Permalänk
Medlem

@Nioreh83:

Tjabba. Det är första versionen. Chromecast 1 (2,4ghz) men fungerar som sagt bra, även om den är lite långsam idag. Men kanske dags för en 5giggare?

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

De verkar ju ha kapacitetsproblem iaf
https://i.imgur.com/9ExkQH6.jpg

Vilket område gäller detta? Du kan pma om du inte vill skriva öppet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

@Nioreh83:

Tjabba. Det är första versionen. Chromecast 1 (2,4ghz) men fungerar som sagt bra, även om den är lite långsam idag. Men kanske dags för en 5giggare?

Yes, tänkte eftersom du skrev att du fått problem att casta efter du fick 5GHz router. Då är det ju kanske så, tänker jag, att du kör dator/mobil på 5Ghz-nätet och chromecasten ligger på det andra 2.4GHz-nätet, och att det är i kommunikationen mellan dessa nät det strular.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Yes, tänkte eftersom du skrev att du fått problem att casta efter du fick 5GHz router. Då är det ju kanske så, tänker jag, att du kör dator/mobil på 5Ghz-nätet och chromecasten ligger på det andra 2.4GHz-nätet, och att det är i kommunikationen mellan dessa nät det strular.

Njaa hade en 5ghz router innan med så problemet kom med Comhem modemet C1

Känns som det är någon "broadcast" feature för jag måste konstant refresha Google Home tills den hittar den, sen funkar Netflix, men sen efter 30 min och man vill pausa så har den tappat anslutning och har man tur återupprättas den med hjälp av Google Home. Liiite besvärligt men inget man dör av

Köper en ny chrromecast (2 gen) så får vi se...

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Har precis installerat vår tivo-enhet från comhem via IP. Dock är själva burken stor som ett hus och inte speciellt vacker att ha på tv-bänken. Har kikat på en IR-förlängare och ställa in tivon inne i tv-bänken istället.

Är det någon som gjort liknande? Är det IR eller RF tivodosan använder?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

------------------------------------------------------
Gigabyte RTX 4090 Gaming OC # Samsung Odyssey Neo G7 4K 32" Mini-LED # Ryzen 7 7800X3D # Kingston 32GB DDR5 5600MHz CL36 # Gigabyte B650 GAMING X AX # Noctua NH-D15 # Samsung 980 PRO M.2 NVMe 2TB # Samsung 850 EVO 1TB SSD # SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless

Permalänk
Skrivet av hnkl:

Har precis installerat vår tivo-enhet från comhem via IP. Dock är själva burken stor som ett hus och inte speciellt vacker att ha på tv-bänken. Har kikat på en IR-förlängare och ställa in tivon inne i tv-bänken istället.

Är det någon som gjort liknande? Är det IR eller RF tivodosan använder?

Skickades från m.sweclockers.com

IR.

Visa signatur

Bärbara: HP Zbook & MacBook Pro
Mobil: Galaxy Note 20 Ultra

Permalänk
Medlem

Hej!

Fungerar comhems router c1 till andra leverantörer?
Jag ska inte använda modemdelen utan kommer köra den som en ren router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ihlberg:

Hej!

Fungerar comhems router c1 till andra leverantörer?
Jag ska inte använda modemdelen utan kommer köra den som en ren router.

Det lär bli problem då den enda WAN-ingången är coaxial via modemet. Dvs du kommer inte in mellan modemet och routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Det lär bli problem då den enda WAN-ingången är coaxial via modemet. Dvs du kommer inte in mellan modemet och routern.

Ok, tack för infon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Vilket område gäller detta? Du kan pma om du inte vill skriva öppet.

Skickades från m.sweclockers.com

Lidköping

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Köper en ny chrromecast (2 gen) så får vi se...

Quotar mig själv..

Fått min Gen2 Chromecast nu och allt fungerar smooth

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Har Comhem fortfarande bakdörrar i modemen? Ser att en admin från Comhem kört telnet till mitt modem. Vad kan dom isf komma åt?

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

@Aje

Ja det måste dom ha för att komma åt modemet vid ev. fel. Dom kan se vilka dator som är kopplade till modemet mer vet jag inte.

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0p:

@acana79

Ja det måste dom ha för att komma åt modemet vid ev. fel. Dom kan se vilka dator som är kopplade till modemet mer vet jag inte.

Fair enough för ev felsökning. Skulle vara intressant att förstå rättigheterna som sätts.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Hej,

Förutsättningar:
Har Comhem Bredband hemma. Via "trehåliväggen-koax" - huset är ett äldre hyreshus, med hyresvärd som inte byggt ut med fiber än! Jag har bredband 500 och en C1-router!

Fråga:
Kan jag köpa och bygga ett "mesh-nät" hemma? T ex, google wifi eller tp-link deco, eller liknande? Tre känns egentligen onödigt, med tanke på ytan, men jag skulle vilja "gömma" routern någonstans sedan ha tre "nätpuckar" utplacerade. Den första så klart, i anslutning till C1-routern, sedan, de andra inom "range". En av dem skall dessutom förse grabbens stationära dator, med nät via kabel (inte helt nödvändigt, kör trådlöst idag..)

Jag har för mig att jag läst någonstans att man kanske måste kontakta leverantören (Comhem) för att göra förändringar i bredbandet, för att det skall stödja mesh/google wifi? Vet någon här inne om det är så?

mvh
pjnorman

Visa signatur

Tack och bock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Har Comhem fortfarande bakdörrar i modemen? Ser att en admin från Comhem kört telnet till mitt modem. Vad kan dom isf komma åt?

Eftersom dom kan uppdatera firmware remote så kan de ju göra "vad som helst".

Permalänk
Medlem

Några andra som också fått mail ang. prisökning?
Tycker det är riktigt skit .. Visst man får någon till HD-kanal, men bara tråkiga kanaler som MTV och TV12 etc.

Borde ju snarare vara att priserna borde börja justeras nedåt med alla utvecklingar som sker .. eller?

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk

@Ahlen: Du delar kapacitet i coaxen med dina närmaste grannar, det beror lite på hur gammalt nätet är, om det är ett villaområde eller flerbostadshus hur många du delar med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Några andra som också fått mail ang. prisökning?
Tycker det är riktigt skit .. Visst man får någon till HD-kanal, men bara tråkiga kanaler som MTV och TV12 etc.

Borde ju snarare vara att priserna borde börja justeras nedåt med alla utvecklingar som sker .. eller?

Vilket tv paket gäller detta?

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Finns där inga TV-apparater där ute som gör någorlunda som TIVO? Serieinspelning, flera tuners?

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Har Comhem fortfarande bakdörrar i modemen? Ser att en admin från Comhem kört telnet till mitt modem. Vad kan dom isf komma åt?

Är det sant att Comhem kör telnet mot sina modem/routers?

Telnet är ju typ absolut sämsta att använda för fjärranslutning om man tänker på det säkerhetsmässiga..

Permalänk

Jag förstår inte varför Comhem inte kan ge erbjudanden via mail, gillar inte att bli uppringd på mobilen. Deras kundtjänst på mail är dessutom ganska oproffesionell.

Ett kundtjänstärende:

  • Hej!
    Jag har fått 5 samtal de senaste dagarna från 075-1791669. Troligtvis från er, annars kan ni bortse från detta mail. Jag är en nöjd kund för tillfället, alla ärenden tas bäst via mail i framtiden om det går att lösa.
    Mvh
    ******* ******

  • Hej,

    075-1791669 är från våran sälj avdelning.
    Om du svara kanske dom har något schysst erbjudande som du går miste om nu.
    Men det är du som bestämmer.

    Vid ytterligare frågor är du välkommen att återkomma till oss på 90 222

    Med vänlig hälsning
    **** ******
    Kundservice
    Com Hem AB

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

@Accipiter46: Handlar inte det där om att Comhem vill ha möjligheten att sälja på mer tjänster?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Några andra som också fått mail ang. prisökning?
Tycker det är riktigt skit .. Visst man får någon till HD-kanal, men bara tråkiga kanaler som MTV och TV12 etc.

Borde ju snarare vara att priserna borde börja justeras nedåt med alla utvecklingar som sker .. eller?

Nej, tyvärr så verkar Comhem bara höja priserna. För ett tag sedan höjde de exempelvis priset på mitt 250/10 Mbit/s bredband till 499 kr/månad. Medans deras konkurrent Bahnhof nyligen lanserade 10 000 Mbit/s för 498 kronor i månaden.

Permalänk
Skrivet av Poka64:

@Accipiter46: Handlar inte det där om att Comhem vill ha möjligheten att sälja på mer tjänster?

Klart det är. Säkert mycket lättare att få folk att köpa tjänster via telefon än mail.

Men de borde verkligen erbjuda bättre support via chat till exempel. Jag kan till exempel inte förlänga min bindningstid utan att ringa till dem, vilket känns väldigt bakåtsträvande.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poka64:

Är det sant att Comhem kör telnet mot sina modem/routers?
Telnet är ju typ absolut sämsta att använda för fjärranslutning om man tänker på det säkerhetsmässiga..

Docsis är ju krypterat samt att jag är övertygad att dom kör telnet över ett interface som inte går att nås från öppna Internet (typ ett slags VPN/vlan).

Permalänk
Medlem

Tydligen en ny box på gång inom närmaste tiden enligt Comhems egen support på FB. Man uppmanas hålla utkik. Kan det vara den beryktade Android TV-boxen? Mycket intressant får man säga!

Permalänk
Skrivet av joalin:

Tydligen en ny box på gång inom närmaste tiden enligt Comhems egen support på FB. Man uppmanas hålla utkik. Kan det vara den beryktade Android TV-boxen? Mycket intressant får man säga!

Ja, det är nog den. Min sambo fick se den i december men då fungerande det inte att spela in på den än. Som jag förstod det var det det man väntade på inför lansering. Ryktet var att Tivo försvinner/fasas ut, och denna box kommer istället. Får se om det stämmer. Internt verkade de rätt entusiastiska inför den.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem

Hade inte sett den här, den är ett par månader gammal. Lansering 2019 låter lovande. Med tanke på att fiber i min förening antingen inte är på tapeten (uj, det kostar pengar och nuvarande bredband fungerar ju bra).

http://www.comhemgroup.se/sv/2018/02/06/com-hem-labs-testar-s...

Citat:

Com Hem Labs testar symmetriskt bredband på över 1 gbit/s
6 februari, 2018

Com Hem Labs genomför ett test i en fastighet i Stockholm med bredbandshastighet på 1,2 Gbit/s symmetriskt vilket innebär samma hastighet både uppströms och nedströms. Testet sker på Com Hems FiberKoax-nät och syftar till att förbereda och finjustera tekniken inför en kommersiell lansering under 2019.

Testet är en del av uppgraderingen till nästa generations kabelnät enligt den internationella standarden Docsis 3.1, som i teorin kan ge upp till 10 Gbit/s i nedladdningshastighet och drygt 1 Gbit/s i uppladdningshastighet. Com Hem har i förberedande syfte under 2017 ersatt elektronik och optik i de viktigaste knutpunkterna i nätet och fortsätter under 2018 med uppgraderingar av access-nätet för att med den nya tekniken låsa upp ytterligare kapacitet till kunderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoolook13:

@Ahlen: Du delar kapacitet i coaxen med dina närmaste grannar, det beror lite på hur gammalt nätet är, om det är ett villaområde eller flerbostadshus hur många du delar med.

Aah det är jag medveten om men när jag pratat med tier 2 supporten så ska enligt dom coax klara 5gbit per "kanal" och att det ska vara lungt där jag bor och att det är låg belastning i hela nätet. Men mitt internet är helt oanvändbart vissa dagar, enligt bredbandskollen får jag mellan 50-200mbit om jag testar flera gånger vid samma tidpunkt. Vissa mornar så tar det 5-6 sekunder att ladda en sida, rubberbandar i spel och kan inte ens använda mumble för låter bara som en robot. Trots att jag får ca 200mbit när jag mäter. Hade telia innan och hade problem en gång under de åren. Annars var det 100/100 dygnet runt.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME