Permalänk
Inaktiv

Alla ni som får pengar till Påsk, är ni arbetslösa, långtidssjukskrivna eller går ni till jobbet? Har ni inga reseavdrag? Fördelar ni inte ränteavdrag om någon i hushållet tjänar mer än 38 000?

Permalänk
Medlem

12.660 tillbaks. Brukar ligga mellan 10-15 tusen beroende på övertid, avdrag mm.

Permalänk
Medlem

Får 6903 kr tillbaka.
Helt ok, hade räknat me 1-2000 bara

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Alla ni som får pengar till Påsk, är ni arbetslösa, långtidssjukskrivna eller går ni till jobbet? Har ni inga reseavdrag? Fördelar ni inte ränteavdrag om någon i hushållet tjänar mer än 38 000?

För att få göra reseavdrag ska du väl spara minst 2h enkel resa mot kommunala alternativ? (Eller vad det nu nu är)
De flesta bor nog närmre jobbet än så.

Vi kör båda till jobbet, har jobb och tjänar över 38 samt får pengar i april

Skickades från m.sweclockers.com

Uppdatering, faktakoll:
"Avståndet mellan din bostad och din arbetsplats måste vara minst fem kilometer.

Tidsvinsten jämfört med att resa med kollektivtrafiken måste vara minst två timmar.

Du får bara göra avdrag för den del av dina utgifter som överstiger 11 000 kronor."

Permalänk
Skrivet av Pepsin:

561:- tillbaka. Förstår inte varför vissa får tillbaks så enormt mycket, men det är inget att vara avundsjuk på. Det betyder ju att de betalat "för mycket" skatt under året...

Jag betalar 500kr frivilligskatt varje månad just för att få tillbaka. Ser det som ett "årligt sparande"

Visa signatur

i7 4790k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

För att få göra reseavdrag ska du väl spara minst 2h enkel resa mot kommunala alternativ? (Eller vad det nu nu är)
De flesta bor nog närmre jobbet än så.

Vi kör båda till jobbet, har jobb och tjänar över 38 samt får pengar i april

Skickades från m.sweclockers.com

Uppdatering, faktakoll:
"Avståndet mellan din bostad och din arbetsplats måste vara minst fem kilometer.

Tidsvinsten jämfört med att resa med kollektivtrafiken måste vara minst två timmar.

Du får bara göra avdrag för den del av dina utgifter som överstiger 11 000 kronor."

Bor man utanför storstäderna är det lätt rätt att komma up i 2h.
Rapporterade in till SKV förra året när jag fick granskning, de godkände att jag inte kom hem förrän dagen efter

Sen fuskas det ju en del, mitt ex fick igenom reseavdrag när hon hade typ 3km till jobbet.
Hon räknade aggressivt på sträckan kan vi ju säga.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wranzzon:

Jaha ja, där ser man...

Jodå, finns många sätt att låna pengar utan ränta

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon76929:

Alla ni som får pengar till Påsk, är ni arbetslösa, långtidssjukskrivna eller går ni till jobbet? Har ni inga reseavdrag? Fördelar ni inte ränteavdrag om någon i hushållet tjänar mer än 38 000?

Har inte speciellt långt till jobbet och ev kollektivtrafik skulle ta ca 1h/dag t&r. Kör på 15 min t&r. Alltså finns det inte mycket att tillägga - vad jag vet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

De pengarna är förlorade, gå ur snarast möjligt. Även om man har tills hösten på sig är det lätt hänt att man glömmer bort detta.

Någon nämnde innan att alla födda före 1996 tvångsanslöts. De födda 1996 och framåt är bara med om deras föräldrar valt att döpa sitt barn.

Går du ur i tid i år så ska du inte beskattas nästa år. Kan vara bra att verkligen kontrollera att man verkligen lämnat, förekommer att den lokala församlingen motarbetar.

Skickades från m.sweclockers.com

Ah, synd! Vet du hur jag gör för att gå ur?

Skrivet av sleepyoh:

Jag förstår hur du menar, på sätt och vis, och min text är inte enbart riktad till ditt inlägg.

En sak många glömmer är att, svenska kyrkan är Mer och/eller fyller andra funktioner bortsett från Religion. Många skol-avslutningar hålls i kyrkor, alla barn får besöka kyrkor under sin uppväxt och ta del av historia. Dom sköter dop, begravning och giftermål många gånger, finns väl ibland alternativ, men även om folk inte ber/kallar sig religiösa så använder trots allt en stor del kyrkans funktioner. Bortsett från det, så har dom diakonister och annat som kan hjälpa fattiga utslagna familjer med mat, kläder och liknande. Även om man totalt motsätter sig religion så fyller trots det kyrkan i Sverige andra funktioner för en stor del. Finns fler exempel, men där är vissa.

Dessutom är dom en av våra största fastighetsägare om jag inte har fel, gällande allt bestånd dom har. Jag vet några få hyreshus i Stockholms innerstad som ägs av kyrkan, ofta väldigt förmånliga priser på deras hyreslägenheter till mindre bemedlade, men det är ju bara en pyttedel i allt dom innehar.

Värt att nämna, åtminstone. Jag är själv inte döpt eller aktiv, även om jag betalar varje år utan att veta om det. Tänkt många gånger att gå ur, men så har det inte blivit.

Visst! Men jag kan inte minnas att speciellt många gillade att gå till kyrkan för skolavslutningen, att den lika gärna kunde hållas på skolgården. & ingen av de där funktionerna behöver vi EGENTLIGEN kyrkan till utan det är ju enbart på grund av kulturhistoria som det är så hårt förankrat i vårt tankesätt att de SKA användas vid dop, bröllop och begravning. Men som jag ser det är det mest konservativ gisslantagning att pracka på oss kyrkoskatt som om de sålde avlatsbrev för vår tid.

Permalänk
Medlem

Får tillbaka 9963kr. Hade restskatt på ~300kr förra året, så det är trevligare besked i år.

Visa signatur

[AMD 1600][GTX 1060][Phanteks eclipse P300][8GB]
Spotify: Rap Reggae

[Citera för svar.]

https://soundcloud.com/ega-production

Permalänk
Inaktiv

101kr tillbaka

Permalänk
Medlem

Loggade in på skatteverkets hemsida, men hittade ingenstans vart jag ser om jag fått tillbaka på skatten.

Någon som kan berätta hur man får reda på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hillzing:

Loggade in på skatteverkets hemsida, men hittade ingenstans vart jag ser om jag fått tillbaka på skatten.

Någon som kan berätta hur man får reda på det?

Du måste ha digital brevlåda från tex kvira eller minmyndighetsposy

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ränta

Hej,

Jag har en fråga, jag är inte så bekant med hur deklaration fungerar och så vidare.
Det jag undrar över är att jag ska tydligen få cirka 12 000 tillbaka (exklusive ränta), men hur mycket blir det efter räntan? För att vara mer exakt: vad räntan ligger på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Alla ni som får pengar till Påsk, är ni arbetslösa, långtidssjukskrivna eller går ni till jobbet? Har ni inga reseavdrag? Fördelar ni inte ränteavdrag om någon i hushållet tjänar mer än 38 000?

Både jag och min partner kommer få tillbaka skattepengar till påsk.
Vi bor för nära våra arbetsplatser för att kunna göra reseavdrag och vi har inga lån öht.
Jag jobbar 9km hemifrån och min partner ca 10km bort. Vi har båda bil t-o-f jobbet men som sagt är det för korta avstånd för att kunna få tillbaka ngt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av what23:

Hej,

Jag har en fråga, jag är inte så bekant med hur deklaration fungerar och så vidare.
Det jag undrar över är att jag ska tydligen få cirka 12 000 tillbaka (exklusive ränta), men hur mycket blir det efter räntan? För att vara mer exakt: vad räntan ligger på?

Ligger på drygt 1% så du får några tior extra.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem

@crumpets: Tack för svaret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crumpets:

Ligger på drygt 1% så du får några tior extra.

Är inte räntan förnärvarande 0%?

Permalänk

Jag får tillbaka 336 kr! Jag har Digimail och har fått 16 kopior av min deklaration i inboxen, är det nån annan som har upplevt samma sak?

Permalänk
Medlem

Får tbx ca 9500 + ca 4000 i avdrag för resor till arbetet.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dhanjel:

För att få göra reseavdrag ska du väl spara minst 2h enkel resa mot kommunala alternativ? (Eller vad det nu nu är)
De flesta bor nog närmre jobbet än så.

Vi kör båda till jobbet, har jobb och tjänar över 38 samt får pengar i april

Skickades från m.sweclockers.com

Uppdatering, faktakoll:
"Avståndet mellan din bostad och din arbetsplats måste vara minst fem kilometer.

Tidsvinsten jämfört med att resa med kollektivtrafiken måste vara minst två timmar.

Du får bara göra avdrag för den del av dina utgifter som överstiger 11 000 kronor."

Skrivet av cider123:

Har inte speciellt långt till jobbet och ev kollektivtrafik skulle ta ca 1h/dag t&r. Kör på 15 min t&r. Alltså finns det inte mycket att tillägga - vad jag vet?

Skrivet av n3crosis:

Både jag och min partner kommer få tillbaka skattepengar till påsk.
Vi bor för nära våra arbetsplatser för att kunna göra reseavdrag och vi har inga lån öht.
Jag jobbar 9km hemifrån och min partner ca 10km bort. Vi har båda bil t-o-f jobbet men som sagt är det för korta avstånd för att kunna få tillbaka ngt.

Men då får ni ju göra avdrag för de kostnader ni skulle haft om ni åkt kommunalt. Ni har ju defacto haft större kostnader än så.
Månadskort gånger 13.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon76929:

Men då får ni ju göra avdrag för de kostnader ni skulle haft om ni åkt kommunalt. Ni har ju defacto haft större kostnader än så.
Månadskort gånger 13.

Okej.. För när jag kollat på skatteverket står det ju uttryckligen "du dessutom har gjort en tidsvinst på minst 2 timmar per dag för fram- och återresan, jämfört med om du åkt kollektivt." Alltså är det ju inget jag skulle inkluderas i, eller misstolkar jag?

Hade ju såklart varit kul att få lite extra pengar tillbaks, men ställer mig ganska tveksam till det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Månadskort gånger 13.

13? Är det inte mer logiskt med 11?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Är inte räntan förnärvarande 0%?

Tyckte jag såg 1,25% på skatteverkets hemsida men jag kanske tittade på något outdated?

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av crumpets:

Tyckte jag såg 1,25% på skatteverkets hemsida men jag kanske tittade på något outdated?

Som jag har tolkat det får man ingen ränta från 2017 eftersom det misstänktes att folk använde skattekontot som sparkonto. https://www.skatteverket.se/privat/skatter/betalaochfatillbak...

"Från den 1 januari 2017 är intäktsräntan noll på grund av en lagändring. Det innebär att den inte längre följer basräntan när basräntan grundar sig på lägsta nivån (1,25 procent)."

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerGertzy:

ingen av de där funktionerna behöver vi EGENTLIGEN kyrkan till utan det är ju enbart på grund av kulturhistoria som det är så hårt förankrat i vårt tankesätt att de SKA användas vid dop, bröllop och begravning. Men som jag ser det är det mest konservativ gisslantagning att pracka på oss kyrkoskatt som om de sålde avlatsbrev för vår tid.

Det var bättre förr!

Var ju rätt soft när kyrkan tog sitt tionde istället för som idag där de tar 0.775% och staten tar sin 3/4-del av all din inkomst.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Fram till för tre år sedan fick jag alltid tillbaka ca 16-20.000kr men i år får jag betala ca 1.300kr istället. Min enda förändring är att lönen stigit något. Räntenivåerna har inte ändrats nämvärt.

Skickades från m.sweclockers.com

Har börjat betala in extraskatt för att slippa kvarskatten, så i år får jag tillbaka knappt 7.500kr.

Det är nästan upphetsande att ha betalat närmre 200.000kr i skatt under 2017... Inte...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Men då får ni ju göra avdrag för de kostnader ni skulle haft om ni åkt kommunalt. Ni har ju defacto haft större kostnader än så.
Månadskort gånger 13.

Nej

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Det var bättre förr!

Var ju rätt soft när kyrkan tog sitt tionde istället för som idag där de tar 0.775% och staten tar sin 3/4-del av all din inkomst.

Skatten ligger väl på runt 32% så snarare 1/4-del. & det går till rätt mycket bättre grejer än kyrkan såsom skola, vård och annat trevligt!

Permalänk
Medlem

Blev inte glad nu när man skulle betala tillbaka, dessutom så har jag betalat till Svenska Kyrkan vilket jag inte skall göra då jag inte är och aldrig har varit medlem (var ej döpt). Att man skall behöva försöka få kontakt och strula osv. Men det är ju ändå några tusenlappar man gärna tagit hand om själv istället.