Qualcomm överväger försäljning till Broadcom för 1,3 biljoner kronor

Permalänk
Melding Plague

Qualcomm överväger försäljning till Broadcom för 1,3 biljoner kronor

Efter att ha avvisat Broadcoms tidigare bud meddelar nu Qualcomm att de kan tänka sig att sälja verksamheten, om budet höjs till motsvarande 1,3 biljoner kronor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sinnessjuk mycket pengar

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Sinnessjuk mycket pengar

Äsch, snart är en bitcoin värd minst 1,3 biljoner

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Sinnessjuk mycket pengar

Undrar vem som hostar upp degen.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Sinnessjuk mycket pengar

Så länge det endast är siffror i datorer, finns det någon gräns. Den här affären är mycket skum

Permalänk
Medlem

1300 miljarder kronor, eller 1 300 000 miljoner kronor. Det är en hel del pengar.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Så länge det endast är siffror i datorer, finns det någon gräns. Den här affären är mycket skum

Varför är den skum?

Permalänk
Medlem

@klk: Det är sällan såna köp / förvärv görs med skottkärrkor med pengar - ofta är aktier med i bilden. Vet inte riktigt hur det här är strukturerat. Galet mycket pengar. Luktar IT crash nr2....

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

Termination fee på 9% ger en avgift på 117 miljarder kronor om myndigheterna skulle stoppa affären. Ganska mycket pengar i sjön om det blir strul på vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenKenny:

@klk: Det är sällan såna köp / förvärv görs med skottkärrkor med pengar - ofta är aktier med i bilden. Vet inte riktigt hur det här är strukturerat. Galet mycket pengar. Luktar IT crash nr2....

Qualcomm är ju större än Broadcom så det är inte långt borta att misstänka att det är stora ägare i båda bolagen som är ute efter att monopolisera.

Permalänk
Medlem

Vilken soppa. Broadcom sänkte ju nyss budet.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av klk:

Qualcomm är ju större än Broadcom så det är inte långt borta att misstänka att det är stora ägare i båda bolagen som är ute efter att monopolisera.

Nej jag blev också lite förvirrad av detta?

Qualcomm förtjänst FY2017 = 22,3 miljarder $
Broadcom förtjänst FY2017 = 17,6 miljarder $

Å andra sidan så har Broadcom en aktie som är värd ~250$ medan Qualcomms enbart är värd ~67$

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Det verkar som att Qualcomm drabbats av storhetsvansinne.
Att låta dem tyna bort ett år till eller så kommer att spela Broadcom i händerna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dinoman:

Nej jag blev också lite förvirrad av detta?

Qualcomm förtjänst FY2017 = 22,3 miljarder $
Broadcom förtjänst FY2017 = 17,6 miljarder $

Å andra sidan så har Broadcom en aktie som är värd ~250$ medan Qualcomms enbart är värd ~67$

broadcom: Shares Outstanding 407,979,000
Qualcomm: Shares Outstanding 1,474,165,000

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon180324:

broadcom: Shares Outstanding 407,979,000
Qualcomm: Shares Outstanding 1,474,165,000

Dvs marknadsvärdet är ungefär detsamma, något högre för Broadcom. (Aktiepris * antal aktier). (Sen kan ju tilläggas att värderingen sannolikt påverkats positivt av buden, så relevant jämförelse hade varit en tidpunkt precis innan första budet blev känt)

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

Nej jag blev också lite förvirrad av detta?

Qualcomm förtjänst FY2017 = 22,3 miljarder $
Broadcom förtjänst FY2017 = 17,6 miljarder $

Å andra sidan så har Broadcom en aktie som är värd ~250$ medan Qualcomms enbart är värd ~67$

är det så 90% av befolkningen tänker??

Apples aktie var 600-900 men nu är den under 200. Fy FAN VAD BOLAGET HAR TAPPAT. SELL SELL SELL?

allstå...hur funkar detta??

Ett företag värd 99+nionollor$ dollar vill köpa ett bolag för 100-160+nionolllor$ som just nu är värd 109+nionolllor$
(främst värderad pga spekulation för detta deal)

Jösses. Trilion Bilion Miliard.....de borde lära mera i skolan i matte...eller är det i modersmål?? eller är det kunskaper i utländska språk som jag har brist av???

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenKenny:

@klk: Det är sällan såna köp / förvärv görs med skottkärrkor med pengar - ofta är aktier med i bilden. Vet inte riktigt hur det här är strukturerat. Galet mycket pengar. Luktar IT crash nr2....

Från artikeln: "[...] Qualcomm tänka sig det om budet höjs till 90 USD per aktie för en total summa på 160 miljarder USD, motsvarande 1,3 biljoner kronor."
Så ja, aktier.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Skrivet av TheSlicker:

Från artikeln: "[...] Qualcomm tänka sig det om budet höjs till 90 USD per aktie för en total summa på 160 miljarder USD, motsvarande 1,3 biljoner kronor."
Så ja, aktier.

jag förstår inte ett ord av vad du skriver....även om jag borde ha mycket bra kunskaper i detta

EDIT
HAHA...nu fattar jag...DET ÄR QUALCOMM SOM SKA KÖPAS...nu fattar jag allt.....(läste rubriken för snabbt )

https://finance.yahoo.com/quote/QCOM?p=QCOM

pre market öppnar om en timma 14.00.....vad får vi se för pris???? 75-80????
lite på minus, antar att nyheten kom igår kväll

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Så länge det endast är siffror i datorer, finns det någon gräns.

Ja, 9223372036854775807 om det är 64-bits int med tecken

Permalänk

Väntar på den sedvanliga kommentaren om att det är fickpengar

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Allt har sitt pris

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Dual-Tjur:

är det så 90% av befolkningen tänker??

Apples aktie var 600-900 men nu är den under 200. Fy FAN VAD BOLAGET HAR TAPPAT. SELL SELL SELL?

https://i.imgur.com/3FUbY4s.jpg
https://i.imgur.com/h26HEeP.jpg

allstå...hur funkar detta??

Ett företag värd 99+nionollor$ dollar vill köpa ett bolag för 100-160+nionolllor$ som just nu är värd 109+nionolllor$
(främst värderad pga spekulation för detta deal)

Jösses. Trilion Bilion Miliard.....de borde lära mera i skolan i matte...eller är det i modersmål?? eller är det kunskaper i utländska språk som jag har brist av???

Hur resten av befolkningen tänker kan jag inte svara på men jag glömde att inkludera aktieantalet. Det var en miss av mig. Å andra sidan så var det andra användare som klargjorde det.

När det kommer till engelskans billion så är det miljard på svenska. Den svenska benämningen billion är trillion på engelska. Så är det med det.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Nej jag blev också lite förvirrad av detta?

Qualcomm förtjänst FY2017 = 22,3 miljarder $
Broadcom förtjänst FY2017 = 17,6 miljarder $

Å andra sidan så har Broadcom en aktie som är värd ~250$ medan Qualcomms enbart är värd ~67$

Man behöver ta mängden aktier och värdet, det är olika antal aktier för olika bolag. Hade apple bara haft en enda aktie hade den varit värd ganska mycket

Den här affären handlar inte om att ett företag vill köpa annat företag. Det är inte företagen som aggerar utan ägarna och dessa ägare sitter säkert och bollar ideer hur man kan skapa ett monopol. När marknader mognar finns det väldigt mycket pengar att tjäna på att monopolisera den. Det går inte (otroligt svårt) för mindre aktörer att bryta sig in i mogna marknader via inovation, därmed blir det lockade för de med riktigt feta plånböcker att krossa möjligheterna till att konkurrera

Permalänk
Medlem

ja fickpengar eller inte, nog är det en slant i alla fall...

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av klk:

Man behöver ta mängden aktier och värdet, det är olika antal aktier för olika bolag. Hade apple bara haft en enda aktie hade den varit värd ganska mycket

Den här affären handlar inte om att ett företag vill köpa annat företag. Det är inte företagen som aggerar utan ägarna och dessa ägare sitter säkert och bollar ideer hur man kan skapa ett monopol. När marknader mognar finns det väldigt mycket pengar att tjäna på att monopolisera den. Det går inte (otroligt svårt) för mindre aktörer att bryta sig in i mogna marknader via inovation, därmed blir det lockade för de med riktigt feta plånböcker att krossa möjligheterna till att konkurrera

Jo som jag skrev så missade jag den detaljen i första inlägget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Vad kan man säga...
Tänk er henne och Trump styrandes en nation...
Här är den kortare versionen:

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marsupilami:

Väntar på den sedvanliga kommentaren om att det är fickpengar

Det här tjänar man in hur enkelt som helst med krypto, köp- håll - sälj.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ThomasLidstrom:

Vad kan man säga...
Tänk er henne och Trump styrandes en nation...
Här är den kortare versionen:
https://www.youtube.com/watch?v=DD04Q8-e3kI

Som om verklighetsfrånvända haggan Clinton skulle vara bättre:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

Jösses. Trilion Bilion Miliard.....de borde lära mera i skolan i matte...eller är det i modersmål?? eller är det kunskaper i utländska språk som jag har brist av???

Ren allmänbildning snarare då det är korsning av matematiska, språkliga och historiska anledningar. Vilket system som används beror på vart man bor.
Här har du två superintressanta artiklar om detta

https://en.wikipedia.org/wiki/Long_and_short_scales
https://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%A5nga_och_korta_skalan_f%C...

Lustigt nog så är det inte identisk info i båda. Så läs gärna båda då.