Priserna gått upp sen jag köpte varan, ersättnings värde?

Permalänk
Medlem

Priserna gått upp sen jag köpte varan, ersättnings värde?

Har en fundering vad som gäller då en produkt gått sönder och dom inte "kan" hitta en ersättnings produkt.

Så mitt vega64 gick sönder för 4 månaders sedan och butiken jag köpte kortet hos säger att kortet inte går att få tag på hos någon av deras leverantörer. Dom sa jag kunde byta till ett kort som kostade lika mycket men priserna på grafikkort har ju stigit några 1000kr sedan jag köpte kortet. Är det värdet vid köp som gäller eller nuvarande marknadsvärde?

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jays_swe:

Har en fundering vad som gäller då en produkt gått sönder och dom inte "kan" hitta en ersättnings produkt.

Så mitt vega64 gick sönder för 4 månaders sedan och butiken jag köpte kortet hos säger att kortet inte går att få tag på hos någon av deras leverantörer. Dom sa jag kunde byta till ett kort som kostade lika mycket men priserna på grafikkort har ju stigit några 1000kr sedan jag köpte kortet. Är det värdet vid köp som gäller eller nuvarande marknadsvärde?

Du ska få ett kort med motsvarande specifikationer

Permalänk
Medlem

Är en liten lokalbutik men dom kan väll kräva det från leverantören/tillverkaren?

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jays_swe:

Har en fundering vad som gäller då en produkt gått sönder och dom inte "kan" hitta en ersättnings produkt.

Så mitt vega64 gick sönder för 4 månaders sedan och butiken jag köpte kortet hos säger att kortet inte går att få tag på hos någon av deras leverantörer. Dom sa jag kunde byta till ett kort som kostade lika mycket men priserna på grafikkort har ju stigit några 1000kr sedan jag köpte kortet. Är det värdet vid köp som gäller eller nuvarande marknadsvärde?

Lite frågor först som behöver besvaras för få en bättre uppfattning.
1. Är kortet skickat till serviceverkstad för reparation?
2. Hur många gånger har produkten blivit inskickad för samma fel?
3. Vad är artikelnumret på produkten (sku)?
4. Vad betala du vid köpet?

Permalänk
Medlem

Man behöver egentligen inte veta mer för att kunna förklara rent generellt vad som gäller. Har ditt kort gått sönder och det går under garanti/reklammationsrätten så har du rätt:
- att få kortet reparerat
- eller kortet utbytt mot ett motsvarande (här gäller det som du tycker är viktigt. Är det viktigt att färgen är samma ska du ha det, eller om du anser det viktigt att prestanda är likvärdig i Battlefield så ska du ha ett kort med motsvarande prestanda i Battlefield)
- Att få köpet hävt och pengarna tillbaka. Kan du sedan inte hitta ett likvärdigt (se definitionen ovan) för samma pengar har du rätt att få mellanskillnaden tillbaka av butiken.

Tänk på att det är butiken du ska reklamera till då det är dom som du har ett köpsrättsligt avtal med och det således är dom du kan ställa krav på. Har du börjat byta kort med leverantören kan det vara svårt att rent rättsligt gå tillbaka till butiken och kräva något.

Lycka till!

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem

1 Grafikkortet skickades in till leverantören efter att butiken jag köpt kortet hos bekräftat att det var trasigt.

2 Väntar några veckor sen hör jag med butiken och dom säger att även leverantören bekräftat att kortet är trasigt och jag ska få ett nytt.

3 Efter nu ytligare 2 månader ringer jag till butiken och frågar hur det går med mitt nya kort och då säger dem att leverantören inte får tag i några kort och att dom vill betala tillbaka pengarna till butiken.

4 Butiken säger att jag kan välja ett annat kort med liknande prestanda för samma pengar, och då lät det som att det skulle vara för samma summa som jag gav vid köpet.

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Skrivet av Jays_swe:

1 Grafikkortet skickades in till leverantören efter att butiken jag köpt kortet hos bekräftat att det var trasigt.

2 Väntar några veckor sen hör jag med butiken och dom säger att även leverantören bekräftat att kortet är trasigt och jag ska få ett nytt.

3 Efter nu ytligare 2 månader ringer jag till butiken och frågar hur det går med mitt nya kort och då säger dem att leverantören inte får tag i några kort och att dom vill betala tillbaka pengarna till butiken.

4 Butiken säger att jag kan välja ett annat kort med liknande prestanda för samma pengar, och då lät det som att det skulle vara för samma summa som jag gav vid köpet.

Liknande prestanda för samma pengar håller inte. Antingen erbjuder de lagning, återköp eller en likvärdig produkt. Om gamingprestandan är viktig för dig och de erbjuda vill en likvärdig produkt kan du be om ett 1080. I annat fall kan du kräva återköp och köpa dig ett 1080

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du ska ha samma kort tillbaka, men givetvis är det summan du betalat för.. bara för korten höjs i pris betyder det inte att du hux flux får 2000 till att handla för.

Men ett jämförbart kort du betalat för, annars får du lägga till om du väljer något annat.

Permalänk
Medlem

Om butiken häver köpet har du rätt att göra ett s k täckningsköp, d.v.s. köpa en likadan/likvärdig vara hos en annan säljare medan den ursprungliga säljaren får stå för eventuell merkostnad. Även om inget täckningsköp görs kan rätt till ersättning upp till varans nuvarande pris föreligga. Se https://lagen.nu/1990:932#P33S1

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4422032
verkar ju finnas vissa Vegas64or på gång åtminstone, så det kanske räcker att ge dem lite tid att fixa fram ett med motsvarande prestanda + kylning?

Något nyttjanderättsavdrag är det hursomhelst inte fråga om, ingen som nämnt ännu, men vissa mindre nogräknade butiker försöker gärna med det.
Med tanke på att det är de som vill betala ut pengar är det noll i avdrag, vill de ersätta med en ny produkt, och du kräver cash, så har de rätt att dra av ett avdrag, (normalt typ 10%)

Tänk på vid "motsvarande" kort om du köper det annanstans och tänkt kräva mellanskillnad.
Om det då råkar vara t.ex ett STRIX kort och du tidigare haft ett Palit, så är det inte "motsvarande", då man betalar en hel del för märke och kylare

(missade "på gång åtminstone", de finns inte inne nu.
Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Hade jag varit du så hade jag haft en vänlig ton och gett förslag på en produkt som enligt dig uppfyller samma prestanda för kolla ifall det är möjligt att få detta istället. Så kan butiken i sin tur vända sig till tillverkare för att kolla ifall dom kan fixa denna deal för dig. Måste ju va av samma tillverkare givetvis. Men skulle det innebära en oskälig kostnad för butiken så är det inget du kan kräva.

Häver du köpet så får du pengarna tillbaka som du betalt, ej det pris som ett nytt kostar idag. Skulle du inte va nöjd med att få pengarna tillbaka kan du i din tur gå via rättsväsendet för begära mellanskillnaden för ett grafikkort som har samma prestanda. Du kan ha rätt till ersättning (OBS! KAN, ej att du HAR rät till ersättning då det är från fall till fall). En betydligt längre och kostsam väg att gå. Då företaget i sin tur kan bl a göra nyttoavdrag för den tid du haft grafikkortet.

Så det här scenariot kan lösas enkelt eller svårt. Avgör du själv. Finns inget svart på vitt att såhär är det. Då båda parter kan tillämpa olika paragrafer i lagen för styrka sitt påstående.