Permalänk

Använda två externa skärmar

Tjena!

Detta med skärmar ger mig huvudvärk... Vill ha två externa skärmar till min laptop, skärmen till laptopen kommer vara släkt/nedkopplad om det kan tänkas vara av betydelse.

Jag har en hdmi utgång och en displayport utgång. Kan jag koppla en skärm till hdmi och den andre till DP Och då använda bägge samtidigt?

Fråga två, de skärmar jag kollar på att köpa har bara vga och hdmi. Räcker det med att köpa en kabel alt adapter DP till hdmi för att det ska funka?

/allt gott

Permalänk
Inaktiv

Ja det brukar fungera. Smart är kanske att låna en skärm och testa på innan man köper en extra.

Jag själv och många kör 3st skärmar på våra laptops som är inkopplade genom:
hdmi, displayport och en hederlig vga port. Utan dockningsstation så hade min laptop enbart stött 2st skärmar.

Permalänk
Medlem

1. Ja, stänger du av laptopens inbyggda skärm så bruka det funkar med 2 externa skärmar. Jag pratar nu om billiga dåliga laptops.

2. Ja, eftersom du bara vill använda 2 skärmar så borde det funka med nån billig dålig DP till HDMI adapter. Vissa butiker skriver hur stor upplösning mm adaptern stödjer så glöm inte kolla upp sånt om det är viktigt för dig.

Edit:
Om du i framtiden vill använda 3 skärmar med tex en stationär dator så behöva man en dyr aktiv adaptern istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muffbagarn:

Tjena!

Detta med skärmar ger mig huvudvärk... Vill ha två externa skärmar till min laptop, skärmen till laptopen kommer vara släkt/nedkopplad om det kan tänkas vara av betydelse.

Jag har en hdmi utgång och en displayport utgång. Kan jag koppla en skärm till hdmi och den andre till DP Och då använda bägge samtidigt?

Fråga två, de skärmar jag kollar på att köpa har bara vga och hdmi. Räcker det med att köpa en kabel alt adapter DP till hdmi för att det ska funka?

/allt gott

Det är inte alls säkert att du kan använda båda samtidigt, beror helt på datorns specifikationer. Min erfarenhet är att VGA tillsammans med HDMI eller DP fungera allt oftare än HDMI med DP (samma krets?) - och detta på dyrare OEM-datorer.

Vet inte vilken hårdvara du har men tippar på att ditt bästa alternativ - om du saknar VGA - är att ansluta HDMI till HDMI för den ena skärmen och komplettera med en USB till HDMI för den andra.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det är inte alls säkert att du kan använda båda samtidigt, beror helt på datorns specifikationer. Min erfarenhet är att VGA tillsammans med HDMI eller DP fungera allt oftare än HDMI med DP (samma krets?) - och detta på dyrare OEM-datorer.

Vet inte vilken hårdvara du har men tippar på att ditt bästa alternativ - om du saknar VGA - är att ansluta HDMI till HDMI för den ena skärmen och komplettera med en USB till HDMI för den andra.

Ska testa nu med första förslaget, dp och hdmi. Hört att usb till hdmi ska vara rätt slött?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Muffbagarn:

Vägen till framgång är att från första början köpa produkter som matchar ditt behov. Det vill säga en skärm som har DP som du kopplat till datorns DP och en skärm med HDMI som du kopplar till datorns HDMI.

Alla extra produkter du lägger till adderar en komplexitet (samt en kostnad) vilket ökar risken för krångel och besvär. Det är något man tar till för att situationen kräver det. Men nu när du har chansen att göra rätt från början så slipper du kämpa med situationer längre fram. Åtminstone har du tagit bort en vanlig riskfaktor.

Permalänk
Medlem

Det här skall väl inte alls vara några problem, de flesta av mina kollegor sitter med laptops och två externa skärmar (kopplade till HDMI och VGA). De har samtliga skärmar igång samtidigt och vi har helt vanliga standard PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muffbagarn:

Ska testa nu med första förslaget, dp och hdmi. Hört att usb till hdmi ska vara rätt slött?

Använder det på kontoret till 2D och kan inte säga att jag tycker det är slött. För spel... det är kanske en helt annan historia, det har jag inte testat. Netflix är det väl mest "krävande" (?) jag utsatt den för och det fungerar såvitt jag kan se utan anmärkning.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Om du vill ha en smidig lösning så kan du köpa en "docka". Kostar dock en del men är smidigt.

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muffbagarn:

Skrivet av Dr.Mabuse:

Använder det på kontoret till 2D och kan inte säga att jag tycker det är slött. För spel... det är kanske en helt annan historia, det har jag inte testat. Netflix är det väl mest "krävande" (?) jag utsatt den för och det fungerar såvitt jag kan se utan anmärkning.

Skrivet av martak:

Om du vill ha en smidig lösning så kan du köpa en "docka". Kostar dock en del men är smidigt.

OM man vill köpa USB adapter eller dock bör man vara uppmärksam på hur dom kopplas till datorn.

USB2 varianter fick ryckte om sig att vara slö när man kollade recessioner mm. Tror också att dom nämnde att processorn användes på nått sätt. OM man vill köpa sånt ska den åtminstone vara USB3 som börkopplas till USB3 porten på laptoppen. Verka också finnas varianter som kopplas till andra typer av portar som inte alla laptops har.

Jag har ingen erfarenhet såna prylar men jag skulle personlig hellre ha USB3 porten för tex extern lagringsdisk mm som man vill ska ha hög hastighet. USB2 portar vill jag bara använda till långsamma prylar som tex mus mm.

Permalänk
Medlem

Vad har du för laptop?

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

@panpo98: Jag har en docka till min Dellburk. Ansluts till PCn via USB Typ C.

Har två externa skärmar anslutna till dockan, en via HDMI och en via VGA. Tycker att det fungerar riktigt bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kör Daisy chain med DP 1.2 och laptop. 2x Dell U3014 och en kabel. Kolla om dina skärmar har stöd för det (GPUn också så klart). Det fungerar bra.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk

Tack för all input! Testade med att köra ena skärmen och andra från DP funkar kanon och jag är super nöjd.
Köpte en http://www.gooo.se/j7d och det funkar kalas!