Jag vill gå upp i vikt och bygga muskler! Hur börjar jag?

Permalänk
Medlem

Jag vill gå upp i vikt och bygga muskler! Hur börjar jag?

Jag är 20 år, 175cm lång och väger ca 53kg i dagsläget (På gränsen till underviktig). Jag har nu bestämt mig för att ta tag i det här med att bli större och något muskulös. Jag har googlat runt en hel del men det verkar vara en riktig djungel detta. Överlag har jag läst att man måste helt enkelt äta mer, runt 5000 kalorier om dagen läste jag något om. Hur kommer man ens upp i det antalet kalorier om dagen? Mjölk skulle tydligen vara bra men att dricka så pass mycket mjölk om dagen känns orealistiskt.

Jag behöver lite tips om hur jag börjar helt enkelt. Jag har inte all tid i världen att lägga på detta då jag har rätt fullt upp med studier men 1 timma träning om dagen ska nog inte vara några problem. Efter hyran och andra utgifter är betalda har jag ca 5500kr kvar varje månad som jag kan lägga på mat. Finns det någon speciell diet jag bör följa? Bör jag börja gymma från den dagen att jag börjat äta mer eller är det bättre att vänta ett tag och lägga på sig mer vikt innan?

Permalänk
Medlem

Gymma och ät mycket enkelt sagt

Permalänk
Medlem

Det är ju inte alla förunnat att väga en massa heller...

Jag är nästan exakt lika lång som dig men väger 39kg mer.

Du hade lätt kunnat få 12kg av mig.

Nu har jag ett arbete som innefattar fysiska moment, så jag vill helst inte gå under 80kg, kroppsvikt är bra ibland

Skaffa lite muskler och du kanske går upp lite med ålder också.
Jag vägde väl runt 78 i din ålder.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd

Kan inte mycket om ämnet, men är det inte såna här tillfälle man nyttjar proteinpulver osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Kan inte mycket om ämnet, men är det inte såna här tillfälle man nyttjar proteinpulver osv?

Nja, vanlig mat fungerar lika bra.

Ät i överskott och börja träna helt enkelt. Räkna ut din TDEE och sedan ät kanske 500kcal överskott.

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera att prata med en dietist. Jag är själv lång och smal och hade tänkt att gå upp i vikt. Har pratat med dietist vilket har gett mig personliga råd hur jag skulle kunna fixa detta. Då du, liksom jag, har ett väldigt lågt bmi så kan du säkerligen få hjälp av dietist i form av kosttillskott. Jag tar såna själv och de är 400 kcal på 200ml, man går upp som satan. Om du tränar samtidigt som du tar dessa så bör ju allting vara gött liksom.

Skulle även kunna ge lite små tips som att typ inte äta light produkter alls, t ex smör ska vara full fett och drick röd mjölk istället för grön eller blå, om du inte redan gör det. Ett annat tips kan vara att lägga till mindre saker till dina måltider som t ex på smörgåsar så kan du ha ost, eller mer ost, ett annat exempel som jag fick var att äta feta såser också.

Seriöst, så prata med en dietist så får du säkerligen goda råd. Det kostar en liten peng men det kan det vara värt imo (mina dietist besök kostar 200 kr liksom).

Lyckat till dude

Permalänk
Medlem

Det viktiga är att se detta som ett långtidsprojekt, bygga muskler tar tid och samtidigt måste leder och liknande få tid att vänja sig vid träningen.
Men generellt, ät mycket och träna det du kan.

Brukar dock va svårt att hålla ångan uppe om man går ut för hårt. Lägg dig på en lagom nivå, kanske räcker med att träna på gym varannan dag första tiden tills du fått lite mer rutin på det. På lediga dagen kör du powerwalk eller löpning och lite träning med egen kroppsvikt hemma.

Permalänk
Avstängd

Det är väldigt simpelt att gå upp i vikt, du måste helt enkelt få i dig mer energi än vad du gör av med på en dag. Snitt i vila förbrukar en man runt 2000 kcal om dagen, är du aktiv kanske du bränner närmre 2600 kcal på en dag. 5000 kcal om dagen är på tok för mkt för dig, det betyder att du skulle lägga på dig ett kilo var tredje dag (1 kg = ca 7000 kcal) och att gå upp 10 kg på en månad är knappast sunt. Försök ligga på 500 kcal överskott om dagen, då går du upp 1 kg på två veckor vilket är lagom.

Permalänk
Avstängd

Hur ser dina matvanor ut idag?

Röker du eller snusar du?

Mjölk är väl ok, men innehåller laktos vilket inte är så bra för kroppen, ät en massa ägg istället. Om du bara är 175cm lång räcker det med 2500kcal om dagen om du ska öka i vikt, 5000kcal gör nog mer skada än nytta på dina organ.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Yo!
Lite snabb gymbro.
ÄT när du är hungrig, tills du blir mätt!
GÅ INTE HUNGRIG! ÄT!

http://www.canditotraininghq.com/app/download/911765404/Candi...

Sen kör du detta schema efter bästa förmåga!

Visa signatur

Intel i7 6700k - Gigabyte geforce 1080 8gb gaming G1 - Asus z170 pro gaming - Samsung 750 EVO - Corsair DDR4 16gb - Asus 27" swift 1440p G-sync.

Permalänk
Medlem

Hej! Tycker du ska kosta på dig en personligtränare som om dom är duktig kan hjälpa dig både med kost & träning, du kommer garanterat träna mycket hårdare om du har en PT vilket kommer att ge mycket bättre resultat.
Mvh Rubbe

Visa signatur

Rubbe

Permalänk
Avstängd

Ett tips är att äta bröd och ägg, det må inte vara det nyttigaste men ska man börja gå in 120% så är det lätt att man tröttnar. 4 ägg på 4 mackor med ett stort glas mjölk är en mäktig frukost som innehåller ca 700 kcal, då har du alltså redan på frukosten täckt 1/3 av din dagliga förbrukning. Banan är bra som mellanmål, innehåller en massa kcal det med. Annars är det bara äta mera av allt, din magsäck vidgas ganska fort så i början får du helt enkelt tvinga dig lite. Om du även är seriös med att bygga muskler och inte bara vill gå upp i fett så är det viktigt att du får i dig protein, en enkel tumregel för att bygga muskler är att du ska få i dig protein som motsvarar 2x din kroppsvikt.

Ett ägg innehåller ca 7g protein, ett glas mjölk innehåller även det ca 7g protein, sen är det såklart lite i brödet och smöret också. Så säg att du käkar frukosten som jag nämnde med 4 ägg på 4 mackor samt ett stort glas mjölk, då har du redan där fått i dig närmre 40g protein vilket är en god start på dagen, kompletterar du sedan med proteinshakes osv så är det faktiskt väldigt enkelt att komma upp i 150-200g om dagen, jag skulle säga att max intag för dig per dag skulle vara 150g, inte för att det är farligt att ligga på överskott men jag tror inte din kropp skulle palla ta upp mer så då kan du lika väl äta andra saker som innehåller mer kcal istället :).

Permalänk
Medlem

Ät allt vad du kan och börja träna kampsport! Muskler är överskattat, träna din kropp till att kunna göra något roligare än att bara lyfta vikter.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk

Det som gäller är att du ska äta så mycket som möjligt, 53 kg för din ålder och längd är ju garanterat undervikt. Jag råder dig att köpa gainer för att öka i vikt. Sedan spelar det inte så stor roll vad du äter, de viktiga är att du äter MYCKET. Sedan bör du försöka träna minst 3-4 gånger i veckan, angående program finns det miljontals på youtube. PT behövs oftast inte då man kan lära sig de mesta på egen hand väldigt enkelt, sedan är det också mycket intressant.

Permalänk
Medlem

Tips, lyssna inte på alla hobbyamatörer här, utan gå till ett gym och boka en tid med en utbildad PT & kostrådgivare och sätt upp ett schema för dina personliga mål.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av spejjanlol:

Det är väldigt simpelt att gå upp i vikt, du måste helt enkelt få i dig mer energi än vad du gör av med på en dag. Snitt i vila förbrukar en man runt 2000 kcal om dagen, är du aktiv kanske du bränner närmre 2600 kcal på en dag. 5000 kcal om dagen är på tok för mkt för dig, det betyder att du skulle lägga på dig ett kilo var tredje dag (1 kg = ca 7000 kcal) och att gå upp 10 kg på en månad är knappast sunt. Försök ligga på 500 kcal överskott om dagen, då går du upp 1 kg på två veckor vilket är lagom.

Ja det har man hört ofta. Men efter 3 års träning och kosthållning efter flera dietisters råd så ligger man fortfarande kvar på ca 50 kg. Och jag är också ca 175 cm.

Vissa... som jag, har tydligen inte förmågan att lagra fett eller bygga muskler. Inga läkare har hittat några fel på mig, förutom en väldigt hög ämnesomsättning.

Permalänk
Skrivet av Bamsebjörn:

Tips, lyssna inte på alla hobbyamatörer här, utan gå till ett gym och boka en tid med en utbildad PT & kostrådgivare och sätt upp ett schema för dina personliga mål.

Hur vet du vilka som är hobbyamatörer? Tycker ändå det är rätt schysst av dessa "hobbyamatörer" att lägga ner tid för att försöka hjälpa denna person. Att sedan ALLT dem säger inte stämmer får man ju söka på lite själv, men tycker ändå det är hyfsade råd här. Visst är det bra att söka professionell hjälp men tycker det är synd att man inte ska lyssna på vad dem har att säga då det kan komma något vettigt

Permalänk

http://www.muscles.se/artiklar/hur-lang-tid-tar-det-att-bygga...

Sök på push/pull/leg det är ett bra schema och inte komplicerat, Jag kör det själv och det funkar bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Ja det har man hört ofta. Men efter 3 års träning och kosthållning efter flera dietisters råd så ligger man fortfarande kvar på ca 50 kg. Och jag är också ca 175 cm.

Vissa... som jag, har tydligen inte förmågan att lagra fett eller bygga muskler. Inga läkare har hittat några fel på mig, förutom en väldigt hög ämnesomsättning.

Du sa ju själv problemet/felet. Du har en för hög ämnesomsättning i förhållande till hur mycket du äter. Om du äter mer än vad din ämnesomsättning förbränner så går du upp i vikt.

Finns hjälp att få om man har för hög ämnesomsättning, har en vän som äter tabletter hela tiden för det annars tappar han vikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sturesson:

Hur vet du vilka som är hobbyamatörer? Tycker ändå det är rätt schysst av dessa "hobbyamatörer" att lägga ner tid för att försöka hjälpa denna person. Att sedan ALLT dem säger inte stämmer får man ju söka på lite själv, men tycker ändå det är hyfsade råd här. Visst är det bra att söka professionell hjälp men tycker det är synd att man inte ska lyssna på vad dem har att säga då det kan komma något vettigt

Helt rätt! Ingen aning om vilka som är hobbyamatörer och inte, men att ta till sig av 100 olika råd när det kommer till något som kan gå väldigt lätt snett skulle jag inte rekommendera. Om man även är helt novis på ett område som handlar om kropp och knopp tycker jag man söker sig till professionell rådgivning först och främst. Speciellt när många gym erbjuder ett tillfälle utan kostnad att få köra ett pass med en PT.

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag missat det men är det inte rätt relevant att veta kön på TS? Det mesta talar väl för att det är manligt dock

Permalänk
Medlem

Om du aldrig tränat på gym innan rekommenderar jag att du går hos en duktig PT och lär dig teknik ordentligt.
Sett till kosten så skulle jag rekommendera att du går till en dietist eller liknande.
Anledningen till att jag rekommenderar detta är för att du får möjlighet till att verkligen få en stabil grund och gör "rätt" och får hjälp från experter inom områderna.
Lycka till

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem

Ät, ät och ät. Läs på om styrketräning från trovärdiga källor. T.ex artiklar och podcasts från tyngre och styrkelabbet som har informationen på svenska. Som nybörjare kan jag rekommendera att du lär dig baslyften och siktar på att bli starkare och starkare i dom. http://www.styrkelabbet.se/starting-strength/ är ett bra schema för nybörjare som du kan köra så länge du blir starkare på det och sedan byta till något mer avancerat.

Här har du lite matnyttig info http://www.styrkelabbet.se/styrketraning/

Visa signatur

9800X3D|Asus TUF B650-Plus WIFI|Thermalright Phantom Spirit 120 Evo|2Tb NVME|Gigabyte RTX 3080 Ti|6000mhz CL30 32GB|Corsair RMe 1000w|Fractal North|LG 240hz 1440p OLED 27"

Permalänk
Medlem

Knäböj, marklyft samt bänkpress, fokusera tungt på dessa och ät mat. 5000kcal är för mycket tycker jag personligen, det är på gräns till grisbulk, med sån intensiv bulk är det lätt man helt tappar matlusten samt hungern.

Muskler tar tid att bygga, och en bra fysik kan lätt ta +5år att bygga, satsa på rimligt överskott så kommer det bli bra i längden.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

@Kcce: 200 armhävningar per dag i minst 30 dagar. Det kan låta mycket, men kör man 10 stycken i taget, så går det ganska lätt. Funkar förbannat bra som mellan-träning, om du inte har gymkort eller liknande. Ps, du kan vila en dag per 7 dagar om du känner att du måste.

Edit 1, för att göra det extra roligt kan du fota utvecklingen.

Permalänk
Medlem

Det låter som du äter för lite. Ha som regel ät något var 3dje timma under timmarna du är vaken, ät INNAN du blir hungrig. Blir du hungrig har kroppen redan börjat bli katabol.
Katabol är den nedbrytande delen av ämnesomsättningen. Man ska försöka va så anabol (uppbyggande) som möjligt.

Sen kommer du få massa tips om träningen här, besök ett gym och be få hjälp där på plats. Men som sagt, ät mycket och BRA mat.

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Overwatch:

@Kcce: 200 armhävningar per dag i minst 30 dagar. Det kan låta mycket, men kör man 10 stycken i taget, så går det ganska lätt. Funkar förbannat bra som mellan-träning, om du inte har gymkort eller liknande. Ps, du kan vila en dag per 7 dagar om du känner att du måste.

Edit 1, för att göra det extra roligt kan du fota utvecklingen.

Kommer mest göra honom duktig på armhävningar dessvärre, möjligtvis ge honom viss uthållighet. Tunga vikter, 5-12reps med övningar som aktiverar stora muskelgrupper(lår,rygg) om du vill bygga och frigöra testosteron.

Men chins/pullups och armhävningar är en start samt bättre än inget om du vill träna hemma.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

@Marke: Han får väl helt enkelt fota utvecklingen och återkomma!

Permalänk
Medlem

Ät mycket och ät rätt mat för målet.
Gå inte för långt med maten och sluta inte att träna som jag gjorde. Måste fan ta tag i detta, är 17 år och väger idag 110 kg, starkare än average men också fet som fan. Lycka till.

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Administrativ avgift

@Kcce: Hejsan ett tips tills du når normal viktnivå är att du kanske kopierar mitt schema nedan , jag kör 5x5 Stronglift vilket är ett grymt program då man verkligen börjar från 0 , du har en app , alla övningar på youtube. Det är simpelt och du bygger CORE för att sedan kunna gå över till normalt gymmande för fina muskler.

https://stronglifts.com/5x5/ - ett av de bästa muskelbyggarprogrammen som finns

När det kommer till mat så är mitt tips att verkligen tills du når normal vikt exempel på min dag:

Frukost, Skål gröt ca 2 port , 2-3 kokade ägg
Lunch: Oftast bufé ute och äter ca 2 fullstora tallrikar (typ 3 normala för folk)
Kväll: oftast något enkelt beroende på bufé men för dig så rekommenderas ex 1 kycklingfilé + 1-2 port ris ev lite grönsaker.

Så du måste äta men i den mån att din kropp klarar av att hantera det. Så helt enkelt ät dig mät frukost , lunch och kväll i början gör dig proppmätt för att öka lite snabbt då du är nästan underviktig. Om du bor i Örebro så kan jag visa dig hur jag äter

"Din mask mask har mask" - Zcenix

Den som har ätstörningar är bara ni referar till mig så tar jag dom på en äta kurs

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop