Google wifi puck med befintlig Netgear R7000

Permalänk
Medlem

Google wifi puck med befintlig Netgear R7000

Har en Netgear R7000 med Merlin på. Routern kör scipt som kollar vilka telefoners macadresser är kopplade till och som slår av och på presence i smartthings för personera kopplade till dem. Drar även igång en dator på natten genom ett script som kör wake on lan. Hade jag inte behövt nämnda features hade jag kunnat byta till annan router / Google Wifi utan konstigheter.

Så, nu skulle jag vilja ha an Google puck för att testa lite. Kan jag köra min Netgear med script samt ett wifi igång på den för endast telefonerna och samtidigt ha en Google Wifi puck kopplad till Netgear med sitt wifi (annat SSID) som fungerar? Om jag förstår rätt blir det dubbel NAT då, är det ett problem?

Om man sätter Netgear i Bridge mode antar jag att det blir Google Wifis wifi nät endast som gäller, kan Netgear se vad som är uppkopplat då? Kan man ha trådade kopplingar till Netgear? Om man inte kan ha ett wifi när igång i bridge mode kan Netgear se vilka enheter som är kopplade till Google Wifi?

Någon som har någon idé?

Permalänk
Medlem

@Petite: gör inget med netgearen annat än att slå av WIFI.
Google WIFI kommer känna av att du redan har en router, så då stänger den av DHCP osv, så den bara agerar accesspunkt.

dock är det ju lite slöseri, med tanke på att du får en tämligen dyr AP.. Hela grejen med google wifi är att agera router osv för trafikinfo, barnfilter osv osv. Allt detta förlorar du då.

Så det finns ingen bra lösning att behålla din netgears funktioner, att ha den som brygga kommer göra att den inte rör datan som kommer igenom den

Permalänk
Medlem

Blev såhär, Google wifi kopplad till adsl, netgear omslagen till accesspunkt och i sin tur kopplad till Google wifi. Htpc kopplad till Netgear samt lite andra trådade grejer. Wake on lan scriptet kör som vanligt vid angiven tid och startar htpc. Så allt fungerar fint. All Google wifi funktionalitet fungerar således.