Vad handlar "grundlagsändring 2018" om egentligen?

Permalänk
Medlem

@Lodisen: att tycka är en sak att VETA en helt annan, men du kan få tycka vad du vill....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Sluta spela dum, 1 minuts läsning så förstår man att du har missuppfattat lagförslaget exakt som du vill missuppfatta det. Det handlar inte alls om vem som får publicera eller någon uppdelning mellan pk/ickepk. Det handlar om HUR känsliga uppgifter får publiceras, och då är svaret helt kort "inte som lexbase gör".

Skickades från m.sweclockers.com

Varför tror du att en så viktig lag är förankrad i grundlagen? Jo, för att den är viktig och inte ska kunna ändras hur som helst.

Förnekar du ändamålsglidning vad gäller t ex datalagringslagen eller förstår du bara inte? Varför skulle inte samma sak inträffa här? Varför tror du att i huvudsak vänsterorienterad media är föreslagna att bli granskare av "fake news"?

Jag ser inte problemet med Lexbase. Är man dömd för ett brott får man väl stå för det - annars skulle man ha låtit bli att begå brottet. Det är ju bedrövligt svårt att få ut information om sådan annars eftersom man måste vända sig till rätt tingsrätt (där rättegången skett) för att få ut informationen såvitt jag förstår. Då tycker jag ett större problem är att man kan få ut information om en persons ekonomi ännu mera lättvindligt och anonymt - dvs kartlägga utpressningsoffer.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

@Lodisen: att tycka är en sak att VETA en helt annan, men du kan få tycka vad du vill....

vad menar du nu?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Skrivet av Aphex:

Inte allt för höga odds på att det är de som betalar för sajten. Domännamnet är reggat anonymt.

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns en ansvarig utgivare på utgivningsbeslutet.
Ansvarig utgivare utses av ägaren, vad nu ägaren har med detta att göra... min poäng är i alla fall att det skulle bli mycket svårt att gå runt de få och enkla skyldigheter som man har för att få ett utgivningsbevis.

Permalänk
Medlem

Sverige är inne på ett sluttande plan då det gäller åsiktsfrihet. För 10 år sedan kritiserade vi Kina för deras censur av sökträffar i Google. Nu lägger några riksdagspartier och våra stora medier press på Google att göra samma sak i Sverige.
Sedan kritiserade vi Polen för deras inskränkningar i mediefriheten, nu forcerar Sveriges riksdag igenom en grundlagsändring för att införa liknande ändringar här.

Bra sammanfattning av utvecklingen av Rebecca Weidmo Uvell.
EN SAMLAD ATTACK MOT DET FRIA ORDET
https://uvell.se/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Grishnackh:

Jag tror du hittat lite fel, det här är inte nationell.nu eller vaken.nu. Detta är foliehattsretorik i sitt essä lol. Visst kan man kritisera förslaget, är inte särskilt insatt så har själv ingen riktig åsikt. Är inte heller världens mest PK men att hävda att förslaget skulle vara en del av någon "PK-konspiration" är ju bara löjligt.

Varför är det löjligt? Det är samma politiker som införde FRA lagen med ursäkten att vi måste legalisera att FRA spionerar på svenska folket. Samma politiker som tryckte igenom datalagringsdirektivet i EU och hävdade att det skulle bara användas mot terrorister och synnerligen grov kriminalitet, tydligen är fildelare terrorister och grovkriminella.
För att inte tala om att det är exakt samma politiker som ignorerar CJEUs (EUs högsta domstol) beslut att datalagringsdirektivet är olaglig och ska tas bort.

Permalänk
Medlem

Mycket att läsa, och något man måste verkligen ta reda på vf som verkligen gäller.

Enda jag reagerar på och tycker är mycket kritiskt är hur snabbt man vill göra det (och kan). Hela poängen, på gott och ont, med grundlagarna, är att de inte ska kunna ändras på så kort tid. hade de ändrat detta nu i höst, och sedan väntat och verkligen gått ut och visat svenska folken vad man gör och ändrar, så hade detta varit mycket bättre.

Som det är nu, oavsett om lagförslaget är bra eller dåligt, borde man inte få ändra detta på 1 års tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Saker och ting blir inte mindre sanna för att några skithögar publicerar det, eller hur?

Edit: Sen är SD inte högerextrema på långa vägar. Vänsterpartierna i Danmark är ju mer höger än SD.
Visar ju bara vilket politiskt klimat det är i Sverige.

Vilket vore ännu mer anmärkningsvärt om man inte visste att "Venstre" är det största "Högerpartiet" i Danmark.
(Dansk partipolitik går alltså inte efter den svenska politiska Vänster-Högerskalan, fräcka typer...)

förtydligande
Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Hela poängen, på gott och ont, med grundlagarna, är att de inte ska kunna ändras på så kort tid. hade de ändrat detta nu i höst, och sedan väntat och verkligen gått ut och visat svenska folken vad man gör och ändrar, så hade detta varit mycket bättre.

En grundlagsändring kräver väl två beslut, med en folkomröstning i mellan, så egentligen kan det ske på någon månad.
Men jag håller med. Det går för fort, och utan att man riktigt kör med öppna kort. Jag bryr mig inte så mycket om att ratsit eller vad fan de heter inte kan komma åt uppgifterna, men när man hindrar bloggare från att göra samma undersökande arbete som media, då har det slagit fel, så att säga.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

En grundlagsändring kräver väl två beslut, med en folkomröstning i mellan, så egentligen kan det ske på någon månad.
Men jag håller med. Det går för fort, och utan att man riktigt kör med öppna kort. Jag bryr mig inte så mycket om att ratsit eller vad fan de heter inte kan komma åt uppgifterna, men när man hindrar bloggare från att göra samma undersökande arbete som media, då har det slagit fel, så att säga.

Tekniskt sett, ja. Och det verkar som det är det man siktar på.

Tycker det borde vara en årsgräns också dock. Som beslut, information OM att man gör detta, öppet, 1 års tid måste gå, sedan folkomröstning (där detta också blir en valfråga), sen ett beslut. Man måste ge lite tid för oss att faktiskt reagera på hur vi ska rösta också.

Enda sättet för oss att egentligen göra vår röst hörd är ju via valet mellan.

Så det är lite så man vill protestera av ren princip att detta görs på fel sätt, oavsett om det är rätt / fel beslut.

Permalänk
Medlem

Tycker det är problematiskt att staten ska välja/sortera ut vilka mediehus som får tillgång till materialet. En tragisk stund för får Yttrande/tryckfrihet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

En grundlagsändring kräver väl två beslut, med en folkomröstning i mellan, så egentligen kan det ske på någon månad.
Men jag håller med. Det går för fort, och utan att man riktigt kör med öppna kort. Jag bryr mig inte så mycket om att ratsit eller vad fan de heter inte kan komma åt uppgifterna, men när man hindrar bloggare från att göra samma undersökande arbete som media, då har det slagit fel, så att säga.

Det är inget som förhindrar bloggare från att göra samma undersökande arbete som media?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ferrat:

Det är inget som förhindrar bloggare från att göra samma undersökande arbete som media?

Rent teoretiskt förmodligen inte. Rent praktiskt så ja det gör den.

Tänk på att det mesta av media i Sverige ägs av väldigt få ägare vilket gör det relativt billigt (jämfört med resten) att skapa sina egna databaser även om man inte gör de tillgängliga till allmänheten. Samma mängd arbete (och kostnad) skulle krävas av varje bloggare vilket gör det i princip säkert att ingen kommer ha råd att göra det samma.

Effekten av en lag är betydligt bättre mått på den än vad politiker säger att den ska göra. Vi deras huvudfiende så det gäller att hålla fåren väl indoktrinerade och lydiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Det är inget som förhindrar bloggare från att göra samma undersökande arbete som media?

Många författare, bloggare och ny media hämtar sin information från tex Lexbase. Ska dom begära ut alla domar och sammanställa själv blir det snabbt en kostnad på tiotusentals kronor och därmed kväver man deras arbete med lagändringen.

"Om en författare skulle vilja begära ut samtliga sexualbrottsdomar mellan 2012 och 2016 skulle det, uppskattningsvis, röra sig om en kostnad på mellan 200 000 kronor upp till en halv miljon för att skriva en faktabaserad bok med kvalitet."

https://ledarsidorna.se/2018/01/ledarsidorna-se-kan-tvingas-t...

Permalänk
Medlem

@S1im: Det finns tjänster för det och kommer finnas tjänster, skillnaden är att de måste vara avpersonifierade/maskade vilket kommer öka kostnaden ja men inte omöjliggöra tillgång. Du kan även begära ut de första sidorna av själva domslutet utan kostnad, lite mer jobb ja men förhindrar inte att någon t.ex. skriver en bok, statistik över mycket av det finns även redan att tillgå från t.ex. BRÅ m.fl.
Största skillnaden kommer ju snarare vara att du inte kan hänga ut eller registerföra folks uppgifter hur som helst och offentlighetsprincipen är (som även hintas vagt i din länk) menad för att granska staten, den möjligheten kvarstår men skyddet för individer stärks.
Påverkar det? Ja, för att skydda integriteten för individer försvinner vissa vägar. Är det att stoppa granskning av staten? Nej.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

@S1im: Det finns tjänster för det och kommer finnas tjänster, skillnaden är att de måste vara avpersonifierade/maskade vilket kommer öka kostnaden ja men inte omöjliggöra tillgång. Du kan även begära ut de första sidorna av själva domslutet utan kostnad, lite mer jobb ja men förhindrar inte att någon t.ex. skriver en bok, statistik över mycket av det finns även redan att tillgå från t.ex. BRÅ m.fl.
Största skillnaden kommer ju snarare vara att du inte kan hänga ut eller registerföra folks uppgifter hur som helst och offentlighetsprincipen är (som även hintas vagt i din länk) menad för att granska staten, den möjligheten kvarstår men skyddet för individer stärks.
Påverkar det? Ja, för att skydda integriteten för individer försvinner vissa vägar. Är det att stoppa granskning av staten? Nej.

Jo, våra politiker vill inte att man enkelt ska kunna granska dem. Om du nu vill ha ut domarna mot samtliga politiker i riksdagen så måste du fråga varje tingsrätt var för sig och för varje person (möjligtvis kan man skicka in en lista med namn). Sen vet vi ju att BRÅ inte lämnar ut all statistik heller - de hänvisar till att det är "forskningsmaterial" vill jag minnas.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag vill bara klargöra en sista gång för mig själv så att jag är säker på att jag förstått det helt korrekt: i det nya lagförslaget finns det alltså ingenting som förhindrar alla slags journalister från att få tag på information som kan sammanställas på samma sätt som LexBase och ratsit redan har gjort? Blir det däremot förbjudet att sedan offentliggöra detta på nätet på liknande sätt som LexBase och ratsit redan har gjort i skrivande stund?

Jag tolkar det nämligen i länken i min första post som att lagförslaget ska förhindra privatpersoner från att få tag på offentliga handlingar för gott och på så vis inskränka på offentlighetsprincipen, alltså ingen mer offentlighetsprincip för privatpersoner om lagförslaget träder i kraft? Eller stämmer detta inte helt enkelt utan är något påhitt av folk med annan agenda?

Varning, inkommande wall of text.

Lite bakgrund på mig för att du faktiskt ska veta vad jag har för utbildning och kunskap så är jag utbildad statsvetare på försvarshögskolan, senare läste jag min masters i offentligt ledarskap och organisation. Sen för att verkligen vara helt transparent ska jag erkänna att jag är partisk i frågan. Jag har varit aktiv medlem i SD sen 2015, och jobbar just nu som politisk sekreterare i min kommunförening. Men mina tankar nedan är tankar jag skulle haft oavsett partifärg. Jag var tidigare medlem i moderaterna, och har även sympatiserat en hel del med KD. Anser mig själv vara liberalkonservativ och en förkämpe för frihet.

Jag är inte bäst på grundlagarna men är intresserad av dem och anser att det är väldigt viktiga att värna. Därav brinner jag för detta ämne.

Snabbt och kort svar: Det nya lagarna kommer att stoppa lexbase och liknande siter att driva en sådan verksamhet som de gör. Den kommer även att stoppa individer att kunna få ut information från liknande databaser, alltså helt vanliga medborgare. Lagen (om den går igenom) kommer också att separera olika medier från varandra baserat på kriteriet "seriös" media och "oseriös" media. De "seriösa" kommer kunna ta del av databaserna och de "oseriösa" kommer inte att kunna ta del av denna information från dessa databaser.

Hur man sen tolkar detta är det som skiljer olika människor, organisationer, partier, grupper etc.

Det långa svaret:

Det finns de som menar att lagen endast kommer att stoppa lexbase och liknande siter och lite annat som de anser vara positivt. På grund av att de inte gillar lexbase.

Det man inte kommer ifrån är att den föreslagna ändringen också föreslår att separera medier enligt kriterierna "seriös" och "oseriös". Det finns ingen definition föreslagen, och den nämner inte heller vilka medier som syftas till att vara "seriösa" och vilka som är "oseriösa". Det är på grund av detta som många menar på att lagen kommer att syfta till att hämma och censurera alternativa medier.

Så vad innebär egentligen offentlighetsprincipen?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Offentlighetsprincipen
Offentlighetsprincipen är en viktig del av demokrati. Det innebär att alla (företag, organisationer, media, individer) kan få ut handlingar från myndigheter. Det handlar om transparens och för att kunna ha ett fritt informationsutbyte. Det finns även ca 70 länder där det även är fritt att begära ut handlingar från privata företag. Det har vi inte i Sverige. Det är viktigt att själva ändamålet för att ta del av handlingarna inte är intressant. Enbart att handlingarna ska vara fria att begäras ut. Det kan göras anonymt och utan motivation till varför man vill ha handlingarna. Fritt informationsutbyte alltså.

Vad är då kontroversen kring Lexbase?

Då det är dyrt och tar mycket tid att samla ihop all denna information och sen sammanställa den, och sen göra den sökbar för att kunna granska den lättare har det uppkommit flera företag som har riktat sig mot media och företag som gör detta jobbet åt dem. De tar då ut en avgift för detta. Det Lexbase gjorde var att de skaffade sig ett utgivningsbevis, och riktade sig sen mot allmänheten. Att allmänheten hade möjlighet att söka i deras databas och få ut uppgifter mot en ersättning. Detta gjorde att privatpersoner hade en lättare tillgång till de offentliga handlingar de hade rätt att begära ut från myndigheter.

Detta har gjort det lättare för individer att kolla upp andra personer, det som tidigare endast gick att göras av media och företag, och vid specifika platser. Till exempel har studentbiblioteket vid Stockholms universitet en databas där man kan söka på som är fritt för alla att göra. Kostar ingenting.

Detta har även gjort att alternativa media har kunnat lättare komma åt information och göra nyheter på saker och ting som mainstream/vanlig media har valt att inte ta upp. Då man som privat person har kunnat mot en avgift kunna söka på och få fram information från domar och liknande mycket lättare. Det är därför som Nyheteridag till exempel har kunnat göra sig ett namn trots att det i början i alla fall endast var en person som utgjorde redaktionen. Större tidningar har möjlighet att ha anställda som kan ta fram informationen och skapa egna databaser eller liknande.

Det finns de som menar på att lexbase möjliggör att individer kan bli uthängda på grund av de brott de har begått etc. Det är detta som regeringen motiverar detta förslag mot. Sen om man håller med om det eller inte får stå för var och en.

Problemet som jag ser det är att man har föreslagit att begränsa individuella personers möjlighet att ta del av dessa handlingar, och att i framtiden ska endast "seriösa" medier få möjlighet och inte "oseriösa". Vad detta innebär förklaras inte i lagförslaget. Detta lämnar det öppet för tolkning.

De flesta tolkar det som att skillnaden är mellan etablerade medier och alternativa medier. Att detta är till att göra en klar skillnad mellan de etablerade medierna och ge dem ett övertag mot alternativa medier. Detta är klart problematiskt i min mening, detta gör att man vill göra skillnad på medier, och en gång för alla behålla status quo. Detta är en tydlig begränsning av pressfriheten i min mening då det är en sort av förhandscensur då man endast tillgängliggör information till viss media men inte annan. Dessutom kan denna definition av "seriös" och "oseriös" förändras. Med det menar jag att regeringen är den som kommer att bestämma vem som är seriös. Detta kan förändras. Alltså kan ena dagen en media vara seriös och ha tillgång till denna informationen, medans nästa dag kan den bedömas vara oseriös. Eftersom regeringen i detta faller blir den som bestämmer kriterierna så kan det bli fallet att ett mediahus som kritiserar regeringen kan komma att förlora sitt "förtroende" hos regeringen och därav bedömas vara oseriös. Detta blir en farlig utveckling.

Det finns de som vill hävda att detta inte alls är meningen med lagändringen och att det aldrig kommer att hända. Problemet är inte om det kommer att hända eller om denna regeringen kommer utnyttja lagen på det sättet. Problemet är att det kommer att göra det möjligt att använda lagändringen på det sättet. Det är väldigt allvarligt.

Det är väldigt uppenbart att oavsett vad folk tycker om lexbase, så kommer förslaget att försvåra arbetet för de alternativa medierna. De medier som har skapat stora rubriker kring regeringen, till exempel var det först på alternativa nyhetssiter som IT-skandalen uppmärksammades. Det var inte förrän dessa artiklar fick enorm spridning som de etablerade medierna började skriva om det. Om jag kommer ihåg flera veckor senare.

Min analys har på grund av detta och mycket annat att man gör detta för att göra det svårare för de alternativa medierna att granska staten. Faktum är att de etablerade medierna väldigt ofta har valt att liera sig med regeringen i olika frågor och ignorerat att granska och skriva om vissa frågor. Detta har flera journalister på dessa mediehus erkänt, vissa med skam, andra med stolthet. Det är farligt. Men de med makt har tyckt om det.

"Makt korrumperar, absolut makt korrumperar absolut."

Vi ska värna om vår grundlag, den har väldigt gamla anor och är till för att skydda våra medborgare. Denna ändring kommer att begränsa den. Det finns väldigt många instanser och experter som har kritiserar ändringen. Det finns också en anledning till att de största tidningarna inte har skrivit mycket om förslaget heller. Det är för att de vinner på det. De vill inte att allmänheten ska få reda på dessa saker. GP är en av etablerade medierna som skrivit om det.

Organisationen stoppa grundlagsändringen är en annan som försöker skapa uppmärksamhet kring detta.

http://www.dagensjuridik.se/2017/09/lagradet-sagar-forslag-ti...

Läs dagens juridik angående vad lagrådet anser.

http://www.dagensjuridik.se/2017/11/regeringens-forslag-till-...

https://nyheteridag.se/regeringen-vill-inskranka-tryckfrihete...

https://nyheteridag.se/grundlagsandringen-oppnar-for-censur/

https://timbro.se/smedjan/serios-granskande-journalistik-komm...

Där har du lite matnyttig information. Även om en del av dem är från nyheteridag så läs dem, och kolla källorna vilket alltid är viktigt.

https://www.stoppagrundlagsandringen.com/

Hemsidan som du själv länkade till har samlat flera experter på området samt andra (t. ex. hanif bali, M) som alla är kritiska till förslaget som det ligger. Jag anser att dessa personer alla är väldigt trovärdiga, speciellt om du kollar upp vilka de är.

Även lexbase grundare skrev en artikel i sitt försvar. Den är också väldigt intressant att läsa.

https://www.svd.se/ologiskt-andra-grundlag-for-att-stoppa-lex...

Det som förvånar mig mest är att inte fler partier är mer kritiska. Än så länge är det endast SD som är kritiska till förslaget. De som alla hävdar är fasciser, och odemokratiska.

http://www.gp.se/nyheter/sverige/sd-beg%C3%A4r-folkomr%C3%B6s...

Jag hade förväntat mig att de flesta av de borgerliga partierna inklusive M, KD, och L skulle vara negativa till förslaget. Speciellt som gammal medlem i moderaterna.

Jag är väldigt besviken på dessa partier. Det behövs mycket mer uppmärksamhet kring detta. Denna ändring är farlig på grund av att den öppnar upp för godtycklig tolkning och censur. Det är otroligt allvarligt. De som inte inser detta behöver läsa på.

Vad var det SVT sa när man skulle ändra definitionen av TV-mottagare till allt som kunde ta svts sändningar? Då sa man klart och tydligt att man inte skulle utnyttja det till att jaga personer med mobiltelefoner och surfplattor. Vad gjorde man direkt efter att lagen hade vunnit laga kraft? Man jagade de med mobiltelefoner och surfplattor med motivationen "vi måste ju följa lagen".

Samma sak om datalagringsdirektivet, etc etc etc.

Om en lag kan uttnytjas på ett visst sätt och öppnar upp för tolkningar, men de som vill införa den hävdar att man inte ska tolka den så kan man vara säker på att de planerar att använda den så. Även om de inte skulle göra det, så kommer det komma någon regeringen som kommer att uttnytja lagen. Det är oundvikligt.

Snälla var inte naiva.

För de som säger att kritikerna är foliehattar... läs på och sluta ljug.

För de som är alarmister, "skriker" och överdriver, lägg ner. Ta reda på fakta och argumentera ordentligt.

Edit: Även om jag skrivit en wall of text är en hel del av mina resonemang förenklade. Det skulle krävas mycket mer information för att verkligen kunna förklara det djupare. Jag behåller det på denna nivå just nu för att inte göra det för komplicerat och för att göra det enklare att diskutera kring.

Permalänk
Medlem

"Dom tycker att dom är dom ENDA som äger sanningen och får tala om "den rätta sanningen" för folket."

Har länge funderat på hur man ska lyckas trycka in 3 dom i kort följd.
Tack Kitty

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

En grundlagsändring kräver väl två beslut, med en folkomröstning i mellan, så egentligen kan det ske på någon månad.
Men jag håller med. Det går för fort, och utan att man riktigt kör med öppna kort. Jag bryr mig inte så mycket om att ratsit eller vad fan de heter inte kan komma åt uppgifterna, men när man hindrar bloggare från att göra samma undersökande arbete som media, då har det slagit fel, så att säga.

För att förtydliga... En grundlagsändring kräver två likadana beslut med ett riksdagsval emellan. Alltså måste samma beslut göras av två olika regeringar (i alla fall på pappret), sen kan en regering bli omvald.

Det krävs alltså inte en folkomröstning kring ändringen för att den ska gå igenom (vilket man skulle kunna tolka din text att innebära).

Annars håller jag med. Men försöker få igenom denna så snabbt som möjligt och det är för få som tar upp problematiken med ändringen.

Däremot krävs det inte särskilt många riksdagsledamöter för att kräva en folkomröstning om ändringen. Vilket är det som Sverigedemokraterna vill gå igenom. Vi får se om de kommer att lyckas. Det verkar inte som att några andra partier än så länge är intresserade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Jo, våra politiker vill inte att man enkelt ska kunna granska dem. Om du nu vill ha ut domarna mot samtliga politiker i riksdagen så måste du fråga varje tingsrätt var för sig och för varje person (möjligtvis kan man skicka in en lista med namn). Sen vet vi ju att BRÅ inte lämnar ut all statistik heller - de hänvisar till att det är "forskningsmaterial" vill jag minnas.

Tycker inte att det jobb pålägg som sker är orimligt för att skydda den individuella integriteten, men klart folk ser det olika.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Vilket vore ännu mer anmärkningsvärt om man inte visste att "Venstre" är det största "Högerpartiet" i Danmark.
(Dansk partipolitik går alltså inte efter den svenska politiska Vänster-Högerskalan, fräcka typer...)

Svagt försvar av Sveriges vänstervridning av dig: Danska socialdemokrater vill avskaffa möjligheten att söka asyl

Skrivet av Skonky:

Varning, inkommande wall of text.

Stort tack! Du sammanfattar det som är allvarligt i denna lagändring och som inte kommer fram i MSM(statsfinansierad media) och alla intresserade av denna tråd bör läsa inlägget i sin helhet. Sverige går samma väg som totalitära stater som Turkiet, Ryssland mfl utan att den breda massan förstår allvaret.

Edit: För övrigt så är Sverigedemokraterna det enda riksdagsparti som är emot grundlagsändringen. För foliehattar som tror SD är nazister så kan det vara bra att veta att om dom kommer till makten så kan dom iom lagändringen själva utse vilka som är godkända journalister och media.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skonky:

Det som förvånar mig mest är att inte fler partier är mer kritiska. Än så länge är det endast SD som är kritiska till förslaget. De som alla hävdar är fasciser, och odemokratiska.

http://www.gp.se/nyheter/sverige/sd-beg%C3%A4r-folkomr%C3%B6s...

Jag hade förväntat mig att de flesta av de borgerliga partierna inklusive M, KD, och L skulle vara negativa till förslaget. Speciellt som gammal medlem i moderaterna.

Jag är väldigt besviken på dessa partier. Det behövs mycket mer uppmärksamhet kring detta. Denna ändring är farlig på grund av att den öppnar upp för godtycklig tolkning och censur. Det är otroligt allvarligt. De som inte inser detta behöver läsa på.

Inte ett dugg förvånad över att andra partier inte reagerar kritiskt. De är alla måna om att göra allt som kan "tysta" SD's supportrar, och deras media påverkas inte nämnvärt. Det här är ett beställningsjobb, för att valla in folket i fållorna, så att de inte kan ställa till med väsen. Jag skiter fullständigt i Lexbase, och "oseriösa media", det här handlar om demokrati, och ytterst faktiskt om yttrandefrihet. När man inte kan, inte får, begränsa vad du tycker och tänker, gör man det näst bästa, man tar bort opassande informationskällor.

Skrivet av Skonky:

Det krävs alltså inte en folkomröstning kring ändringen för att den ska gå igenom (vilket man skulle kunna tolka din text att innebära).

Mm, jag kan ha varit otydlig. Precis som du skriver var det folkomröstning till regering och riksdag jag syftade på. En folkomröstning om euro'n är exempelvis inte relevant i sammanhanget.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Tycker inte att det jobb pålägg som sker är orimligt för att skydda den individuella integriteten, men klart folk ser det olika.

Skickades från m.sweclockers.com

Vilken integritet? Du kan ju ringa till Skatteverket och få någons personnummer.

Är man dömd för brott får man väl stå för det, annars ska man låta bli att begå brottet (med tanke på att det är Lexbase dom vill komma åt).

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Det som blir intressant är väl ändå inte en eventuell grundlagsändring utan GDPR? Där har vi något mycket mer intressant när det handlar om databaser och koppling till personuppgifter. Den gäller ju alla (företag och myndigheter, men även privatpersoner som på något sätt behandlar personuppgifter).

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Det som blir intressant är väl ändå inte en eventuell grundlagsändring utan GDPR? Där har vi något mycket mer intressant när det handlar om databaser och koppling till personuppgifter. Den gäller ju alla (företag och myndigheter, men även privatpersoner som på något sätt behandlar personuppgifter).

Jag misstänker att det inte påverkar typ lexbase, ratsit osv. Ansvarig utgivare osv.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Det som blir intressant är väl ändå inte en eventuell grundlagsändring utan GDPR? Där har vi något mycket mer intressant när det handlar om databaser och koppling till personuppgifter. Den gäller ju alla (företag och myndigheter, men även privatpersoner som på något sätt behandlar personuppgifter).

GDPR påverkar inte yttrandefriheten... i alla fall inte på samma sätt som liggande förslag som OP pratar om vill göra. Förstår inte riktigt vad du syftar på...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Enligt socialdemokraten Johan Westerholm så är det flera lagförslag i form av ett paket. Ett annat kommer att beröra visselblåsare och är luddigt formulerat så att staten kan säga åt en journalist som t.ex. gräver i vart biståndspengarna tar vägen att det är hemligstämplat och fortsatt grävande är ett brott. Han driver ledarsidorna.se

När det gäller det första förslaget om databaser så ja det är censur. Visserligen kan man fortfarande begära ut uppgifterna men nyheter är färskvara. Det blir i praktiken omöjligt att bedriva viss form av medborgarjournalistik och även mindre nättidningar och till och med lokaltidningar kan drabbas. Med andra ord har de satt stopp utan att förbjuda och det vet de förstås om.

I slutändan blir det då de stora drakarna som får monopol på sanningen. DN, Svt, Ex, AB...

Permalänk

Han är riktigt bra. Sevärd helt klart

Permalänk
Medlem

https://www.facebook.com/tino.sanandaji/posts/101554984441832...

Länk till artikel i Aftonbladet finns i inlägget. Mycket intressant för de som vill läsa.

Lyckades inte kopiera länken från Aftonbladet.... dumma iPad.

Edit: https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/7l4vG3/stenhard...

Sådär! Tack @Rick69

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk