Min ExJobb i Powershell

Permalänk

Min ExJobb i Powershell

Tja,

Såg att det inte gick så bra i min förra tråd om lite tips till Powershell, Vart en aning stressad beklager för det.
Nu när jag har lite mer tid så ska göra den mer tydligare.
Jag gör ett ExamenJobb i Powershell, utan att säga för mycket, har jag ett script på en DC som genererar html rapporter.
Nästa del i arbetet är att göra ett reaktion script, där den ska läsa en fil som ligger på en vps har ett avgörande beslut om den ska trigga scriptet alltså andra scriptet som skapar en rapport eller ej, har börjat enkelt nu med att få datum och tid trigga scriptet.

ServerA som ska trigga ett annat script lokalt och läser filen txt fil på Server B:

$FutureDate = Invoke-Command -ComputerName $SourcetComputer -ScriptBlock {Get-Content C:\tmp\datum.txt | Select-Object -Last 1} $CurrentDateFile = "C:\datum.txt" $CurrentDate = [datetime]”13:30 2018-03-13” #Eftersom jag inte har jobbat med [datetime] känner jag mig sne på den. $CurrentDate | Out-File -FilePath C:\datum.txt -Append if ($FutureDate -gt $CurrentDateFile) { Write-Warning "Datum matchar, Startar Jobbet" $StartJob } else { Do something else }

Server B

$DateFile = (Get-Date).ToString("s") += "`n" $tmp = "C:\tmp" if (!(Test-Path $tmp)) { New-Item -ItemType Directory -Path $tmp -Force } $DateFile | Out-File -FilePath $tmp\datum.txt -Append

Visa signatur

// Tomtenisse

Permalänk
Medlem

Du glömde skriva vad du vill ha hjälp med.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Skrivet av Xeno88:

Du glömde skriva vad du vill ha hjälp med.

Hehe hoppsan, trött i huvudet..
När jag gör scriptet på server B och får tid/datum (2018-03-13T13:34:32)
så försöker jag få till matchningen korrekt, vilket den inte gör i nu läget i från Server A. Utan den ser får tiden av den andra maskinen och sen kör den osv vilken tid som finns på Server A

Visa signatur

// Tomtenisse

Permalänk

Tjenare!

Jag hade börjat med att läsa denna; https://docs.microsoft.com/en-us/powershell/module/microsoft....

Efter det så kan du formatera tiden på ett bättre sätt om du skall ned på minuter, timmar, dagar eller sekunder.

Annars så behöver du inte konvertera tiden till string, du kan jämföra dem ändå;
https://stackoverflow.com/questions/5097125/powershell-compar...

Ett tips är att skriva ut alla variabler efter det att de får ett värde för att se vad som faktiskt jämförs