Far Cry 5 PC kommer ingen DVD skiva

Permalänk
Sötast
Skrivet av Vaun:

Kan någon förklara för mig vad spel på skiva har med sexualitet att göra?

I saw what you did there X)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Foolwolf:

Vet inte om det är så sant faktiskt? Har ingen fakta(någon som känner till om det finns någon undersökning?), men datacenter för att tillhandahålla stremade tjänster och stora nerladdningar är i dagsläget inget som är särskilt miljövänligt åt något håll då det behövs extrem kyla. Visserligen positivt för de länder som lever i kalla klimat som kan göra en omvänd Island och sälja klimatet kallt som en fördel. Då många länder/regioner ändå använder sig av LDC's så funkar det inte att bara förlägga dem kallt, de kommer att finnas överallt.

Skulle vara intressant att se en cradle to the grave studie över disc baserat kontra helt digitalt.

Nåja, Ubisoft använder Uplay och UPlay är inget jag tänker använda så det är ett näe tack ändå.

Hmm. Inte för att jag har data på det, men serverkapaciteten som behövs för att ge en nedladdning är väldans liten. Kräver inte mycket. Och servrar för spelet behövdes ändå för att hålla igång patchar.
Vill påstå att energimängden som krävs för att distribuera ett spel är mindre än vad som behövs i tryckeriet för att trycka boxen, manualen och skivan.
Ovanpå det ska det fraktas råvaror till raffinaderier, pappersfabriker kemilabb och liknande som sedan ska farmställas till plast/papper/färger och såådant och så ska detta fraktas till tryckeriet. Och transporter för den färdiga varan till distributonslager. Och från lager till återförsäljare. Och transporter mellan kund och butik. Plus då som sagt att företagen ändå behöver hålla igång patchservrar.

Så jag tror inte tryckta varor har en chans mot digitala diton om man nu vill jämföra miljöpåverkan.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Jag har inte haft en optisk läsare i datorn på flera år

Jepp, slutade använda DVD spelare för säkert 6 år sen och senaste chassit mitt har ju inte ens några 5.25" platser och det är en utveckling som blir bara mer och mer vanlig i datorchassimarknaden så finns flertar punkter där utvecklingen sätter käppar i hjulen för att DVD försäljning skulle kunna fortsätta.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem

Att folk inte kan respektera att en del gillar fysisk media utan koppling till personliga onlinekonton. Se bara på Wii-shopen som släcks nu. Gäller att tanka ner alla spel man köpt och sen hoppas den aldrig går sönder. Andrahandsmarknaden för Steam-spel är ju dessutom lika med noll. Finns många fördelar för konsumenten med en fysisk produkt.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

@Nioreh83: gog.coms modell är nog det som fungerar nuförtiden. Eftersom det är DRM-fritt kan man alltid spara ner en lokal kopia. Fysisk distribution fungerar inte riktigt med dagens patchar/uppdateringar. I så fall får de se till att skicka ut ny media när de patchar grejerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Att folk inte kan respektera att en del gillar fysisk media utan koppling till personliga onlinekonton. Se bara på Wii-shopen som släcks nu. Gäller att tanka ner alla spel man köpt och sen hoppas den aldrig går sönder. Andrahandsmarknaden för Steam-spel är ju dessutom lika med noll. Finns många fördelar för konsumenten med en fysisk produkt.

1. Far Cry som tråden handlar om går inte att spela utan u-playkonto. Inte förrän det crackas iaf.
2. Du kan inte sälja Far Cry om det är aktiverat på ett konto. Eller jo det kan du men person två kan inte spela det.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Ett annat argument är digitalt distribuerade spel som inte uppdateras att funka ihop med uppdaterade Windows version(er), men ser man till konsolspel så funkar spelet i fråga för hårdvaran även om det har år på sig. Lost Planet 2 är ett bra exempel, det använder "Games for Windows Live" som har varit nersläckt sedan god tid tillbaka och spelet funkar för vissa, men inte för andra - så det är en gamble att få igång.

Sen har vi spel som tas bort från butikerna, säg P.T och Too Human. Medans P.T bara finns i installerade konsoler så finns Too Human på begagnatmarknaden, spelet blev nertaget från försäljning (fysisk som digitalt) efter utvecklarens dispyt med Epic Games.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Avstängd

Update

Ni behöver inte skriva just om Far Cry 5 så läge det handla om DVD skivor inom PC så är det okej sen är det plus om ni skriver om Far Cry 5.

Vill gärna säga att det är en känsla av att öppna upp dvd fodral och den lukten som kommer fram är en känsla isig.

Skrivet av Subzero299:

1. Far Cry som tråden handlar om går inte att spela utan u-playkonto. Inte förrän det crackas iaf.
2. Du kan inte sälja Far Cry om det är aktiverat på ett konto. Eller jo det kan du men person två kan inte spela det.

Har för mig att jag har läst att EU kommer ändra lagen så att företagen måste fixa så att man kan sälja spelet om man inte vill ha det kvar.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Se bara på Wii-shopen som släcks nu. Gäller att tanka ner alla spel man köpt och sen hoppas den aldrig går sönder.

Finns en workaround, fixa Wii U och flytta över spelen dit.
Förhoppningsvis fixar Nintendo så det går att flytta vidare till switch med så småningom...

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd

Steam och origin, uplay osv är ju smidigare men måste säga jag med föredrar en fysisk kopia och är lite trevlig känsla helst med äldre spel där man kunde få en 150 sidor manual karta och en massa extra

Nu har jag nog 200 spel över digitala tjänster så vist är det med smidigt men tycker det stärker känslan att spela 5 minuter så är spelen booring än på tiden man kollade kartor och fick dyka djupare i spelen och lite extras ökade känslan av djup

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

Ser också detta som en bra trend vad gäller PC-spel att allt körs digital. Däremot på konsoll sidan vill jag ha allt fysiskt då det finns en andra-hands marknad och att det ser fint ut med alla fodral.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Nioreh83: gog.coms modell är nog det som fungerar nuförtiden. Eftersom det är DRM-fritt kan man alltid spara ner en lokal kopia. Fysisk distribution fungerar inte riktigt med dagens patchar/uppdateringar. I så fall får de se till att skicka ut ny media när de patchar grejerna.

Ja gog har en okej modell. Men jag gillar fysiska kopior. Det fungerar hyggligt bra på konsoll än så länge. Jag brukar vänta tills "complete edition"/"goty edition" eller liknande släpps på skiva, så köper jag det då (När spelen egentligen är färdiga på riktigt). De flesta högbudgetspel brukar få en sådan utgåva. Spel som är så "små" så de inte får någon "complete edition" brukar oftast funka helt ok utan patchar direkt från skivan. Det är viktigt för mig. Jag har samlat på TV-spel i över 20 år, och vill kunna fortsätta göra det i 20 år till utan att vara rädd för att spelen kommer sluta fungera i framtiden.

Med det sagt har jag gett upp kampen på PC-sidan sedan länge. Tyvärr.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Är en lite speciell känsla att gå hem från en fysisk butik med ett fysiskt spel i handen, blir alltid en roligare köpupplevelse då än att klicka på "köp" på Steam. Förstår att detta är en helt naturlig utveckling, och har faktiskt inte handlat ett fysiskt spel på flera år, men gillar ändå att ha alternativ.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Visst är dvd skivans tid ute, men på ett sätt var det bättre att ha spelen på skiva, då hade jag bättre koll på dem.
Jag hade watchdogs 2 på uplay spelat det länge och när jag la in farcry 5 på uplay så försvann watchdogs och då menar jag hela spelet. finns inte ens kvar på listan över de spel jag har där.

Hoppsan tar tillbaka det jag skrev såg nu att jag råkade skapa ett till konto när jag la in farcry 5
Det konstiga är nog att de andra spelen dom jag hade på konto 1 ligger med på konto 2 fast är gråfärgade utom watchdog 2 som är helt borta
ops.

Permalänk
Medlem

Jag saknar å ena sidan att kunna låna och sälja vidare spel, men å andra sidan så kanske det inte är mer än rätt att varje spelare betalar för sig själv.

Permalänk
Medlem

@improwise: eller så får man elda upp den dära oljan för att driva motorerna som kyler datahallarna som alla ska streama ifrån. Det är ju mycket bättre.

Man kan resonera hur som helst på båda sidorna för eller emot dvd skivor men faktum kvarstår att båda sidorna gör av med mycket fossila bränslen eller annan typ av energi som har som nackdel att den förstör miljön.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Ser också detta som en bra trend vad gäller PC-spel att allt körs digital. Däremot på konsoll sidan vill jag ha allt fysiskt då det finns en andra-hands marknad och att det ser fint ut med alla fodral.

Vad är det som är fint med en massa fodral?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av landahl:

Visa tycker om att ha massa skor men ändå så kan man bara använda ett par åt gången.

Visa signatur

Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Upp till kamp

Code in a box och download är djävulens påfund. Han finns nu i en serverbunker och gapskrattar. Mina boxar med skivor i som står i bokhyllan är ett snyggt bibliotek och datorn behöver inte vara på för att kunna kolla vad jag har. VEM FAEN behöver Far Cry 5 Utan skiva = BOJKOTT då blir det liv i UBI.
Ingen försäljning alls Ha, ha, ha !!!!!

Permalänk
Medlem

Hur många spelklienter har ni installerade? Jag har bara Steam installerat. När jag tex har spelat ett spel från EA så avistalerar jag hela klienten. Det känns helt enkelt bättre att ha en spelklient på datorn.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av landahl:

Hur många spelklienter har ni installerade? Jag har bara Steam installerat. När jag tex har spelat ett spel från EA så avistalerar jag hela klienten. Det känns helt enkelt bättre att ha en spelklient på datorn.

Det där låter ju ärligt talat lite som något slags tvångsbeteende. Varför inte bara låta klienten vara kvar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Du kan samla spel på steam och göra en snygg display av din profil med spel etc så alla ser. Jag har över 600 spel nu, antar att du enbart köper eller köpte spel på skiva? jag är helt tvärt om finns det inte på steam så köper jag inte.

Du har inte 600 spel. Du kommer åt 600 spel i STEAMS speldatabas. GAnska väsentlig skillnad om man tänker efter.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Avstängd

@superegg: kan du ge mig en anledning varför en cd skiva är bättre än en digital lösning så köper jag alla spel på skiva i framtiden 😀👍

Permalänk
Avstängd
Skrivet av landahl:

Jämfört med...

Permalänk
Skrivet av Datanisse:

Du har inte 600 spel. Du kommer åt 600 spel i STEAMS speldatabas. GAnska väsentlig skillnad om man tänker efter.

Foliehatt på.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Det där låter ju ärligt talat lite som något slags tvångsbeteende. Varför inte bara låta klienten vara kvar?

Det handlar nog mest om att jag vill ha så mycket ledigt utrymme som möjligt på min SSD.

Vilka spelklienter har du installerad ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

har själv haft dedikerade samlingar av olika slag och har med tiden kommit fram till ett och annat. numera dedikerar jag istället min yta till saker som fyller en funktion, t.ex ficklampor hörlurar andra prylar mm, jag förstår och ser väl fortfarande charmen i att samla men i slutändan blir det mera fysiska ting att damma av rengöra osv och den tiden lägger jag hellre på något mera givande.
men smaken är som baken, delad!

Skrivet av landahl:

är inte det dåligt för en SSD att hålla på att avinstallera och installera saker? vad jag förstått så ska man försöka skriva så lite som möjligt på en SSD?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av superegg:

Hej,

Jag har nu skrivit till Ubisoft och dom bekräfta att Far Cry 5 till PC kommer bara att säljas digital och man kommer inte kunna få tag på skiva i något land.

Jag: "Hi,

I want to book Far Cry 5 pc but does it come with DVD disc?"

Ubisoft: "Far cry will also only be digital download 🙂 !"

Jag: "So it will not get DVD disc in any country?"

Ubisoft: "No 🙂 - Sabine"

Man får väl ge upp med att samla på spel den tiden kanske är för bi.

Inget jag personligen sörjer. Har nog med skit liggandes hemma, så ett fodral mindre gör faktiskt en mindre skillnad

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av landahl:

Det handlar nog mest om att jag vill ha så mycket ledigt utrymme som möjligt på min SSD.

Vilka spelklienter har du installerad ?

Skickades från m.sweclockers.com

Avinstallerar du även spelen när du har spelat klart för dagen, för att få så mycket ledigt utrymme som möjligt, för att sedan åter installera spelet nästa dag när du fortsätter spela?

Alla jag har spel för, Blizzards Battle.net-klient, GOG Galaxy, Origin, Steam och Uplay. Och de förblir installerade, ren galenskap att avinstallera dessa i tid och otid.

Edit: Noterade din signatur. Sitter du verkligen på 128GB lokal lagring så förstår jag delvis att du håller på och fipplar med sånt. Men skaffa en större SSD eller tryck in en HDD eller två. Så dyrt är det inte och ger en betydligt trevligare upplevelse med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JSvanberg:

@superegg: kan du ge mig en anledning varför en cd skiva är bättre än en digital lösning så köper jag alla spel på skiva i framtiden 😀👍

Går du på bio eller ladda du ner filmen när det går att ladda ner? Som att gå på bio så är det känslan man vill ha och jag får ingen känsla av att ladda ner ett spel däremot får jag en stor känsla av att öppna DVD fodral och känna lukten som kommer fram det är en känsla som inte går att ladda ner.

Så på julen när alla får massa julklappar och du får en jätteliten julklapp och när du har öppnat julklappen så ser du bara en handskriven lapp där det står kolla din steam konto eller vore det trevligt om man öppnar julklappen och ser ett grymt spel som man kan öppna upp och sen springa in till sitt rum och börja installera spelet.

Eller om du fick pengar som julklapp skulle du vilja ha en handskriven lapp där det står hur mycket pengar dom har sätt in på banken eller massa pengar som man kan hålla med handen och kunna visa upp för alla.

Det jag vill komma till är att det inte är så skoj med allt digital och känsla är lika med noll.

Visa signatur

Om mig ----> #16970666