Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2001

Projekt: Old School Streamer

Köpte denna gamla skönhet på loppis för en 100-lapp, med en lös plan på att försöka utöka den med lite modernare funktioner, som den inte hadde näree den födde den 28 April 1959. Men som de trasiga/saknade knapparna kanske skvallrar om så var den dödare än Disco - knapparna satt fast, elektroniken luktade brand och det växte mossa på insidan. Så jag tömde den på all elektronik och tänkte om. Siktar istället på en Streamer med en Raspberry Pi som bas, en AMP Hat och Volumio som operativsysten. Det ger ett schysst Webbibterface att styra den via, eller, om man vill, som en Spotify Connect högtalare.

Plockade ut den gamla monohögtalaren och började fundera på en lösning för att fästa in nya högtalare, denna gången i Stereo. Här syns det gamla fästet.

Använde 3D-skrivaren för att bygga distanser/adaptrar med lite mer standardiserade mått för skruvar (M4).

På plats:

Enkla 4" koaxialer från Biltema på ny platta, kan eventuellt uppdateras i framtiden.

På plats, monterad med de utskrivna distanserna. Distanserna klsitrades med Epoxy direkt i lådan.

Spenderade lite tid med att plugga igen lite gamla hål i lådan och bestämde mig för att fixa ett bättre/tätare lock till baksidan, genom att montera lister runt sidorna som fick gängade fästen att skruva baksidan mot.

För att styra radion manuellt, utan att behöva starta upp webbinterfacet hela tiden så bygger jag dels nya knappar och dels ersätter jag de trasiga vreden med vridkontroller (Rotary Encoder, ingen aning om vad de heter på svenska).

3D-printade knoppar som jag försökte göra så Retro som möjligt.

Revision 1 av nya knappar. Dessa blev tyvärr väldigt sladdriga i sidled, så en ny prototyp är på gång i 3D-skrivaren medans jag skriver detta.

Det var allt för denna gången, återkommer när det tillkommer något nytt. Detta projektet får mest kärlek på helgerna på grund av späckat schema...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ösmo
Registrerad
Jun 2002

Coolt projekt!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2001

Snabb uppdatering:
Ny lösning för knapparna med mindre utrymme för sladdrighet i sidled. Extra bonus - utbytbara toppar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2001

Uppdatering - väldigt små framsteg.

Satte ihop min Raspberry Pi 3 med en förstärkare, nylondistanser för att hålla ihop det hel.
Kortet på toppen har inbyggd DAC och en 2x20W förstärkare, mer än nog för att driva högtalarna.

Skrev ut en bottenplatta till Pi-stapeln som sedan fästes i botten av radion.
Fick även skära ut en bit ur ramen för minneskortet som sticker ut.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2001

Ännu en ledig dag, ännu ett par små framsteg.

Pi + förstärkare på plats på bottenplattan jag skrev ut tidigare.

Nytt bakstycke på plats - fult sågat, men det gör inget (se nästa bild).

Snyggar till det hela med en liten ram.
Detta är Analog-ut samt Master-volymen (ställer max-volymen denna vägen och styr den sen via fronten normalt sett).

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2016

Ser sjukt nice ut

Skickades från m.sweclockers.com