Nvidias nästa arkitektur kan döpas efter "datavetenskapens fader" – Alan Turing

Permalänk
Melding Plague

Nvidias nästa arkitektur kan döpas efter "datavetenskapens fader" – Alan Turing

Alltmer pekar mot en ny generation Geforce-grafikkort under våren, men det är tvära kast gällande arkitekturens namn. Nu rapporterar Reuters att äran tillfaller Alan Turing.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Så mycke rykten... så obefintligt med läckor...

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk

Enligt denna artikel så ska både ampere och turing släppas, mycke ryckten nu.
https://www.tweaktown.com/news/60857/nvidias-next-gen-turing-...

Visa signatur

Lite härlig psy trance?
https://youtu.be/5vHuLa-AC9Y

Permalänk
Inaktiv

Det blir intressant och se, helt klart är att stort behov av betydligt snabbare grafikkort behövs, så det är ett kort som skulle ha behövt ha kommit före året, men det gäller att ha tålamod.

Jag förväntar mig att nästan alla recensioner av det kommande Geforce grafikkortet kommer vara av types "Made by newbies for newbies", där de inte nämner något alls om pci passthrough problematiken med Geforcekorten.

Permalänk
Medlem

Jag tror att det kommer att bli båda. Kanske inte samtidigt utan i följd eller så. Namn på framstående forskare är ju en ändlig resurs, så att man skulle låta bli det ena känns som resursslöseri.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

När kommer Beurling?

Visa signatur

System: Team Red

Permalänk
Medlem

Turing är ett väldigt passande namn, speciellt till kretsarna med Tensor cores (som används för bl.a. Machine Learning och AI)!

+1 på namnschemat!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Turing för kryptomining..;)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag sa för länge sedan att Volta inte hade något att komma med över Pascal för speländamål. Det blir bara massa extra transistorer som inte påverkar spelprestanda. Och att Volta därför troligen inte skulle komma till spelkort. Folk dumförklarade mig. Folk tyckte det var en självklarhet att en GV104 skulle komma. Precis som folk tyckte det var en självklarhet att det fanns en Vega 11-krets eftersom det fanns en Vega 10. Polaris fanns ju som en Polaris 10 och en Polaris 11. Även där så dumförklarade man mig när jag poängterade att något rikigt tecken på en mindre Vega-krets inte synts till, och att det kunde bero på att Vega inte erbjöd högre prestanda per transistor, och att en Vega 11 skulle vara onödigt jämte en redan existerande Polaris 10.

Nä, Turing låter som en efterträdare till Volta eller en ny serie ännu mer inriktad på maskininlärning. Medan Ampere då är uppföljaren till Pascal. Ingen stor mening att kasta in massa AI-funktioner och Tensor-kärnor i spelkort.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Simonsky:

När kommer Beurling?

Jag har hört att Göring ska vara nästa...

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

Jag sa för länge sedan att Volta inte hade något att komma med över Pascal för speländamål. Det blir bara massa extra transistorer som inte påverkar spelprestanda. Och att Volta därför troligen inte skulle komma till spelkort. Folk dumförklarade mig. Folk tyckte det var en självklarhet att en GV104 skulle komma. Precis som folk tyckte det var en självklarhet att det fanns en Vega 11-krets eftersom det fanns en Vega 10. Polaris fanns ju som en Polaris 10 och en Polaris 11. Även där så dumförklarade man mig när jag poängterade att något rikigt tecken på en mindre Vega-krets inte synts till, och att det kunde bero på att Vega inte erbjöd högre prestanda per transistor, och att en Vega 11 skulle vara onödigt jämte en redan existerande Polaris 10.

Nä, Turing låter som en efterträdare till Volta eller en ny serie ännu mer inriktad på maskininlärning. Medan Ampere då är uppföljaren till Pascal. Ingen stor mening att kasta in massa AI-funktioner och Tensor-kärnor i spelkort.

Geforce är deras konsument kort och inte spelkort, Nvida gör allt vad de kan för att enbart göra Geforce till kort för nöjen. Men folk kämpar på med olika Geforce jailbreal som idag är simpla, men en dag kanske Nvida lyckas.

Angående Maskininlärning, AI etc är något som blir mer vanligare i allt, tom mobiltelefoner har mycket Ai i sig som iPhone X A11 Bionic chip. Och det är just detta som behövs för att applikationer ska bli smarta, bara ta en sådan sak som bildredigering, så vill man ha en knapp där en Ai som listar ut hur bilden kan förbättras och man får olika val. Kanske kan man själv innan markera ut vissa saker, men att enbart köra vanlig kod håller ej.

Bortsett från detta hade du säkert rätt att Volta för konsumenter utgår bortsett från Titan. Det handlar om för liten skillnad i prestanda och snart kommer ju Turing.

Permalänk
Medlem

Hmmm... Ampere för spelmarknaden och Turing för beräkningskort, en förgrening i arkitekturen?

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

Om man följer sorteringsordningen så är Turing i så fall efterträdare till Pascal, och Ampere efterträdare till Volta (pga alfabets-wrap).

Alltså, Turing för spel och Ampere för ... också spel.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag får känslan att det råder lite nyhetstorka?

Permalänk
Datavetare

Ett eventuellt problem med att kalla en grafikkortsfamilj för "Ampere" är att ett gäng topp-chefer och ingenjörer från bl.a. Intel, AMD och Apple har gaddat ihop sig och startade för något år sedan Ampere Computing.

Förra vecka kom detta företag ut ur "stealth mode" när de presenterade sin kommande server-CPU Ampere (ARMv8 baserad, börjar bli rätt många företag med ARMv8 baserade server-kretsar nu...).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Jag sa för länge sedan att Volta inte hade något att komma med över Pascal för speländamål. Det blir bara massa extra transistorer som inte påverkar spelprestanda. Och att Volta därför troligen inte skulle komma till spelkort. Folk dumförklarade mig.

Mja, du har ju objektivt fel att Volta inte har något att komma med över Pascal för speländamål. Ja, till exempel tensor-kärnorna är ju helt överflödiga för spel, men Pascal V är löjligt mycket kraftigare än 1080 Ti trots lägre klockhastighet. En stor anledning till detta är att den har fler grafikkärnor, som faller under "massa extra transistorer".
Du gör ett elementärt misstag (en non sequitur) om du tänker att "på grund av att vissa av Voltas extra egenskaper är irrelevanta för gaming så tillför Volta inget bättre alls för gaming". Det gör den; Titan V är till och med snabbare än ett överklockat vattenkylt Titan Xp, och det med stockkylaren.

Så även om din slutsats var riktig så förtjänade din felaktiga logik kritik, för ditt resonemang var byggt på en non sequitur; en tankevurpa.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Jag har hört att Göring ska vara nästa...

Förstår att du skämtar men tycker det är tråkigt att dra paralleller mellan en av Sveriges mest framstående matematiker och en nazist.

Visa signatur

System: Team Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simonsky:

När kommer Beurling?

Skulle Nvidia välja att döpa en arkitektur efter det galnaste jaktässet genom tiderna kommer jag aldrig överge dom som leverentör av GPU:er till mina framtida datorer.

Kungen över Malta.

Visa signatur

Man
2-barnsfar
Spelnörd

Permalänk
Medlem

De Som säger att AI chipsen inte har i spelkort att göra... What?? Det är ju PRECIS det som jag vill ha. Grym AI att spela mot eller med

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

Mja, du har ju objektivt fel att Volta inte har något att komma med över Pascal för speländamål. Ja, till exempel tensor-kärnorna är ju helt överflödiga för spel, men Pascal V är löjligt mycket kraftigare än 1080 Ti trots lägre klockhastighet. En stor anledning till detta är att den har fler grafikkärnor, som faller under "massa extra transistorer".
Du gör ett elementärt misstag (en non sequitur) om du tänker att "på grund av att vissa av Voltas extra egenskaper är irrelevanta för gaming så tillför Volta inget bättre alls för gaming". Det gör den; Titan V är till och med snabbare än ett överklockat vattenkylt Titan Xp, och det med stockkylaren.

Så även om din slutsats var riktig så förtjänade din felaktiga logik kritik, för ditt resonemang var byggt på en non sequitur; en tankevurpa.

Jag gör inget misstag alls. Jag pratar om arkitekturer, du pratar om specifika kretsar. Volta som arkitektur innebär massa extra transistorer över Pascal. Sedan kan man skala dem upp eller ned. Men Pascal kräver färre transistorer hur du än gör. Med din logik kan man bevisa att Kepler är snabbare än Maxwell genom att jämföra en stor Kepler-krets med en liten Maxwell-krets.
För att Volta ska vara ett bra val för spelkort så ska ett Volta med motsvarande transistortal prestera bättre än Pascal i spel. En sämre anpassad arkitektur kan ju säklart få en fördel om man lägger den på en modernare nod. Men det är fortfarande så att den hade fått stryk av en bättre lämpad arkitektur om den också läggs på samma nod.
För att jämföra arkitekturers lämplighet för spel så får du se hur bra de kan leverera spelprestanda vid motsvarande transistortal. Men även hänsyn till frkevenspotential och värmeutveckling kan behövas ta med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Nä, Turing låter som en efterträdare till Volta eller en ny serie ännu mer inriktad på maskininlärning. Medan Ampere då är uppföljaren till Pascal. Ingen stor mening att kasta in massa AI-funktioner och Tensor-kärnor i spelkort.

Många spel skulle behöva bättre AI. Tyvärr verkar det inte prioriterat. Hoppas vi får i framtiden får AI cores även i spelkort, när utvecklare lärt sig använda dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Många spel skulle behöva bättre AI. Tyvärr verkar det inte prioriterat. Hoppas vi får i framtiden får AI cores även i spelkort, när utvecklare lärt sig använda dem.

Skillnad på AI och AI.
Men när riktiga AI-enheter används till spelens AI så är nog dagens grafikkort rätt gamla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Skillnad på AI och AI.
Men när riktiga AI-enheter används till spelens AI så är nog dagens grafikkort rätt gamla.

Är du helt säker på att de i framtiden inte kan användas för AI i t.ex. strategispel? Eller gissar du bara?

Permalänk
Medlem

Alan Turing, en mycket intressant och imponerande individ. Tråkigt att hans liv avslutades som det gjorde. https://www.acast.com/historiepodden/historiepodden-39-bletch... Ett briljant avsnitt om Turing och Bletchley Park från Historiepodden. OffT, men ändå.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Jag gör inget misstag alls. Jag pratar om arkitekturer, du pratar om specifika kretsar. Volta som arkitektur innebär massa extra transistorer över Pascal. Sedan kan man skala dem upp eller ned. Men Pascal kräver färre transistorer hur du än gör. Med din logik kan man bevisa att Kepler är snabbare än Maxwell genom att jämföra en stor Kepler-krets med en liten Maxwell-krets.
För att Volta ska vara ett bra val för spelkort så ska ett Volta med motsvarande transistortal prestera bättre än Pascal i spel. En sämre anpassad arkitektur kan ju säklart få en fördel om man lägger den på en modernare nod. Men det är fortfarande så att den hade fått stryk av en bättre lämpad arkitektur om den också läggs på samma nod.
För att jämföra arkitekturers lämplighet för spel så får du se hur bra de kan leverera spelprestanda vid motsvarande transistortal. Men även hänsyn till frkevenspotential och värmeutveckling kan behövas ta med.

Ah, alright. Det låter ju mer som att Ampere kommer vara Volta utan allt AI/DL-gottis, så jag är inte säker på att det ens borde kallas för en separat arkitektur om de relevanta delarna är i princip identiska, men jag förstår vad du menar.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem

Ett tips, kolla på Imitation Game. En mycket bra och väl sevärd film som handlar om just Alan Turing.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Buio:

Är du helt säker på att de i framtiden inte kan användas för AI i t.ex. strategispel? Eller gissar du bara?

Finns två separata sidor av AI

  • Träning av nätverket. Detta domineras idag av Nvidia, är här "tensor-cores" kommer till sin rätt.

  • Ta beslut från indata baserat på ett tränat nätverk, "inference". Detta utförs idag primärt på Intel Xeons, för mycket villkorad körning för att det riktigt ska passa en GPU. AVX512 innehåller en del tillägg som stor stor del finns för att accelerera denna del av AI.

Känns som spel nog behöver steg två betydligt mer än steg ett. Men någonstans ska ju nätverket tränas och är såklart betydligt coolare om AIn lär sig allt mer med tiden!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Finns två separata sidor av AI

  • Träning av nätverket. Detta domineras idag av Nvidia, är här "tensor-cores" kommer till sin rätt.

  • Ta beslut från indata baserat på ett tränat nätverk, "inference". Detta utförs idag primärt på Intel Xeons, för mycket villkorad körning för att det riktigt ska passa en GPU. AVX512 innehåller en del tillägg som stor stor del finns för att accelerera denna del av AI.

Känns som spel nog behöver steg två betydligt mer än steg ett. Men någonstans ska ju nätverket tränas och är såklart betydligt coolare om AIn lär sig allt mer med tiden!

Låter rimligt, mitt inlägg var mest ett önsketänkande. Med tanke på att grafikutvecklingen börjar stöta på "diminishing returns", kanske det finns andra områden att utveckla.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

@Simonsky:
Lägg av... som vanligt så är det livsfarligt så fort det kommer till skrivna ord.
Du fattade att det var ett,skämt, ändå kunde du inte låta bli...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lutar åt nytt marknadsnamn om det blir Turing då nVidia följer specifik kod för namngivning, spelkorten heter G som står för GeForce som egentligen inte betyder någonting förutom att det gäller just spelkort, därefter följt av första bokstaven i arkitekturen exempelvis T för Tesla som användes i 200-serien och inledde namngivningsordningen i form av GT200-100-A2 (GTX260). För att röra till det lite så har man senare namngett beräkningskorten för datacenters (general-purpose GPU) till Tesla även om arkitekturen varit annan, bland övriga marknadsnamn är kanske Quadro mest känt.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro