Permalänk
Medlem

Nätverk i sommarstugan

Hej!
Har en sommarstuga där vi inte har Wifi. Tänkte öka på mobilens surf när vi är där och dela nätverk från telefonen. Är det en klok lösning?
Jag skulle gärna haft en mediaspelare som jag kan använda för netflix, viaplay, svtplay etc. Ngr rekommendationer? Dennas nätverk ges ju också av mobilen. Har apple tv hemma och i stugan har jag en gammal boxee box. Vad ska jag ha i stugan? Kan boxee boxen användas till något bra? Idéer tack!

Mvh
Thomas

Permalänk
Avstängd

Skulle ha en faktisk 4g router i detta fallet. Dom är inte så farligt dyra. Vissa operatörer bjussar till och med på den ibland.
Mobil hotspot är inte direkt gjord att agera som en router.

IMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cuna:

Mobil hotspot är inte direkt gjord att agera som en router.

Det är väl precis det de är gjorda för?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

@Lodisen: Skulle vilja säga att dom är mer gjorda för o vara tillfällig repeater.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Avstängd

Ja det är en "router" men vad kan du göra?
gui? inställningar? har du en bra telefon med fet antenn för god mottagning?
var ligger sommarstugan? täckning etc.

4g routrar är specifikt gjorda för att vara en router.
en telefon är gjord för att göra lite allt möjligt med.

hade JAG valt så blir det en router. Stablilitet är trevligt om man ska streama netflix eller twitch.
den kan förmodligen hantera flera connected devices på ett bättre sätt också jämfört med en telefon.

Permalänk
Medlem

Kan du få ett extra sim till ditt abb?
Om inte så blir ju allt annat än mobilens hotspot riktigt opraktiskt då du måste fippla med sim-kortet när du vill ringa...

Om du kan fixa ett extra sim till samma surf som du är inne på, så rekommenderar jag likt andra i tråden att köpa nån typ av router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Kan du få ett extra sim till ditt abb?
Om inte så blir ju allt annat än mobilens hotspot riktigt opraktiskt då du måste fippla med sim-kortet när du vill ringa...

Om du kan fixa ett extra sim till samma surf som du är inne på, så rekommenderar jag likt andra i tråden att köpa nån typ av router.

Ursäkta en novis. Om jag köper en router, hur kopplar jag då på telefonens nätverk. Jag har ju fortfarande bara mobilens nätverk.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cuna:

Ja det är en "router" men vad kan du göra?
gui? inställningar? har du en bra telefon med fet antenn för god mottagning?
var ligger sommarstugan? täckning etc.

4g routrar är specifikt gjorda för att vara en router.
en telefon är gjord för att göra lite allt möjligt med.

hade JAG valt så blir det en router. Stablilitet är trevligt om man ska streama netflix eller twitch.
den kan förmodligen hantera flera connected devices på ett bättre sätt också jämfört med en telefon.

Ursäkta en novis. Om jag köper en router, hur kopplar jag då på telefonens nätverk. Jag har ju fortfarande bara mobilens nätverk.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Kan du få ett extra sim till ditt abb?
Om inte så blir ju allt annat än mobilens hotspot riktigt opraktiskt då du måste fippla med sim-kortet när du vill ringa...

Om du kan fixa ett extra sim till samma surf som du är inne på, så rekommenderar jag likt andra i tråden att köpa nån typ av router.

Skrivet av Socke06:

Ursäkta en novis. Om jag köper en router, hur kopplar jag då på telefonens nätverk. Jag har ju fortfarande bara mobilens nätverk.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis som BasseBaba säger så kolla möjligheten att kunna ta ett tvillingkort/extra sim till ditt abonnemang så kan du ha det i en 4G router så du kör all internettrafik via den.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Socke06:

Ursäkta en novis. Om jag köper en router, hur kopplar jag då på telefonens nätverk. Jag har ju fortfarande bara mobilens nätverk.

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt det ovanstående inlägg säger

Men se till att du har bra 4g täckning konstant.
Annars kan det bli hackigt o jävligt och då är allt för inget...

Permalänk
Medlem

@Socke06: kan du inte ha tvilling kort och inte har bra täckning med telefonen finns flera alternativ, du kan förbättra telefons 4g täckning genom extern antenn på huset, man lägger då telefonen på en "platta" inne i huset, plattan är sedan ansluten till den externa antennen.
behöver du öka signalen även inomhus finns flera val: kan du inte använda en extern router med med SIM-kort kan du alltid använda dig av tex en extender (finns från någon hundring och uppåt) eller en router i extender läge eller en router som stödjer att få sitt internet via usb, budget lösningen är att använda din dator som extender.

Det du ska tänka på om du använder extender är så den har 2 band, ett band som tar emot signalen och ett som skickar ut den, i annat fall kommer du halvera hastigheten som extender/telefonen stödjer på wlan, men det spelar kanske ingen större roll då du troligen inte kommer slå i taket i en sommarstuga ute i bushen?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av lucas_sthlm:

Ja täckningen är faktiskt inget problem alls för mig.

Permalänk
Medlem

skulle typ köpt en sån: https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/mobi...
Sen fyllt på med lämplig surfmängd för 1 månad kontant istället för att öka på det mobila abonnemanget om det inte går att sänka månad för månad förstås.

Sen skulle jag föreslå en Chromecast.

@lucas_sthlm det var riktigt bra hastighet måste jag säga när jag mäter hemma får jag ca mellan 10 till 30 med Tele2 samt Tre och Telenor.
Och då bor jag i ett ganska stort förort norr om Stockholm.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grabben_83a:

skulle typ köpt en sån: https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/mobi...
Sen fyllt på med lämplig surfmängd för 1 månad kontant istället för att öka på det mobila abonnemanget om det inte går att sänka månad för månad förstås.

Sen skulle jag föreslå en Chromecast.

@lucas_sthlm det var riktigt bra hastighet måste jag säga när jag mäter hemma får jag ca mellan 10 till 30 med Tele2 samt Tre och Telenor.
Och då bor jag i ett ganska stort förort norr om Stockholm.

Själv mäter jag runt 60+ i västra Stockholm (förort ish) med Tele2

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av Grabben_83a:

skulle typ köpt en sån: https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/mobi...
Sen fyllt på med lämplig surfmängd för 1 månad kontant istället för att öka på det mobila abonnemanget om det inte går att sänka månad för månad förstås.

Sen skulle jag föreslå en Chromecast.

@lucas_sthlm det var riktigt bra hastighet måste jag säga när jag mäter hemma får jag ca mellan 10 till 30 med Tele2 samt Tre och Telenor.
Och då bor jag i ett ganska stort förort norr om Stockholm.

Ibland så nuddar jag 120 Mbits

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Socke06
Har du tele2 så ingår ett tvillingkort till abonnemanget (tror det gör det till alla abonnemang) och Tele2 har en 4g router med wifi som du sätter in tvillingkortet i. Enklare än så blir det inte. Båda enheterna delar på samma pott men utöver det helt frånskild från varandra.
Övriga operatörer har nog liknande lösningar, så kolla med din operatör 😊

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tandborste:

@Socke06
Har du tele2 så ingår ett tvillingkort till abonnemanget (tror det gör det till alla abonnemang) och Tele2 har en 4g router med wifi som du sätter in tvillingkortet i. Enklare än så blir det inte. Båda enheterna delar på samma pott men utöver det helt frånskild från varandra.
Övriga operatörer har nog liknande lösningar, så kolla med din operatör 😊

Låter toppen. Ska jag kolla!

Skickades från m.sweclockers.com