Permalänk
Medlem

100% CPU load

Hej! Processor 4690K ej överklockad.
Förr en vecka sen så märkte jag att jag fick FPS dropps och att min dator börja lagga när jag körde overwatch.
Jag trodde först att det var min GPU så jag ominstallera alla drivisar, samt öppna datorn och blåste rent den.
FPS blev lite bättre men fortfarande lagg.
drog ner core temp å där fick jag reda på att när det lagga så var min CPU load på 100%... allting har fungerat hur bra som helst tills för en vecka sen.
När jag har aktivitetshanteraren igång så ligger CPU loaden runt 30%
Men om jag stänger ner den så går min load upp över 80% på core 1 och 2 meden 3 och 4 ligger på 100% ....

Någon som kan ge mig förslag på vad jag skall göra.

GPU: gtx970

Visa signatur

Gör mig klokare // BoZ

Permalänk
Medlem

"så ligger CPU loaden runt 30% "

Du kan ju själv se vilka processer som använder din cpu. Skriv ner dom som drar mycket eller ta en printscreen så har vi mera att gå på.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
SpelClockers

Om du har aktivitetshanteraren och Core Temp igång samtidigt visar dom samma sak då? Eller menar du att CPU load sjunker från 100% till 30% när du startar aktivitetshanteraren?

I aktivitetshanteraren så bör det synas vad som använder mycket cpu.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@hakd: det ser helt normalt ut 100%på gpu och runt 40% på cpu när jag har overwatch igång. och loaden ligger bra när aktivitetshanteraren är igång.

Visa signatur

Gör mig klokare // BoZ

Permalänk
Medlem

@Sir Hitman: När jag har aktivitetshanteraren igång så ser det normalt ut runt 40% load på både core temp och på aktivitetshanteraren. men stänger jag av aktivitetshanteraren så spikare loaden up där två av kärnorna ligger på100% och två ligger 80% och uppåt.
jag gör testen när jag har overwatch igång.

Visa signatur

Gör mig klokare // BoZ

Permalänk
SpelClockers

Är det samma sak att CPU går i taket även utan spel igång?
Hur är temperaturerna? CPU brukar vara max 100c och gpu 70-80c som max om jag minns rätt.

Om det är problem även utan spel igång och bara när inte aktivitetshanteraren körs så låter det nästan som att något försöker ta CPU när man inte kollar efter det, då hade jag kört malware/virus scan och se om den hittar någon coin miner eller liknande. Alternativt gå igenom aktivitetshanteraren efter udda program, för även om den inte belastar då så borde den köras helatiden.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Sir Hitman:
Nä det är bara när jag har spel igång. temperaturerna är normala, men jag gjorde som du sa och hitta en trojan.
Jag har testkört datorn och det ser ut att fungerar hoppas på att det gör det och att det inte är något annat som strular.
Tack för hjälpen

Visa signatur

Gör mig klokare // BoZ

Permalänk

Allt under 100% load i spel är en flaskhals.
100% load i spel är ju bra om gpun ligger högt, en bra kombination av delar.
Spelar jag BF1 så brukade jag ligga på 80% i cpu och 100% i gpu.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

@TaunyTiger: Absolut, men problemet hos mig var att cpu låg på 100% men inte gpun så det börja lagg. fps dropps tearing osv.
Men det är löst nu GPUn tar mest stryk och CPUn tar upp resten så som det skall vara

Visa signatur

Gör mig klokare // BoZ