CS GO problem på semibra dator

Permalänk
Medlem

CS GO problem på semibra dator

Hej guys. Jag har problem med fps-drops och Cs blir segt när det är mycket gubbar i bild samtidigt, eller molotows. Av någon anledning går det bra på exempelvis brutalcs public server men på faceit och esportal droppas FPSen ner till 160-200 i perioder, vilket blir ganska påtagligt när den annars ligger runt 300-400 stabilt.

Setup:

Intel i7 - 4790 k (4.4 GHz) (inställd på preformance-mode i BIOS)
nvidia geforce 980 ti 6gb
en 250 GB SSD-disk (där cs är installerat men inte windows, det ligger installerat på 1000 GB vanlig disk)
AOC 144 hz skärm
windows 10
16 GB RAM

-console -novid -tickrate 128 +cl_updaterate 128 -nod3d9ex -cl_cmdrate 128 -nojoy -threads 4 -freq 144 +cl_interp 0 +cl_interp_ratio 1 +mat_queue_mode 2

Hela datorn är fräsch och endast inköpt för CS GO. Har inget annan på datorn!

Jag har finkammat Youtube, internetsidor efter flertalet fps-guider osv. Prövat alla olika inställningar, både i cs, windows, nvidia Control panel, nvidia profile inspector, launch options, osv osv.

Idag laddade jag ner MSI monitor för att få lite siffror på vad som händer när FPSen droppar för att kunna felsöka. Alla drivrutiner på datorn är uppdaterade via enhetshanteraren, och även med driver booster-programvara.

----

Såhär ser monitorn ut i de fall cs go är "påfrestat":

GPU meomory 600mb
GPU usage 60c 40%
CPU1 72c 90%
CPU2 71c 80%
CPU3 72c 70%
CPU4 69c 88%
RAM 5800 Mbit

c = celcius.
Detta är ungefärliga siffror, men detta är exempelvis om man håller B-site på Inferno och där ligger 2 smokes och en molotow och fpsen sjunker till 165.

Min fråga: Får jag räkna med detta med min setup? Hur ser värdena ut? Är det min processor som bottleneckar? eller är den bara för varm? Eller måste jag ha en ny processor för att slippa dessa drops?
Tack på förhand.

MVH

Niklas

Permalänk
CS-mästare

Börja med att ta bort -threads 4 från launch options, det ger inga fördelar men kan potentiellt skada prestandan, skulle även ta bort -nod3d9ex, -freq 144 och +mat_queue_mode 2.

Kanske testa att ha både windows och cs installerat på ssd'n?

Själv har jag liknande setup som dig, 6700K, 980ti, 16gb ram och en Samsung 750 500GB SSD, även för mig flyter spelet mycket bättre på Brutals servrar än på esportals/faceits, återkommer med vad jag har för fps-drops så kan vi se om det är samma för mig.

Permalänk

Har samma problem som dig. Det hände efter en uppdatering på cs förra året (augusti) , har vart så sedan dess. Funkade klockrent innan

Permalänk

CS:GO har fps-mässigt varit väldigt dåligt den senaste tiden (3-6 månader).
Har bytt skärm under tiden så vet inte om det har med det att göra men tycker att ett spel som spelas med lägsta inställningar borde flyta betydligt mycket bättre. runt 300 fps på alla maps uncapped men låst den vid stabila 200fps

i5 4690k @ 4.5ghz
980ti
16gb ram @ 1600mhz
ssd 840 evo

Visa signatur

CPU - Intel i9 9900k @ 5ghz
GPU - Gigabyte Aorus Xtreme 3080
RAM - GSkill TridentZ rgb 3200mhz
PSU - Evga G3 850w

Permalänk
Medlem

Upplever liknande problem. Esportal har jag inte provat på ett bra tag men med faceit AC igång får jag påtagliga FPS-drops (150ish fps som värst) från att ha legat på i princip 300 stabilt vid fps max 300.. Det verkar inträffa efter att ha spelat ett tag, men det är inte temperaturrrlaterat såvitt jag kan se (varken gpun eller cpun går över 60 °). Förstår inte vad problemet är, och har likt dig följt massvis av ”guider”, formaterat, uppdaterat varenda drivrutin i världen m.m..

Min setup är:
i5 7600k (överklockad till 4.4) som aldrig går över 60 ° och ett 970. Både operativt och cs ligger på en ssd..

Lirar i 1024x768 stretched med allt på low. Finns en annan tråd där flera med 970 upplever fps-drops men de verkar uppleva betydligt värre drops. Vet inte om det är relaterat (se här:https://m.sweclockers.com/forum/post/17309972). Synnerligen frustrerande problem som jag inte kan hitta någon bra lösning på.. någon som har något felsökningstips?

Till TS: Tror inte din processor bör vara något problem; vet inte om temperaturen kan ha någon inverkan vid 70-75 ° men i sådana fall bör ju fpsen gradvis sjunka i takt med att Cpun blir varm..

Permalänk
Medlem

Jag har alltså felsökt. Det är CPU:n som har det jobbigt. Och min CPU är ny, fräsh, fortfarande ganska bra på marknaden och går klockrent. så jag fattar inget...

Jag har kört med MSI afterburner för att se vad det är som blir jobbigt för datorn. Jag upplever problemen främst på Inferno, men även vissa ställen på cashe och nuke, men även generellt på alla banor "var som helst" om det är många gubbar i bild samtidigt + lite molotows och så...

Jag har prövat allt. Alla youtubeguider, formaterat om hela datorn, optimerat allt i windows, configs, launch options, o.s.v. Kör allt på lägsta, 4:3 och har endast de drivrutinerna som är nyast då jag nyligen formaterade om diskarna och installerade om windows, där endast csgo och teamspeak och discord och nvidia profile inspector ligger... inget mer.

---

Enligt MSI-mätaren är det CPU:n som får det jobbigt när det droppas exempelvis på B-site på inferno när 5 terrorister stormar. Jag har även prövat hyperthreading av/på, i kombo med olika mat_queue_mode - kommandon och -threads 4 (Hyperthreading disabled) och -threads 8 (hyperthreading enabled). Ingen tydlig förbättring...

Mitt grafikkort är förvisso lite äldre, 980TI 6 gb, men även om jag kör allt på högsta i CSGO använder datorn inte mer än 35-40% av grafikkortet så jag vet att det inte är grafikkortet som segar när spelet blir segt på t.ex. B-site på Inferno. Datorn använder inte heller mycket ramminne, så ja, det är min CPU som inte orkar fullt ut.

Jag funderar starkt på att byta upp mig. Jag funderar på att köpa en i7 8700k (och nytt moderkort + ramminnen ddr4). Jag grundar detta på en FPS benchmark-video från youtube med den nya i7 8700k-processorn. Den banan är inte helt rättvisande, men vissa sekvenser (!) av banan kan säkert jämföras med en "tuff" 5on5-situation på esportal/faceit när man håller B på de_inferno eller liknande. Att den som lagt upp video inte har samma grafikkort spelar ingen roll, då MSI afterburner går i den andra youtubefilmen och uppladdarens grafikkort blir inte heller använt mer än 30% i de utvalda sekvenserna jag förklarat nedan.

https://www.youtube.com/watch?v=qIbTrt3rvUw (fokus på denna videon gällande tiderna nedan!)
https://www.youtube.com/watch?v=jrlLgbqqEpQ&t=153s (bara för att se att ett bättre grafikkort inte är lösningen...)

(Värderna uppe till vänster i klippet är hur många grader, respektive hur många procent, av CPU-kärnorna som används för de som inte vet vad MSI afterburn är. även ramminne, och GPU-värden tas med..)

Inledningssekvensen (helikoptern) klarar i7 8700k att hålla runt 300-400 fps, samma sak gäller sekvensen med elskåpet och bomben som sprängs och i sekvensen med många gubbar i rad klarar den även att hålla 400fps. I dessa 3 utvalda sekvenser klarar min dator (i7 4790k) inte att hålla mer än 160-170, vilket stämmer överrens med t.ex. när jag håller B på inferno och 5 terrorister stormar med lite moltows o.s.v. OBS! detta är bara en teori men du får gärna skriva vad du tror...

Resterande delar av benchmarkbanan har jag valt att lämna utan avseende (där finns exempelvis två delar med rökgranater i benchmarksbanan; så tufft blir det aldrig på en vanlig 5on5... Där utnyttjas grafikkortet 99% även på youtubevideon med bästa komponenterna. Uppladdaren har ett nvidia 1080 6 gb. OC och 8700k OC, så ja, vissa sekvenser i den banan ska man bara helt bortse ifrån...

Obs! det där average-värdet på slutet i konsolen är också irrelevant tror jag!! Det intressanta är hur många fps datorn kan hålla i "jobbiga delar" som jag nämnt inledningsvis vilket har föranlett mig att välja ut 3 delar av benchmarksbanan för att mäta. (sen om detta är rättvisande det vet jag inte... )

Vad tror du om mina funderingar? Eller är jag ute på villfarelse? kom gärna med konstruktiv kritik!

3 sekvenserna i https://www.youtube.com/watch?v=jrlLgbqqEpQ&t=153s

1) 0.34-0.42
2) 0.48-0.53
3) 1.02-1.12

---

Det konstigaste är att esportal / faceit känns segare än publiclir / brutalcs publicserverar för warmup, trots att pingen kan vara lägre på esportal.... hmmm så jävla konstigt. och ja, jag har prövat alla olika "Internet-kommandon" i konsol, ingen skillnad.

Mvh

Niklas

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwd:

Jag har alltså felsökt. Det är CPU:n som har det jobbigt. Och min CPU är ny, fräsh, fortfarande ganska bra på marknaden och går klockrent. så jag fattar inget...

Jag har kört med MSI afterburner för att se vad det är som blir jobbigt för datorn. Jag upplever problemen främst på Inferno, men även vissa ställen på cashe och nuke, men även generellt på alla banor "var som helst" om det är många gubbar i bild samtidigt + lite molotows och så...

Jag har prövat allt. Alla youtubeguider, formaterat om hela datorn, optimerat allt i windows, configs, launch options, o.s.v. Kör allt på lägsta, 4:3 och har endast de drivrutinerna som är nyast då jag nyligen formaterade om diskarna och installerade om windows, där endast csgo och teamspeak och discord och nvidia profile inspector ligger... inget mer.

---

Enligt MSI-mätaren är det CPU:n som får det jobbigt när det droppas exempelvis på B-site på inferno när 5 terrorister stormar. Jag har även prövat hyperthreading av/på, i kombo med olika mat_queue_mode - kommandon och -threads 4 (Hyperthreading disabled) och -threads 8 (hyperthreading enabled). Ingen tydlig förbättring...

Mitt grafikkort är förvisso lite äldre, 980TI 6 gb, men även om jag kör allt på högsta i CSGO använder datorn inte mer än 35-40% av grafikkortet så jag vet att det inte är grafikkortet som segar när spelet blir segt på t.ex. B-site på Inferno. Datorn använder inte heller mycket ramminne, så ja, det är min CPU som inte orkar fullt ut.

Jag funderar starkt på att byta upp mig. Jag funderar på att köpa en i7 8700k (och nytt moderkort + ramminnen ddr4). Jag grundar detta på en FPS benchmark-video från youtube med den nya i7 8700k-processorn. Den banan är inte helt rättvisande, men vissa sekvenser (!) av banan kan säkert jämföras med en "tuff" 5on5-situation på esportal/faceit när man håller B på de_inferno eller liknande. Att den som lagt upp video inte har samma grafikkort spelar ingen roll, då MSI afterburner går i den andra youtubefilmen och uppladdarens grafikkort blir inte heller använt mer än 30% i de utvalda sekvenserna jag förklarat nedan.

https://www.youtube.com/watch?v=qIbTrt3rvUw (fokus på denna videon gällande tiderna nedan!)
https://www.youtube.com/watch?v=jrlLgbqqEpQ&t=153s (bara för att se att ett bättre grafikkort inte är lösningen...)

(Värderna uppe till vänster i klippet är hur många grader, respektive hur många procent, av CPU-kärnorna som används för de som inte vet vad MSI afterburn är. även ramminne, och GPU-värden tas med..)

Inledningssekvensen (helikoptern) klarar i7 8700k att hålla runt 300-400 fps, samma sak gäller sekvensen med elskåpet och bomben som sprängs och i sekvensen med många gubbar i rad klarar den även att hålla 400fps. I dessa 3 utvalda sekvenser klarar min dator (i7 4790k) inte att hålla mer än 160-170, vilket stämmer överrens med t.ex. när jag håller B på inferno och 5 terrorister stormar med lite moltows o.s.v. OBS! detta är bara en teori men du får gärna skriva vad du tror...

Resterande delar av benchmarkbanan har jag valt att lämna utan avseende (där finns exempelvis två delar med rökgranater i benchmarksbanan; så tufft blir det aldrig på en vanlig 5on5... Där utnyttjas grafikkortet 99% även på youtubevideon med bästa komponenterna. Uppladdaren har ett nvidia 1080 6 gb. OC och 8700k OC, så ja, vissa sekvenser i den banan ska man bara helt bortse ifrån...

Obs! det där average-värdet på slutet i konsolen är också irrelevant tror jag!! Det intressanta är hur många fps datorn kan hålla i "jobbiga delar" som jag nämnt inledningsvis vilket har föranlett mig att välja ut 3 delar av benchmarksbanan för att mäta. (sen om detta är rättvisande det vet jag inte... )

Vad tror du om mina funderingar? Eller är jag ute på villfarelse? kom gärna med konstruktiv kritik!

3 sekvenserna i https://www.youtube.com/watch?v=jrlLgbqqEpQ&t=153s

1) 0.34-0.42
2) 0.48-0.53
3) 1.02-1.12

---

Det konstigaste är att esportal / faceit känns segare än publiclir / brutalcs publicserverar för warmup, trots att pingen kan vara lägre på esportal.... hmmm så jävla konstigt. och ja, jag har prövat alla olika "Internet-kommandon" i konsol, ingen skillnad.

Mvh

Niklas

jag tror inte det är fel på din processor jag har själv en 6700k som inte är särskilt mycket bättre än din och jag får 300-450fps in 1440p high settings men jag brukar låsa den till 200.

vad felet är vet jag inte men det är ett väldigt konstigt gjort spel, det använder väldigt lite av grafikkortet så det är nog inte problemet heller och fpsen kan skilja sig väldigt mycket även om man har identisk hårdvara som nästa person, kanske du kan testa ominstallera spelet eller installera windows på ssdn och csgo där också o se om det hjälper någonting.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

@Kethsi: nyligen har jag gjort det. Har både windows, och resterande, på min SDD-disk. Hjälpte inte!

Kan du kolla hur din dator presterar under de 3 tidpunkterna i benchmark-videon?

Permalänk

Hur startar du Faceit matchen? trycker du på knappen eller skriver du in ip:et i konsolen? Vet att det kan bli fps-drop ifall man connectar via knappen.

Permalänk
Medlem

@chrillett: Både esportal och faceit ansluter jag via konsolen.

Permalänk
Medlem

Jag kan ju ansluta mig till kwds problem här. Jag misstänker också att det är CPU:n som är problemet vilket är mycket frustrerande. Jag har länge kört en i5 7600k stabilt på 4.4 GHz och ändå har jag efter en stunds spelande regelbundet FPS-drops till ca 150 på Faceit. FPSen är inte ens stabil vid 300 i spawn. Detta till trots når CPU:n aldrig över 60 °C trots flera timmars spelande.

Jag har haft ett längre uppehåll från spelande på ca 6 månader, men när jag spelade en hel del våren 2017 så hade jag inte dessa problem. Då var fpsen aldrig någonsin under 200, trots att datorn inte var lika "optimerad" med massor av processer och dyl. igång. Nu upplever jag dessa problem trots att jag har CS på en SSD tillsammans med endast ett nyinstallerat (och "optimerat") OS.

Någonting är det ju som strular, för inte har det väl skett några updates som kan inverka såpass menligt på FPSen? Allting på lägsta, med låg upplösning – hur krävande kan det egentligen vara? Vad har andra med dylika processorer för FPS?

Permalänk
Medlem

Hej!
När jag körde på min gamla dator använde jag alltid ett kommando som heter "cl_forcepreload 1".
Då höjdes min FPS, samt att det tog bort "slumpmässiga" lag-spikes.
Inte säkert det funkar för dig, men kanske värt ett försök.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrbond:

Jag kan ju ansluta mig till kwds problem här. Jag misstänker också att det är CPU:n som är problemet vilket är mycket frustrerande. Jag har länge kört en i5 7600k stabilt på 4.4 GHz och ändå har jag efter en stunds spelande regelbundet FPS-drops till ca 150 på Faceit. FPSen är inte ens stabil vid 300 i spawn. Detta till trots når CPU:n aldrig över 60 °C trots flera timmars spelande.

Jag har haft ett längre uppehåll från spelande på ca 6 månader, men när jag spelade en hel del våren 2017 så hade jag inte dessa problem. Då var fpsen aldrig någonsin under 200, trots att datorn inte var lika "optimerad" med massor av processer och dyl. igång. Nu upplever jag dessa problem trots att jag har CS på en SSD tillsammans med endast ett nyinstallerat (och "optimerat") OS.

Någonting är det ju som strular, för inte har det väl skett några updates som kan inverka såpass menligt på FPSen? Allting på lägsta, med låg upplösning – hur krävande kan det egentligen vara? Vad har andra med dylika processorer för FPS?

"Skönt" att höra att det inte endast sitter i mitt huvud då. För min del känns spelet märkbart segare, inte bara att fpsen sjunker.. även om det ofta hör ihop. Det är frustrerande att värma upp på brutalcs och känna att usp:en sitter, för att sedan joina en esportal-match och känna att skotten går segt, rekylen vill inte lägga sig, hackigt, o.s.v.

Det intressanta är inte (enligt min teori) hur många fps man maximalt kan få, utan huruvida datorn orkar hålla en jämn i FPS i de tuffare situationerna (exempelvis att inte droppa under 260, men helst 300) Man ser ju hellre att datorn kan hålla stabila 300 i alla lägen, än att ha toppar på 5-600 men att den droppar till 170 ibland... Det är ju ingen tävling vem som kan få mest fps, utan att spelupplevelsen ska vara "jämn" och flyta på oavsett vad som händer i bilden (antal spelare, moltows o.s.v.)

Vore intressant om du jämförde hur bra din dator klarar att hålla fps:en på ulleticals benchmark-bana på de 3 ställena jag valt ut? (Se inlägget ovan!)

Skrivet av Chiffer:

Hej!
När jag körde på min gamla dator använde jag alltid ett kommando som heter "cl_forcepreload 1".
Då höjdes min FPS, samt att det tog bort "slumpmässiga" lag-spikes.
Inte säkert det funkar för dig, men kanske värt ett försök.

Som jag nämnt tidigare har jag gått igenom det mesta på både youtube och olika forum vad gäller olika inställningar i CS och windows vid FPS-problem, vilket innefattar även detta kommando (bland väldigt många andra). Inget har hjälpt mot problemet ovan.

Kan också vara värt att nämna att när jag är inne på en lokal offline-server på exempelvis de_inferno (utan botar) så ligger jag på 350-450 stabila på B-site på Inferno även om jag kastar ut flera moltows, så jag har iallafall insett att mitt problem har att göra med att det är många spelare samtidigt + lite molotows / rökgranater, som gör att det blir väldigt påfrestande för datorn.

Jag har 100/100-mbit och kör kabeln rakt in i datorn. Inget annat i datorn "snor" internet.

Kan du kolla hur din dator presterar på de 3 ställena i benchmark-banan?

---

Förlåt alla i tråden om jag är tjatig om den banan, men jag försöker att se om jag kan utgå ifrån ulleticals bana (de 3 sekvenserna) som en rimlig måttstock eller om jag bara ska bortse från den banan helt.. Problemet jag har är att fpsen sjunker på exakt samma sätt som i de 3 sekvenserna, exempelvis om jag håller vid B-site och 5 terrorister stormar pickan med en smoke och det blir segt som fan; cpu:n får det tufft.

Jag beaktar alltså inte det "medelvärdet" i slutet som skrivs in i konsolen utan endast hur fpsen märkbart förändras vid de 3 tillfällena, vilket en nyare processor verkar klara av att hålla ovanför 300 fps stadigt enligt youtube-filmerna. Det betyder inte nödvändigtvis att en sådan dator inte får mina problem vid en B-hold på inferno, men om någon, som inte upplever denna fps-drop på faceit-esportal på de_inferno, skulle kunna se vad de får på 3 ställena i fps-benchmarken vore det till stor hjälp för mitt felsökande.

Det bästa vore om någon med en i7-8700k eller liknande kunde ge sin bild på saken, men all input från olika datorer är värdefull för mitt felsökande.

Stort tack på förhand!

Mvh

Kwd

Permalänk
Medlem

@kwd: Hej,

jag förstår inte riktigt vart problemet ligger om du har lägsta fps på 160, Vad har du för uppdateringsfrekvens på skärmen? Gör ingen skillnad så länge din lägsta fps är högre än vad din skärm klarar av att visa!
Men angående att du får fps drops, forcepreload underlättar en hel del, iallafall i början av matcher.

mvh

Visa signatur

GPU: RTX 2080TI CPU: Ryzen 9 3900X. PSU: Corsair 1000W. RAM: 32GB (16x2).

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebKro:

@kwd: Hej,

jag förstår inte riktigt vart problemet ligger om du har lägsta fps på 160, Vad har du för uppdateringsfrekvens på skärmen? Gör ingen skillnad så länge din lägsta fps är högre än vad din skärm klarar av att visa!
Men angående att du får fps drops, forcepreload underlättar en hel del, iallafall i början av matcher.

mvh

Som sagt, det är inte bara fpsen som sjunker utan spelet presterar märkbart sämre. Cappar jag fps_max på 150 blir inte min fps-drop lika påtaglig, men spelet får det fortfarande tuffare i nyssnämnda situation på de_inferno (se ovan).

Jag har en 144hz-skärm.

cl_forcepreload 0/1 har inte inverkat märkvärt, tyvärr.

Jag såg precis att du har samma processor som jag. Skulle du kunna se vad du får för FPS på de tre ställena i benchmarkvideon? hade uppskattats att veta vad du droppar till där.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebKro:

@kwd: Hej,

jag förstår inte riktigt vart problemet ligger om du har lägsta fps på 160, Vad har du för uppdateringsfrekvens på skärmen? Gör ingen skillnad så länge din lägsta fps är högre än vad din skärm klarar av att visa!
Men angående att du får fps drops, forcepreload underlättar en hel del, iallafall i början av matcher.

mvh

med csgo gör det tydligen skillnad där vill man ha så hög fps som möjligt, har för mig att det är mindre input lag med högre fps eller något liknande.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

@SebKro: Om man inte kör med någon typ av sync så kan frametime variera.
För att undvika det vill man ha så hög fps som möjligt.

@kwd: Ska testa de 3 ställena med min Laptop när jag kommer hem. Återkommer

Permalänk
Medlem

@Chiffer: Grymt! glöm inte "-tickrate 128" i launchoptions så att resultatet blir rättvisande mot faceit, esportal e.t.c.

Mvh!

Permalänk
Medlem

@kwd: Hallå igen!
Kunde tyvärr inte testa på min Laptop, utan fick testa med min Desktop istället.
Jag kör i7 7700k och 1080Ti på datorn jag testade med.
Låg ganska stadigt på 300-350fps. Ibland uppemot 400, ibland nere vid 250.

Så var det genom hela "benchmark" mappen, förutom när det kom till smokes.
Då droppade min fps ner till ~100. Detta har aldrig hänt mig in-game på en vanligt match, så spelar ingen roll självklart
Fick samma drops på både 64tick och 128tick, ingen skillnad alls.
När jag kör MM och community servrar ligger jag alltid stadigt på 250fps+, om jag inte kör med G-sync på.

Testade även att gå in på en egen 128tick server och kasta smoke. Hade fps_max 300, och när jag kastade smoken blev det lägsta jag såg 291fps.

Något verkar konstigt med just den benchmark mappen, så skulle inte använda den personligen.

EDIT: Läste att anti-cheat programmet som körs på t.ex faceit kan skapa problem. Det ska tydligen hjälpa att stänga ner själva "anti-cheatet" efter att man joinat en match, och sedan starta upp det igen.
Vet inte hur deras anti-cheat ser ut, eller hur deras program fungerar. Antar att du förstår bättre än mig
https://www.hltv.org/forums/threads/1553584/faceit-fps-drop-f...

Permalänk
Medlem

Kör en 6700K med 980 Ti... CPU klockad till 4.4Ghz med AUTO voltage.

Får 150-190 fps. Körde CPU undervoltad förut och fick 60 fps med drops ned till 20. Så satt den på auto nu och kör allt under vatten med väldigt låga temps, får ändå som max 190 fps på Dust 2 och typ 100 fps på cobblestone eller mirage....

Suger som fan när andra sitter med 3-400. När det droppar under 100 känns det som att spela med jävla sirap asså.

Spel som PUBG drar 144 fps konstant utan några som helst drops. Märkligt.

Kollar man även usage så använder CS som max 10% av cpu och typ 2% av GPU.

Permalänk

@kwd:

Har du provat att stänga ner kärna 0 på processorn?
Alla bakrundstjänster verkar använda kärna 0.

Har samma processor som dig och har kört den på 4.7 ghz utan problem för att få upp fpsen,
men kör 4 ghz nu med turbo avslagen och sync all core med samma fps som tidigare med kärna 0 avstängd.

Men csgo verkar vara, spela lite och mecka vääldigt mycket för att det ska fungera som man vill.

Funkade klockrent för ett tag sedan, stängde av skuggningscache och höjde grafikinställningarana.
Blev som ett nytt spel, sprayen satt som en smäck. Men efter uppdateringar från windows och steam
så fick jag slå på skuggningscache igen för det skulle vara mjukt och fint, men sprayen är riktigt kass
igen. Känns som skotten går överalt. Så förstår din frustration, själv har jag bra fps, ping men det laggar ändå.

Permalänk
Medlem

@kwd

Jag läser:
- Cpu som har det jobbigt
-Ny cpu
-OC cpu
-4790K

Har du verkligen köpt en 4790k ny? Eller sitter du med en begagnad cpu och kallar den ny?

Enligt min erfarenhet så brukar processorer börja slacka efter långa OC, det man brukar få göra då är återgå till orginal, så kan cpu kunna köra normalt iaf ett tag till, är den beg kan ju föregående ägare kört med oc 24/7 också.

Eller så fortsätter du slita ditt hår för att tempsen är ju bra på cpun och fler verkar ju uppleva vissa problem

Permalänk

Jag har också problem. Jag har en I7 7700k 4.2gHz processor + MSI GeForce GTX 1070 8GB Gaming X. Jag kör på låg grafik och med en låg resolution (4:3, 1280x1024). Ändå så dippar min fps så sjukt i spelet. Har en 144hz skärm jag också och vill ju därför inte att den ska gå ner under det. Fpsen kan ju gå till 60 fps från 300 och det går ju inte att lira då om ögonen ska vänja sig vid nya situationer hela tiden.

Här är mina launchoptions:
-threads 8 -novid -nojoy +cl_forcepreload 1 -console -high +exec autoexec.cfg -refresh 144 -freq 144

Mvh, Erik

Permalänk
Medlem

@kwd: Ta bort alla launch-options som -threads och -mat_queue, det är gamla inställningar från början av CSGO när saker var väldigt dåligt optimerat. en av CSGO_devs har nämt det också, bara låta spelet fixa det automatiskt. -refresh och -freq, -tickrate, -novid etc kan man behålla.

edit:
@Vrooomster12

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk

@Weuffelhjaern: Tack! Får se om det blir bättre.

Permalänk

Vet att det här låter rent utsagt IDIOTISKT, men prova att stänga av hyperthreading i bios. Har hört att det har hjälpt för många som spelar cs me i7or

Edit. Har själv inga problem med min i7 4790 med hyperthreading, men kan ändå vara värt att ta sig en kik

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goldmemeber:

@kwd:

Har du provat att stänga ner kärna 0 på processorn?
Alla bakrundstjänster verkar använda kärna 0.

Har samma processor som dig och har kört den på 4.7 ghz utan problem för att få upp fpsen,
men kör 4 ghz nu med turbo avslagen och sync all core med samma fps som tidigare med kärna 0 avstängd.

Men csgo verkar vara, spela lite och mecka vääldigt mycket för att det ska fungera som man vill.

Funkade klockrent för ett tag sedan, stängde av skuggningscache och höjde grafikinställningarana.
Blev som ett nytt spel, sprayen satt som en smäck. Men efter uppdateringar från windows och steam
så fick jag slå på skuggningscache igen för det skulle vara mjukt och fint, men sprayen är riktigt kass
igen. Känns som skotten går överalt. Så förstår din frustration, själv har jag bra fps, ping men det laggar ändå.

Jag såg detta från en youtubeguide också vilket jag prövade. tyvärr inte bättre (prövade att stänga av andra än just 0 också...) men jag fick - om inte annat - en härlig flashback från när jag körde en dual-core processor på cs 1.6; då behövde man alltid stänga av en kärna. det var dagar...

Så som svar: tyvärr. att stänga av en av mina 4 cores hjälpte inte mig, och jag har prövat stänga av olika!

Skrivet av Weuffelhjaern:

@kwd: Ta bort alla launch-options som -threads och -mat_queue, det är gamla inställningar från början av CSGO när saker var väldigt dåligt optimerat. en av CSGO_devs har nämt det också, bara låta spelet fixa det automatiskt. -refresh och -freq, -tickrate, -novid etc kan man behålla.

edit:
@Vrooomster12

tolkar som du menade till vroom? Jag har iallafall prövat alla dessa men utan en påtaglig skillnad overall, och framför allt, löser inte dem de grova dropsen! Så just nu kör jag utan de "klassiska boost-fps-kommandona i launch options".
Har endast -novid och -console och cl_interp, och cl_interp_ratio.

(och ja, jag har prövat olika cl_interp, och interp_ratio kommandon!)

Skrivet av gylldevik:

Vet att det här låter rent utsagt IDIOTISKT, men prova att stänga av hyperthreading i bios. Har hört att det har hjälpt för många som spelar cs me i7or

Edit. Har själv inga problem med min i7 4790 med hyperthreading, men kan ändå vara värt att ta sig en kik

Som nämnt ovan har jag prövat både och, i kombination med olika "-threads" kommandon (som jag inte har längre!) och jag har fått för mig att hyperthreading disabled är det bästa för min del men man blir lätt dum när det aldrig känns riktigt bra...

Vill bara passa på att tacka alla igen som fortfarande orkar försöka hjälpa mig, och som har försökt hjälpa mig, det uppskattas enormt! Jag försöker bara förstå om det helt enkelt är spelet som är så dåligt optimerat eller om jag har något strul med just min hårdvara och bör uppdatera mig till en 6-kärnig processor. Jag är inte så sugen på att göra det och sedan uppleva samma strul..

Permalänk
Medlem

du råkar väll inte ha någon sorts antivirus eller liknande i bakgrunden som körs stjäl cpu cyclar osv..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATRmayo:

du råkar väll inte ha någon sorts antivirus eller liknande i bakgrunden som körs stjäl cpu cyclar osv..

Nej, inget sådant installerat. Har även prövat att stänga av alla brandväggar o.s.v. i windows men ingen förbättring, tyvärr...

Permalänk
Medlem

@kwd: jag vet att amd har en lösning för att sänka prestandan när den inte behövs för grafikkortet när typ fps når över en viss maxgräns som man själv kan sätta, du råkar inte ha något liknande aktiverat på ditt grafikkort?