Microsoft lanserar operativsystem baserat på Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Raspbian var bara mög. För att utföra "sudo" så behövdes en lång krånglig textsträng matas in i terminalen då den inte accepterade något lösenord.

[...]

Vet inte riktigt vad du pratar om här, Raspbian lever på bra och standardlösenordet är "raspberry".

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Skrivet av Djhg2000:

Vet inte riktigt vad du pratar om här, Raspbian lever på bra och standardlösenordet är "raspberry".

Hade rpi b och rpi 2. Funkade aldrig i terminalen med korrekt lösenord.

Slutade med att jag sålde skiten när RaspRazor försvann. För där fungerade det som tänkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

"Detta har dock ändrats på senare år, bland annat i och med att Windows 10 fått stöd för Linux kommandotolk Bash direkt i operativsystemet."

Bash är en del av GNU, inte Linux. Linux är bara kärnan och det Microsoft har gjort i Windows 10 är att implementera tillräckligt många Linux-anrop för att en del mjukvara gjord för Linux-kerneln (bland annat delar av GNU) ska gå att köra på NT-kerneln.

En bättre fomulering hade nog varit "Detta har dock ändrats på senare år, bland annat i och med att Windows 10 genom partiell Linux-kompatibilitet fått stöd för kommandotolken Bash direkt i operativsystemet."

Allt det där är fel, i detta sammanhanget. Det Microsoft har gjort är att helt flytta fokus i sin organisation. Från att fokus legat primärt på Windows till att mer eller mindre enbart fokusera på tjänster och Azure. Windows är döende, sakta men säkert.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PointMan:

Allt det där är fel, i detta sammanhanget. Det Microsoft har gjort är att helt flytta fokus i sin organisation. Från att fokus legat primärt på Windows till att mer eller mindre enbart fokusera på tjänster och Azure. Windows är döende, sakta men säkert.

Instämmer, även om jag ej håller med om citat "Windows är döende, sakta men säkert".

Snarare att windows förändras, likaså hur vi använder våra datorer. Microsoft vill med windows få folk att knyta upp till deras tjänster, det märks inte minst på att de för privatpersoner har blivit schysta med Windowslicenser.

Jag personligen ser en stor förändring i hur användarmönstret försvinner. Går vi 5 år tillbaka i tiden så var det supervanligt med en serverapplikaion sedan mängder av klienter, där IT tekniker utan kompetens om applikationen var livrädda för att röra en klient.
Nu 5 år senare, inte en kotte vill ha en sådan lösning. Allt ska gå i webbläsaren, absolut ingen installation ska behövas, man ska kunna köra vilket nytt operativsystem som helst.

Klienterna och desktop går emot att bli en tv och det intressanta är snarare vad den som distribuerar kanalerna har att erbjuda.

*edit*

En annan intressant sak är att förespå arbetsmarknaden. Detta med It tekniker som fixar klient/desktop datorer lär minska, dels kör klienterna inte så mycket och när de krånglar så är det mer eller mindre bara dra ner en ny image fil och återställa dem.
På serversside, så blir det mer i molnet och då konkurrerar man mer emot servernissar i hela sverige.

Så detta är en superintressant utveckling som har pågått i lång tid och nu riktigt rusar iväg tycker jag, det kan dock såklart som alltid bromsas upp av olika orsaker som It-säkerhets-skandaler, även om data lagrat lokalt av en person som inte vet vad den gör heller inte alltid är det bästa.

Som en senior It-tekniker med ca 20 års erfarenhet som jag träffade som tyckte raid 1 var riktigt säkert.

Permalänk
Inaktiv

Linux är nästan alltid bäst när det kommer till routrar, mediaspelare, NAS, servrar etc. Det är bara desktop Linux inte lyckas på eller kommer lyckas med på årtionden.
Ska "de" lyckas slå sig in på persondatormarknaden så får de helt tänka om kring distros och idag finns ingen lösning inom synhåll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Just det problemet är ganska bra löst redan utan hjälp från Microsoft:
WINE har stöd för DirectX upp till 10 med några bitar av 11 (Unigine Heaven går att köra men inte så mycket mer)
DXVK implementerar DirectX 11 genom Vulkan
VKD3D implementerar DirectX 12 genom Vulkan

DXVK är ett hyfsat nytt projekt men gör det redan möjligt att spela bland annat GTA V och Far Cry 3. VKD3D kan inte driva runt några spel än och är fortfarande i början av utvecklingsfasen, men de gör framsteg nästan dagligen.

Jo, jag spelade spel på Winde för säkert 10 -15 år sedan, med olika mått av lycka. Att Linuxvärlden skapar just denna typ av wrappers som använder OpenGL eller Vulcan känns så otroligt Linux. Men saken med just sådana saker, förutom att det är coolt, är att det ofta inte är några hundraprocentiga implementationer eller dras med dålig prestanda för att vissa delar av specifikationer inte är publika.

Wine är ju lite av ett exempel där. Det stödde mycket, men då en del fick gissas så var det liksom inte hundra. För folk som jag som gillar pilla och leva med lite småstrul så är det nästan en del av det roliga. Men för att få vanligt folk att använda Linux till spel tex så blir det ett problem.

Det är där en lösning med en officiell DirectX för Linux hade kunnat ha en plats.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Jag tror detta bara är början med Linux Subsystem och Azure Sphere OS.
Om 5-10år så tror jag vi får se Linux på väldigt många fronter från Microsoft.
När Microsoft och Adobe portar deras stora programsviter till Linux då är det en historisk övergång.
Jag tror det kommer vara svårt att inte stödja Linux i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Jo, jag spelade spel på Winde för säkert 10 -15 år sedan, med olika mått av lycka. Att Linuxvärlden skapar just denna typ av wrappers som använder OpenGL eller Vulcan känns så otroligt Linux. Men saken med just sådana saker, förutom att det är coolt, är att det ofta inte är några hundraprocentiga implementationer eller dras med dålig prestanda för att vissa delar av specifikationer inte är publika.

Wine är ju lite av ett exempel där. Det stödde mycket, men då en del fick gissas så var det liksom inte hundra. För folk som jag som gillar pilla och leva med lite småstrul så är det nästan en del av det roliga. Men för att få vanligt folk att använda Linux till spel tex så blir det ett problem.

Det är där en lösning med en officiell DirectX för Linux hade kunnat ha en plats.

Du kan inte jämföra 10-15 år sedan mot hur det är nu.
Framförallt har grafikdrivrutiner utvecklats något enormt, då var grafikdrivrutiner inte alls lika bra och hårdvaran var väldigt begränsad.
Nu så kan jag spela spel i wine som presterar bättre än de gör under windows även fast DXVK och VKD3D fortfarande har en hel del utveckling kvar innan de har fullt stöd.
Wine är ingen emulator utan har ofta en bra prestanda och kan ge bättre prestanda än nativa spel portningar.
Allt är inte guld och gröna skogar men väldigt mycket fungerar idag som var hopplöst förr.
Allt är inte OpenGL wrappers t.ex galluim nine är dx9 nativt för gallium drivrutiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Raspbian var bara mög. För att utföra "sudo" så behövdes en lång krånglig textsträng matas in i terminalen då den inte accepterade något lösenord.

RaspRazor lades ner tyvärr, men den var åtminstone vettig.

Skickades från m.sweclockers.com

Antingen är det problemet fixat eller så snackar du i nattmössan, har dock bara kört stretch, inga tidigare versioner. Enda jag saknar är kontinuerlig uppdatering av Python och inte den överdrivna 2.7-besattheten.

Permalänk
Medlem

Styrkan med Linux är ju hur smidigt, lättdrivet, optimerat det är utan GUI, förstår inte varför folk envisas med att vilja köra grafikkrävanda applikationer som spel och GUI på ett för ändamålet underlägset OS. NT-kerneln har varit designerad för GUI och grafik sedan inceptionen och är därför onödigt tungrodd som server-os eller IoT. .Net är ju dock sjukt smidigt att koda med, speciellt i klassiska client-server-lösningar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon12433:

Linux är nästan alltid bäst när det kommer till routrar, mediaspelare, NAS, servrar etc. Det är bara desktop Linux inte lyckas på eller kommer lyckas med på årtionden.
Ska "de" lyckas slå sig in på persondatormarknaden så får de helt tänka om kring distros och idag finns ingen lösning inom synhåll.

Säg inte det, folk använder datorn på ett annat sätt. Jag minns för några år sedan då folk klagade problem med banker, bankid och allt vad det hette. Idag är väl allt detta borta, då man har mobilt bankid.

Linux stora problem är dock att windows ingår vid köpet av de flesta datorer, drivrutinstödet från tillverkaren är ofta dålig.
Och en användare som lägger ner tid och kraft på att lägga in linux för att de istället tjänar vadå på detta?
För den stora skaran ingen fördel och då är saken klar.
Hade däremot Windows varit riktigt dyrt och man hade fått köpa uppgraderingslicenser, sedan superbra kopieringsskydd. Ja då skulle nog inte lika många köra windows på alla deras maskiner som de gör idag.

Skrivet av Snubb1:

Jag tror detta bara är början med Linux Subsystem och Azure Sphere OS.
Om 5-10år så tror jag vi får se Linux på väldigt många fronter från Microsoft.
När Microsoft och Adobe portar deras stora programsviter till Linux då är det en historisk övergång.
Jag tror det kommer vara svårt att inte stödja Linux i framtiden.

Microsoft tror jag snarare pratar om att ta bort windows desktopversionerna på sina program och kräva att man kör deras molntjänst, där de ta betalt varje månad/år. T.ex. Online versionen av Office suger bokstavligen, men de på ekonomiavdelningen hos Microsoft jublar över att folk tvingas betala varje månad för att använda deras program.
Så jag är skeptisk till Microsoft Office till Linux, snarare cloud versionen av Office 365 dit.

Skrivet av Mordekai:

Styrkan med Linux är ju hur smidigt, lättdrivet, optimerat det är utan GUI, förstår inte varför folk envisas med att vilja köra grafikkrävanda applikationer som spel och GUI på ett för ändamålet underlägset OS. NT-kerneln har varit designerad för GUI och grafik sedan inceptionen och är därför onödigt tungrodd som server-os eller IoT. .Net är ju dock sjukt smidigt att koda med, speciellt i klassiska client-server-lösningar.

Linux är bra utan gui som du säger, jag vill dock påstå det också är riktigt bra med GUI.
Inom windowsvärlden så är det bara folk med riktigt stora anläggningar som jag vet som kör core installationen utan gui, detta för att tid är pengar. Och gui är enkelt att ändra saker i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Du kan inte jämföra 10-15 år sedan mot hur det är nu.
Framförallt har grafikdrivrutiner utvecklats något enormt, då var grafikdrivrutiner inte alls lika bra och hårdvaran var väldigt begränsad.
Nu så kan jag spela spel i wine som presterar bättre än de gör under windows även fast DXVK och VKD3D fortfarande har en hel del utveckling kvar innan de har fullt stöd.
Wine är ingen emulator utan har ofta en bra prestanda och kan ge bättre prestanda än nativa spel portningar.
Allt är inte guld och gröna skogar men väldigt mycket fungerar idag som var hopplöst förr.
Allt är inte OpenGL wrappers t.ex galluim nine är dx9 nativt för gallium drivrutiner.

Jag menar alltså att frösta gången jag lirade var kanske 15 år sedan ;)... Självklart ser det bättre ut idag och Wine-projektet har implementerat stöd för en mer övergripande del av Win32 API osv. Men du säger iprincip exakt det jag försöker framföra.

"Allt är inte OpenGL wrappers t.ex galluim nine är dx9 nativt för gallium drivrutiner.", ja precis... en massa arbete nedlagt för att med vissa drivrutiner stödja en av många DX versioner som nu också inte är den färskaste i lådan.

Man kommer långt med reverse engineering, läsa funktionsspecifikationer och skapa wrappers osv. Men det hamnar aldrig i samma nivå som att MS skulle släppa en DirectX implementation för Linux. Eller att de hade släppt ett Windows Subsystem likt hur vi nu har det när vi kan köra native Linux på Windows i Linux Subsystem.

Det är självklart coolt att Wine och alla dessa initiativ finns, men om MS skulle bestämma sig för att släppa offeciella implementationer av sitt DirectX API eller Win32 API tex för Linux så hade det varit på en helt annan nivå.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk

@Djhg2000

Skrivet av Mordekai:

Antingen är det problemet fixat eller så snackar du i nattmössan, har dock bara kört stretch, inga tidigare versioner. Enda jag saknar är kontinuerlig uppdatering av Python och inte den överdrivna 2.7-besattheten.

Körde senaste Raspbian via berryboot på rpi B och vanliga Raspbian på rpi 2 då.
Det var en omöjlighet att logga in på terminalen normalt på båda.

Får leta och se om jag kan hitta hur jag gick runt problemet ett tag men till slut tröttnade jag då ingen hade någon lösning på problemet.

I efterhand tror jag att det hade något att göra med tangentbordet jag använde då. Numpad var flyttad på och aktiveras av num lock. Men terminalen ska inte påverka numlock status när lösenord krävs. #wtf

Alternativt så var det korruption/bugg på båda. #osannolikt

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: jag har testat ladda hem på nytt och installera om utan förändring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

@Djhg2000
Körde senaste Raspbian via berryboot på rpi B och vanliga Raspbian på rpi 2 då.
Det var en omöjlighet att logga in på terminalen normalt på båda.

Får leta och se om jag kan hitta hur jag gick runt problemet ett tag men till slut tröttnade jag då ingen hade någon lösning på problemet.

I efterhand tror jag att det hade något att göra med tangentbordet jag använde då. Numpad var flyttad på och aktiveras av num lock. Men terminalen ska inte påverka numlock status när lösenord krävs. #wtf

Alternativt så var det korruption/bugg på båda. #osannolikt

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: jag har testat ladda hem på nytt och installera om utan förändring.

Jag kör headless med putty, numpad är ett problem, fungerar inte som jag vill hur jag än gör.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Säg inte det, folk använder datorn på ett annat sätt. Jag minns för några år sedan då folk klagade problem med banker, bankid och allt vad det hette. Idag är väl allt detta borta, då man har mobilt bankid.

Linux stora problem är dock att windows ingår vid köpet av de flesta datorer, drivrutinstödet från tillverkaren är ofta dålig.
Och en användare som lägger ner tid och kraft på att lägga in linux för att de istället tjänar vadå på detta?
För den stora skaran ingen fördel och då är saken klar.
Hade däremot Windows varit riktigt dyrt och man hade fått köpa uppgraderingslicenser, sedan superbra kopieringsskydd. Ja då skulle nog inte lika många köra windows på alla deras maskiner som de gör idag.

Microsoft tror jag snarare pratar om att ta bort windows desktopversionerna på sina program och kräva att man kör deras molntjänst, där de ta betalt varje månad/år. T.ex. Online versionen av Office suger bokstavligen, men de på ekonomiavdelningen hos Microsoft jublar över att folk tvingas betala varje månad för att använda deras program.
Så jag är skeptisk till Microsoft Office till Linux, snarare cloud versionen av Office 365 dit.

Linux är bra utan gui som du säger, jag vill dock påstå det också är riktigt bra med GUI.
Inom windowsvärlden så är det bara folk med riktigt stora anläggningar som jag vet som kör core installationen utan gui, detta för att tid är pengar. Och gui är enkelt att ändra saker i.

Instämmer, linux är förbaskat bra både med och utan gui!
Tänk bara på urvalet av olika fönsterhanterare det finns o välja o vraka mellan m.m.
Hade bara directX funnits helt native i linux, hade jag aldrig igen använt windows, den saken är klar. Linux ÄR överlägset windows på det mesta och på det jag gör finns det bara en sak som windows är bättre på, spel.
that's all.

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus Xi Extreme - Cpu: Intel Core i9-9900K - Cpu kylare: Corsaid h100i PLatinum - Gpu: MSI GeForce GTX 1080 - Chassi: Corsair Carbide 100R Silent Edition + EVGA 1000W PSU - Hårddisk: x2 Samsung 970 EVO 500GB nvme - Minne: 64B DDR4 3200mhz - Skärmar: 2x AOC Agon AG241QX 144hz,1ms

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Satya Nadella har verkligen fått Microsoft på ett fantastiskt fint spår. Steve Balmer är en skamfläck i jämförelse.

Hoppas vi kommer få se mer av detta för det verkar väldigt lovande

Du menar Balmer som jobbat på Microsoft sedan 1980 och suttit som VD i 14 år?

Nadella är en jävla noob i jämförelse. Inget ont om honom, hans ledning kan mycket väl visa sig vara bra för Microsoft, men han har en jävla lång väg att gå innan han ens kan jämföras med Balmer.

Permalänk
Medlem

Otäckt!

Från https://www.digitaltrends.com/computing/microsoft-azure-spher...

Citat:

Controlling this chip is Microsoft’s new Linux-based Azure Sphere operating system. It’s a four-layer platform with a security monitor on the deepest level followed by the custom Linux kernel, on-chip connectivity services, and secured application containers. This software is backed by Microsoft’s Azure Sphere Security Service in the cloud, guaranteeing certificate-based authentication, genuine software, automated updates, and so on.

Fyra lager, med Linux näst längst ned. Det låter som att Facebonk och deras vänner på Cambridge Analosers kommer att få förstärkning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Du menar Balmer som jobbat på Microsoft sedan 1980 och suttit som VD i 14 år? Nadella är en jävla noob i jämförelse. Inget ont om honom, hans ledning kan mycket väl visa sig vara bra för Microsoft, men han har en jävla lång väg att gå innan han ens kan jämföras med Balmer.

Men Ballmer gjorde stora misstag som CEO. Han var bra när Gates daddade honom. Här är han som CEO, ensam:

2007 https://youtu.be/eywi0h_Y5_U
2014 https://youtu.be/v9d3wp2sGPI
2016 https://youtu.be/qFe0S3F389w

Vilken lipande gnällmåns.

Nadella som CEO?! Ingen aning, än.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Du menar Balmer som jobbat på Microsoft sedan 1980 och suttit som VD i 14 år?

Nadella är en jävla noob i jämförelse. Inget ont om honom, hans ledning kan mycket väl visa sig vara bra för Microsoft, men han har en jävla lång väg att gå innan han ens kan jämföras med Balmer.

Att man suttit länge på posten betyder inte att man är bra. Balmer var med och sjösatte sprutspyor som Vista och Startskärmen.

Nadella har suttit kort tid, men har ändå varit med och beslutat om fler bra grejer än Balmer gjorde under sin tid som VD enligt mig.

Sen har Wp lagts ner under Nadella, och det gillar jag skarpt.

För min del spelar "erfarenhet" ingen roll. utan kan du på kort tid gå in och fatta väldigt många bra beslut så är du i mina ögon betydligt bättre lämpad än någon som suttit länge på posten och fattat en massa dåliga beslut.

Har dessutom aldrig gillar Ballmers "gap och skrik"-stil... Om man tycker att man behöver "Mansplaina" saker för att få igenom dem så är något på tok.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

What a time to be alive! Blir att intressant att se vart det här slutar.

Visa signatur

Dalmas..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Hade rpi b och rpi 2. Funkade aldrig i terminalen med korrekt lösenord.

Slutade med att jag sålde skiten när RaspRazor försvann. För där fungerade det som tänkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok men 12 miljoner andra har lyckats utan större probelm så prova ändra keyboard layout till Swedish innan du ändrar lösen nästa gång ;D

Permalänk
Skrivet av gargamelo:

Ok men 12 miljoner andra har lyckats utan större probelm så prova ändra keyboard layout till Swedish innan du ändrar lösen nästa gång ;D

Om du hade tagit dig tid att läsa mina tidigare inlägg så hade du sett att du är sen. Dvs. Möget är sålt.

Plus att det är irrelevant vilken layout OS har inställt. Jag har haft svenska inställt men även English UK utan att det blev bättre.

Raspbian's terminal ska inte ändra på numlock status. Det var det enda som kan ändra layout.

Hade inte detta problem på Ubuntu eller windows...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

@Djhg2000
Körde senaste Raspbian via berryboot på rpi B och vanliga Raspbian på rpi 2 då.
Det var en omöjlighet att logga in på terminalen normalt på båda.

Får leta och se om jag kan hitta hur jag gick runt problemet ett tag men till slut tröttnade jag då ingen hade någon lösning på problemet.

I efterhand tror jag att det hade något att göra med tangentbordet jag använde då. Numpad var flyttad på och aktiveras av num lock. Men terminalen ska inte påverka numlock status när lösenord krävs. #wtf

Alternativt så var det korruption/bugg på båda. #osannolikt

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: jag har testat ladda hem på nytt och installera om utan förändring.

Jag kör Rasbian Linux pi 4.1.19-v7+ #858 SMP via ssh. Installerad juni 2016. Har inte märkt några av dina problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

@Djhg2000
Körde senaste Raspbian via berryboot på rpi B och vanliga Raspbian på rpi 2 då.
Det var en omöjlighet att logga in på terminalen normalt på båda.

Får leta och se om jag kan hitta hur jag gick runt problemet ett tag men till slut tröttnade jag då ingen hade någon lösning på problemet.

I efterhand tror jag att det hade något att göra med tangentbordet jag använde då. Numpad var flyttad på och aktiveras av num lock. Men terminalen ska inte påverka numlock status när lösenord krävs. #wtf

Alternativt så var det korruption/bugg på båda. #osannolikt

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: jag har testat ladda hem på nytt och installera om utan förändring.

Har aldrig haft några problem av typen du beskriver med Raspbian. Num Lock sätts ju av terminalen när den startas som default eftersom det är vad de flesta vill ha men det går alldeles utmärkt att konfigurera bort om du vill. Kommer inte ihåg var på rak arm då det var länge sedan jag behövde röra den, men den är en del av console-setup så det borde gå att hitta den vägen med en enkel sökning. Lösenordsprompten har vad jag vet inget koncept av vad en Lock-tangent är och pillar heller aldrig på Num Lock automatiskt.

Min gissning är att ditt tangentbord hade något lustigt för sig. Provade du att skriva lösenordet som login för att kontrollera vilka tecken som kom ut i andra änden?

Använder du den headless är det å andra sidan din terminalemulator (t.ex. Putty i Windows) som avgör hur tangentbordet ska skötas.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Skrivet av Djhg2000:

Har aldrig haft några problem av typen du beskriver med Raspbian. Num Lock sätts ju av terminalen när den startas som default eftersom det är vad de flesta vill ha men det går alldeles utmärkt att konfigurera bort om du vill. Kommer inte ihåg var på rak arm då det var länge sedan jag behövde röra den, men den är en del av console-setup så det borde gå att hitta den vägen med en enkel sökning. Lösenordsprompten har vad jag vet inget koncept av vad en Lock-tangent är och pillar heller aldrig på Num Lock automatiskt.

Min gissning är att ditt tangentbord hade något lustigt för sig. Provade du att skriva lösenordet som login för att kontrollera vilka tecken som kom ut i andra änden?

Använder du den headless är det å andra sidan din terminalemulator (t.ex. Putty i Windows) som avgör hur tangentbordet ska skötas.

Det var bara lösenord prompt som krånglade. Annars var det aldrig något problem med tangentbordet i terminalen

Skickades från m.sweclockers.com