Permalänk
Medlem

Beslutsångest (Datormus)

Så jag blev less på min Asus mus som för andra gången gått sönder så jag är på jakt efter en ny.

Jag vill helst ha ett gäng knappar och inte de 2 standard + scroll så jag blev då intresserad av Corsair Dark Core RGB (Med QI) då jag har ett chassi med en sådan laddningsplats, smidigt tänkte jag.

Men sen kommer min polare och får mig intresserad av Logitech G PowerPlay musmatta, och här kommer problemet.

Jag kan, vad jag läst mig fram inte kombinera dessa 2 då det är olika laddningstekniker, och det enda valet ifrån logitech, som passar ihop och har det jag vill ha på en mus är Logitech G903.

Vad jag är rädd för med corsair-musen är när batterierna börjar bli dåliga(efter något/några år) kommer jag behöva ladda den kanske när jag aktivt sitter vid datorn (nu sitter jag framför datorn nästan hela min vakna tid, så det blir en hel del timmar)

Logitech-paketet skulle ju gå på strax över 3000:- för oändligt trådlöst, även efter års användning, dock så gillar jag mer corsair-musen då det finns 3 knappar på vänster sida och jag kan mjukvaran då jag redan äger ett corsair-tangentbord.
Logitech-musen har kanske mer funktionella knappar totalt (tex de 2 knapparna på corsair-musen brevid vänstra musknappen kommer jag inte åt på de viset jag håller musen på vilket gör dem onödiga)

Om ni har läst så här långt kanske ni kan ge mig någon sorts guidning.

Permalänk
Medlem

Roccat kone rgb aimo är en given vinnare enligt mig Hade Steelseries Sensei och Rival 300 innan och denna slår allt med hästlängder

Super skön, robust och gedigen kvalité, super duper snygg och ligger fantastiskt bra i en mellanstor hand!

Permalänk
Medlem

Kan du leva med priset så är Logitech G903 väldigt lovordad i recensioner, svårt att motivera ~1400 för en musmatta dock, med eller utan laddfunktion ;D

Permalänk
Medlem

Skulle gå med Logitech mus med powerplay, om man har råd. Bästa sensorn på marknaden, oändlig batteri tid med powerplay funktionen, som sägs har bättre latens och respons tid än många sladdade möss.

Wireless is the future

Men har även hört att många har problem med passformen p.g.a puckeln längre bak på musen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Roccat kone rgb aimo är en given vinnare enligt mig Hade Steelseries Sensei och Rival 300 innan och denna slår allt med hästlängder

Super skön, robust och gedigen kvalité, super duper snygg och ligger fantastiskt bra i en mellanstor hand!

Körde med en razer deathadder 2013, bytte till ASUS ROG Spatha, och den har bara gett mig besvär, glapp i sladden, och nu har scroll-clicken gett upp efter bara någon månads användning. Knapparna vid tummen skär in i en om man spelar tex något action-spel som kräver att du repeterat trycker på knappen konstant.

Gillar dock passformern på båda dem jag haft, därför jag letar efter någon liknande.

Skrivet av elBenko:

Kan du leva med priset så är Logitech G903 väldigt lovordad i recensioner, svårt att motivera ~1400 för en musmatta dock, med eller utan laddfunktion ;D

Jo tack, 1400 för en musmatta är extremt men man kanske kan använda sin nuvarande om man har bas-plattan under, vilket hade vart trevligt, men det är just paketet av både musen och mattan som polaren lockade mig med, ska kolla in recensioner på musen idag!

Skrivet av Chopdrop:

Skulle gå med Logitech mus med powerplay, om man har råd. Bästa sensorn på marknaden, oändlig batteri tid med powerplay funktionen, som sägs har bättre latens och respons tid än många sladdade möss.

Wireless is the future

Men har även hört att många har problem med passformen p.g.a puckeln längre bak på musen.

Ja visst är det lockande, har hört att det är bra macro-funktioner med vilket nästan är ett krav.
Hur tror du den är jämfört med ASUS ROG Spatha, vill få ett bra gräpp om musen och va skön för handleden, har du någon tråd där folk beskriver just vad/hur dem känner med den du kallar "Puckeln" på musen?

Permalänk
Medlem

Har en G903 och jag är riktigt nöjd, trådlöst är underbart. Du vet nog att G903 kan ha 2 knappar både på vänster och höger sida och det största problemet jag upplevde var att jag råkade trycka på dem på vänster sida i början men det händer inte längre. Har dock inte Powerplay men en laddning räcker i nästan 30 timmar så är ingen större fara

Permalänk
Medlem

1400 för en musmatta är ett skämt.
G900 har BRA batteri-tid. Skippa musmattan.

Vad menar du med att din polare lockar dig med paketet mus + musmatta. Är din kompis säljare? Köper du dem begagnat?
Satsa på en steelseries 4hd för 150:- istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Har en G903 och jag är riktigt nöjd, trådlöst är underbart. Du vet nog att G903 kan ha 2 knappar både på vänster och höger sida och det största problemet jag upplevde var att jag råkade trycka på dem på vänster sida i början men det händer inte längre. Har dock inte Powerplay men en laddning räcker i nästan 30 timmar så är ingen större fara

Hur är det med macro-funktioner enligt dig, fungerar GUIt bra?
CUE är bra men inte perfekt, ROG Armory (Asus variant) är sämre, inte enbart macro funktionerna utan att programmet hänger sig, slutar fungera helt plötsligt, väldigt ostabilt.

Kan man, när man lärt sig hålla i den utan att trycka på knapparna vid sidan, använda alla 4, tänker mig mest att det är ju lättare och trycka med tummen, och när vi är inne på knapparna, dem vid scrollen, hur känns dem och använder du dig av dem?

Skrivet av aaaaaaaaaa:

1400 för en musmatta är ett skämt.
G900 har BRA batteri-tid. Skippa musmattan.

Vad menar du med att din polare lockar dig med paketet mus + musmatta. Är din kompis säljare? Köper du dem begagnat?
Satsa på en steelseries 4hd för 150:- istället.

Mer idéen om trödlöst, utan att behöva ladda vilket lät underbart i mina öron.

Ja, 1400 är överdrivet mycket för en musmatta, men dom har ingen konkurrens, och tekniken lär väl inte vart gratis och utveckla heller så dom kan ta de dom vill för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaio:

Hur är det med macro-funktioner enligt dig, fungerar GUIt bra?
CUE är bra men inte perfekt, ROG Armory (Asus variant) är sämre, inte enbart macro funktionerna utan att programmet hänger sig, slutar fungera helt plötsligt, väldigt ostabilt.

Kan man, när man lärt sig hålla i den utan att trycka på knapparna vid sidan, använda alla 4, tänker mig mest att det är ju lättare och trycka med tummen, och när vi är inne på knapparna, dem vid scrollen, hur känns dem och använder du dig av dem?

Mer idéen om trödlöst, utan att behöva ladda vilket lät underbart i mina öron.

Ja, 1400 är överdrivet mycket för en musmatta, men dom har ingen konkurrens, och tekniken lär väl inte vart gratis och utveckla heller så dom kan ta de dom vill för det.

Programmet är okej, inte perfekt men det är stabilt i all fall och har aldrig hängt sig eller kraschat.
Knapparna på höger sida är så klart inte lika lätta att trycka på så hade nog inte bindat dem till livsviktiga funktioner i spel men inte så svåra. Sen beror det ju lite på vad du kör för grip. Musen är i princip perfekt för claw grip. Kör själv palm.
Knapparna vid scrollen har jag bara använt lite men det är mer bara av ovana som jag inte kör med dem. Det negativa är väl att man måste flytta på hela fingret för att komma åt dem, samma sak här dock, om du kör claw grip så blir det genast enklare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Programmet är okej, inte perfekt men det är stabilt i all fall och har aldrig hängt sig eller kraschat.
Knapparna på höger sida är så klart inte lika lätta att trycka på så hade nog inte bindat dem till livsviktiga funktioner i spel men inte så svåra. Sen beror det ju lite på vad du kör för grip. Musen är i princip perfekt för claw grip. Kör själv palm.
Knapparna vid scrollen har jag bara använt lite men det är mer bara av ovana som jag inte kör med dem. Det negativa är väl att man måste flytta på hela fingret för att komma åt dem, samma sak här dock, om du kör claw grip så blir det genast enklare.

Kör palm grip, finns det någon smidig funktion och ändra profile för macron, tex för olika spel eller binda på musen tex på knapparna i mitten man kanske inte använder till så mycket annat ändå.

Kollade denna reviewn https://www.youtube.com/watch?v=wiKWqyIww10
Och såg att funktioner som left right på scroll fanns vilket är en nice feature enlight mig, blir mer och mer intresserad faktiskt ska avvakta några dagar och tänka på saken då det faktiskt handlar om rätt mycket pengar (för musen), om laddningen stör mig köper jag mattan med.

Får tacka så mycket för din input!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaio:

Så jag blev less på min Asus mus som för andra gången gått sönder så jag är på jakt efter en ny.

Jag vill helst ha ett gäng knappar och inte de 2 standard + scroll så jag blev då intresserad av Corsair Dark Core RGB (Med QI) då jag har ett chassi med en sådan laddningsplats, smidigt tänkte jag.

Men sen kommer min polare och får mig intresserad av Logitech G PowerPlay musmatta, och här kommer problemet.

Jag kan, vad jag läst mig fram inte kombinera dessa 2 då det är olika laddningstekniker, och det enda valet ifrån logitech, som passar ihop och har det jag vill ha på en mus är Logitech G903.

Vad jag är rädd för med corsair-musen är när batterierna börjar bli dåliga(efter något/några år) kommer jag behöva ladda den kanske när jag aktivt sitter vid datorn (nu sitter jag framför datorn nästan hela min vakna tid, så det blir en hel del timmar)

Logitech-paketet skulle ju gå på strax över 3000:- för oändligt trådlöst, även efter års användning, dock så gillar jag mer corsair-musen då det finns 3 knappar på vänster sida och jag kan mjukvaran då jag redan äger ett corsair-tangentbord.
Logitech-musen har kanske mer funktionella knappar totalt (tex de 2 knapparna på corsair-musen brevid vänstra musknappen kommer jag inte åt på de viset jag håller musen på vilket gör dem onödiga)

Om ni har läst så här långt kanske ni kan ge mig någon sorts guidning.

Jag kör en logitech G403 wireless som jag är sjukt nöjd med. Bytte från en G502 proteus spectrum som jag tyckte var lite för tung samt att jag ville prova trådlöst. Osäker på om G403 går o ladda via musmattan (tror inte det) men en laddning håller utan vidare 20 timmar och stoppar du i sladden en kvart så har du laddat typ 30%. Alternativt stoppar i sladden en natt i veckan (eller när du nu sover). Jag kommer troligen aldrig att gå tillbaka till trådat igen efter denna

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone 13

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaio:

Kör palm grip, finns det någon smidig funktion och ändra profile för macron, tex för olika spel eller binda på musen tex på knapparna i mitten man kanske inte använder till så mycket annat ändå.

Kollade denna reviewn https://www.youtube.com/watch?v=wiKWqyIww10
Och såg att funktioner som left right på scroll fanns vilket är en nice feature enlight mig, blir mer och mer intresserad faktiskt ska avvakta några dagar och tänka på saken då det faktiskt handlar om rätt mycket pengar (för musen), om laddningen stör mig köper jag mattan med.

Får tacka så mycket för din input!

Ja du kan ha en profil var varje applikation du har på datorn och vad jag märkt så fungerar den utan problem och utan delay. Ja musen är dyr så fundera noga, tips kan ju vara att beställa den online så du har ångerrätt och kan då pröva musen. Jag vann min så kan inte säga så mycket där, funderade på att köpa den innan jag vann den men är inte helt hundra på att jag hade gjort det med prislappen som den har

Permalänk
Medlem

Jag kör med G703 + PowerPlay-mattan och är oerhört nöjd, dock har musen inte alltför många knappar men det är en smaksak. G903 ihop med mattan passar nog dig fint, det är jäkligt skönt att man glömt av vad laddning av möss innebär.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

la precis en order på en Logitech G903, så jag äntligen kan skicka in min asus mus och få pengarna tillbaka.

Sen får man väl avgöra senare om man vill ha hela kakan med musmattan med.

Får bli thai-nudlar resten av månaden men det kan de väl va värt för oändlig laddning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaio:

la precis en order på en Logitech G903, så jag äntligen kan skicka in min asus mus och få pengarna tillbaka.

Bra val. Jag var lite sugen på en sådan också när jag höll på att sätta ihop min dator förra året men det blev en Razer istället för att jag tyckte den passade bättre för min stora hand.