och Bahnhof gällande "snabbhet" eller avbrott (då alla avbrott låg hos itux ändå och påverkade alla isp)

Så varför ska man välja X ISP?
Integritet och pris är väl i så fall enda som spelar roll typ. Eller missar jag något.

Permalänk
Medlem

Bahnhof och BB2 hyr sig bara in på iTux, det ska väl inte betyda särskilt mycket när det gäller leverantörer har jag förstått. Kör på det billigast och den som kan erbjuda bäst tjänst just för dig.

Permalänk
Medlem

Man bör gå på den leverantören som även styr KO:n.
De har då störst insikt eftersom de själva äger nätet.
Sen huruvida man får bättre hjälp eller inte låter jag vara osagt, men de rätta förutsättningarna för det finns.

Zitius = Telia
Itux = Com hem
Open Universe = Telenor/Bredbandsbolaget

Finns fler, men de är vad jag hade i huvudet.

Permalänk
Medlem

Det som även kan ha betydelse är ju resten av operatörens nät. Tyvärr är det ju inte helt lätt att som slutkund få insikt i det.

"Alla" ISP köper ju in peering i nån form, förutom kanske då Telia vill jag minnas, som är tillräckligt stora för att direkt själva peera med det mesta?

https://en.wikipedia.org/wiki/Tier_1_network

Vart vill jag komma med allt detta?
I teorin, nu säger jag i TEORIN skulle det kunna vara så illa att om nu slutkund A hos operatör X vill sitta och gejma ett spel mot en server i säg Tyskland, i ett teoretiskt worst-case så skulle det kunna vara så att operatör X inte har någon vettig "direkt" anslutning mot Tyskland, utan trafiken kanske måste studsa via USA och tillbaka.

Däremot så kanske operatör Y då har finfina avtal som gör att trafiken kan gå raka vägen mot denna server med minimalt antal mellanhänder.

Finns säkert någon här på forumet som arbetar med detta och bättre kan förklara det jag funderar kring.

I övrigt håller jag med @ormey, hjälper något enormt att slippa sitta i just detta "nä alltså vi vet iiingenting, det är ju problem hos kommunikationsoperatören vettu, ingenting vi kan göra nått åt".

Permalänk
Medlem

Det som har betydelse är väl egentligen vad som händer utanför statsnätet, d.v.s. vad för typ av peeringavtal m.m. operatören har med andra operatörer.

Som t.ex. så sitter jag med 100/100 via fiber från en liten ISP i mitten av Skåne. Hastigheten sjunker drastiskt ju längre bort servern jag ansluter till står, och jämför man med t.ex. en stor ISP som Telia så får jag ut cirka hälften av hastigheten. Telia har "umpf" bakom sig så de kan avtala om ömsesidig peering med andra, medan små operatörer får betala för sig för att skyffla trafik genom andras nät, och då har de kanske inte råd att betala för full hastighet.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem

Ja, roll spelar det. Personligen så tycker jag nog inte det spelar någon större roll förutom deras Policies.
Peering spelar också roll, (läs Basse's inlägg i tråden). Med Bahnhof ligger jag på LoL i ganska exakt 140 ms till NA, fast med nuvarande leverantör(Connect2IP) varierar det mellan 127 till 140 beroende på tid och dag. (Kan även tillägga att jag ej upplevt det PointMan upplevt med mina ISP jag använt genom dagarna. Jag har 100/100 och är maxad på 95 pga åldrad fiberswitch. Får ut 94.8 till New York, och 90 ner till Nya Zeeland)

Likt dig så är 90%+ av downtime pga fibernätet och inte ISP.
Ringde en dag till Wexnet och sa att dom är ett monopol i staden. Ush vad jag fick skäll av dom och blev uppläxad om hur fel jag har :D! Det enda andra fibernätet som är tillgängligt för medelsvensson är Telia(vad jag hittat). De har ej sina kablar i gatan vid mitt område och har inga planer enligt deras sida att gräva ner det här.

Har du råd och är begränsad av fibers downtime så är 3g/4g ett ganska bra alternativ.. Iallafall där jag bor.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Det som spelar roll är din leverantörs peering mot omvärlden.

Jämför t.ex. Bredband2 mot Telia så kan du ju försöka lista ut vilken som är att föredra.

https://bgp.he.net/AS29518#_peers
https://bgp.he.net/AS1299#_peers

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Avstängd

I den stad där jag bor finns primärt tre aktörer i stadsnätet. Itux, IP-Only och Zitius. Är lite osäker på Itux då Com Hem bara äger Coax nätet medans fiber är uteslutande IP-Only och Zitius. För att sen komplicera de lite mer så sköts all fysisk support och underhåll på samtliga nät av ELTEL som jag upplever väldigt långsamma.
Av ren support och service hade jag föredragit Telia som operatör. Men jag kör med Bahnhof, och de är direkt pga priset. Telia är den absolut dyraste operatören jag kan välja på!

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Det som spelar roll är din leverantörs peering mot omvärlden.

Jämför t.ex. Bredband2 mot Telia så kan du ju försöka lista ut vilken som är att föredra.

https://bgp.he.net/AS29518#_peers
https://bgp.he.net/AS1299#_peers

Den här är inte ens relevant.

Och om du ska titta på Telia är det 3301 som gäller inte 1299.

https://bgp.he.net/AS3301#_peers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik.:

Kan du utveckla hur du menar att det inte är relevant? Jag är medveten om skillnaden mellan Telia Carrier och Telia Sverige, är dock inte insatt i hur deras nätuppbyggnad ser ut men min poäng är att det är mer eller mindre alltid bättre att välja en T1 ISP jämfört med en liten som "bara köper transit".

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik.:

Du har förmodligen rätt i sak, men #1 på 3301 är 1299, så Telia Sverige stånkar ju sen rakt in i 1299 och alla dom möjligheterna.

Jag sitter själv på Bredband 2, https://bgp.he.net/AS29518#_peers
Och den större delen av mina traceroutes verkar gå via Cogent och GTT.
GTT i sin tur har 1299, Telia.

Så, jag vet inte om jag är helt ute och cyklar nu, men så som jag förstår det, att om man vill nå någon som 1299 (telia) peerar med så har man:
Telia: 3301 -> 1299 -> target-net
Bredband2: 29518 -> 3257 -> 1299 -> target-net

Mao, om jag inte är helt ute och cyklar, så kan man alltså säga att jag som Bredband2 kund hamnar ett steg längre bort än kunder hos telia, ponerat att man vill nå någon som 1299 peerar med?

Nu är ju detta grovt generaliserat eftersom det är massa andra peers och möjliga vägar trafiken kan ta, därför det inte är så enkelt som slutkund att förstå vad som faktiskt sker. (I andra fall kanske det är bättre att sitta mot Cogent och GTT...)
Så precis som @simonw säger så borde man ju "grovt" "generaliserat" ha ett bättre utgångsläge genom att sitta i/nära en Tier1? Framförallt när den Tier1 är samma företag som man själv sitter via. Dvs börjar Telia Sverige märka av kapacitetsproblem någonstans bör ju dom ha betydligt enklare att gå till Telia 1299 och be om hjälp att lösa problemet för deras kunder?

Får istället Bassebaba problem hos Bredband2 så ska dom gå till GTT som i sin tur ska snacka med Telia för att försöka reda ut varför min pr0n-streaming går långsamt?

Rätta mig gärna om jag har fel, så lär vi oss alla.

EDIT: Detta var förmodligee ett större problem, "förr", nuförtiden verkar det överlag finnas bra kapacitet. Jag har haft Bahnhof, Telia och Bredband2 under 2010-talet och har varken haft problem, eller märkt någon skillnad mellan dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Du har förmodligen rätt i sak, men #1 på 3301 är 1299, så Telia Sverige stånkar ju sen rakt in i 1299 och alla dom möjligheterna.

Jag sitter själv på Bredband 2, https://bgp.he.net/AS29518#_peers
Och den större delen av mina traceroutes verkar gå via Cogent och GTT.
GTT i sin tur har 1299, Telia.

Så, jag vet inte om jag är helt ute och cyklar nu, men så som jag förstår det, att om man vill nå någon som 1299 (telia) peerar med så har man:
Telia: 3301 -> 1299 -> target-net
Bredband2: 29518 -> 3257 -> 1299 -> target-net

Mao, om jag inte är helt ute och cyklar, så kan man alltså säga att jag som Bredband2 kund hamnar ett steg längre bort än kunder hos telia, ponerat att man vill nå någon som 1299 peerar med?

Nu är ju detta grovt generaliserat eftersom det är massa andra peers och möjliga vägar trafiken kan ta, därför det inte är så enkelt som slutkund att förstå vad som faktiskt sker. (I andra fall kanske det är bättre att sitta mot Cogent och GTT...)
Så precis som @simonw säger så borde man ju "grovt" "generaliserat" ha ett bättre utgångsläge genom att sitta i/nära en Tier1? Framförallt när den Tier1 är samma företag som man själv sitter via. Dvs börjar Telia Sverige märka av kapacitetsproblem någonstans bör ju dom ha betydligt enklare att gå till Telia 1299 och be om hjälp att lösa problemet för deras kunder?

Får istället Bassebaba problem hos Bredband2 så ska dom gå till GTT som i sin tur ska snacka med Telia för att försöka reda ut varför min pr0n-streaming går långsamt?

Rätta mig gärna om jag har fel, så lär vi oss alla.

EDIT: Detta var förmodligee ett större problem, "förr", nuförtiden verkar det överlag finnas bra kapacitet. Jag har haft Bahnhof, Telia och Bredband2 under 2010-talet och har varken haft problem, eller märkt någon skillnad mellan dom.

Peering var som du själv skriver en större sak förr.

GTT använder inte Telia IC generellt utan är själva en stor global aktör och konkurrent till Telia IC.

I princip alla svenska operatörer har peering mellan sig. De har även peering med alla stora contentproviders. De gångerna transit används är frågan om det är någon större skillnad om Telia IC (1299) eller GTT (3257) tar din trafik till t.ex. Europa/USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik.:

Peering var som du själv skriver en större sak förr.

GTT använder inte Telia IC generellt utan är själva en stor global aktör och konkurrent till Telia IC.

I princip alla svenska operatörer har peering mellan sig. De har även peering med alla stora contentproviders. De gångerna transit används är frågan om det är någon större skillnad om Telia IC (1299) eller GTT (3257) tar din trafik till t.ex. Europa/USA.

Precis. Att jämföra 1299 med ett svenskt operatörsnät ger ingenting, utan det är i sådana fall 3301.
Sedan kan man ju ha en religös diskussion hur mindre operatörer gynnas av att det inte finns rimliga regler och lagar för hur mycket man får tumma på tillgänglighet och redundans i näten.
Argumentet att ha den SP som äger KO håller jag med i då felavhjälpning och -uppdateringar ofta går snabbare. Det samma kan tyckas vara applicerbart också mellan Telia Sverige (3301) och Telia Carrier (1299) då det generellt är samma personer som felsöker på båda sidorna av AS-gränsen.

Den enda reella skillnaden i vad Basse beskriver är just för destinationer längre bort. Ett av de vanligare exemplen applicerbart på Telia (Carrier) och Europa är att man ofta slipper en vända till Frankfurt med överlämning och IP-hopp.

Permalänk
Medlem

Tackar för många bra inlägg, intressant att läsa.

Sa upp mitt Bahnhof (efter suttit 29 minuter i kö till uppsägning i telefonen )

Får se om man ska våga testa Bredband2 igen halva priset 7 månader eller om man ska testa Ownit och se hur det är.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nivity:

Tackar för många bra inlägg, intressant att läsa.

Sa upp mitt Bahnhof (efter suttit 29 minuter i kö till uppsägning i telefonen )

Får se om man ska våga testa Bredband2 igen halva priset 7 månader eller om man ska testa Ownit och se hur det är.

Du kommer nog inte märka någon skillnad alls oavsett vilken operatör du nu än väljer mot den du nyss hade. Men "go for it" med vilket du nu nu väljer

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Du kommer nog inte märka någon skillnad alls oavsett vilken operatör du nu än väljer mot den du nyss hade. Men "go for it" med vilket du nu nu väljer

Antagligen inte Men hey, sparar lite cash iaf medans man utforskar andra