Bredbandsbolaget, klantar eller fyndiga?

Permalänk
Rekordmedlem

Bredbandsbolaget, klantar eller fyndiga?

Såg denna nyhetsnotis om att de inte dragit el till sitt teknikskåp, är de mest klantigt eller är det fyndigt att dra en skarvsladd till närmaste uthus och låna el där ?

Ett ryck och internet slocknar för 15 av Mathias Halls grannar. Från eljacket i garaget går en 60 meter lång strömkabel till Bredbandsbolagets teknikskåp för fiber.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/han-styr-over-grann...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Skönt av honom att rycka sladden.
Tycker han bör kräva bra mycket mer än en ynka tusing (efter kostnaderna) så att det svider för Bredbandsbolaget.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Nu var det ju enbart provisoriskt för att påskynda uppstarten av fibern för grannarna medan en ordentlig anslutning ordnas. Själv är jag i mitt arbete trött på all formalia och tillståndsrutiner som gäller för liknande ärenden, så jag tycker det var underbart att läsa om någon som tar till okonventionella lösningar för att nå sitt mål

Sen att han ryckte sladden vid utebliven betalning var ju helt underbart

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Tycker det är smart gjort.

Men läser jag fel eller kostar skåpet 4000:- i månaden i el? Eller har han 1000:- i vinst nu? I så fall borde han ju hålla käften imo, får 1000:- och området får fiber.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Själv är jag i mitt arbete trött på all formalia och tillståndsrutiner som gäller för liknande ärenden, så jag tycker det var underbart att läsa om någon som tar till okonventionella lösningar för att nå sitt mål

Tyvärr finns det ju orsaker till att rutiner existerar. Som i det här fallet när det visade sig att det faktiskt är olagligt att dra el på det viset. Så frågan kan väl därmed anses vara löst, svaret är att Bredbandsbolaget är klantar

Permalänk
Medlem

Grannarna slipper vänta ännu längre på att fibern går igång och Mathias tjänar en slant. Alla nöjda? Visst är det tråkigt med leveransförseningar, och ja det är klantigt att inte ha löst tillstånden från början. Dock tycker jag ändå man har gjort det bästa av situationen här faktiskt.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Såg denna nyhetsnotis om att de inte dragit el till sitt teknikskåp, är de mest klantigt eller är det fyndigt att dra en skarvsladd till närmaste uthus och låna el där ?
https://www.svtstatic.se/image-cms/svtse/1517748322/svts/article16892482.svt/alternates/extralarge/mathias-hall-elsladd-garage-png
Ett ryck och internet slocknar för 15 av Mathias Halls grannar. Från eljacket i garaget går en 60 meter lång strömkabel till Bredbandsbolagets teknikskåp för fiber.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/han-styr-over-grann...

Det är ju en kreativ lösning på sitt sätt men ger ju inte direkt ett seriöst intryck.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

@BergEr: Som jag läste det så fick han en viss summa första månaden som tydligen inte täckte hela kostnaden.
När han sedan försökta komma i kontakt med dem angående detta så gick det visst inge vidare men när han väl ryckte elen vart det fart på dem och efter det så går han väl runt 1000kr i vinst.

Om jag fattat det rätt

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Avstängd

Tycker att han agerar rätt, blir el kostnaderna högre så får Telenor/bredbandsbolaget stå för utgifterna. Och sen kräva ersättning ifrån sin underleverantören. För 2000kr är ju som en droppe i havet för Telenor/Bredbandsbolaget.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Avstängd

Mycket märkligt... (Telenors kassa går väl att betala surfing i Thailand? )

Citat
"Att få till en anslutning mot elnätet kan ta allt från 3-18 månader, enligt Bredbandsbolaget, och är förklaringen till att man valt denna lite ovanliga elförsörjningslösning."

Nu är jag för lat för att kolla vem som är elnätsägare och det skulle vara mycket intressant med en kommentar.

Att sätta upp ett elskåp inkl elmätare brukar gå mycket snabbt, alternativt brukar elbolag ställa upp med en elbjörn för att försörja provisoriskt.

Låter som en ren lögn från BBB!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Mycket märkligt... (Telenors kassa går väl att betala surfing i Thailand? )

Nja, Telenor äger Dtac vilket är en av Thailands största operatörer.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Mycket märkligt... (Telenors kassa går väl att betala surfing i Thailand? )

Citat
"Att få till en anslutning mot elnätet kan ta allt från 3-18 månader, enligt Bredbandsbolaget, och är förklaringen till att man valt denna lite ovanliga elförsörjningslösning."

Nu är jag för lat för att kolla vem som är elnätsägare och det skulle vara mycket intressant med en kommentar.

Att sätta upp ett elskåp inkl elmätare brukar gå mycket snabbt, alternativt brukar elbolag ställa upp med en elbjörn för att försörja provisoriskt.

Låter som en ren lögn från BBB!

Nja fort går det inte alltid.

Har ett bygge i närheten där jag jobbar, byggaktör som ska slå upp en ny kåk. Dom ansökte om byggström 1 Nov 2017 (Har sett ansökan), "elskåpet" kom upp två veckor senare. Men mätaren och inkopplingen av E-on väntar dom fortfarande på. Tills vidare så står det ett stort elverk som går på diesel och tuffar mitt i ett tätt bostadsområde.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk

Syster bor där i byn de väntar än på bredbandet deras hyresvärd har inte ens fått de indraget i kåken fiberkabeln ligger typ 3 meter från kåken på gräsmattan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator
Nzxt H440w black,Msi Z170 Gaming M5, I7 6700k, Noctua Nhd15,Corsair vengence lpx 2x4 gig,Corsair force le 240 gig, wd 1tb, evga g2 750w,

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Att sätta upp ett elskåp inkl elmätare brukar gå mycket snabbt, alternativt brukar elbolag ställa upp med en elbjörn för att försörja provisoriskt.

Enligt den uppföljande artikeln är det Eon som är nätleverantör. De verkar inte ha blivit tillfrågade alls, av deras uttalanden att döma.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av perost:

Enligt den uppföljande artikeln är det Eon som är nätleverantör. De verkar inte ha blivit tillfrågade alls, av deras uttalanden att döma.

Jo med BBB och EON inblandade är det kanske upplagt för komplikationer......
Båda bolagen verkar styrda av stollar.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Alltid nåt jävla gnäll. Var glada över att ni fick landsbygdsfiber till 15 pers istället.

Uppenbart någon som inte läst villkoren, framdrag av el till skåp ingår ej.

Permalänk
Medlem

Tycker BBB va fyndiga men han va klantig som gick ut med det i media. Vafan han tjänar ju 1000:- i månaden på att göra ingenting förutom att se en kabel i trädgården.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Så jävla rätt att det börjar brinna i knutarna åt Mathias!
Han går med på upplägget med BBB för att påskynda driftsättningen, får efter lite om och men skälig ersättning för det. Vad gör han sen? Jo han tycker att det har nyhetsvärde och kontaktar tidningen om det.

Nu sitter han där, med en kabel han avtalat om ett brott som begåtts (vilket han själv bidragit till bevisning om). Rycker han sladden så begår han avtalsbrott, låter han den sitta kvar så handlar det om olaga kraftöverföring.

Som sagt. Helt rätt åt han.

Permalänk
Medlem

Ett par switchar drar väl el för ~100kr/mån.
Låter som han tjänar sig en hacka på det där.

Permalänk
Medlem

@ormey: Det kan sitta element och annat bös i skåpet med, som drar ström.

Och detta är inte alls ovanligt, detta var en lösning som Comhem också använde sig av i ett villaområde där jag tidigare bodde.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/fastighetsagare-bli...

Grannarna lär ju vara nöjda över att han gick ut i pressen och grinade.

Visa signatur

| CPU: i7-8700 | GPU: Asus ROG Strix 2080S | RAM: 16GB 3000MHz DDR4 | Mobo: Gigabyte Aorus z370 | Storage: 512GB SSD | 2TB HDD | Chassi: Fractal Define R4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotka:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/fastighetsagare-bli...

Grannarna lär ju vara nöjda över att han gick ut i pressen och grinade.

Haha, ibland är det bättre att bara hålla käften. Nu blir hela området utan fiber längre tid och Matte tjänar inte 1000 spänn i månaden på att se en kabel i sin trädgård

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Haha, ibland är det bättre att bara hålla käften. Nu blir hela området utan fiber längre tid och Tobbe tjänar inte 1000 spänn i månaden på att se en kabel i sin trädgård

Vilken soppa!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

- Han har inte tillåtelse att förlägga en kabel mellan fastigheterna (regleras i lag).

- Han har inte tillåtelse att sälja elen (regleras i lag och avtal).

- Är han kund hos BBB och de kringgår det bokföringstekniska med någon form av avdrag på priset, eller hur regleras detta? BBB är ett aktiebolag och kan inte med lätthet köpa tjänster av en privatperson. Hur ser detta upplägg ut? Eller säljs elen via ett företag? Via en privatpersons privata elanslutning?

Ibland är det bättre att bara vara tyst.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotka:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/fastighetsagare-bli...

Grannarna lär ju vara nöjda över att han gick ut i pressen och grinade.

Om något lär ju grannar bli avundsjuka att han tjänar pengar på deras fiberanslutning dessutom har mage att kräva att gå med vinst på anslutningen

Jag hade hållit käft och bara begärt ersättningen för elen och gratis bredband typ 10/10 eller 100/100 (inte kräver jag att gå med 1000kr i vinst).

Ja rätt åt han , att han blir av med vinsten.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Intressant läsning. Jag hade ställt upp om det hjälpt till att få min fiber fortare. Men samtidigt tycker jag att de borde kunnat få till en inkoppling av strömmen fortare. De borde kunnat få fram ett tillfälligt abonnemang, så som de gör med byggström. Kanske lite dyrare dock, men det hade ju bara belastat den ansvariga dvs. BBB eller underleverantören.

Känns ändå som om han borde gå med vinst om han får de pengarna i månaden. Det borde ju inte vara så mycket prylar för att försörja 15 hushåll. En switch och en frostvakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Intressant läsning. Jag hade ställt upp om det hjälpt till att få min fiber fortare. Men samtidigt tycker jag att de borde kunnat få till en inkoppling av strömmen fortare. De borde kunnat få fram ett tillfälligt abonnemang, så som de gör med byggström. Kanske lite dyrare dock, men det hade ju bara belastat den ansvariga dvs. BBB eller underleverantören.

Känns ändå som om han borde gå med vinst om han får de pengarna i månaden. Det borde ju inte vara så mycket prylar för att försörja 15 hushåll. En switch och en frostvakt.

Om jag inte hitta på något eget eller artikeln ändras, så avslöjade han själv att det kostade 1000kr i el. Som det stod i texten fritt citrat från minnet "han krävde 2000kr, hälften av pengarna betalade elen" (kan ju ljugit om det med, BBB beräknade kostnaden för el till 1000kr, men kan ju i verkligheten vara 500kr lika gärna).

Är ju märkligt att man sen går ut och gnäller i media, vad jag såg är det ju snö på backen. Inte behöver an gräsmattan än, är ju som att gnälla på sin lön är för hög bara för man kan spara pengar till nästa månad

Sen moraliskt är ju hela saken förkastlig, detta får ju BBB kunderna betala hans vinst (inte så bolaget tar kostnaden själv).

Den grodan han hävde ur sig, kan han ju bli återbetalningsskyldig till BBB.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Om jag inte hitta på något eget eller artikeln ändras, så avslöjade han själv att det kostade 1000kr i el. Som det stod i texten fritt citrat från minnet "han krävde 2000kr, hälften av pengarna betalade elen" (kan ju ljugit om det med, BBB beräknade kostnaden för el till 1000kr, men kan ju i verkligheten vara 500kr lika gärna).

Är ju märkligt att man sen går ut och gnäller i media, vad jag såg är det ju snö på backen. Inte behöver an gräsmattan än, är ju som att gnälla på sin lön är för hög bara för man kan spara pengar till nästa månad

Sen moraliskt är ju hela saken förkastlig, detta får ju BBB kunderna betala hans vinst (inte så bolaget tar kostnaden själv).

Den grodan han hävde ur sig, kan han ju bli återbetalningsskyldig till BBB.

Nej, i efterhand ångrar han sig nog att han tog upp det. Men han var troligen irriterad och fick kanske inga riktiga svar från BBB om när det skulle vara åtgärdat. Det hade känts lite B att ha stabil fiberuppkoppling med denna typ av strömförsörjning. Risken att en temporär lösning blir permanent, och läser man fler av artiklarna verkar EON inte fått in någon beställning ens.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jocke92:

Nej, i efterhand ångrar han sig nog att han tog upp det. Men han var troligen irriterad och fick kanske inga riktiga svar från BBB om när det skulle vara åtgärdat. Det hade känts lite B att ha stabil fiberuppkoppling med denna typ av strömförsörjning. Risken att en temporär lösning blir permanent, och läser man fler av artiklarna verkar EON inte fått in någon beställning ens.

Njau... det här handlar mer om BBB's projektansvarig har glömt bort elanslutningen alternativt missat anslutningen i sin projektkalkyl eller så har samtliga projektansvariga för BBB fått order från ledningen (läs Telenor) att inte godta kraftbolagens anslutningsavgifter. Om det är sistnämnda så borde fler fall dyka upp.

Sen kan man fundera över om det är för billigt just nu med en fiberanslutning?

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk

jag är ganska så trött på Bredbandsbolaget, för mig står dom inte för någon kvalité, det har varit alldeles för mycket skit nu.

dom hade skit hårdvara i station som var ostabil (väldigt länge sedan iof)
dom fakturerade oss för flera månader innan dom började leverera tjänsten (ADSL)
säljarna lovar en massa saker dom inte kan hålla och verkar ha dålig kunskap

idag öppnade jag ett brev där det står att det är problem med vår fiberbeställning då någon annan operatör redan har reserverat en inkoppling på vår adress, vi ombes bestämma vilken operatör vi vill fortsätta med och avboka den andra (vi har endast beställt från Bredbandsbolaget)
i brevet står det att man ska ringa kundtjänst och ange ett ärendenummer
dom skriver inte vilket knappval man ska ta (jag valde#3 för leverans), dom svarar efter en stund att ärendet ligger hos teknisk support och kopplar mig dit, teknisk support säger att jag ska prata med leverans men hjälper mig ändå.
Mitt ärendenummer som står i brevet finns inte, och dom verkar inte riktigt hitta vår fiber beställning heller för den delen....

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0