Den självläkande skärmen(Aldrig mera Inet igen.).

Permalänk
Medlem

Inet skickar snabbt och gör oftast det dom är skyldiga att göra vid fel, men tror man att deras kundservice är något extraordinärt bra så tror jag det mest beror på att man aldrig haft med bra kundservice att göra. Kan bara påminna mig om ett tillfälle när jag har använt deras kundservice för att faktiskt skicka in något (en komplett dator), men det hela slutade med att att den returnerades till mig utan åtgärd och som fullt fungerande, trots att den fortfarande hade samma fel.

Det lär väl dock lösa sig för TS nu eftersom att han har skrivit här, det brukar hjälpa.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divion:

TS satte sig själv i skiten när han öppnade en vara som var fel. En tumregel är att alltid kolla satt det är rätt vara man fått innan man sliter i förpackningar. Fel kan tyvärr hända å hade det inte vart för att just TS öppnade förpackningen så hade allt vart lugnt. Man hade blivit irriterad på att man fått fel vara å för merjobb med å skicka tillbaks den å vänta på den riktiga.

Har bara positiva saker å säga om inet och dom har ju svarat i denna tråden så vi får ju se vad som händer. Personligen har jag fortsatt förtroende för inet. Köpte en mus på rea å några dagar sensre sänkte dom den ytterligare 200kr å då kontaktade jag inet å fick mellanskillnaden som presentkort, 200kr.

Jag kan hålla med om att man ska inventera sin mottagna leverans. Det gör jag.

Men tyvärr hjälper inte alltid det hur noggrann man än är.

Fick fel leverans av massa delar en gång av en numera icke existerande dator butik och när jag fick dom nya grejorna så kom processorn i en bulk låda som det stog fel modell namn på så det såg ut som en andra felleverans.
Hade jag inte öppnat och kollat om det var rätt vilket det var så hade jag skickat tillbaks en processor helt i onödan enbart pga en klisterlapp som satt på asken som talade om vad som skulle finnas i.
Någon hade väl tagit va dom hade hemma antar jag.

Nyligen köpte jag en ITX låda som inkluderade Extern AC-DC adapter, intern DC-DC adapter, PCI riser och så klart ett chassi.
Specifikationerna på tillbehören så som nätdelar fans på ÅF hemsida.

Specifikationerna sa att en 84W AC-DC adapter skulle komma med men det stog inte på sidan vem som tillverkat lådan eller liknande men jag hittade den på Jetways hemsida då specifikationerna där matchade säljarens.

Problemet var dock när allt var färdigbyggt så startade inte burken, den startade med bara moderkortet men inte med PCI korten, felsökte och kom underfull med att strömmen inte räckte.

Visade sig att jag fått en 60W AC adapter och med min 90W adapter fungerade den.

Kollade på Jetways hemsida igen och det visade sig finnas två IDENTISKA kit på samma produktsida, ett med klenare adapter, samma låda, samma interna DC-DC omvandlare, samma tillbehör som PCI riser, chassi och fläktarna mm var samma ända skillnaden var AC adaptern och lådan för kitten var samma, ända var en kryss ruta någon bockat av beroende på KIT som packats ner men då jag inte visste att det fans två kit av samma produkt och ÅF inte ens skrev ut tillverkaren än mindre tillverkarens artikelnummer så visste ju inte jag att jag fått fel kit även när jag stirrade på lådan, den såg rätt ut för det jag beställt och innehållet verkade ju stämma till en början, tills jag läste på AC-DC adaptern.

Det var ju LITE opraktiskt att demontera och skicka tillbaks en hel låda som dessutom inte kan säljas som ny lägre så vad ÅF direkt gjorde var att skicka ut en 100W AC-DC adapter gratis utan strul, sparar all tid och rätt blir rätt.

Det kostar att göra fel, tyvärr är det så.

Permalänk
Medlem

Uppskattar verkligen engagemanget från er alla alltså, grymma! Svårt att svara på allt bara!

Till kritiken om att jag var dum som öppnade kartongen & slet ut allt..
På båda kartongerna står det ungefär 'ULTRA FAST 1 MS SUPER QUICK 144 HZ MEGA24INCH GAMING SERIES MONITOR, NO STUTTERING AMD FREESYNC POWERFULL MASSIVE HD WINDOWS 48 READY ", det som skiljer de åt är att det med liten liten text i vänstra hörnet på ena kartongen står AOC.. och på andra kartongen står det med liten text 'acer'.
Placerar man fraktsedeln över denna loga så GL&HF att urskilja dem!

Men ja, hade jag inspekterat kartongen noga så hade jag ju upptäckt att det varit fel(Kanske, jag var inte så brydd om märket, mer om att det skulle vara 144hz), men de är barnsligt lika faktiskt x)

Uppdatering.

Inet tog kontakt med mig idag och bad mig att verkligen undersöka skärmen så att det verkligen inte är någon skada, jag har säkert inspekterat den 23 gånger utan att hitta något.
Har nog putsat den med en fiberduk mer än vad jag putsat hela min lägenhet under hela mitt liv & varje gång jag upptäcker ett dammkorn i en vinkel så tänker jag "AHA! Där är skadan" innan den blåser bort igen och jag går tillbaks till sökandet.
Vill ju inte smutskasta någon eller mygla mig till något.

Här är iallafall en video filmat med en videokamera i hopp om att vara så transparent som möjligt, mer ljus än såhär får jag inte tag på förrän molnen flyttar på sig

https://www.youtube.com/watch?v=dR25EdTjaaQ

Jag har visserligen dålig syn, men jag kan inte upptäcka någon skada, och är den så minimal att mitt blotta öga inte kan upptäcka den så skulle den ju likagärna kunnat varit där första gången jag fick skärmen också.. jag menar jag såg ju förfan inte ens att det var en annan loga på kartongen

Skrivet av krigelkorren:

Klockren katastrof-historia... Tråkigt att behöva vara med om något sådant, låter som att Inet fullständigt tappat huvudet där och resonerat extremt småsint..., har själv bara goda erfarenheter av Inet dock har jag inhandlat det mesta direkt i butik under alla år.

Måste dock erkänna att jag blev lite konfunderad när TS skriver "utmana den globala eliten" och två rader nedanför beslutar sig för en Acer-skärm...??

Acer har aldrig någonsin lyckats ge något kvalitativt intryck vad jag upplevt.
Undantaget, som egentligen inte är något att nämna i sammanhanget, är en Packard Bell laptop (tillverkad under Acer's ägo) som jag stödköpte av en kompis, då denne råkat köpa fel för typ 7-8 år sedan.
-Den laptopen fungerar faktiskt fint ännu idag...

Hahah, vart var du när jag letade bildskärm från första början? Acer skärmen fick jag nämligen kassera och packa ner igen för den var så kass Asus däremot! Supernöjd! (Varför ska alla envisas med att börja sina namn med A?)

Permalänk

Vet inte om jag är ute och cycklar, men det borde väl kunna gå att spåra en skärm på dess serienummer, är det samma nummer på skärmen inet tagit kort på i deras register.
stämmer detta nummer överens med skärmen du en gång fick, med den du har nu , så är det ju samma skärm.
skiljer det på sig ja då har ju något på vägen någonstans blivit fel..

jag menar till dem som inte verkar tro att detta är sant.. eller till oss i värsta fall, som tror det är sant...

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddyao:

Uppdatering.

Inet tog kontakt med mig idag och bad mig att verkligen undersöka skärmen så att det verkligen inte är någon skada, jag har säkert inspekterat den 23 gånger utan att hitta något.
Har nog putsat den med en fiberduk mer än vad jag putsat hela min lägenhet under hela mitt liv & varje gång jag upptäcker ett dammkorn i en vinkel så tänker jag"AHA! Där är skadan" innan den blåser bort igen och jag går tillbaks till sökandet.
Vill ju inte smutskasta någon eller mygla mig till något.

Löste dom problemet och återbetalade dig för skärmen? (Rimligen bör de även kompensera dig för legat ute med pengar i ungefär ett år och problemen). Sedan är det inte ens relevant att du ska kolla om där är en skada på skärmen. De levererade fel och du paketerade skärmen efter din bästa förmåga. Du har fullföljt dina plikter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklasloow:

Löste dom problemet och återbetalade dig för skärmen? (Rimligen bör de även kompensera dig för legat ute med pengar i ungefär ett år och problemen). Sedan är det inte ens relevant att du ska kolla om där är en skada på skärmen. De levererade fel och du paketerade skärmen efter din bästa förmåga. Du har fullföljt dina plikter.

Håller med dig. Inet borde ta tillbaka skärmen trasig eller inte. Har man gjort sitt och packat skärmen så gott man kunde så ska man inte stå för några skador då det var Inet som skapade hela situationen med att skicka fel skärm från början.
Nu verkar de bara höra av sig då de ser att skärmen är hel och fin.
Väldigt dåligt hanterat...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Tycker den springande punkten är att problemets ursprung helt och hållet ligger i Inets misstag. TS bad aldrig om felleverans och ansvar för retur av denna, och bör därmed givetvis hållas helt skadefri.

Jäkligt märkligt att Inet inte tog smällen, ens efter TS poängterade detta för händelsen att de inte insåg det själva.

This. Hur tusan kan man fakturera någon för att personen är schysst nog att ta sig tiden att skicka tillbaka deras vara som inte skulle nått personen över huvudtaget. Om man någonsin beställer något från Inet, och får något annat, så bör man nog kontakta dem och be dem skicka någon som hämtar upp det för att undvika att få betala för deras misstag.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddyao:

Ahmen brotha!
Tror helt enkelt jag var alltför trevlig & samarbetsvillig, jag skulle helt enkelt bara varit fly förbannad & gormat om hur fel de gjort istället för att försöka kompromissa. x)

Men är det ett sånthär rykte de vill ska spridas på sweclockers forum & från en långtidscrew på världens största datorfestival så okejdå!

Förmodligen har du helt rätt. Deras utgångspunkt har blivit att du också bär del av ansvaret, då du varit tillmötesgående och samarbetsvillig hela vägen, istället för att gå till angrepp direkt. Jag tror inte ens att det handlar om opportunism, utan att man helt enkelt inte förstått händelseförloppet, och i förlängningen skuldfrågan. Man har utan vidare analys bara antagit att man har rätt, när du visat kompromissvillighet.

Skrivet av e1m1:

This. Hur tusan kan man fakturera någon för att personen är schysst nog att ta sig tiden att skicka tillbaka deras vara som inte skulle nått personen över huvudtaget. Om man någonsin beställer något från Inet, och får något annat, så bör man nog kontakta dem och be dem skicka någon som hämtar upp det för att undvika att få betala för deras misstag.

Som ovan, jag tror det är en kombination av bristande situationsanalys och agerande på fel grunder. Tonen i samtalet har blivit styrande snarare än de verkliga händelserna.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklasloow:

Löste dom problemet och återbetalade dig för skärmen? (Rimligen bör de även kompensera dig för legat ute med pengar i ungefär ett år och problemen).

Varför är det rimligt, när TS självmant låtit den stå?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Varför är det rimligt, när TS självmant låtit den stå?

Skickades från m.sweclockers.com

För Inet har gjort fel i varje steg i denna processen. De har misskött sig med verkligen allt de har gjort. Och till TS bästa vetskap så var skärmen han har haft stående sönder. (Inte kanske ens första gissningen att Inet antigen ljuger eller är inkompetenta som inte kan urskilja damm från skador).

Permalänk
Medlem

Snubblat igenom hela tråden nu och det här låter ju inte direkt sådär skitbra hanterat från Inet's sida om alla uppgifter/påståenden är korrekta. Hade kunnat förvänta mig dylikt från Greattech eller liknande, men inte Inet.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklasloow:

För Inet har gjort fel i varje steg i denna processen. De har misskött sig med verkligen allt de har gjort. Och till TS bästa vetskap så var skärmen han har haft stående sönder. (Inte kanske ens första gissningen att Inet antigen ljuger eller är inkompetenta som inte kan urskilja damm från skador).

Ja, att de hanterat det mesta fel har ju konstaterats. Men det är inte deras fel att TS placerade den i garderoben. Kompensation nog i detta läge vore att skicka ut retursedlar och återbetala, det är ju ändå inte deras fel att skärmen placerades i ett förråd...

På sin höjd kanske de borde skicka ett presentkort på 100-200kr, men det tycker jag vore väldigt generöst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklasloow:

Löste dom problemet och återbetalade dig för skärmen? (Rimligen bör de även kompensera dig för legat ute med pengar i ungefär ett år och problemen). Sedan är det inte ens relevant att du ska kolla om där är en skada på skärmen. De levererade fel och du paketerade skärmen efter din bästa förmåga. Du har fullföljt dina plikter.

Fast nej, det är ju inte det TS har om nu TS har paketerat fel så det skett en skada, vilket det inte verkar?

"Konsumenten ska i normala fall ta den felaktiga varan till dig. Har inte konsumenten möjlighet till detta kan konsumenten kontakta dig så att du kan besluta om hur varan ska transporteras. Om konsumenten ska skicka tillbaka varan till dig så är det konsumenten som ansvarar för att packa varan så att den inte skadas under transporten." - Konsumentverket.

Permalänk
Medlem

@MaynardJ: Men det är ingen felaktig vara. Det är FEL vara. Det som du citerar handlar om att konsumenten har fått rätt vara skickad till sig men att det är ett fel på varan. Inte att det är fel vara som har levererats.

Permalänk
Avstängd

@MaynardJ: Läskigt... gäller att välja butiker då om man beställer dyrare grejjor

Permalänk
Medlem
Skrivet av prtscreen:

Om du reklamerar en produkt inom de första sex månaderna från köp så ligger bevisbördan på företaget. De kan alltså inte neka en reklamation om de inte kan bevisa att du själv har orsakat skadan på produkten. Den resterande tiden (3 år från köp) är det du som måste bevisa att felet är ursprungligt dock

Första året är det väl? Oavsett, så är kravet på bevisföring från konsument väldigt lågt. Du måste visa att du inte varit grovt oaktsam, eller avsiktligt vållat skadan.

Skrivet av Matherat:

Nu är jag osäker på hur kartongen ser ut men jag har svårt att förstå hur man missar att det står AOC på den. Gemene man kontrollerar självklart att det är rätt produkt innan man öppnar kartongen.

Jag vet inget om hur andra fungerar, men jag förväntar mig att få rätt grejer skickade, så jag verifierar att det är rätt antal kollin, och eventuellt att det är rätt sorts kollin, men jag är inte alls så säker på att jag hade reagerat på om det är ett MSI i stället för ett Gigabyte moderkort.
Skärm har jag inte köpt någon på snart 10-12 år, så svårare att svara på.

Skrivet av MaynardJ:

"Konsumenten ska i normala fall ta den felaktiga varan till dig. Har inte konsumenten möjlighet till detta kan konsumenten kontakta dig så att du kan besluta om hur varan ska transporteras. Om konsumenten ska skicka tillbaka varan till dig så är det konsumenten som ansvarar för att packa varan så att den inte skadas under transporten." - Konsumentverket.

Ditt citat handlar om lagstadgad reklamationsrätt. Det här handlar inte om en reklamation. I en reklamation har äganderätten gått från företaget, till kunden. I det här fallet är det en felleverans som ska avhjälpas, och skärmen ägs därför hela tiden av företaget. Så länge man inte kan påvisa att TS avsiktligt, eller av grov oaktsamhet, skadat skärmen, så ligger hela ansvaret på Inet. Tittar man på bilderna från Inet som visar hur monitorn anlände till dem, i låda, ser det inte ut som om det finns omedelbar anledning att inse att skärmen är felvänd i kartongen. Det är därför inte självklart att det är TS ansvar.
I det här läget behöver man kännedom om det specifika emballaget. Verkar det rimligt att man lyckas stoppa i skärmen på fel håll, eller måste man anstränga sig för att frigolitbitarna är i vägen när man gör fel. Jag har inte den kännedomen om emballaget, så jag tänker inte ens försöka ge mig in på det.
Däremot är jag helt säker på att om jag någonsin råkar ut för en fel-leverans av en monitor, oavsett vem som levererar, så kommer jag efter den här tråden kräva att de skickar någon som hämtar, och packar, skärmen, eller att de fritar mig från allt ansvar på förhand. Jag har inte packat upp och ned någon skärm på rätt länge, men en hel del TV apparater. Med tanke på hur lätt det är att stoppa grejerna fel i de lådorna, så tänker jag inte vara ansvarig för det.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Att rekommendera

Kan verkligen rekommendera Webhallen har handlad där genom många år aldrig några problem!

Permalänk
Medlem

@ToddTheOdd: Du kan ju höra till Konsumentverket och fråga, detta täcks oavsett om det är fel vara eller fel på varan. Därför skriver de "FELAKTIG" vara.

Företag kan göra fel, precis som konsumenter. Vi lever inte i en perfekt värld. Om ett företag av misstag skickar en vara som är felaktig till kund så ska de inte behöva ta tillbaka varan trasig för att konsumenten valt att använda produkten och sedan skickar tillbaka den dåligt paketerat.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Wall of text

Sjukt att vi är inne på en diskussion om hur man skickar tillbaka en vara i det skicket man fick den i. Om man inte ens är kapabel till det så kanske man borde kolla en extra gång innan man sliter upp paketet?

Ska tilläggas att i detta fall verkar det ju inte att ha skett någon skada på produketen.

Permalänk

Trist. Jag får ge Elgiganten att de aldrig har bråkat med mig när jag har returnerat flertalet Acer X34-skärmar. Sedan returnerade jag i och för sig också en X34 i en Inet-butik och det var inte heller några problem, även om de kontrollerade returen betydligt mer noggrant än Elgiganten.

Dock lät jag alltid skyddsplast och lappar sitta kvar på skärmen under testning och jag öppnade inga kabelpåsar, så det var väl omöjligt att se att jag hade använt skärmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Märkligt att de inte behagat svara själva ännu...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Så får man ju inte bete sig, om allt stämmer så törs då inte jag köpa något mer från Inet.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklasloow:

Löste dom problemet och återbetalade dig för skärmen? (Rimligen bör de även kompensera dig för legat ute med pengar i ungefär ett år och problemen). Sedan är det inte ens relevant att du ska kolla om där är en skada på skärmen. De levererade fel och du paketerade skärmen efter din bästa förmåga. Du har fullföljt dina plikter.

Nope, inte än. De gjorde ett nytt ärende om återköp & skickade en ny fraktsedel för att de vill ha in den för att undersöka ifall skadan finns eller inte, han lät lite suspekt när jag sa att det inte hade varit jag som rengjort skärmen utan att den faktiskt blev returnerad till mig redan avtvättad & utan visuella skador medan bilderna de bifogat mig visar som att det är en märkbart synlig skada/smuts.

Har nu packat ner skärmen (förhoppningsvis korrekt), men fick pussla & krångla även denna gång, monitorn går ju ner lättare i frigolitgjutningen åt 'fel håll' än åt det rätta hållet. Så nog är det lätt att råka göra fel
Dessutom är ju förpackningarna och plastpåsar brutna/slitna/etc, så jag får säkert avdrag på återbetalningen för att den inte är i nyskick längre, tragikomedi! xD

Skrivet av kaput:

Förmodligen har du helt rätt. Deras utgångspunkt har blivit att du också bär del av ansvaret, då du varit tillmötesgående och samarbetsvillig hela vägen, istället för att gå till angrepp direkt. Jag tror inte ens att det handlar om opportunism, utan att man helt enkelt inte förstått händelseförloppet, och i förlängningen skuldfrågan. Man har utan vidare analys bara antagit att man har rätt, när du visat kompromissvillighet.

Som ovan, jag tror det är en kombination av bristande situationsanalys och agerande på fel grunder. Tonen i samtalet har blivit styrande snarare än de verkliga händelserna.

Precis, personen hade inte heller några problem med att repetera något i banorna utav 'Vi har det här samtalet inspelat där du erkänt att du packat upp varan så därför är du skyldig till skadan, vi råkade göra fel men gjorde vad vi kunde för att rätta till det & du klantade till det mer än vad vi gjorde' ungefär, så jag kände mig skyldig rätt snabbt.
Jag frågade också om det är en sånhär historia de vill att en långvarig kund ska bära runt på och berätta, men han var inte orolig över att de gjort fel (samtalet var nog en och en halvtimme)
Jag skulle inte försökt vara så diplomatisk helt enkelt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Kompensation nog i detta läge vore att skicka ut retursedlar och återbetala, det är ju ändå inte deras fel att skärmen placerades i ett förråd...

Vet inte om jag håller med riktigt.
1) Hade Inet inte skickat fel skärm hade situationen aldrig uppstått.
2) Hade Inet inte skickat tillbaks en fullt fungerande skärm med kommentaren "denna skärmen är för trasig för att vi ska kunna ta emot den" hade TS aldrig stoppat undan skärmen utan kanske börjat använda/kontrollerat den betydligt tidigare.

Är förvånad över att TS inte slängde skärmen på tippen i tron att den var trasig. Är vad de flesta hade gjort i hans situation. I retrospekt är det tur att han har kvar den så han kunde upptäcka Inets klavertramp.

TS har legat ute med pengar i ca. ett halvår, tvingats lägga tid på att returnera varor han inte beställt (blir väl andra gången han behöver returnera en skärm han inte beställt?) och supportsamtal, samt blivit illa bemött när det i grund och botten är återförsäljaren som gjort två stora fel.

Jag tycker att folk ofta är lite väl snabba med att skrika "kompensation!", framför allt i detta forumet, men om vi antar att TS historia är sann så tycker jag att någon slags kompensation är på sin plats här. Hela ärendet är extremt illa skött. Det är ju inte som att han behövt vänta en vecka extra på en leverans direkt. (Ja, jag har sett folk här som ville ha kompensation för det....)

Dagens gåta: Vad tar en livstid att bygga upp, men bara ett ögonblick att rasera?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Vet inte om jag håller med riktigt.
1) Hade Inet inte skickat fel skärm hade situationen aldrig uppstått.
2) Hade Inet inte skickat tillbaks en fullt fungerande skärm med kommentaren "denna skärmen är för trasig för att vi ska kunna ta emot den" hade TS aldrig stoppat undan skärmen utan kanske börjat använda/kontrollerat den betydligt tidigare.

Är förvånad över att TS inte slängde skärmen på tippen i tron att den var trasig. Är vad de flesta hade gjort i hans situation. I retrospekt är det tur att han har kvar den så han kunde upptäcka Inets klavertramp.

TS har legat ute med pengar i ca. ett halvår, tvingats lägga tid på att returnera varor han inte beställt (blir väl andra gången han behöver returnera en skärm han inte beställt?) och supportsamtal, samt blivit illa bemött när det i grund och botten är återförsäljaren som gjort två stora fel.

Jag tycker att folk ofta är lite väl snabba med att skrika "kompensation!", framför allt i detta forumet, men om vi antar att TS historia är sann så tycker jag att någon slags kompensation är på sin plats här. Hela ärendet är extremt illa skött. Det är ju inte som att han behövt vänta en vecka extra på en leverans direkt. (Ja, jag har sett folk här som ville ha kompensation för det....)

Dagens gåta: Vad tar en livstid att bygga upp, men bara ett ögonblick att rasera?

Jag håller med dig i allt du säger, men skriver mest för att jag var sugen på att att svara på din gåta. Och svaret måste väl vara Förtroende?

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem

En fråga som kanske inte brör TS så mycket men ämnet specifikt. Om vi säger du beställt produkt X från inet/netonnet/komplett you name it, på nätet, men får produkt Y istället.

Är det upp till dig då som kund att se till att varan kommer tillbaka till återförsäljare? Ja, återförsäljare skickar returfraktsedel på mail som DU måste printa ut och sedan se till att produkten kommer tillbaka genom att lämna in hos ombud.

Ska detta ansvar verkligen ligga på kund? Om kund inte alls har tid eller intresse av detta. Inte bryter kund då mot lagen, eller? Det bör ju till synes då vara upp till återförsäljare att felaktig produkt blir upphämtad och utbytt på deras bekostnad och tid? Varför slösa kundens dyrbara tid?

Så om kund verkligen sätter sig på tvären och inte alls vill ställa upp, vad händer då?

Permalänk
Avstängd

Klantigt av inet att skicka fel skärm till att börja med men kan även tycka att det är ännu klantigare av dig att packa upp den och använda den utan o märka att det inte bara är fel modell utan helt fel tillverkare mot vad du beställt, seriöst, hur ser man inte skillnad på en acer och aoc skärm? Om du har svårt att se skillnad på skärmarna så borde väl åtminstone den gigantiska kartongen avslöjat inets misstag? 😂😂😂😂

Kan faktiskt inte säga att inet gjort så mycket fel här, visst har dom klantat sig, men deras sista misstag gynnade ju också dig, hade du skickat tillbaka skärmen direkt så hade du säkert också blivit kompenserad för dröjsmålet, när du packar upp och dessutom använder den så accepterar du ju inets misstag, sen packar du dessutom skärmen fel när du väl insett ditt egna misstag. Håller dock med om att det ser ut som smuts på första bilden men kan också vara så simpelt som ett kommunikationsfel att någon på inet trodde det var en reklamation som skulle ersättas.

Hur som helst låter det som en rörig soppa och även om det är jävligt dåligt av inet att skicka fel vara tycker jag ändå inte man ska klaga när man varit så vårdslös som konsument i ditt fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

En fråga som kanske inte brör TS så mycket men ämnet specifikt. Om vi säger du beställt produkt X från inet/netonnet/komplett you name it, på nätet, men får produkt Y istället.

Är det upp till dig då som kund att se till att varan kommer tillbaka till återförsäljare? Ja, återförsäljare skickar returfraktsedel på mail som DU måste printa ut och sedan se till att produkten kommer tillbaka genom att lämna in hos ombud.

Ska detta ansvar verkligen ligga på kund? Om kund inte alls har tid eller intresse av detta. Inte bryter kund då mot lagen, eller? Det bör ju till synes då vara upp till återförsäljare att felaktig produkt blir upphämtad och utbytt på deras bekostnad och tid? Varför slösa kundens dyrbara tid?

Så om kund verkligen sätter sig på tvären och inte alls vill ställa upp, vad händer då?

Om du slänger in en nolla för mycket när du för över pengar för betalningen måste bolaget föra tillbaka mellanskillnaden då? Kan du kräva att du ska få pengarna elektroniskt eller om bolaget inte vill eller orkar, kan de då kräva att du kommer och hämtar pengarna i enkronor? Är det verkligen deras ansvar att du förde över för mycket?
**bort//mod**

§1
Permalänk
Medlem

Kan ha varit smuts på deras bild eller så skickade dom helt enkelt en ny aoc skärm i retur

Jag brukar köpa produkter i fysiska butiker och det brukar fungera klanderfritt att lämna tillbaka trots att inte öppet köp gäller.
har haft ett par defekta produkter som ska skickas in på reparation eller kontroll av skada där dom helt enkelt gett mig en ny produkt direkt i disken utan något tjafs.

är van vid ips paneler och gjorde tabben att köpa en 144hz TN panel, bilden såg ut som skit även om den var snabb men eftersom mitt mål inte är att vara bäst i spel utan att njuta av upplevelsen så grät mina ögon och jag var tvungen att lämna tillbaka den.
olycklitvis gällde inte öppet köp då jag köpt den över disk men släpade tillbaka den endå och chefen i butiken tog sig en snabb titt och sa att den ser oanvänd ut och att alla orginal pack detaljer är med så då byttes den till en dell med ips panel som dessutom var billigare.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddyao:

Uppskattar verkligen engagemanget från er alla alltså, grymma! Svårt att svara på allt bara!

Till kritiken om att jag var dum som öppnade kartongen & slet ut allt..
På båda kartongerna står det ungefär 'ULTRA FAST 1 MS SUPER QUICK 144 HZ MEGA24INCH GAMING SERIES MONITOR, NO STUTTERING AMD FREESYNC POWERFULL MASSIVE HD WINDOWS 48 READY ", det som skiljer de åt är att det med liten liten text i vänstra hörnet på ena kartongen står AOC.. och på andra kartongen står det med liten text 'acer'.
Placerar man fraktsedeln över denna loga så GL&HF att urskilja dem!

Men ja, hade jag inspekterat kartongen noga så hade jag ju upptäckt att det varit fel(Kanske, jag var inte så brydd om märket, mer om att det skulle vara 144hz), men de är barnsligt lika faktiskt x)

Om inte annat, hur tusan kan Inet rimligen kräva att du ska identifiera huruvida det är rätt skärm eller ej utan att packa upp den, när de själva, som dessutom förmodligen/förhoppningsvis anser sig vara proffs på området, bevisligen misslyckats med precis samma sak, och skickat dig fel skärm?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kaput:

Om inte annat, hur tusan kan Inet rimligen kräva att du ska identifiera huruvida det är rätt skärm eller ej utan att packa upp den, när de själva, som dessutom förmodligen/förhoppningsvis anser sig vara proffs på området, bevisligen misslyckats med precis samma sak, och skickat dig fel skärm?

Skärmen kommer i en kartong, på kartongen står det tillverkare och modell, vilken normal begåvad människa som helst skulle märka detta.

Om vi ser hela situationen så här istället då.

Inets misstag innebar att din leverans skulle blivit försenad med en dag och dessutom skulle du säkerligen blivit medskickad en hel rös med pingvinstånger, ditt misstag och vårdslöshet innebar att du i princip förstörde en vara, repa eller ej så förblir det ett problem då du öppnat skärmen, använt skärmen samt orsakat den potentiell skada genom att packa den fel, jag hade blivit rosen rasande som konsument om det visade sig att jag köpt en skärm som blivit utsatt för detta, så som sagt, repa eller ej så förblir detta ett problem vid fortsatt försäljning av nämnd skärm, är det rimligt att inet ska förlora 3000 kr i intäkter för att någon praktikant skickar fel vara? Nej. Konsumenten har alltid rätt bla bla men lite ansvar får man faktiskt ta.

Skickades från m.sweclockers.com