Flera datorer för att driva en VM miljö?

Permalänk
Medlem

Flera datorer för att driva en VM miljö?

Hejsan!

Jag har fått en idé jag skulle vilja kika ifall det finns någon som har information om vad det finns för sätt att gå till väga....

Jag tillgång till några NUCar där jag kan labba med lite hur som helst... Jag skulle vilja testa att "länka" ihop dom i ett kluster för att kunna köra VMs delat på alla NUCars prestanda.

JAg vet att detta går i Xenserver men där delas inte CPU kraften mellan NUCarna utan enbart RAM.

Finns det någon som vet om ifall man kan få NUCarna att dela CPU kraften jämnt mellan dom?

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Medlem

VMware DRS, bara öppna lädret

Permalänk
Medlem

HPC kluster är inget ovanligt, men att använda det till att driva VM-miljöer är inget jag sett tidigare, i vanliga fall så vill man ju bara ha HA i VM kluster.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

VMware DRS, bara öppna lädret

Såg jätteintressant ut, ska titta vidare på detta! Tack för tipset

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

HPC kluster är inget ovanligt, men att använda det till att driva VM-miljöer är inget jag sett tidigare, i vanliga fall så vill man ju bara ha HA i VM kluster.

Haha förstår om det inte är så vanligt. Detta var mest bara för att testa ifall det fungerar. Lite labb och självlärning helt enkelt

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Medlem

Vad är poängen med att köra VM's på detta sätt? Handlar det om att nyttja beräkningskraft på flera maskiner är overheaden när du kör i en hypervisor troligen så stor att poängen med att distribuera lasten försvinner.
Kör istället Windows HPC eller nån linuxdistar med motsvarande stöd och modifiera din kod för detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

Vad är poängen med att köra VM's på detta sätt? Handlar det om att nyttja beräkningskraft på flera maskiner är overheaden när du kör i en hypervisor troligen så stor att poängen med att distribuera lasten försvinner.
Kör istället Windows HPC eller nån linuxdistar med motsvarande stöd och modifiera din kod för detta.

Aldrig hört om HPC förut.

Det jag vill åstakomma är egentligen följande:

Köra några tjänster via Linux & köra plex. Kunna dela lasten mellan några NUCar så det inte blir obalanserat.

edit: Googlade lite om detta och det ser ut som något som inte är så populärt idag? Är det något man bör testa på ändå? Jag är öppen för förslag

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohdear:

Aldrig hört om HPC förut.

Det jag vill åstakomma är egentligen följande:

Köra några tjänster via Linux & köra plex. Kunna dela lasten mellan några NUCar så det inte blir obalanserat.

edit: Googlade lite om detta och det ser ut som något som inte är så populärt idag? Är det något man bör testa på ändå? Jag är öppen för förslag

Tjena,

Varför inte, som du sa att det bara är labb så kör på.
Kunskap på köpet!

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem

t.ex. KVM och DRBD kostar 0kr

Just när det blir flera maskiner/ klustrat blir det lite mer krav på filsystemet och framförallt DELAD lagring. Komplexiteten ökar markant.

DRBD replikerar mellan noderna. Ett annat alternativ är att skaffa någon dedikerad disklåda, (men lycka till med och koppla in fiber-channel baserat i en NUC.)

Fortfarande blir det inte att du kan bygga ihop en virtuell mega-maskin av flera fysiska maskiner. Däremot kommer du kunna live-migrera ut dem på värdarna, för t.ex. omboot av hårdvara utan att de virtuella instanserna går ner.

Visst finns det mjukvaror för att sammanfoga flera datorer till en enda stor, t.ex. vSMP. Men mjukvaran kostar i de flesta fall betydligt mer än hårdvaran då. Och då kör du dual cpu Xeons med Infiniband nätverk ändå, inte konsument NUCs.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ohdear:

JAg vet att detta går i Xenserver men där delas inte CPU kraften mellan NUCarna utan enbart RAM.

En cpu nyttjar ram liggandes på flera olika datorer i ett 1 Gbit nätverk? Ja det lär bli snabbt ramminne.

Jag tycker du tänker fel, tänk vm som en container som du kan ha vissa applikationer rullande på.
Och det man är ute efter är att få ens applikationer att gå snabbare, detta går att lösa på flera sätt som att köra applikationerna på olika datorer. Vissa programvaror har själva stöd för att spridas på flera datorer.
Se alltså problemet och lösningen på resursfördelning på applikationsnivå och inte hos hypervisorn.

Mitt råd är sälj nucarna och använd pengarna till att köpa en vettig dator för dina laster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohdear:

Såg jätteintressant ut, ska titta vidare på detta! Tack för tipset

Får man fråga vad för typ av miljö denna Plex-server ska hosta? 4K transcode till 10x HTPC kontinuerligt? Gör du det för labbandets skull kan jag förstå din undran, men vill du enbart ha en välfungerande "mediaströmmningsplatform". Skulle jag ha försökt göra mig av med NUC:arna och lagt krutet på en riktigt server.

Permalänk
Hedersmedlem

Det man gör i den här situationen är att sprider ut sina virtuella maskiner över flera fysiska maskiner.

T.ex. om man har 12 VM:ar och 3 fysiska maskiner, så kanske man kör 4 på varje. (Nu antar jag att de är lika stora).

Det kan du göra på exakt vilken virtualiseringslösning som helst. Det är bara att installera virtualiseringsmjukvaran på varje maskin enskilt och sedan placera VM:ar på hostarna manuellt. Om du däremot vill hantera hela virtualiseringslösningen som en enhet kan du använda mjukvara som t.ex. VMware vCenter Server eller Microsoft Virtual Machine Manager för detta (finns många andra).

Om du villl köra sprida ut en enda VM på flera fysiska maskiner så kan du fetglömma det. Du får tänka på att nätverk är mycket långsammare än kommunikation mellan CPU-kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

VMware DRS, bara öppna lädret

DRS flyttar bara VMen mellan de hostar som är med i DRS-poolen. Den kan inte "placera" en VM över fler hostar

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohdear:

Aldrig hört om HPC förut.

Det jag vill åstakomma är egentligen följande:

Köra några tjänster via Linux & köra plex. Kunna dela lasten mellan några NUCar så det inte blir obalanserat.

edit: Googlade lite om detta och det ser ut som något som inte är så populärt idag? Är det något man bör testa på ändå? Jag är öppen för förslag

Ok, då vill du alltså inte kunna köra distribuerade beräkningar utan helt enkelt ha dina VM'ar skyddade ifall en host går ned. Är det viktigt att VM'arna sömlöst flyttas till en annan host eller räcker det med att kunna boota upp den på en annan host, automatiskt eller manuellt. Beroende på vad man har för behov är det, som fler andra varit inne på, en väldig skillnad på vilka krav som ställs på storage/nätverksinfrastruktur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

DRS flyttar bara VMen mellan de hostar som är med i DRS-poolen. Den kan inte "placera" en VM över fler hostar

Det var mer än jag visste, tack för förtydligandet!

Permalänk
Medlem

Hejsan alla! Kul att så många har bra information att komma med

Jag svarar på några poster nedan så gott jag kan!

Skrivet av wille61:

Får man fråga vad för typ av miljö denna Plex-server ska hosta? 4K transcode till 10x HTPC kontinuerligt? Gör du det för labbandets skull kan jag förstå din undran, men vill du enbart ha en välfungerande "mediaströmmningsplatform". Skulle jag ha försökt göra mig av med NUC:arna och lagt krutet på en riktigt server.

Nja, jag har väll runt 15 användare idag på min plex. Grejjen är att jag har en server som jag har byggt ihop från gammla datordelar, (i5-2500k, 16gb ram) där jag kör plex, webhost i linux samt några tjänster. Det rullar på bra utan några problem för mitt ändamål.

Nu vill jag dock prova på unraid och göra om denna burk till en unraid server. Då ryker alla andra tjänster vilket är helt ok för mig. Jag kör gärna unraid bara på denna dator och sedan har några NUCar för plex etc. Jag har ingen monster miljö utan det mesta är att jag gärna lär mig nya system som tillexempel unraid, vsphere etc.

Min kompis har nästan samma miljö som jag, har typ 2st NUCar och kör xenserver. Där kan han dela på RAM mellan sina VMs så jag tänkte mest kika ifall man även kan dela på CPUn men från vad alla ni säger så är det onödigt komplicerat att göra så och det köper jag. Då får jag dela upp VMsen själv vilket är ok för min del

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det man gör i den här situationen är att sprider ut sina virtuella maskiner över flera fysiska maskiner.

T.ex. om man har 12 VM:ar och 3 fysiska maskiner, så kanske man kör 4 på varje. (Nu antar jag att de är lika stora).

Det kan du göra på exakt vilken virtualiseringslösning som helst. Det är bara att installera virtualiseringsmjukvaran på varje maskin enskilt och sedan placera VM:ar på hostarna manuellt. Om du däremot vill hantera hela virtualiseringslösningen som en enhet kan du använda mjukvara som t.ex. VMware vCenter Server eller Microsoft Virtual Machine Manager för detta (finns många andra).

Om du villl köra sprida ut en enda VM på flera fysiska maskiner så kan du fetglömma det. Du får tänka på att nätverk är mycket långsammare än kommunikation mellan CPU-kärnor.

Jag tror jag kommer köra så att jag delar upp manuellt istället som de flesta föreslår Känner också att det kanske är lite onödigt komplicerat annars haha

Skrivet av Krippa75:

Ok, då vill du alltså inte kunna köra distribuerade beräkningar utan helt enkelt ha dina VM'ar skyddade ifall en host går ned. Är det viktigt att VM'arna sömlöst flyttas till en annan host eller räcker det med att kunna boota upp den på en annan host, automatiskt eller manuellt. Beroende på vad man har för behov är det, som fler andra varit inne på, en väldig skillnad på vilka krav som ställs på storage/nätverksinfrastruktur.

Det finns inget krav på något. Det är en hemma miljö så ifall något dör så är det inte hela världen. ISåfall är det mest för att lära sig liksom. Då skulle det va nice att lära sig att få ihop en "automatisk" förflyttning om något går ner.

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Det var mer än jag visste, tack för förtydligandet!

Vrasågod.
Funktionen är ascool man sitter och grejar och sen helt plötsligt så migreras ett gäng datorer till en ny host. Den lever sitt eget liv.
Man kan även kombinera DRS med DPM (Distributed Power Management) då kan den försätta en hel host i stadby (typ stänga av en av de fysiska datorerna för att spara ström) om den tycker att belastningen på VMarna är låg och allt kan rulla på ett mindre antal fysiska datorer. Så sparkar den igång hosten igen när belastningen går upp.

Skrivet av Ohdear:

Det finns inget krav på något. Det är en hemma miljö så ifall något dör så är det inte hela världen. ISåfall är det mest för att lära sig liksom. Då skulle det va nice att lära sig att få ihop en "automatisk" förflyttning om något går ner.

Ja då finns funktionen HA (High Availability) FT (Fault Tolerance) som fungerar som så att vCenter ligger och monitorerar en/flera VMs du har valt ut. Går en host ner så kommer vCenter att flytta VMarna från den trasiga hosten och boota upp dem igen. Du får inte non stop utan lite nertid i och med att VMarna ska startas upp igen.

Det man behöver veta i allt detta är att för att allt ovan skall fungera så kan lagringen inte ligga lokalt på hosten utan måste ligga på en separat NAS/SAN eller köras på VMwares vSAN

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Vrasågod.
Funktionen är ascool man sitter och grejar och sen helt plötsligt så migreras ett gäng datorer till en ny host. Den lever sitt eget liv.
Man kan även kombinera DRS med DPM (Distributed Power Management) då kan den försätta en hel host i stadby (typ stänga av en av de fysiska datorerna för att spara ström) om den tycker att belastningen på VMarna är låg och allt kan rulla på ett mindre antal fysiska datorer. Så sparkar den igång hosten igen när belastningen går upp.

Ja då finns funktionen FT (Fault Tolerance) som fungerar som så att vCenter ligger och monitorerar en/flera VMs du har valt ut. Går en host ner så kommer vCenter att flytta VMarna från den trasiga hosten och boota upp dem igen. Du får inte non stop utan lite nertid i och med att VMarna ska startas upp igen.

Det man behöver veta i allt detta är att för att allt ovan skall fungera så kan lagringen inte ligga lokalt på hosten utan måste ligga på en separat NAS/SAN eller köras på VMwares vSAN

Satan vad fränt, vilken licensplan går åt för att få detta i bruk?

Permalänk
Medlem

Enterprise plus
~40k /cpu

Visa signatur

Vad vore världen utan silvertejp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Satan vad fränt, vilken licensplan går åt för att få detta i bruk?

det som Talarion säger, Ent Plus

Du får dock prova funktionerna i 30 dagar om du går inte och säger att du vill ha en trail på Vmware vSphere.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Skrivet av Mr_Lazy:

Vrasågod.
Funktionen är ascool man sitter och grejar och sen helt plötsligt så migreras ett gäng datorer till en ny host. Den lever sitt eget liv.
Man kan även kombinera DRS med DPM (Distributed Power Management) då kan den försätta en hel host i stadby (typ stänga av en av de fysiska datorerna för att spara ström) om den tycker att belastningen på VMarna är låg och allt kan rulla på ett mindre antal fysiska datorer. Så sparkar den igång hosten igen när belastningen går upp.

Ja då finns funktionen FT (Fault Tolerance) som fungerar som så att vCenter ligger och monitorerar en/flera VMs du har valt ut. Går en host ner så kommer vCenter att flytta VMarna från den trasiga hosten och boota upp dem igen. Du får inte non stop utan lite nertid i och med att VMarna ska startas upp igen.

Det man behöver veta i allt detta är att för att allt ovan skall fungera så kan lagringen inte ligga lokalt på hosten utan måste ligga på en separat NAS/SAN eller köras på VMwares vSAN

Fault tolerance är rent av en primär och sekundär server på olika järn eller samma som gör att den inte får nå nedtid, inte ens omstart.
https://pubs.vmware.com/vsphere-4-esx-vcenter/index.jsp?topic...
Nu är denna gammal men principen är detsamma.

Det som du beskriver ovan är High Availability-funktionen som finns i essentials plus som kostar runt 40k för maximalt 3 hostar och en vcenter.

Eller har jag bara missuppfattat?

För att förtydliga: Primär och sekundär server av SAMMA server. det är en som är aktiv hela tiden av dessa.
Edit: missade länken.
//Tobbe

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjossanmannen:

Fault tolerance är rent av en primär och sekundär server på olika järn eller samma som gör att den inte får nå nedtid, inte ens omstart.

Nu är denna gammal men principen är detsamma.

Det som du beskriver ovan är High Availability-funktionen som finns i essentials plus som kostar runt 40k för maximalt 3 hostar och en vcenter.

Eller har jag bara missuppfattat?

För att förtydliga: Primär och sekundär server av SAMMA server. det är en som är aktiv hela tiden av dessa.
//Tobbe

ja, fel av mig, jag menade HA

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Skrivet av Talarion:

Enterprise plus
~40k /cpu

Till och med 70k per CPU om det är så att du ska ha prod SnS och 3 år på det
https://store.vmware.com/store/vmwde/en_IE/cat/ThemeID.292196...
För de stora drakarna är de småpengar men oftast så är det billiagre för företag med stor produktionsmiljö.

finns dock de allra största som undviker VMware för att de är trots allt rätt mycket pengar i slutändan.

Till exempel Försäkringskassan som kör det mesta av sitt i Openstack och då med Rödmössan i underliggande.
Eller City network som också kör openstack.

kort och gott, enterprise plus kör man inte hemma om man inte orkar installera om sin esxi-server varannan månad

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem

@Ohdear:
Ville bara säga att om du kör en Unraid server utesluter ju verkligen inte Plex användandet.
Jag kör själv Unraid på min server och det är busenkelt att sätta upp en Plex docker (allt görs via ett GUI), vips så har du Plex server igen.

Bara exempel på vad jag har rullande på min Unraid maskin:
Plex Media Server
2x Teamspeak server
Nginx med RTMP + FFMPEG som sköter stream encoding när jag streamar till twitch.
DDclient
Ubiquiti Unifi controller
Deluge Torrent med VPN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaakz:

@Ohdear:
Ville bara säga att om du kör en Unraid server utesluter ju verkligen inte Plex användandet.
Jag kör själv Unraid på min server och det är busenkelt att sätta upp en Plex docker (allt görs via ett GUI), vips så har du Plex server igen.

Bara exempel på vad jag har rullande på min Unraid maskin:
Plex Media Server
2x Teamspeak server
Nginx med RTMP + FFMPEG som sköter stream encoding när jag streamar till twitch.
DDclient
Ubiquiti Unifi controller
Deluge Torrent med VPN.

Jo precis, jag läste att man kan köra allting på unraid. Vet dock inte ifall jag vill göra så. Jag separerar hellre unraid och mina tjänster så jag dedikerar enbart servern till storage.

Men det är ett alternativ såklart Jag kommer nog dock köra min plex, nginx etc på NUCarna. Blir det prestanda problem så testar jag nog att köra dom på unraid servern ändå. Kommer labba lite

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohdear:

Jo precis, jag läste att man kan köra allting på unraid. Vet dock inte ifall jag vill göra så. Jag separerar hellre unraid och mina tjänster så jag dedikerar enbart servern till storage.

Men det är ett alternativ såklart Jag kommer nog dock köra min plex, nginx etc på NUCarna. Blir det prestanda problem så testar jag nog att köra dom på unraid servern ändå. Kommer labba lite

så skulle jag också tänka. Har man plats, pengar osv så skulle jag dela på sakerna

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohdear:

Jo precis, jag läste att man kan köra allting på unraid. Vet dock inte ifall jag vill göra så. Jag separerar hellre unraid och mina tjänster så jag dedikerar enbart servern till storage.

Men det är ett alternativ såklart Jag kommer nog dock köra min plex, nginx etc på NUCarna. Blir det prestanda problem så testar jag nog att köra dom på unraid servern ändå. Kommer labba lite

Säg till om du vill ha lite tips när du väl drar igång, en sak jag på en gång kan säga är att man kan blockera unraid från att använda vissa processorkärnor / trådar om man vill exempelvis dedikera en del till Plex, samma gäller minne om man har begränsat, finns mycket info om hur på spaceinvaderones youtube kanal, en rekommendation om du väl bestämmer dig för att köra unraid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaakz:

Säg till om du vill ha lite tips när du väl drar igång, en sak jag på en gång kan säga är att man kan blockera unraid från att använda vissa processorkärnor / trådar om man vill exempelvis dedikera en del till Plex, samma gäller minne om man har begränsat, finns mycket info om hur på spaceinvaderones youtube kanal, en rekommendation om du väl bestämmer dig för att köra unraid.

Tackar jättemycket för engagemanget. Jag kommer absolut höra av mig ifall jag fastnar på något.

Håller på att exportera mina VMs nu och gör diskarna redo för formatering. Ska bli kul att komma igång

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Medlem

Orkar inte läsa alla inlägg VMware för det känns ganska redundant i en hemmalabb.

Fungerande, gratis, HA kan du få med kvm (proxmox/ovirt/nåt annat) och ceph/glusterfs/drdb

Distribuerad transcoding kan du få fungerande mha detta eventuellt? https://forums.plex.tv/discussion/178320/plex-remote-transcod...

Visa signatur

En server här, några servrar där.