Permalänk

Vad bör man ha med sig till Dreamhack?

Hej, jag är ny här så förlåt om jag skriver detta under fel ''område''.

Jag ska åka till Dreamhack för första gången och jag undrar vad ska man ha med sig? Alltså jag menar utan Dator, skärm, mus, tangentbord, musmatta och kablarna.
Sen undrar jag hur många elutag får man och om det inte räcker, får man ha med sig en som har flera stycken i en (vet ej vad de heter)
Och det här med stölder, detta är det chassit min dator använder:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...
och när jag ska dra till sovhallen och så, ska jag ta med mig allt å lägga i hotellet (min pappa kommer vara på hotell).. mina grejer kostar endel och jag är väldigt rädd att allt blir stulet.. så jag vill helst göra så att det inte händer..

Hoppas ni kan hjälpa! c:

Permalänk
Medlem

Hej! Kul att du ska på Dreamhack för första gången. El saken du refererar till kallas för en grendosa, och det funkar fint att ha med sig en. Glöm inte nätverkskabeln och speciellt musmattan(lyckas alltid glömma den). Laddare till mobilen, en bords fläkt som kopplas in genom USB kan vara till nytta då det blir riktigt varmt

Nu till "extra" grejer som kan vara bra att ha med sig. En kylväska funkar perfekt och det kan vara bra att ha med sig ett USB med Windows på ifall något skiter sig på plats. Slutligen en stor fet kudde som du kan ha på stolen om du inte ska ha med dig en egen stol hemifrån.

Lycka till och ha så kul!

Ps. glöm inte att om du har en grendosa så kan du inte koppla in hejvilt i den, d.v.s kontakter till din dator går i första hand och te:x vattenkokare eller liknande bör absolut inte kopplas in.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Man får endast ett eluttag så ha med ett grenuttag, tänk också på att ditt närmaste "internet-uttag" kan vara upp till 10 meter bort så ett tips är att ha med en på 15 meter. Det kan även vara smart att ha med en kortare internetkabel på 2-3 meter ifall du är nära den så slipper du trassel.

För att "låsa" datorn så duger det med att bunta ihop allt med kraftigare buntband lite överallt och halvt trassla ihop allt så inget är lätt att bara gå förbi och sno.

Här är dreamhacks egna packlista:
http://www.dreamhack.se/DHS11/event-information/packlist/

Om du vill ha hjälp med att hitta in och bära in grejerna brukar det gå bra att prata med crew lite övertygande så får din pappa följa med in o hjälpa dig. Har funkat för mina kompisar tidigare år iallafall.

Som du säkert vet är platsen 83x60 så är väldigt trångt var beredd på det du får ej ha datorn under bordet pga brandrisk.

Men lycka till och hoppas du får ett grymt DH! Kanske ses där (ska dit för 5 året irad nu ) Om du har någon mer fråga så hjälper jag gärna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 3700X |
| 32GB DDR4 @ 3200 MT/s | Nvidia GTX 1080 Windforce OC |
| 1TB SSD Samsung 850 EVO | 1TB SSD Samsung 860 EVO |
| 1TB SSD Intel 660P |
// Davisho

Permalänk
Medlem

Åker du själv eller är ni några stycken?
Nu var det ett tag sen jag var där men på den tiden så brukade jag se till att man snackade med sina bordsgrannar och hade som lite grannsamverkan och försökte hålla lite koll på varandras prylar.
Annars är det ju att låsa fast/låsa ihop sina prylar som gäller, typ ett hänglås som sitter fast i datorn och så ett cykellås som man drar runt bordet eller liknande samt en lapp "Allt fastlåst" gör nog att de med onda intentioner letar vidare.
Nån enklare duk/filt du kan lägga över dina grejer när du inte är vid bordet är också bra.
Stäng av all form av rgb i chassit under hela eventet, om folk inte ser vad du har vill de nog inte sno det.

Permalänk

@Panzerfister: Jag ska träffas där med en polare

tack allihopa för alla svar, jätte kul att se att folk svarar så snabbt

Permalänk

@Davisho: Tack för svaret!
Men tycker du att jag ska ha med mig min setup in till hotellet när jag ska lägga mig? För de e förmodligen då min polare förmodligen också ska lägga sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Davisho:

Man får endast ett eluttag så ha med ett grenuttag, tänk också på att ditt närmaste "internet-uttag" kan vara upp till 10 meter bort så ett tips är att ha med en på 15 meter. Det kan även vara smart att ha med en kortare internetkabel på 2-3 meter ifall du är nära den så slipper du trassel.

För att "låsa" datorn så duger det med att bunta ihop allt med kraftigare buntband lite överallt och halvt trassla ihop allt så inget är lätt att bara gå förbi och sno.

Här är dreamhacks egna packlista:
http://www.dreamhack.se/DHS11/event-information/packlist/

Om du vill ha hjälp med att hitta in och bära in grejerna brukar det gå bra att prata med crew lite övertygande så får din pappa följa med in o hjälpa dig. Har funkat för mina kompisar tidigare år iallafall.

Som du säkert vet är platsen 83x60 så är väldigt trångt var beredd på det du får ej ha datorn under bordet pga brandrisk.

Men lycka till och hoppas du får ett grymt DH! Kanske ses där (ska dit för 5 året irad nu ) Om du har någon mer fråga så hjälper jag gärna.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur fungerar det om man har en laptop? Får man inte ha den på bordet eller gäller det endast för stationära datorer?

Visa signatur

i7 6700k, G.SKILL 32GB, GTX 1080Ti, Z170, In Win

Permalänk
Medlem

@Adrianflaxan
Jag tycker att du bör lämna allt vid din plats och endast ta med dig mobil och liknande, om du buntar ihop som jag nämnde tidigare är det väldigt krångligt att sno något.

Tänk också på att ta med något att knipsa buntbanden med när du ska hem, men göm den tills dess så ingen annan kan använda den.

Som @panzerfister nämnde så är det väldigt bra att prata lite med dina bordsgrannar och att du eventuellt lägger över en något som en tjocktröja eller filt över. Ett liten lås som du kan fästa i benet är lätt att fixa men gör det ännu lite jobbigare för potentiella tjuvar.

@tobn jag syftade på att om du har en stationär dator får den inte placeras under bordet (inkopplad alltså) för brandrisken ökar, men en laptop har ju mycket lägre energiförbrukning så vet ej vad som gäller där. Men o andra sidan så vill man ju kunna använda den och då måste man ju ha den på bordet så problemet löst

Om man har laptop kan det vara bra att antingen gömma den när man går eller alltid ha med den när man går någonstans då den är lite krångligare att låsa fast. Jag har haft kompisar med laptops flera år och alla har lämnats sina utan att blivit av med något.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 3700X |
| 32GB DDR4 @ 3200 MT/s | Nvidia GTX 1080 Windforce OC |
| 1TB SSD Samsung 850 EVO | 1TB SSD Samsung 860 EVO |
| 1TB SSD Intel 660P |
// Davisho

Permalänk
Medlem

Att baxa dator och allt fram och tillbaka till hotellet känns omständligt, tycker du helt ska stryka det alternativet.
Gör vad du kan för att för att låsa fast dina saker istället som du fått råd och tips om.

Offtopic: är lite avundsjuk på dig som ska på dh, men är så gammal att jag är ännu mer avundsjuk på din farsa som får vila upp sig 4 dagar på hotell, haha!

Permalänk
Medlem

@panzerfister
Det är ju bara att du tar plats vid 20+ området och sover på hotellet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 3700X |
| 32GB DDR4 @ 3200 MT/s | Nvidia GTX 1080 Windforce OC |
| 1TB SSD Samsung 850 EVO | 1TB SSD Samsung 860 EVO |
| 1TB SSD Intel 660P |
// Davisho

Permalänk
Medlem

Nu har du säkert redan bokat biljett men det är alltid att föredra att sitta i mitten av raden. Tejpa fast allt rejält med silvertejp i bordet så behöver du inte oroa dig för stölder. Gör du det krångligt för tjuven kommer han att skita i dina grejer och leta vidare.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

Kika på att fixa en hylla att ställa upp datorn på, det är ont om plats.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag skulle buntat ihop alla kablar med slangklämma med skruv för att ingen bara ska koppla bort t-bord/mus/ andra småsaker och sticka, ett vanligt buntband kapas lätt.

För datorn skruva sidorna med skruvar som har ovanligt huvud (inte tumskruv) och någon typ av wire så datorn sitter fast, avaktivera även USB-portar så ingen har en sån USB-killer och dödar datorn.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

@Adrianflaxan: Har hört att stölder blivit vanligare på DH, men aldrig själv blivit utsatt.
En riktigt bra sak att ha är en hylla, det är dels svårare att se saker spontant på hyllan och du får även ut så mycket mer av den begränsade platsen ni har.
Brukar bara lägga in musen bakom/vid skärmen typ lägga över en chipspåse eller nånting annat. Otroligt ovanligt att folk går o lyfter på saker, det som försvunnit vad jag hört från användare och crew är typ lösa saker, usb minnen, möss (mest trådlösa antar jag), hörlurar och sånt.

Hylla
https://www.facebook.com/dyllox/
Dessa är väldigt populära och fungerar riktigt bra. De har gått att köpa på DH senaste 2 eventen iaf, har inte varit där sen 2009 innan dom.
Men gissar att dom alltid är där. Annars går det ju lätt att förbeställa

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.