Postnord anmäls till konkurrensverket

Permalänk
Medlem

Det mesta av posthanteringen är data-automatiserat.
Att det skulle kosta 75 kronor att scanna en streckkod är ett löjligt påstående.
Lägg 5-10kr per paket max och det täcker varenda kostnad dom har plus lite vinst.

Permalänk
Medlem

Min uppfattning är att momshanteringsavgiften har uppkommit av politiska skäl. Det är ett beslut med protektionistiska förtecken som görs för att stödja svensk handel och minska importen av produkter från Kina.

Med det sagt tycker jag att den är fullt rimlig med tanke på senaste tidens lavinartade ökning av försändelser från Kina.

Wish är den tjänsten jag har hört om senast som tar det här till löjliga nivåer.

Från Wish kan man köpa "gåvor" för mellan 1 och 10 kronor som skickas "gratis" till Sverige. Fraktkostnaden står svenska staten för p.g.a. ett avtal från andra hälften av 1800-talet som Kina varit högst ovilliga att omförhandla av någon oklar anledning, där vi åtog oss att stå för fraktkostnaden för att hjälpa U-landet Kina att öka sin export.
"Gåvorna" som sedan kommer till Sverige kan enligt lag så vitt jag förstår inte heller beskattas då gåvor står utanför momsavgiften.
Detta, och många konkurrerande bolag med liknande upplägg, leder till att vi har mer än 150 000 försändelser om dagen från Kina som inte bringar några inkomster till staten då moms inte tas/kan tas, utan istället kostar oss skattebetalare pengar, då vi står för frakten.

Dessa affärer ger oss inget välstånd utan utarmar istället vår ekonomi. Det leder inte till några arbetstillfällen eller skatteintäkter utan kostar istället samhället pengar. Att då staten gör vad den kan för att begränsa denna handel finner jag högst logiskt och vettigt.

Sedan finns det kryphål som enkelt kan omintetgöra denna momsavgiften, förutsatt att de kinesiska försäljarna nyttjar dem. De kan t.ex. skicka varan till Sverige via ett EU-land. Borta är "straffavgiften" och allt är frid och fröjd igen. En annan variant är att de inte skickar 50 paket med ett samlat värde på 100 kronor, som de verkar göra med transistorer och dylikt. Istället skickar de 1 paket!! Visserligen sker en prisökning på nästan 100% i det givna exemplet, men det är avsevärt bättre än nästan 4 000%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Det gjorde man 1992.

Regelverket är dock fortfarande på plats och härstammar fortfarande från 1800-talet så jag vet inte riktigt vad du vill ha sagt?

Skrivet av tvelander:

Tycker det borde ändras ja.
Men om du köper en nyckelring för 4kr så ska du ju betala frakten då säg 20-29kr från halva klotet.
Inte gratis hela vägen till postlådan.
Samma sak om jag köper från USA så är inte frakten 0kr någonsin, köper jag en sak där för 50kr får jag betala 200kr frakt.

Nu skrev du ju dock att det är ett vidrigt beteende hos de personer som beställer saker med gratis frakt från Kina. Min poäng är att det är ju inte konsumenterna som bestämmer portoavgifterna, man ges inget val (förutom att betala ockerpriser från svenska distributörer som i sin tur har fått skiten fraktat hit med samma fraktvillkor).

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av jioop:

hVerklighetsfrånvänd, vackra ord du använder, men beskriver dom egentligen mig eller i sanning dig själv?
Har du någon källa för att vi skulle vara rankat som friaste länderna? Och vem har i så fall publicerat informationen? Är det du själv så väljer jag att starkt ta avstånd från ditt påstående. Media styrs i dag, det kontrolleras och filtreras för att förfina och ge en falsk bild av samhället i stort. Precis som man gör i t.ex. Ryssland och Kina, tydliga diktaturer. Jag passar bollen tillbaks.
Fick flera träffar om censur i svenska media och om vår väg mot diktatur på google, några av dom kommer här:
http://www.helahalsingland.se/opinion/insandare/svenska-medie...
http://hagenbo.blogspot.se/2017/07/om-sveriges-vag-mot-diktat...

Vad beträffar kostnader, det går alltid att förhandla och strukturera om. Alternativt involvera fler aktörer och skapa konkurrens.
Det ligger i Postnords intresse att diskutera möjligheter kring avtal och pusha för ändring även om makten inte ligger hos dom. Gör dom det? Om ja, bra, fortsätt. Om inte, okej varför?
Vem eller vilka är ansvariga? Gör berörda instanser vad dom kan?

Du missförstår och snackar om helt andra saker i ditt motargument. Läs igen, återkom först när du förstår vad du läser.

Nej, självklart är det inte jag som är källan. Informationen är tagen från att läsa oberoende rankingar från t ex Human Freedom Index, Freedom House, The Democracy Index, etc.

Alla är välkända och etablerade rankingar, till skillnad från dina länkar som är en insändare i Hela Hälsingland och ett gästinlägg i en blog. Om du kallar det för källor förstår jag att dina åsikter bygger på så inkorrekt information.

Postnord har pratat en hel del om den, i deras ögon, ohållbara situationen men som sagt har de ingen makt att ändra något. Det gör att situationen för dem fortfarande blir att ta betalt för det, eller att bara låta det vara och låta kostnaden i förlängningen gå till skattebetalarna, medan de väntar på att något ska hända på avtalsfronten. En stor del av hur det ser ut hänger på Världspostföreningen, en del av FN, som består av 194 länder och har lagt upp mycket av infrastrukturen i världen vad gäller detta. Det har höjts röster för att Kina ska gå upp högre i klassificeringen av nationer men det har bara blivit en ändring än så länge.

Jag förstår precis vad du skrivit och det var en nonsensjämförelse kring ett påstående om Posten utan uppbackning (och sett till dina andra länkar så förväntar jag mig inte mycket). Om det inte är vad du menade så är det ditt problem då du i sådant fall skrivit fel. Innebörden i texten som den är skriven är uppenbar och jag svarade helt i linje med detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Tycker att man minst ska betala 1000 kr för ett paket värt 5kr från Kina, allt annat är orimligt. Tänk på miljön!

Tycker man inte ska få ha pengar överhuvudtaget idag, tänk på vad miljön skulle må bra. Det bästa kanske vore om alla människor åkte ut i rymden och kunde bara leva där på ingenting. Då skulle vår värdefulla miljö må så bra! Men framförallt så skulle många njuta av att ingen kan leva mer på naturen än någon annan och ingen kan heller konsumera mer än någon annan. Så vad väntar vi på?

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyCat:

Så det är helt OK att Kjell/Deltaco/etc etc. handlar "Kinaskit" som sedan säljer samma "Kinaskit" här i Sverige men inte privat personer?

Förstår vad du menar med Sveriges bästa och jag hade gärna köpt mitt "Kinaskit" i Sverige om det inte vore för att de Svenska återförsäljarna väljer att ha typ 300-500+% påslag för exakt samma "Kinaskit" (min erfarenhet baseras på elektronik komponeter).

Så du påstår att människor som redan betalar 30-50+% i skatt (och då är inte dubbelbeskattnigen på vissa varor inräknad) skiter i allt och alla bara för att individen själv bestämmer att han/hon vill köpa "Kinaskit" istället för att köpa samma "Kinaskit" som importeras av Kjell/Deltaco/etc etc. i Sverige?

Gissar att en privat person köper "Kinaskit" för <5 000 SEK/år vilket är en piss i Missi....jämfört med vad som individen redan betalar i skatter.

För mig är det ett sundhetstecken att välja det mest prisvärda alternativet. Sverige borde följa andra EU länders praxis med en max summa på avgifts fritt.

I grunden så handlar det fortfarande om att de på grund av de låga priserna får ta hand om volymer som de inte klarar av, och någon måste ju betala för det. Arbetskraft som hanterar paketen är ju inte gratis precis.

Sen är det heller inget konstigt att staten vill täcka upp för momsintäkter de "borde" ha fått in, så jag ser ingen annan logisk lösning på det än det som nu sker.

Alternativet är ju att folk får vänta i månader på att få sina paket levererade och det blir folk också sura av, så det är inte heller en lösning.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Det betyder dock att man kompenserar "förlusten" på TVn med att höja kostnaden på kabeln. Om du inte vill betala överpriser för kablar så finns det faktiskt butiker som är mer vettiga. Skippa t.ex. Elgiganten för Internethandeln. Skillnaden är ganska stor.

Denna utgift däremot existerar för en orsak. Det är att kompensera tiden som det tar arbetarna att komplettera en felaktig deklaration från ett företag som vill få ned priset. Folk arbetar inte gratis och tid är pengar (som det så fint brukar sägas).

Eftersom jag vet allt om överpriserna på kablarna så finns det ingen risk att jag köper från såna ställen .

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackBird:

Ser du nåt fel med det? Hur många TV-apparater tror du de säljer per dag? Löner, hyra och avgifter måste betalas - sen ska man gärna gå mer än plus minus noll med. Inte konstigt alls. Eftersom folk nu har blivit så jävla gnidna under åren så är det klart att man vill ha lägsta möjliga priser på huvudprodukterna. Sen får man ta igen det lite på tillbehören.

Jo faktiskt för jag betalar hellre det saker är värda, så som det är nu så kommer jag ju undan billigare då jag inte köper de dyra tillbehören eller extra försäkringarna och det är där butikerna har högst marginaler.
Det kanske bara är jag som är allergisk mot att betala överpriser men har inget emot att betala vettiga priser.

Permalänk
Medlem

Postnord försökte lägga på samma avgift på mitt paket som vara garantiutbyte från Holland. Efter 1 tim i kö så ska de släppt paketet men jag väntar fortfarande. Jag tror de försöker på alla sätt att få in pengar. Deras svar var oj då det måste ha blivit något fel.

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beerdog:

Min uppfattning är att momshanteringsavgiften har uppkommit av politiska skäl. Det är ett beslut med protektionistiska förtecken som görs för att stödja svensk handel och minska importen av produkter från Kina.

Med det sagt tycker jag att den är fullt rimlig med tanke på senaste tidens lavinartade ökning av försändelser från Kina.

Wish är den tjänsten jag har hört om senast som tar det här till löjliga nivåer.

Från Wish kan man köpa "gåvor" för mellan 1 och 10 kronor som skickas "gratis" till Sverige. Fraktkostnaden står svenska staten för p.g.a. ett avtal från andra hälften av 1800-talet som Kina varit högst ovilliga att omförhandla av någon oklar anledning, där vi åtog oss att stå för fraktkostnaden för att hjälpa U-landet Kina att öka sin export.
"Gåvorna" som sedan kommer till Sverige kan enligt lag så vitt jag förstår inte heller beskattas då gåvor står utanför momsavgiften.
Detta, och många konkurrerande bolag med liknande upplägg, leder till att vi har mer än 150 000 försändelser om dagen från Kina som inte bringar några inkomster till staten då moms inte tas/kan tas, utan istället kostar oss skattebetalare pengar, då vi står för frakten.

Dessa affärer ger oss inget välstånd utan utarmar istället vår ekonomi. Det leder inte till några arbetstillfällen eller skatteintäkter utan kostar istället samhället pengar. Att då staten gör vad den kan för att begränsa denna handel finner jag högst logiskt och vettigt.

Sedan finns det kryphål som enkelt kan omintetgöra denna momsavgiften, förutsatt att de kinesiska försäljarna nyttjar dem. De kan t.ex. skicka varan till Sverige via ett EU-land. Borta är "straffavgiften" och allt är frid och fröjd igen. En annan variant är att de inte skickar 50 paket med ett samlat värde på 100 kronor, som de verkar göra med transistorer och dylikt. Istället skickar de 1 paket!! Visserligen sker en prisökning på nästan 100% i det givna exemplet, men det är avsevärt bättre än nästan 4 000%.

Jag får hålla med även om det känns surt när man vill köpa en liten kontakt för typ 10:- och det slutar på nästan 100:- hemma i Sverige. Och det är väl inte mer än rimligt att man får betala samma pris för frakten från Kina till Sverige som från Sverige till Kina och eftersom säljarna i Kina nu har typ gratis frakt som sen betalas av Svenska staten så är det väl bara att man får bita i det sura äpplet och betala.

Det jag däremot hoppas på är att man kommer möjliggöra för framöver är någon typ av samfrakt från ställen som typ Aliexpress. Så kan man samla ihop flera saker man vill ha från olika butiker och som sen skickas som ett paket, då blir det vettigt med 75:-/125:-avgift + momsen.

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Oftast inte ens CE märkt sen brinner deras lägenhet ner och dom får 0 kr i försäkrings pengar kul grej.

CE märkt kabel? Om det inte är type-c vi pratar om, så bränner väl inte en kabel ner huset (snarare om man köper elprylar t.ex mobilladdare är större fara eller 230 volts kablar, som kan ha för lite koppar)?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Inte första gången postnord ställs inför rätta för brott mot konkurrenslagen. Tidigare har det till exempel gällt deras brevavdelning, där de har erbjudit sina kunder sorteringsrabatt först vid en volym på 100 000 försändelser, vilket är helt befängt då en sorteringsrabatt alltid borde gälla. De har gjort detta då de är den enda postoperatören som är rikstäckande, och om kunden vill skicka med en annan postoperatör där dessa finns så kommer de i 99% av fallen hamna under 100 000 brev hos postnord, vilket resulterar i en förlorad sorteringsrabatt, vilket gör det billigare att skicka allt med postnord. Så ifall de andra operatörerna vill ha en del av kakan får de nöja sig med en bråkdel av priset postnord kan ta. Visst, de har inte monopol längre, men de gör det väldigt svårt för konkurrerande bolag.

Samtidigt läcker de pengar som ett såll men snålar inte för det, de får ju ändå våra skattepengar

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D
// Asus Maximus VI Gene // Intel i5 4670k @ 4.6GHz H100i // GTX 1070TI // Corsair Vengeance 8GBx2 // Corsair AX760 //Samsung 860 Evo 2TB//
_________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det som säljs i Svenska butiker är i alla fall CE-märkt, har gått igenom elsäkerhetsverkets kontroller osv.

Fast det är ju inte sant dock.. Ang CE-märkning så betyder inte detta mycket, tillverkarna sätter det själva och finns inga större kontroller på detta. Och nej, allt har inte gått igenom elsäkerhetsverkets kontroller, utan de tar stickprov på saker ibland, och ibland tvingas ÅF antingen bara sluta sälja varorna eller tom vara tvugna att ta tillbaka dom. Finns många sidor som sålt usb-laddare utav dålig kvalité tex, som senare elsäkerhetsverket stoppade efter LÅNG tid på marknaden, och även om de gjorde en koll 2017 kan de inte kolla allt. Så vill man vara säker, speciellt med 220v-grejer så ska man köpa av kända märken från pålitliga försäljare. Så usb-laddare som många alltid har i, vilket i sig är tillräckligt dumt, så är ju noname från kina riktigt idiotiskt, men en från sverige kan vara exakt lika dålig om man haft otur i sitt köp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Tycker man inte ska få ha pengar överhuvudtaget idag, tänk på vad miljön skulle må bra. Det bästa kanske vore om alla människor åkte ut i rymden och kunde bara leva där på ingenting. Då skulle vår värdefulla miljö må så bra! Men framförallt så skulle många njuta av att ingen kan leva mer på naturen än någon annan och ingen kan heller konsumera mer än någon annan. Så vad väntar vi på?

Riktigt bra inlägg, skriver under på allt ovan nämnda! Ut i rymden ska vi och inte utnyttja kineserna!

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Okej så det beror på vilken butik man köper ifrån, fick lägre moms en gång när jag köpte ett grafikkort från Tyskland antog att det alltid var så.

I Sverige är gränsen 350.000 kr. Butiker som säljer varor värda minst 350.000 kr om året måste alltså betala moms i Sverige istället för att göra det i hemlandet.

Skrivet av Xinpei:

Amazon t.ex. lägger väl det på priset vid betalning? Just Kinapaket tror jag inte det finns något system för.

Amazon i Japan lägger på svensk moms. Sedan lämnar speditören (DHL) in en importdeklaration till Tullverket. Två månader senare kollar Amazon att man debiterats rätt moms och gör en återbetalning om Amazon debiterat mer moms än vad speditören betalat till Tullverket. Amazon debiterar ibland för hög moms (ibland t.ex. 30% på böcker, d.v.s. 5 gånger för mycket) men detta rättas alltså vid ett senare tillfälle.

Skrivet av sekips:

En nyckelring väger inte nog för att bli klassad som ett paket, det kostar 14kr att skicka ett brev till Kina från sverige, varför ska man behöva betala 4x så mycket i momsavgifter än vad porto+produkt kostade?

https://i.imgur.com/R82A1rW.png

Det står fel på bilden. Postnord ska ha 21 kr för att skicka något till Kina (upp till 50 g).

Permalänk
Medlem

Lite konstig logik är det allt att använda miljöförstöring som argument när privatpersoner beställer men företag som beställer dessa grejer är det inga problem med? Om folk börjar köpa produkterna i Sverige istället så är det fortfarande fraktat från Kina, bara en extra mellanhand innan det går till slutkund. Vad gäller avgiften så kan man väl slippa den om man meddelar i förtid vad man beställt och vad det kostar så att moms kan betalas in utan att Postnord behöver skicka till tullverket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kruppin:

Fast det är ju inte sant dock.. Ang CE-märkning så betyder inte detta mycket, tillverkarna sätter det själva och finns inga större kontroller på detta. Och nej, allt har inte gått igenom elsäkerhetsverkets kontroller, utan de tar stickprov på saker ibland, och ibland tvingas ÅF antingen bara sluta sälja varorna eller tom vara tvugna att ta tillbaka dom. Finns många sidor som sålt usb-laddare utav dålig kvalité tex, som senare elsäkerhetsverket stoppade efter LÅNG tid på marknaden, och även om de gjorde en koll 2017 kan de inte kolla allt. Så vill man vara säker, speciellt med 220v-grejer så ska man köpa av kända märken från pålitliga försäljare. Så usb-laddare som många alltid har i, vilket i sig är tillräckligt dumt, så är ju noname från kina riktigt idiotiskt, men en från sverige kan vara exakt lika dålig om man haft otur i sitt köp...

Precis, har själv jobbat på en arbetsplats som CE-märker saker, ingen som någonsin kontrollerade att det faktiskt håller standarden.

Permalänk
Medlem

"Avslutningsvis kontrar Postnord med att avgiften enbart är till för att täcka kostnaderna relaterade till momshanteringen."

Hur kan de ta ut 75:- för billigare paket (under 1500:-?) och 125:- för dyrare paket (över 1500:-?) ?
Varför är det dyrare att hantera ett dyrare paket? Vad är det som säger att ett dyrare paket är större, tyngre och otympligare än ett billigare paket?
Sjukt.

Visa signatur

| Skärm: LG 23" LED E2350v-PN | Chassie: Silverstone Raven RV 02 | Nätagg: Corsair HX 750w PSU | Moderkort: Asus P7P55D-E PRO | Cpu: Intel Core i5 Quad - 750 | Noctua NH-D14 | Minne: Corsair Dominator DHX 1600MHz DDR3 20gb | Grafik: Powercolor Radeon HD 5870 1GB GDDR5 | HDD: Intel X25-M SSD 80GB, WD Caviar black 1TB |
Psn: Joi_

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joi:

"Avslutningsvis kontrar Postnord med att avgiften enbart är till för att täcka kostnaderna relaterade till momshanteringen."

Hur kan de ta ut 75:- för billigare paket (under 1500:-?) och 125:- för dyrare paket (över 1500:-?) ?
Varför är det dyrare att hantera ett dyrare paket? Vad är det som säger att ett dyrare paket är större, tyngre och otympligare än ett billigare paket?
Sjukt.

Det är för att ett varuvärde över 1500 innebär att även en tulldeklaration behöver göras. Dvs mer arbete för en import med värde över 1500. Så det är legit i sig att ta ut en högre administrativ kostnad då.

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem

Detta avslöjar hur PostNord tänker kring det hela. Intressant!

Skrivet av Joi:

"Avslutningsvis kontrar Postnord med att avgiften enbart är till för att täcka kostnaderna relaterade till momshanteringen."

Hur kan de ta ut 75:- för billigare paket (under 1500:-?) och 125:- för dyrare paket (över 1500:-?) ?
Varför är det dyrare att hantera ett dyrare paket? Vad är det som säger att ett dyrare paket är större, tyngre och otympligare än ett billigare paket?
Sjukt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Kunde inte sagt det bättre själv.
Fruktansvärt slöseri på energi. 99% av det som handlas är skräp. Varför ska vi premiera tillverkning av sopor? Dessutom en sån fruktansvärd miljöbov detta är. Inte nog med att det tillverkas utan några krav alls (förrutom att det ska vara gratis), det ska även skickas runt halva jorden.

Svensson vänjer sig vid att en USB-kable kostar 9kr inklusive frakt. Kablen är såklart oftast oanvändbar, men ändå, prisbilden har etsats sig fast. När sen en seriös svensk butik tar ut 150kr för en högkvalitativ kabel som fungerar perfekt så är ingen beredd att betala det.

Det måste få ett slut det här. Höj avgiften till 1000kr/försändelse!

Finns såvitt jag vet inget tvång att handla "högkvalitativa" varor. Titta själv så mycket skit det kör runt på våra vägar i form av Hyundai/Kia, mopedbilar, skitmopeder från Kina etc. Bättre att förbjuda detta elände som förutom att de håller hälften så lång körsträcka som en Volvo dessutom är mycket farligare både att bli påkörd av och att krocka med.
Dessutom , hur vet du att din dyra kabel i den svenska butiket inte är 9 kr kabeln som nu kostar 150 kr?

Permalänk
Medlem

TLDR: Inte riktat till postnord över huvudtaget så ni kan skippa. Enbart riktat till de som verkar tycka företag max får ha 10% marginal

Vad är bekymret med att detaljhandeln har vissa högmarginalsprodukter? De måste ju tjäna pengar någonstans, 10% är ingen marginal som driver runt en detaljhandel och samtidigt går plus I slutändan. Företagen måste ju också gärna gå plus så att de inte helt går i botten när marknaden förändras och de får en svacka i försäljningen.

Jobbar själv i butik och det händer ju allt för jämnan att folk blir arga för att vi har marginal på produkterna som om den marginalen är rena vinst pengar i bokslutet.

Tydligen ska allt säljas med max 10% marginal, ha 3 års garanti, vilket oftast inte tillverkarna ger fullt ut, utan något som näringsidkaren går in och betalar för. Gratis frakt som max tar 2 dagar och superb service.
Gärna också någon att prata med om något går fel, gratis teknisk support är ett måste. Dessutom gärna en anställd per kund så man inte behöver vänta på att få hjälp, de borde ju inte kosta mer än vad de får i lön, eller? ^^.
Allt ska gå på garanti, spelar ingen roll om jag själv tagit sönder den, och får jag inte som jag vill är det dålig service.
Öppetköp där jag kan testa och sedan lämna tillbaka är också bra, för alla svenskar gillar att betala fullpris för något som varit uppackat sedan tidigare.
Gärna också beställa med fri frakt från webben och sedan lämna in I fysisk butik och få hela summan tillbaka så man slipper returfraktkostnaden, som borde vara gratis till att börja med.
Vore även bra att de har allt I sortimentet på lager jämt, för det kostar inte heller något vad jag vet, de står ju bara där. Sedan när man ändå köper för så mycket pengar så måste man ju också få rabatt så de sänker marginalen lite ytterligare annars är det kass service. Sedan rent humanitärt borde ju denna enorma 10% marginalen också räcka till så att alla dessa anställda kan vara anställda på heltid så de aldrig kan få sparken ifall de inte gör ett bra jobb för detaljhandeln är en super stabil marknad. Det är ju bara de i butiken som är anställda, finns ju inga andra roller inom företaget som denna enorma vinst också ska betala för. Vore också bra om de hade en butik i min lilla håla, så att jag kan gå dit, testa det i butiken och fråga alla frågor jag har så jag sedan kan köpa det för 100 kr billigare på någon obskyr onlinebutik istället. 100 kr är alltid 100 kr.
För att inte glömma att vi nu också måste ha black Friday så vi får ännu bättre priser, där de max får ha 3 % marginal, ser gärna att de går lite back, för det är bra "service", tydligen? Detta så vi slipper köpa någonting mer för jul och resten av året, då de ändå tjänar så bra då som täcker alla kostnader för ett helt år.

Skulle kunna hålla på i evigheter. Finns som alltid säkert vissa undantag men kom igen, någonstans måste företagen ta ut lite mer för att det ska gå runt. Ibland gör de det lite för mycket men oftast är det pga. ett måste för att hålla nere priserna på de mest populära produkterna som de inte tjänar något på för att stabilisera ekonomin.

Jag upplever att svenskar bara blir snålare och snålare samtidigt som de också blir mer och mer kräsna med kvalitet, service och utbud. I slutändan så går det bara inte ihop sig I längden för elektronikbranschen som detta är främst riktat till. Särskilt black Friday, det är inte hållbart ekonomiskt. Men vem bryr sig, så länge det blir billigare...

Låt de argsinta motargumenten flöda in

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joi:

"Avslutningsvis kontrar Postnord med att avgiften enbart är till för att täcka kostnaderna relaterade till momshanteringen."

Hur kan de ta ut 75:- för billigare paket (under 1500:-?) och 125:- för dyrare paket (över 1500:-?) ?
Varför är det dyrare att hantera ett dyrare paket? Vad är det som säger att ett dyrare paket är större, tyngre och otympligare än ett billigare paket?
Sjukt.

Ser inget sjukt med detta!!!
Det är så det fungerar i en diktatur med parlamentarisk demokrati " Sverige "

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Skrivet av Dunde:

Finns såvitt jag vet inget tvång att handla "högkvalitativa" varor. Titta själv så mycket skit det kör runt på våra vägar i form av Hyundai/Kia, mopedbilar, skitmopeder från Kina etc. Bättre att förbjuda detta elände som förutom att de håller hälften så lång körsträcka som en Volvo dessutom är mycket farligare både att bli påkörd av och att krocka med.
Dessutom , hur vet du att din dyra kabel i den svenska butiket inte är 9 kr kabeln som nu kostar 150 kr?

vill bara poängtera, Hyundai och Kia görs i Syd Korea Volvo däremot är ett hopkok från halva klotet, är glad för de få delar jag tillverkat till Volvo och Scania.

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Skrivet av truedesire:

vill bara poängtera, Hyundai och Kia görs i Syd Korea Volvo däremot är ett hopkok från halva klotet, är glad för de få delar jag tillverkat till Volvo och Scania.

Sen vad jag vet är volvo kina ägt

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av MaLaD:

TLDR: Inte riktat till postnord över huvudtaget så ni kan skippa. Enbart riktat till de som verkar tycka företag max får ha 10% marginal

Vad är bekymret med att detaljhandeln har vissa högmarginalsprodukter? De måste ju tjäna pengar någonstans, 10% är ingen marginal som driver runt en detaljhandel och samtidigt går plus I slutändan. Företagen måste ju också gärna gå plus så att de inte helt går i botten när marknaden förändras och de får en svacka i försäljningen.

Jobbar själv i butik och det händer ju allt för jämnan att folk blir arga för att vi har marginal på produkterna som om den marginalen är rena vinst pengar i bokslutet.

Tydligen ska allt säljas med max 10% marginal, ha 3 års garanti, vilket oftast inte tillverkarna ger fullt ut, utan något som näringsidkaren går in och betalar för. Gratis frakt som max tar 2 dagar och superb service.
Gärna också någon att prata med om något går fel, gratis teknisk support är ett måste. Dessutom gärna en anställd per kund så man inte behöver vänta på att få hjälp, de borde ju inte kosta mer än vad de får i lön, eller? ^^.
Allt ska gå på garanti, spelar ingen roll om jag själv tagit sönder den, och får jag inte som jag vill är det dålig service.
Öppetköp där jag kan testa och sedan lämna tillbaka är också bra, för alla svenskar gillar att betala fullpris för något som varit uppackat sedan tidigare.
Gärna också beställa med fri frakt från webben och sedan lämna in I fysisk butik och få hela summan tillbaka så man slipper returfraktkostnaden, som borde vara gratis till att börja med.
Vore även bra att de har allt I sortimentet på lager jämt, för det kostar inte heller något vad jag vet, de står ju bara där. Sedan när man ändå köper för så mycket pengar så måste man ju också få rabatt så de sänker marginalen lite ytterligare annars är det kass service. Sedan rent humanitärt borde ju denna enorma 10% marginalen också räcka till så att alla dessa anställda kan vara anställda på heltid så de aldrig kan få sparken ifall de inte gör ett bra jobb för detaljhandeln är en super stabil marknad. Det är ju bara de i butiken som är anställda, finns ju inga andra roller inom företaget som denna enorma vinst också ska betala för. Vore också bra om de hade en butik i min lilla håla, så att jag kan gå dit, testa det i butiken och fråga alla frågor jag har så jag sedan kan köpa det för 100 kr billigare på någon obskyr onlinebutik istället. 100 kr är alltid 100 kr.
För att inte glömma att vi nu också måste ha black Friday så vi får ännu bättre priser, där de max får ha 3 % marginal, ser gärna att de går lite back, för det är bra "service", tydligen? Detta så vi slipper köpa någonting mer för jul och resten av året, då de ändå tjänar så bra då som täcker alla kostnader för ett helt år.

Skulle kunna hålla på i evigheter. Finns som alltid säkert vissa undantag men kom igen, någonstans måste företagen ta ut lite mer för att det ska gå runt. Ibland gör de det lite för mycket men oftast är det pga. ett måste för att hålla nere priserna på de mest populära produkterna som de inte tjänar något på för att stabilisera ekonomin.

Jag upplever att svenskar bara blir snålare och snålare samtidigt som de också blir mer och mer kräsna med kvalitet, service och utbud. I slutändan så går det bara inte ihop sig I längden för elektronikbranschen som detta är främst riktat till. Särskilt black Friday, det är inte hållbart ekonomiskt. Men vem bryr sig, så länge det blir billigare...

Låt de argsinta motargumenten flöda in

Sen tar butiker rätt bra betalt för t.ex kablar. Därför jag inte köper det i butik oftast.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Postnord har väl inte monopol på paket? Be Wish frakta med Schenker eller något om ni tycker Postnord är för dyrt. Fri marknad.

Så vitt jag förstått avskaffades postmonopolet 1993. Vilket innebar att posten och postnord behölls kvar bland annat för att tillgodose samhällsomfattande postutdelning. Det vill säga om schenker, DHL, bring eller dylikt tycker det är för dyrt att dela ut till vissa ställen har postnord ett ansvar att det skall gå ut post dit. Jävla bajsmacka om du frågar mig.

En till fråga till någon som vet. Jag har ju hört en massa om att paket från Kina skall vara subventionerade. Gäller subventionen bara om de skickar med "samhällsomfattande posttjänster" såsom postnord, eller gäller det DHL också? Om alla paket subventioneras så borde vi gnälla på e-handlarna att erbjuda fler fraktalternativ snarare än på postnord. Varför gnälla på postnord när grundproblemet är dumma subventioner?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Aorus Master z390
CPU: i9-9900K 5,1ghz
GPU: 1080 SLI
RAM: 16Gb Trident Z RGB 3200CL14
Skärm: ASUS MG2790Q 1440p 144hz IPS

Permalänk
Medlem

En sak jag gillar med denna avgift är att man kan betala via swish. Jag räknar med att paketen blir 80kr dyrare numera när jag beställer dem. Det är ändå värt att köpa 1000 keramiska kapacitanser för 30 kronor + 80 kr frakt/moms. Man får ett sms, och så är det bara att betala. Supersmidigt. Vet dock inte vad som är skälig kostnad att ta egentligen. 20-50 kronor kanske är mer rimligt för jobbet det tar att kolla värdet, skriva upp det och skicka vidare.

Permalänk
Skrivet av Nätälskare:

Lite konstig logik är det allt att använda miljöförstöring som argument när privatpersoner beställer men företag som beställer dessa grejer är det inga problem med? Om folk börjar köpa produkterna i Sverige istället så är det fortfarande fraktat från Kina, bara en extra mellanhand innan det går till slutkund. Vad gäller avgiften så kan man väl slippa den om man meddelar i förtid vad man beställt och vad det kostar så att moms kan betalas in utan att Postnord behöver skicka till tullverket?

Företagen planerar så att sakerna kan skickas med båt. Det tar flera månader, men genom att ha tillräckligt stora lager i Sverige, gör det inget. Privatpersoner vill ofta inte vänta i flera månader på sina beställningar utan beställer flygpost. Å andra sidan verkar många av postsäckarna skickas med reguljärflyg som ändå skulle gå samma sträcka, så det kanske inte blir så stora extra utsläpp av detta. Sedan kan man skicka grejerna mer komprimerat om man inte har en massa olika småförsändelser i olika storlek utan en stor mängd identiska produkter.

Skrivet av Kaysau:

En till fråga till någon som vet. Jag har ju hört en massa om att paket från Kina skall vara subventionerade. Gäller subventionen bara om de skickar med "samhällsomfattande posttjänster" såsom postnord, eller gäller det DHL också? Om alla paket subventioneras så borde vi gnälla på e-handlarna att erbjuda fler fraktalternativ snarare än på postnord. Varför gnälla på postnord när grundproblemet är dumma subventioner?

Gäller bara tjänster som hanteras av Postnord i Sverige eftersom Världspostföreningens regelverk säger att Kinas försändelser ska subventioneras.

Skrivet av Motherofgod:

En sak jag gillar med denna avgift är att man kan betala via swish. Jag räknar med att paketen blir 80kr dyrare numera när jag beställer dem. Det är ändå värt att köpa 1000 keramiska kapacitanser för 30 kronor + 80 kr frakt/moms. Man får ett sms, och så är det bara att betala. Supersmidigt. Vet dock inte vad som är skälig kostnad att ta egentligen. 20-50 kronor kanske är mer rimligt för jobbet det tar att kolla värdet, skriva upp det och skicka vidare.

Det är mer än så som måste registreras, t.ex.:
- Exportörens (avsändarens) namn och adress.
- Importörens (mottagarens) namn och adress. Överstiger värdet 10.000 kr behövs även personnumret.
- Varukod men det kanske inte är så viktigt att det är rätt varukod så länge beloppet är korrekt så det kanske inte är så viktigt att få rätt varukod för värden under 1500 kr eftersom det då endast är moms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Företagen planerar så att sakerna kan skickas med båt. Det tar flera månader, men genom att ha tillräckligt stora lager i Sverige, gör det inget. Privatpersoner vill ofta inte vänta i flera månader på sina beställningar utan beställer flygpost. Å andra sidan verkar många av postsäckarna skickas med reguljärflyg som ändå skulle gå samma sträcka, så det kanske inte blir så stora extra utsläpp av detta. Sedan kan man skicka grejerna mer komprimerat om man inte har en massa olika småförsändelser i olika storlek utan en stor mängd identiska produkter.Gäller bara tjänster som hanteras av Postnord i Sverige eftersom Världspostföreningens regelverk säger att Kinas försändelser ska subventioneras.Det är mer än så som måste registreras, t.ex.:
- Exportörens (avsändarens) namn och adress.
- Importörens (mottagarens) namn och adress. Överstiger värdet 10.000 kr behövs även personnumret.
- Varukod men det kanske inte är så viktigt att det är rätt varukod så länge beloppet är korrekt så det kanske inte är så viktigt att få rätt varukod för värden under 1500 kr eftersom det då endast är moms.

Fortfarande, hur lång tid tar detta uppskattningsvis?