Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flygman:

Det spelar ingen roll om trafikljuset står på en 80-väg, vänsterfilen bör ej användas för att ligga och prutta i när det finns en högerfil. Självklart bryter det inte mot lagen, men alla människor med någon form av hjärna lägger sig i högerfilen om ens bil har 50hk.

I just det här fallet som nämndes där vänsterfilen går ihop med högerfilen för att bara bli ett körfält kort efter korsningen är det mer lämpligt att välja högra körfältet, speciellt om man kör saktare.

Annars så spelar det ingen roll om man ligger i höger eller vänster körfält då hastigheten är 70 km/h eller lägre. Då väljer man det körfält som passar bäst beroende på vart man ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Här har du en bild på ett rödljus där detta händer alltför ofta nära mig. Två filer som går ihop efter rödljuset. Båda filerna kommer från samma påfart och är alltså en omkörningsfil, ändå vill tanter byta till vänsterfilen.
https://puu.sh/zjftt/72a41ecf94.png

Är hastigheten upp till 70 km/h så får man välja det körfält som passar färden bäst så står det 10 bilar i höger körfält är det
inga konstigheter att köra i vänster körfält.
Är hastigheten över 70 km/h så bör man välja det högra körfältet och det vänstra fungera då som "omkörnings fil"

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Jag ligger för nära många gånger på morgonen för att förhindra att vissa ska leka rallykalle och tränga sig fram i minsta lilla lucka dom hittar. Jävligt barnsligt av mig men så jäkla respektlöst att tränga sig mellan två bilar av ingen försvarbar anledning. Då väljer jag helt enkelt av ren jävlighet att stänga för gluggen. Det är alltså i lägen där bilen i fråga ligger bakom mig eller två bilar bakom för att sen köra om för att sedan tränga in sig igen. Det är ett jävla sätt som bara en egoistisk idiot beter sig. Jag har alltså vid upprepade tillfällen lämnat lucka helt enkelt för att det ska vara ett vettigt avstånd mellan mig och framförvarande fordon, inte för att någon ska tränga sig mellan. Det har jag lessnat på.

Förstår dig. Har samma problem på morgonen till jobbet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

Förstår helt vad du menar, sådant här man skulle vilja ha förklaring på från trafikverket, har inte hittat några vettiga rättsfall på det hela.
I rondellen nedan hade jag från några meter innan utfarten med den blåa bilen velat ha en heldragen linje i rondellen.
Jag tar rakaste vägen över rondellen själv, när den är tom, men man kan ju tycka att viss respekt mot övriga trafikanter borde finnas när det är köer, åtminstone såpass att man blinkar.

Se bild nedan för aktuell rondell.
På väg hem är det rusningstrafik genom den, med konstant trafik vi pratar kö vid samtliga infarter. utfarten med den blåa "bilen" är enbart en utfart, och den högra filen är skyldig att svänga ut, samtidigt som den vänstra kan både svänga ut eller fortsätta i rondellen.

http://i63.tinypic.com/wsjz81.png

Det "vanliga" är att bilar i motsvarande position som den gråa bilen som närmar sig denna utfart ligger kvar i vänsterfilen, för att kasta sig ut precis efter utfarten med den blåa bilen, ofta utan att blinka. "för att ta den rakaste/snabbaste vägen"

Det finns med tanke på tvåfiligheten inget måste att byta fil, och rimligtvis har de sen tvåfiligheten började haft möjlighet att både blinka och byta fil direkt den skapades.
Att den tvåfiliga infarten har väjningsskyldighet är dock mer logiskt.

Den där rondellen ser lite knepig ut. 4 infarter och två utfarter? Jag antar att den blå inritade bilen står vid en tvåfilig infart till rondellen. Strecken i rondellen talar ju för att om man ligger till höger som den blå så ska man ta första utfarten i rondellen direkt till höger. Men det är ju breddat så att man verkar kunna fortsätta runt i rondellen om man skulle känna för det. Då skulle man ju vilja ha en blockering (hård eller mjuk) likt denna rondell nedan.
Gör man som du säger att den grå bilen byter fil till höger och lämnar rondellen så är det ju inget fel lagmässigt (antar jag, så länge man blinkar) men det är ju bättre om man ligger kvar och följer sin fil ut ur rondellen.

Permalänk
Skrivet av Ninotramp:

Folk ligger alltid för nära röven enligt mig. Det är extremt påfrestande och stressigt när man kör i snöstorm. Särskilt när det är allmänt känt att det springer älgar över vägen där flera gånger per dag.

Sen är det läskigt att i princip alla i åldern 18-35 sitter med telefonera och kollar Instagram eller skriver SMS.

Skrivet av henkiii:

Det finns även 18-35åringar som tycker att det borde vara skyddsjakt på mobilpillare.

Härlig tråd för övrigt.

Av mig och alla mina vänner i strax över 20års åldern som har körkort, så kör ingen med mobilen i handen direkt ofta.
Och detta är tom i Stockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Sen är det läskigt att i princip alla i åldern 18-35 sitter med telefonera och kollar Instagram eller skriver SMS.

Du vet väl att alla mellan 18-25 är världsmästare på att köra bil, så de klarar det galant att pyssla med telefonen samtidigt. Det är de andra som har problem med det och har orsakat denna nya orättvisa lag som förbjuder mobilhanterandet vid ratten...

Permalänk
Medlem
Skrivet av danne215:

Är hastigheten upp till 70 km/h så får man välja det körfält som passar färden bäst så står det 10 bilar i höger körfält är det
inga konstigheter att köra i vänster körfält.
Är hastigheten över 70 km/h så bör man välja det högra körfältet och det vänstra fungera då som "omkörnings fil"

Vänster körfält passar aldrig färden bäst här, om man inte har bråttom. Båda körfälten är säkert 60-70m långa, och går som sagt ihop efter ljuset. Det är alltid enklare för tanterna att ligga höger. På så sätt kommer de som har bråttom fram först, och tanterna senare.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av RooDoo:

Generellt ja, så bör man köra. Men man kan lika gärna ligga i höger fil in i "cirkulationsplatsen" för att köra ut "de tredje avfarten" (vänster alltså). Folk blir alltid lika förvånade de få gånger jag gör så

Ja helt klart, enda är att om man gör det finns det dom som liggeri vänster fil (insidan av dig) som vill rakt fram och korsar då din fil när dom ska ut.

Visa signatur

CPU: i7700k (Delided) @ 5Ghz | GPU: Gigabyte GTX 1080 TI Waterforce Xtreme Edition | Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance | Mobo: ASUS PRIME Z270-K | PSU: EVGA Supernova G2 850W | SSD: 2 * Samsung 850 EVO 500GB och HDD: 4TB | Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV | CPU-Kylning: DeepCool Captain 360 EX | Skärm: AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk
Medlem

Ett litet råd jag kan ge är att ni även mäter upp bilens hastighet med t.ex en GPS.
Personbilar och deras hastighetsmätare stämmer inte alltid överens med verkligheten, vilket säkert många vet.
Tänk då på att om ni sätter eran farthållare på 80 eller 90 så kanske den egentliga hastigheten är 5km/h lägre.
Detta är inte lika vanligt förekommande i lastbilar, sätter du hastigheten på 80 så är det med största sannolikhet den hastigheten du åker i, detta kan därför vara en anledning till att många personbilsförare upplever att de blir omkörda/ifrånkörda eller får en lastbil i rumpan.
Sen ska man ju inte sticka under stol med att det finns en hel del tunga fordon där ute som faktiskt går fortare än 90.

Jag hade en gammal Volvo V70 som när nålen var satt på 100km/h så var hastigheten 93km/h.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Felet MÅNGA gör i rondell är att dom inte lämnar företräde för bilar som redan är inne i rondellen och glömmer blinka att den ska svänga ut, Därför kör en del för fort in i rondell och riskerar krocka för att den som ska ut ur rondellen antingen inte blinkar och/eller byter fil alldels för sent.

Givet, sen har du folk som blinkar vänster i körfält som enbart har utfarter till höger.

Sen undrar jag vad du är med om på dagarna då min erfarenhet är att folk kör runt rondellen.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk
Medlem

Måste fråga. Vad är det som stör att jag blinkar vänster i rondell för att visa att jag ska ut ur rondellen på vänstra sidan av den? Självklart med att vid utgång ur rondellen så blinkar jag höger ut ur den? Istället för att låta ett visst mått av osäkerhet råda med att blinka höger "endast" vid utgångspunkten.

Mycket om rondeller i tråden. Passar på att fråga er om vad jag såg utspela sig i en för några veckor sen.

Långtradare (med släp) höll ytterfil i rondell men skulle "vänster" i/ur den, samtidigt ligger en bil i innerspår och ska rätt fram. Det var duktigt nära smäll när bilisten insåg att hen skulle hamna illa till (tvärnit med däckskrik) när långtradaren (utan vänsterblink) fortsatte förbi utfarten "rakt fram".

Vem gjorde fel där? Jag kan tycka (personligt åsikt) att rondellkörning blivit en djungel. Folk kör som det blivit ett segment i en rallytävling istället för att släppa lite på gasen och hålla avstånden. Bilar ligger så tätt att bakomvarandes bils strålkastare knappt kan ses i framförvarandes bils backspegel.(Jösses för den formuleringen men låter den stå kvar )

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Bilisten? Hen byter/korsar väl fil och har väjningsplikt? Sedan skulle väl tradaren kunnat lagt sig i vänsterfil så klart, men det får man väl ha överseende med 🙂.

Jag kan tycka att just hastigheten är problemet. Det kan vara rätt mycket saker att ha reda på i en fullsmockad cirkulationsplats, och ju högre hastighet desto mindre tid att kolla allt och tajma in trafiken..

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Måste fråga. Vad är det som stör att jag blinkar vänster i rondell för att visa att jag ska ut ur rondellen på vänstra sidan av den? Självklart med att vid utgång ur rondellen så blinkar jag höger ut ur den? Istället för att låta ett visst mått av osäkerhet råda med att blinka höger "endast" vid utgångspunkten.

Mycket om rondeller i tråden. Passar på att fråga er om vad jag såg utspela sig i en för några veckor sen.

Långtradare (med släp) höll ytterfil i rondell men skulle "vänster" i/ur den, samtidigt ligger en bil i innerspår och ska rätt fram. Det var duktigt nära smäll när bilisten insåg att hen skulle hamna illa till (tvärnit med däckskrik) när långtradaren (utan vänsterblink) fortsatte förbi utfarten "rakt fram".

Vem gjorde fel där? Jag kan tycka (personligt åsikt) att rondellkörning blivit en djungel. Folk kör som det blivit ett segment i en rallytävling istället för att släppa lite på gasen och hålla avstånden. Bilar ligger så tätt att bakomvarandes bils strålkastare knappt kan ses i framförvarandes bils backspegel.(Jösses för den formuleringen men låter den stå kvar )

För mig är det störande att folk blinkar vänster på en väg där man inte kan svänga vänster, dvs de signalerar att de ska åt ett håll som man inte får köra. Speciellt eftersom att jag har sett folk som blinkar vänter när de kommer till en cirkulationsplats och sen svänger vänster rätt in i mötande trafik.

Bilen gjorde helt fel. Lastbilen har all rätt att köra högerfil hela varvet runt om den så vill och behöver inte släppa ut någon som ligger i vänsterfil (förutsatt att vi inte snackar om någon speciell cirkulationsplats som varit upp i tråden tidigare där ena körfältet försvinner efter ett halvt varv).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

För mig är det störande att folk blinkar vänster på en väg där man inte kan svänga vänster, dvs de signalerar att de ska åt ett håll som man inte får köra. Speciellt eftersom att jag har sett folk som blinkar vänter när de kommer till en cirkulationsplats och sen svänger vänster rätt in i mötande trafik.

Men det hade varit OK om han inte blinkade?

Permalänk
Medlem

"Körde efter honom för att ge honom en Staffan och Bengt mellan lysmaskarna om så krävdes, när han väl stannade...."
Inte konstigt att det händer olyckor. Ge FAN i sånt. Du riskerar andras liv genom att ta "lagen" i egna händer. Stanna din bil och ring Polisen.
I övrigt håller jag med..men du inser inte att du själv verkar vara en av dessa idioter?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Har sett en del i malmö där jag övningskör. Rivstarta o köra över heldragna linjer är inget ovanligt.

Undrar en sak dock. Jag är ovan, har inte bråttom (övningskör) o kör därför ofta 10km/h under gällande hastighetsgräns. Ibland kör bilen bakom upp i häcken på en (farsan sa att det var för att markera att jag borde öka). Men alltså, sånt stressar mig ju! Fattar inte folk att det ökar risken för olyckor??

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Campaigner:

Har sett en del i malmö där jag övningskör. Rivstarta o köra över heldragna linjer är inget ovanligt.

Undrar en sak dock. Jag är ovan, har inte bråttom (övningskör) o kör därför ofta 10km/h under gällande hastighetsgräns. Ibland kör bilen bakom upp i häcken på en (farsan sa att det var för att markera att jag borde öka). Men alltså, sånt stressar mig ju! Fattar inte folk att det ökar risken för olyckor??

Ta det lugnt, bilföraren bakom gör det bara för att visa att han inte har koll på hur farthållaren fungerar eller för att visa att hans bil saknar moderna funktioner.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Bilen gjorde helt fel. Lastbilen har all rätt att köra högerfil hela varvet runt om den så vill och behöver inte släppa ut någon som ligger i vänsterfil (förutsatt att vi inte snackar om någon speciell cirkulationsplats som varit upp i tråden tidigare där ena körfältet försvinner efter ett halvt varv).

Det beror ju helt på vad skyltarna visar gällande det körfält man ligger i. Bara ett hett tips...
Innan var det tvunget att blinka vänster i en rondell om man skulle köra ut 3e avfarten i en 4 avfarten rondell. Detta är sedermera borttaget och man behöver endast blinka när man ska ut ur rondellen. Båda fungerar alldeles utmärkt så länge man har koll i trafiken gällande skyltar och annan omgivning.

Rent generellt är folk väldigt dåliga på att läsa skyltar, planera sin körning och ta det lungt. Man ska ut snabbt överallt och köra i röven på den framför, skita i att blinka pga att 1. Det ingår ingen blinkers i bilens standardutrustning 2. Man är dum i huvudet.

Min upplevelse är att det känns som att 70-80 procent av alla bilförare är extremt villiga att riskera sitt och andras liv vilket är helt sjukt. Man borde införa kameror på samtliga bilar för att kunna dra tillbaka körkort osv. Dessutom behövs extremt mycket fler trafikpolisen som kan stå utmed vägarna och kolla hastighet m.m.de skulle garanterat få in tillräckligt mycket i böter som skulle bekosta en hel avdelning och lite till...

Vill påpeka att jag själv är helt felfri! (Ironisk, internet förstår inte ibland...)

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur man kan reta upp sig på vänsterblink i en cirkulationsplats??? Det är väl bara BRA att upplysa bilister i och utanför att intentionen är att passera nästa avfart?

Att det sedan finns bilister som missar slå av och istället blinka ut må vara hänt, men jag anser iaf det vara mindre riskbenäget än att köra runt utan att använda blinkers öht.

Att inte använda blinkers är mer vanligt beteende och dessa pickon stör jag mig på.

Än mer stör jag mig på rixarslen som även kastar sig höger och vänster för att vinna en eller två bilplaceringar. Dessa vrålpuckon saknar uppenbart både det ena och andra...

Och för att inte tala om dessa ÅSNOR som inte förstår blixtlåsprincipen utan prompt ska riskera olyckor genom att köra upp i dragkroken på bilen framför för att inte släppa in någon.
Eller för den delen går halvvägs ut i andra filen när det är 150m kvar innan filerna går ihop...!!!

Förbenade sopor!

Nej, jag kör inte som en gud i alla lägen. Men jag beter mig aldrig som ett svin iaf och visar i 99,99% av fallen hänsyn till mina mottrafikanter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terrell:

Men det hade varit OK om han inte blinkade?

Att köra rätt in i fronten på en annan bli eller?

Skrivet av Tickles:

Det beror ju helt på vad skyltarna visar gällande det körfält man ligger i. Bara ett hett tips...
Innan var det tvunget att blinka vänster i en rondell om man skulle köra ut 3e avfarten i en 4 avfarten rondell. Detta är sedermera borttaget och man behöver endast blinka när man ska ut ur rondellen. Båda fungerar alldeles utmärkt så länge man har koll i trafiken gällande skyltar och annan omgivning.

Rent generellt är folk väldigt dåliga på att läsa skyltar, planera sin körning och ta det lungt. Man ska ut snabbt överallt och köra i röven på den framför, skita i att blinka pga att 1. Det ingår ingen blinkers i bilens standardutrustning 2. Man är dum i huvudet.

Min upplevelse är att det känns som att 70-80 procent av alla bilförare är extremt villiga att riskera sitt och andras liv vilket är helt sjukt. Man borde införa kameror på samtliga bilar för att kunna dra tillbaka körkort osv. Dessutom behövs extremt mycket fler trafikpolisen som kan stå utmed vägarna och kolla hastighet m.m.de skulle garanterat få in tillräckligt mycket i böter som skulle bekosta en hel avdelning och lite till...

Vill påpeka att jag själv är helt felfri! (Ironisk, internet förstår inte ibland...)

Ja speciella skyltar ändrar ju sakerna ibland men majoriteten av gångerna kan du ju ligga i höger hela varvet utan att bryta mot någon regel eller hur?
Även att det är vinter gör ju saken till nå helt annat (iaf här).
T.ex så har varje rondell kring 1-2m snö på sig här, dvs man ser inte över. Man ska vara glad om man ens ser om någon är inne i cirkulationsplatsen eller på väg in. Linjer på backen syns inte 6-7 månader om året så bommar man en skylt är det ju lite knepigt.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Det är ändå rätt skönt att se att för de flesta verkar det största problemet i trafiken vara folk som försöker vara extra tydliga med var de är på väg i en cirkulationsplats. Det ger mig ändå lite hopp om trafiken i största allmänhet.

Ska fortsätta blinka vänster in i rondellerna så ni har något ni kan hata med passion där ute på vägarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Uppskattningsvis kan 85% av bilisterna i Malmö inte köra bil, vilket är något mer än skåningar överlag. Stockholmare som tror att trafiken är jobbig där är välkomna ner till de sydligare delarna i landet. I Stockholm är trafiken tät, men överlag hjälps man åt, blinkar nån och vill byta fil så brukar man släppas in. I Skåne så täpper folk omedelbart till en ev. lucka, för "inte fan ska den jäveln få svänga in framför mig"...

Blixtlåsprincipen verkar ingen härnere ha hört talas om, lärs den ens ut på trafikskolorna härnere? Om det bli enfiligt om 5-6 km pga ett vägbygge så är det ju läge att lägga sig att köra på mittlinjen på motorvägen för att aktivt se till så att ingen jävel kommer före en. Det spelar helt enkelt ingen roll om alla kommer fram en halvtimme senare, bara ingen annan kommer före mig!

Två andra vanligt förekommande vanföreställningar bland Skånska bilister är att påfarter till motorvägar är hastighetsbegränsade till 70 km/h och att samtliga fordon på motorvägen har väjningsplikt mot fordon som kommer från påfarten.

Folk som stressar en genom att att köra med ett avstånd så att knappt flatsidan på en glaspinne ryms i mellan är fett irriterande. Det är ingen indikation på att du kör för sakta, utan snarare en indikation på att du råkat ut för en mobil idiot. Du kommer råka på dom även när du kör över hastighetsgränsen. Såna idioter tycker att dom äger vägen och att du ska byta fil, även om du precis håller på att köra om en buss och det inte finns någonstans för dig att byta fil till.

Skrivet av keyser:

Ska fortsätta blinka vänster in i rondellerna så ni har något ni kan hata med passion där ute på vägarna.

Det tycker jag du gör rätt i!

Nedanstående länk visar en rondell där det typiskt är bra att blinka vänster om man ska vänster. Notera att googlemobilens kamera har ett konstigt perspektiv. Rondellen ser betydligt större ut an vad den är, när man kör rakt igenom den i makligt takt hinner man knappt blinka höger för att indikera att man ska ut.
https://www.google.se/maps/@55.7529679,13.3609135,3a,75y,295.8h,79.08t/data=!3m6!1e1!3m4!1sfy8G_ljps61XGxP68g_dCw!2e0!7i13312!8i6656

Dom som tycker att dom ska svänga vänster där utan att blinka vänster lider nog av OCD eller någon annan bokstavskombination.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Folk har i allmänhet svårt att respektera övningskörare. Minns när jag var rätt ny övningskörare och låg i en uppförsbacke med korsande spårvagn. Ingen lätt uppgift för en som inte hanterar bilen till 100%. Idiot bakom som tutar för han tycker det tar för lång tid. Körskoleläraren bad mig stanna bilen, gick ut och skällde ut idioten bakom.

Jag vet inte hur länge du övningskört och det spelar egentligen ingen roll. Alla övningskör i sin takt och blir med tiden bättre. Det är mycket i början att hålla koll på och lägre hastighet är säkrare och ger längre tid för dig att få koll på omgivningen. Det är jobbigt att hamna bakom någon som kör sakta men man får acceptera det när det är någon som övningskör, eller om det är dåligt väglag. Så ta det lugnt och ignorera de bakom dig, som försöker stressa på, till du känner dig bekväm att köra i hastighetsgränserna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Campaigner:

Du ska hålla den hastighet som angivs varken mer eller mindre.

Permalänk
Medlem

Rondeller är väl ett sattyg för att alla är så jävla stressade hela tiden. Vissa kissar ju nästan på sig bara man säger "brommaplansrondellen" (vältrafikerad rondell i Stockholms västerort).

Det vanligaste (enligt mina erfarenheter) är nog att folk inte vet att man skall lämna företräde när man ligger i innerfilen, utan bara kastar sig till utfarten, gärna utan blinkers. Detta är säkert en anledning till att många är nervösa i större rondeller, för att man aldrig vet hur fan folk kör.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Inaktiv

Men älskar inte alla pensionärer ii sina slöa 2004 Renault Clio eller Ford C-max som kör i 65 på en 90 väg? Vi borde införskaffa körtest igen efter att folk tar pension, då borde en hel del försvinna från vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Det finns ingen lag som säger att du inte får köra långsammare. Du bör följa trafikrytmen men om situationen kräver det får du sänka farten. Tex om du övningskör eller behöver navigera för att inte missa svänga där du ska. Kommer man till en ny stad kan det vara svårt att veta vart man ska eller vilka filer som går vart då är det bättre att köra lite långsammare än att behöva kasta sig fram och tillbaka mellan filerna eller köra helt fel och behöva vända någonstans.

Du ska givetvis inte sänka farten mer än nödvändigt för att allt ska flyta och att medtrafikanter inte ska behöva störas för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291781:

Men älskar inte alla pensionärer ii sina slöa 2004 Renault Clio eller Ford C-max som kör i 65 på en 90 väg? Vi borde införskaffa körtest igen efter att folk tar pension, då borde en hel del försvinna från vägen.

Efter 30 år i trafiken är det uppenbart att en överväldigande majoritet har väldigt höga tankar om sin egen förträfflighet. Ålder är inte ett problem (upp till 75) - det är attityden som är ett problemet! Vilket ditt inlägg så väl illustrerar.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Rant-trådar för trafikförare, som jag längtat.
Jag bor i Östersund och det är väldigt få ställen jag kört på där folk är så ofantliga dumma när det kommer till trafikregler. Blinkers är ej existerande, högerregeln är som grekiska och man gör gärna sina egna regler.

Vi har cyklister som skiter i att det är övergångsställen (d.v.s kliv av cykeljäveln), förare som tycker "Denna väg är stor och fin, då är detta en huvudled" samt folk som inte har någon hjärnkapacitet alls att ta beslut när det behövs.

Senast imorse (perfekt start på måndagen såklart) fick man möta på idioter som inte förstår högerregeln.

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Skrivet av trollhattan:

Njaa... Inte helt rätt där, men optimalt sett så skulle det vara så.
Då kan ingen få någon framför sig som kör alldeles för långsamt, trafiken flyter på och ingen behöver göra idiotiska omkörningar.

Men om man läser vad den gula skyltarna med svarta siffror och röd kant betyder så står det så här:
"Vägmärket anger den högsta tillåtna hastighet du får köra och gäller till den plats där en annan hastighetsbegränsning anges med vägmärke."
"Väglaget, sikten, trafiken och bilens skick tillsammans med din egen körskicklighet är givetvis det som avgör att du många gånger måste hålla en lägre hastighet än hastighetsbegränsning."

På vintern kör nog de flesta långsammare än på sommaren, pga halt väglag och dålig sikt. Vad gör man i en skarp kurva? De som håller 50 eller 70 även där, parkerar nog bilen i diket.