Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Jag fick nyss min Technicolor TG799 utbytt mot en Com Hem WiFi Hub L1.

Dock fick jag en den utbytt på garanti redan efter en vecka mot en ny Com Hem WiFi Hub L1. Dock hade båda samma problem att kontakterna för WAN va lite för rymliga så kabeln kunde tappa kontakten trotts att den hade hel och fräsch "sko" med lås/spärr.

Upplyste ComHem om detta och dom ringde upp mig redan senare samma dag och bad mig filma medans jag "vickade" på kabeln.

Och nu helt plötsligt så erbjuder dom en annan produkt från en annan OEM... Undra varför...

Kan ju tillägga att minCom Hem WiFi Hub L1 funkar as bra sedan jag modifierade kontakten på min kabel så den sitter stumt i WAN porten. Hoppas verkligen att den nya Com Hem WiFi Hub C2:an är lika bra ifall dom skickar ut en sådan och vill ha tillbaka min Com Hem WiFi Hub L1:a.

C2:an är senaste koax-modemet, så den kommer du inte att få om du sitter på fiber.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ant3:

Dock fick jag en den utbytt på garanti redan efter en vecka mot en ny Com Hem WiFi Hub L1. Dock hade båda samma problem att kontakterna för WAN va lite för rymliga så kabeln kunde tappa kontakten trotts att den hade hel och fräsch "sko" med lås/spärr.

Upplyste ComHem om detta och dom ringde upp mig redan senare samma dag och bad mig filma medans jag "vickade" på kabeln.

Och nu helt plötsligt så erbjuder dom en annan produkt från en annan OEM... Undra varför...

Kan ju tillägga att minCom Hem WiFi Hub L1 funkar as bra sedan jag modifierade kontakten på min kabel så den sitter stumt i WAN porten. Hoppas verkligen att den nya Com Hem WiFi Hub C2:an är lika bra ifall dom skickar ut en sådan och vill ha tillbaka min Com Hem WiFi Hub L1:a.

Vilken är senaste, din eller min router? Tänker på Hub L1.

Eller ska man skita i deras egna och köpa en kraftfull som är bra signal över hela huset?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ant3:

Nu vet jag inte om den glappar, känns som att den bara började strula efter ett tag. Routerna har alltid stått på samma ställa, aldrig flyttad. Hur moddade du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vidalism:

Nu vet jag inte om den glappar, känns som att den bara började strula efter ett tag. Routerna har alltid stått på samma ställa, aldrig flyttad. Hur moddade du?

Jag satte små droppar med snabbtorkande lim på kabelns kontakt och lät torka. sen använde jag sandpapper för att ta bort just såpass mycket ( läs lite ) som kräves för att den skulle passa och sitta stumt i helt intryckt läge. tog kanske 5 min plus torktid.

Din C2 bytte dom till 6 dagar efter att jag skickat videon på hur BÅDA min L1 va i sina WAN kontakter.

Men jag kan säga att L1:an har ruggigt bra signal styrka på WiFi på både 2,4GHz & 5 GHz banden. 5GHz når från mitten av lägenheten ( en 4:a på 90m2 ) på tredje våningen genom två 20 cm betong väggar i ett hus byggt på 60 talet ända ut till lekplatsen 20 meter utanför huset och 2,4GHZ når en bit till. Testat med både laptop och Xperia XZ.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ant3:

Jag satte små droppar med snabbtorkande lim på kabelns kontakt och lät torka. sen använde jag sandpapper för att ta bort just såpass mycket ( läs lite ) som kräves för att den skulle passa och sitta stumt i helt intryckt läge. tog kanske 5 min plus torktid.

Din C2 har dom börjat med 6 dagar efter att jag skickat videon på hur BÅDA min L1 va i sina WAN kontakter.

Men jag kan säga att L1:an har ruggigt bra signal styrka på WiFi på både 2,4GHz & 5 GHz banden. 5GHz når från mitten av lägenheten ( en 4:a på 90m2 ) på tredje våningen genom två 20 cm betong väggar i ett hus byggt på 60 talet ända ut till lekplatsen 20 meter utanför huset och 2,4GHZ når en bit till. Testat med både laptop och Xperia XZ.

Vadå din C2 har dom börjat med 6 dagar efter? Har du en L1?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vidalism:

Vadå din C2 har dom börjat med 6 dagar efter? Har du en L1?

Ja.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ant3:

Hänger inte med med vad du menar där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alliz89:

C2:an är senaste koax-modemet, så den kommer du inte att få om du sitter på fiber.

Skrivet av Ant3:

Din C2 bytte dom till 6 dagar efter att jag skickat videon på hur BÅDA min L1 va i sina WAN kontakter.

Skrivet av Ant3:

Det känns som om ni inte riktigt förstår det här med C2 och L1, så läs detta en gång till:

Skrivet av Alliz89:

C2 är ett modem för koaxnätet, det är en kombination av modem och router, går endast att använda i ett koax-uttag.

L1 är endast en router, vilket är vad man använder på ett vanligt fibernät då modem-funktionen inte behövs (eftersom man har en CPE/Fiberkonverter/Mediabox som redan omvandlat signalen).

Detta är alltså helt olika produkter, den ena har inte ersatt den andra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Full:

Det känns som om ni inte riktigt förstår det här med C2 och L1, så läs detta en gång till:

C2 är ett modem för koaxnätet, det är en kombination av modem och router, går endast att använda i ett koax-uttag.

L1 är endast en router, vilket är vad man använder på ett vanligt fibernät då modem-funktionen inte behövs (eftersom man har en CPE/Fiberkonverter/Mediabox som redan omvandlat signalen).

Detta är alltså helt olika produkter, den ena har inte ersatt den andra.

Trodde modem och router var samma sak?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vidalism:

Trodde modem och router var samma sak?

Långt från.

Dock så när man säger modem idag, så är det oftast en blandning av en trådlös router och ett modem som man faktiskt menar, t.ex. Wifi Hub C2.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Modem
https://sv.wikipedia.org/wiki/Router

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Full:

Långt från.

Dock så när man säger modem idag, så är det oftast en blandning av en trådlös router och ett modem som man faktiskt menar, t.ex. Wifi Hub C2.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Modem
https://sv.wikipedia.org/wiki/Router

Men i vanliga hem är det väl oftast modem man har? Router är lite mer krävande av kunskap som jag förstått?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vidalism:

Men i vanliga hem är det väl oftast modem man har? Router är lite mer krävande av kunskap som jag förstått?

Helt olika saker.

Har man Wi-Fi till sin mobil och dator så har man en router också, har man inte fiber hemma så är ens router troligtvis både en trådlös router och ett modem.

Modem behövs bara ifall signalen in i bostaden är analog, t.ex. koax eller adsl.
Har man fiber indraget i bostaden behöver man inte ett modem utan då har man en CPE/Fiberkonverter/Mediaomvandlare som omvandlar signalen istället för ett modem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Full:

Helt olika saker.

Har man Wi-Fi till sin mobil och dator så har man en router också, har man inte fiber hemma så är ens router troligtvis både en trådlös router och ett modem.

Modem behövs bara ifall signalen in i bostaden är analog, t.ex. koax eller adsl.
Har man fiber indraget i bostaden behöver man inte ett modem utan då har man en CPE/Fiberkonverter/Mediaomvandlare som omvandlar signalen istället för ett modem.

Tack för informationen. Väldigt svårt att ta in allt detta för en som inte är insatt. Har comhem som leverantör och dom har skickat mig nånting, vet inte om det är modem eller router men funkar iaf halvdant. säket något med modemet/ routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Helt olika saker.

Comhems koax är digital, 256bitars qam modulerad framväg och 64bitars retur. Det enda som är analogt är väl några få tv kanaler, must carry på vissa platser och lite fler på andra, men majoriteten tittar givetvis på dom digitala kanaler som sänds i koaxnäten, bra många fler att välja på digitalt..

(Man kan ha wifi hemma utan att ha en router dessutom :=) )

Visa signatur

Operativsystem: En bootbar Linux-container baserad på Fedora Kinoite som byggs av Github actions och kontrolleras av bootc på host! ---> github.com/sleepyoh/divine-desktop

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sleepyoh:

Comhems koax är digital, 256bitars qam modulerad framväg och 64bitars retur. Det enda som är analogt är väl några få tv kanaler, must carry på vissa platser och lite fler på andra, men majoriteten tittar givetvis på dom digitala kanaler som sänds i koaxnäten, bra många fler att välja på digitalt..

Bra att du gick in på det där med analog TV. Jag har ingen box från comhem, ser svenska kanaler via liksom från den gamla tidens teknik, kabel från väggen in på tvn. Antenn heter det dessutom, ja en antennkabel. Bilden är som om man levde på 60 talet. Går det titta digitalt utan utrustning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vidalism:

Bra att du gick in på det där med analog TV. Jag har ingen box från comhem, ser svenska kanaler via liksom från den gamla tidens teknik, kabel från väggen in på tvn. Antenn heter det dessutom, ja en antennkabel. Bilden är som om man levde på 60 talet. Går det titta digitalt utan utrustning?

Om din tv har inbyggd digitalbox och stödjer dvb-c. Typ varenda tv som säljs idag brukar stödja dvb-t (egen antenn) dvb-c (kabel-tv) och då kan du i menyn välja att söka efter digitala tv kanaler i kabel-tv nät och vips så kan du se på digitala kanaler. 1 2 4 6 och typ en barnkanal kan du få in utan att ha ett abonnemang med comhem. Äldre tv-apparater, 5-6-7 år gamla brukar oftast bara ha dvb-t så då fungerar det inte.

Visa signatur

Operativsystem: En bootbar Linux-container baserad på Fedora Kinoite som byggs av Github actions och kontrolleras av bootc på host! ---> github.com/sleepyoh/divine-desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Om signalen in är digital så behövs det väl inget modem? Hela grejen med ett modem är ju att omvandla analog signal till digital?

Självklart kan man ha Wi-Fi hemma utan att nyttja en router, men har du någonsin hört talas om någon som gör något så konstigt?
Man måste ju lägga sig på en nivå så den man pratar med förstår. För majoriteten av svenska folket är bredbandsabonnemang och wifi samma sak...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Om signalen in är digital så behövs det väl inget modem? Hela grejen med ett modem är ju att omvandla analog signal till digital?

Nej det är det inte, helt fel. Modemets uppgift är att avkoda qam trafik till dig och att modulera trafik från dig till qam, sen ligger din tjänst knuten till ditt modem. Comhem använder docsis i sitt hfc nät där ditt modem kopplar upp sig mot comhems cmts (router på station) och förhandlar om vilka frekvenser den ska använda och vilken nivå modemet ska sända med. Ergo du behöver ett modem, digitalt hela vägen! Docsis är en standard flera länder använder, finns att läsa om tekniken i sig. Hfc=hybrid fiber coax.

Allt är givetvis digitalt som redan skrivits.. 256qam/64qam..

Du kan givetvis brygga _alla_ router/accespunkt/modem grejer du får från comhem och använda det som ett rent modem och sen ha din egen switch/router/accesspunkt..

(Koax är magi, du kan mata spänning i koax till aktiv utrustning, du kan sända analog tv, digital-tv, sända fm-radio, ha modem, ha ip-telefoni, ha on-demand tv, och samtidigt ha egna frekvenser att prata med din utrustning på.)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alliz89:

Hur länge fanns C1 innan C2 dök upp, det var inte jättelänge väl? Såg att den nya supportar 4Gbit/1,2Gbit maximalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Hur länge fanns C1 innan C2 dök upp, det var inte jättelänge väl? Såg att den nya supportar 4Gbit/1,2Gbit maximalt.

Nej precis, den här inte funnits jättelänge men jag vet inte exakt hur länge.

Permalänk
Medlem

I vårat område så har det gått över till fiber, har fått hem och använt den nya routern Com Hem WiFi Hub L1 ett tag. Funkade okej ett litet tag men nu strular det duktigt! Varje gång man startar PS4 så kan den ej connecta, inget internet... Får uppdatera i PS4 nätverksinställningarna nu hela tiden, förut valde den 5GHz bandet men nu sista tiden bara 2.4, PS4 står knappt 4m ifrån routern.

Grabben har rak fri linje till sin PS4 och den har extremt dålig anslutning med... Inne i Com Hem WiFi Hub L1 inställningarna så kan man heller inte stänga av 2.4 bandet.. Har vi fått ett måndags ex?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ESFF:

I vårat område så har det gått över till fiber, har fått hem och använt den nya routern Com Hem WiFi Hub L1 ett tag. Funkade okej ett litet tag men nu strular det duktigt! Varje gång man startar PS4 så kan den ej connecta, inget internet... Får uppdatera i PS4 nätverksinställningarna nu hela tiden, förut valde den 5GHz bandet men nu sista tiden bara 2.4, PS4 står knappt 4m ifrån routern.

Grabben har rak fri linje till sin PS4 och den har extremt dålig anslutning med... Inne i Com Hem WiFi Hub L1 inställningarna så kan man heller inte stänga av 2.4 bandet.. Har vi fått ett måndags ex?

Stäng av bandsteering så ska du sen få separata inställningar för 2,4 och 5G.
Lägg till 5G i slutet på SSID:t på den och anslut enheterna till respektive nät sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alliz89:

Stäng av bandsteering så ska du sen få separata inställningar för 2,4 och 5G.
Lägg till 5G i slutet på SSID:t på den och anslut enheterna till respektive nät sen.

Klockrent vad jag gjorde innan du skrev det, kom på det när jag var inne efter mitt första inlägg.

Tack ändå för ditt svar dock.. Typ samma dåliga ie via wifi..

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur stabil WiFi Hub C2 är med ca 10 enheter samtidigt över wifi?

Samt, hur nöjda är ni med comhem? Sist jag provade var det rent skräp.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Någon som vet hur stabil WiFi Hub C2 är med ca 10 enheter samtidigt över wifi?

Samt, hur nöjda är ni med comhem? Sist jag provade var det rent skräp.

Alltså för min del känns det som dom hoppar över stock å sten för att hjälpa en och söker med ljus å lyckta för att hitta lösningar på felen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Comhem av idag är helt OK. De har arbetat sig upp från en tämligen låg nivå för sådär tio år sedan. Tyvärr är det ett antal som låst sig vid hur det fungerat tidigare och skriver uppsatser om hur dåligt Comhem är. Det som är viktigt är ju hur det fungerar IDAG.

Hur det fungerar med tio uppkopplade enheter har jag ingen aning om.

Permalänk
Medlem

Tycker personligen att det inte är något större fel på själva leveransen av tjänsterna, men kan tänka mig att även det varierar beroende på var man bor i landet och vad man själv har för kunskaper rörande nätverk och ffa trådlös nätverk.

Upplever bland vänner/bekant som klagar att det mesta verkar röra sig om Wifi som inte "levererar som det ska", att dom själva behöver t.ex ha nya grejer eller placera om utrustningen eller, ve och fasa, dra en kabel för önskat resultat, det verkar vara obegripligt.

Jag tror inte Com Hem är sämre än någon annan rent generellt, men givetvis finns det problemdrabbade områden. Men dessa har nog även t.ex Telia och Banhof med.

Permalänk
Medlem

Har bytt leverantör till Bredband2 från Comhem
Har deras nya Hub C2 router/modem

Det sjuka är:
På min MacBook Pro kan jag surfa trådlöst
iPhone X kan jag surfa trådlöst
På min frus Samsung Note 8: Kan inte surfa, varför? Det står "Internet ev inte tillgängligt"?

Men på hennes Note 8 kan jag logga in på: 192.168.0.1 men INTE på min iPhone eller MacBook Pro

Hur tillåter jag flera enheter att ansluta till samma WiFi? OM det nu är det som är problemet?

Idag, 17:32

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kliiih23:

Har bytt leverantör till Bredband2 från Comhem
Har deras nya Hub C2 router/modem

Det sjuka är:
På min MacBook Pro kan jag surfa trådlöst
iPhone X kan jag surfa trådlöst
På min frus Samsung Note 8: Kan inte surfa, varför? Det står "Internet ev inte tillgängligt"?

Men på hennes Note 8 kan jag logga in på: 192.168.0.1 men INTE på min iPhone eller MacBook Pro

Hur tillåter jag flera enheter att ansluta till samma WiFi? OM det nu är det som är problemet?

Idag, 17:32

Kablmodem-routern går inte att använda till andra tjänster.

LAN-portarna är till för utrustning i hemmet. Kommer Internet in på en av dem kontakterna så är det en eller två enheter som får gå online på nätet.

Köp en ny router för det går inte att fixa!

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Kablmodem-routern går inte att använda till andra tjänster.

LAN-portarna är till för utrustning i hemmet. Kommer Internet in på en av dem kontakterna så är det en eller två enheter som får gå online på nätet.

Köp en ny router för det går inte att fixa!

Så pass?
Min kompis sa samma sak!
Får väl lyssna på er

Någon bra router du kan rekommendera?