Permalänk
Medlem

Komma åt flera saker igenom nätverk

Hej,
Jag har ett passersystem som jag kommer åt från distans genom att port forward från den publika IP till den lokala. Men jag har ett till system på samma router som jag vill också vill komma åt utifrån hur löser jag det?

Permalänk
Medlem

Annan port?

Visa signatur

Intel Core i9 10850K @ 5Ghz.
64GB DDR4 3200Mhz.
1TB NVMe M2, 1TB SSD.
Lian Li PC-O11 Dynamic PCMR Limited Edition.
ASUS 3080 Strix OC

Permalänk
Medlem

Men om de lyssnar på samma port, så blir det lite svårt.

Men generellt så är det ganska dumt att öppna interna system mot internet. Fixa heller en router som har stöd för vpn server, och managera dina system via VPN.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Skaffa VPN, du vill inte ha grejerna öppna mot nätet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sånna system bör du absolut inte öppna portar åt, gör som de ovan säger och skaffa en vpn. Räcker med en raspberry om ni inte redan a hr en server.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

du kan vidarebefodra en annan port, trots att den lyssnar på samma.

Tex
inkommande port 1234 går till port 1111 på dator X
ikommande port 4321 går till port 1111 på dator Y

Man måste inte köra port X till port X, utan den externa och interna går att ändra.

Men bäst är kanske en enkel VPN istället. Dock kräver ju det att du sätter upp detta.

Tänk bara på att ditt system blir exponerat och det finns alltid risk för portscans och intrångsförsök.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen ska se om jag kan lösa det.

Permalänk
Medlem

Jag får det inte att funka.
Jag har två IP-adresser som är 192.168.10.2 och 192.168.10.3 som jag borda vill komma åt från webläsare via min publika IP. Jag kommer åt ena via port 80 men hur ska jag komma åt nästa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crossteo:

Jag får det inte att funka.
Jag har två IP-adresser som är 192.168.10.2 och 192.168.10.3 som jag borda vill komma åt från webläsare via min publika IP. Jag kommer åt ena via port 80 men hur ska jag komma åt nästa.

Det tar emot att berätta för dig hur du ska göra, när det är uppenbart att du verkligen inte borde.

beroende på om din router kan forwarda till en annan port än den port det kom in å så kan du behöva ändra konfiguration på den tjänsten du behöver komma åt.

utifrån måste du använda två portar, tex 80 och 81. i routern så skickar du pot 80 till port 80 på första tjänsten, sedan skickar du port 81 till port 80 på den andra tjänsten. Förmodligen måste du ändra vilken den andra tjänsten lyssnar på, då endast en handfull routrar klarar av att ändra porten själv.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Det tar emot att berätta för dig hur du ska göra, när det är uppenbart att du verkligen inte borde.

beroende på om din router kan forwarda till en annan port än den port det kom in å så kan du behöva ändra konfiguration på den tjänsten du behöver komma åt.

utifrån måste du använda två portar, tex 80 och 81. i routern så skickar du pot 80 till port 80 på första tjänsten, sedan skickar du port 81 till port 80 på den andra tjänsten. Förmodligen måste du ändra vilken den andra tjänsten lyssnar på, då endast en handfull routrar klarar av att ändra porten själv.

Då var det som jag trodde blev lite osäker när det inte funkade. Men det visade sig att det var en inställning i ena systemet som gjorde det.