Microsoft lanserar operativsystem baserat på Linux

Permalänk
Melding Plague

Microsoft lanserar operativsystem baserat på Linux

Microsoft avtäcker det Linux-baserade operativsystemet Azure Sphere OS, vilket ska användas för uppkopplade Internet of Things-enheter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sent aprilskämt?

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Alltså, det här kan bli antingen så jävla bra eller total katastrof.

Spontant känns det som att det kan bli tillräckligt livskraftigt för att motivera långvarigt underhåll, förutsatt att priset blir det rätta. Det känns också positivt med en stor central distribution av uppdateringar, vilket bör garantera att enheter hålls uppdaterade även i framtiden. (Jämfört med android som slutar uppdateras när tillverkaren tycker du ska köpa en ny enhet)

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Det är inte första april idag.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Jag och en kompis har teorier att de kommer gå över mer och mer till Linux baserade enheter och mjukvaror. Kommer de säga det rakt ut?...nej. Men om några år har vi säkert något som heter Windows core och är Windows baserat på Linux kernalen.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Många människor som får stå vid sitt ord och utföra väldigt obskyra handlingar nu eftersom helvetet precis frös till is.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Satya Nadella har verkligen fått Microsoft på ett fantastiskt fint spår. Steve Balmer är en skamfläck i jämförelse.

Hoppas vi kommer få se mer av detta för det verkar väldigt lovande

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det låter som att vi kan få en professionell framtid...

Men, med Linus vid rodret några decennier tll kan det fungera.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Välkommen till Distrowatch Microsoft! (skämt)
Han är allt en riktigt lustigkurre den där S. Nadella.

Nu återstår det att se hur bra de förvaltar sina alster eller om det blir låsta IoT enheter som rätt vad det är saknar support lite hux-flux. Man har ju sina aningar när det kommer till tidigare MS-satsningar.

För de icke insatta så krävs det att man förstår filosofin bakom styrkan i Open Source och Linux-kärnan för att kunna förvalta det på ett bra sätt, det involverar en aning mer än att bara slänga ut en produkt och sedan skita i den, -som de flesta router-tillverkare fått erfara genom åren. (gäller även massvis av embedded-system)

Filosofin är ofta en vanlig anledning till att folk, som saknar den vetskapen, tänker helt företagsinriktat och därmed räknar grovt fel när de jämför kommersiella lösningar med Open Source lösningar.
Poletten trillar inte ned omedelbart, så nu får vi se om den äntligen gjort det hos MS.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jackbob:

Många människor som får stå vid sitt ord och utföra väldigt obskyra handlingar nu eftersom helvetet precis frös till is.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej då. Det är precis samma gamla MS. Det är system som är låst till deras azure moln. Precis lika öppet som allt annat de gör.

Permalänk
Sötast

oO häftigt

Permalänk
Medlem

Sudo apt-get install crysis

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Dom har ju knappast något val när deras senaste OS och Server OS känns som att köra en jävla pekplatta för 5 åringar, och sedan måste man i alla fall söka efter det man vill ha för att komma fram till de riktiga inställningarna. Eller så kommer man fram till att de inställningarna man verkligen vill göra ligger gömda i registret som vanligt. Det är liksom 3 olika UI ovanpå varandra och inget av UI'na har allt man behöver, förutom kanske gamla hederliga registret. Helt sjukt ointuitivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Satya Nadella har verkligen fått Microsoft på ett fantastiskt fint spår. Steve Balmer är en skamfläck i jämförelse.

Hoppas vi kommer få se mer av detta för det verkar väldigt lovande

Ja, kan man inte göra ett vettigt OS själva... så får man väl ta konkurrerande OS och göra något av det.
Tur att Linux är open source...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Inaktiv

Azure är nyckelordet. Detta är Microsoft stora satsning, för att få detta att fungera bra vill de ha kompakta ej systemkrävande operativsystemnivå på klienterna. Detta är i princip tvärt emot än vad Windows är och rätt val är självklart att köra linux.

Sedan kommer Microsoft fullständigt håva in pengar på deras tjänst Azure som är så stor så det inte är klokt, det handlar inte bara om att köra WM och liknande utan att sälja dyra tjänster inom Business Intelligens och liknande.

Jag ser det lite som inom konsolerna, vare sig Microsoft eller Sony blir stormrika på deras konsolförsäljning, utan pengarna kommer någon annanstans.

Allt prat om öppen källkod, är koden inom Azure öppen? Kan man lätt använda andra Molntjäsnter eller blir man mer inlåst till Azure och de får väldigt många fördelar. Jag ser inte på någon sätt välgörenhet Microsoft sysslar med utan en smart strategi att få deras redan grymma Azuretjänster få mer övertag.

Permalänk

Klart överraskande men Microsoft lär ska vara det företag som bidrar mest till öppen källkod, så ändå inte helt långsökt.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Ironin är stark här.

Permalänk
Medlem

Det här är väl inte konstigt alls? Snarare en smart och rätt naturlig utveckling.

Permalänk
Medlem

Som användare av Windows sedan 3.11 och utvecklare som tyckt om så mycket saker med Linux men "tvingats" ha kvar Windows för att kunna spela (och diverse annat som mest funkade på Windows då det är det klart vanligast OS:et i hemmet) så har jag blivit riktigt glad över vad Microsoft visat de senaste åren. Ja, det snubblar lite fortfarande och släpper någon skum WIndows version som får leva i någon månad innnan den dödas osv. Men de grundläggande förändringarna i tankesätt är riktigt roligt att se.

Att jag idag kan köra Ubuntu i Windows via Linux Subsystem istället för att köra Vygwin och någon halvfungerande pakethanterare har gjort eoner av skillnad för mig som utveckalre och jag är för första gången på länge possitivt spänd över vad som komma skall de kommande åren.

Självklart är man försiktigt optimistisk och kommer ihåg hur de tänkt förut och agerat för att stänga ute. Men med deras nya synsätt på Linux dit de gärna ser .net osv, kanske får vi se en implementation av DirectX för Linux inom ett par år så gaming på Linux kan ta fart ordentligt

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Många människor som får stå vid sitt ord och utföra väldigt obskyra handlingar nu eftersom helvetet precis frös till is.

Skickades från m.sweclockers.com

Det verkar länge sedan det gjorde det, exakt samtidigt när iTunes släpptes till Windows närmare bestämt

Permalänk
Medlem

Embrace...

Extend...

Visa signatur

Asus Prime B350-Plus | AMD Ryzen 5 5600 | 32 GB RAM | 16 GB Radeon RX 6800 XT | 12 TB lagring | 650 W | GNU/Linux

Permalänk
Medlem

Såpass optimistisk är jag kanske inte att jag skulle tro att det leder till ett Linux-baserat Windows för konsumenter i framtiden som tillslut ersätter Windows i sin nuvarande form, men inte hade det varit fel inte!

Permalänk
Medlem

Jag misstänker (och hoppas) att det "bara" handlar om GUI-fria headless-system. Raspian Stretch Lite med .Net core typ. Trist, hade hellre sett att de satsade på just ett befintligt välfungerande system typ Raspian/Debian och lagt sitt stöd bakom det. Nu får man ytterligare en linux-distro att välja bland, förhoppningsvis leder det i alla fall till förbättrad drivrutin-support för samtliga linux-distros.

Permalänk
Avstängd

sudo apt-get purge microsoft

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av riiga:

Embrace...

Extend...

Extinguish

Funkar väl i vissa sammanhang, men hur skulle det fungera för Gpl v2?

Se det inte som ett hot mot Linux, se det som att Microsoft känner sig hotade av Linux och vill ha en del av kakan.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sleepyoh:

Extinguish

Funkar väl i vissa sammanhang, men hur skulle det fungera för Gpl v2?

Se det inte som ett hot mot Linux, se det som att Microsoft känner sig hotade av Linux och vill ha en del av kakan.

Jag tolkade det annorlunda där fokuset ligger på Azure. Sedan råkade nyhetstiteln bli som den bli för den drar till sig till mer folk.
Inom Azure och IoT så känns linux som ett bra val på klienter, detta behöver inte betyda så mycket för desktop versionen av windows. Även om jag hoppas på bättre domänanslutnungsmöjligheter och bättre RDP kleint.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

MS har skiftat fokus från att tjäna pengar på OS till användare. Ser inte detta som konstigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

"Detta har dock ändrats på senare år, bland annat i och med att Windows 10 fått stöd för Linux kommandotolk Bash direkt i operativsystemet."

Bash är en del av GNU, inte Linux. Linux är bara kärnan och det Microsoft har gjort i Windows 10 är att implementera tillräckligt många Linux-anrop för att en del mjukvara gjord för Linux-kerneln (bland annat delar av GNU) ska gå att köra på NT-kerneln.

En bättre fomulering hade nog varit "Detta har dock ändrats på senare år, bland annat i och med att Windows 10 genom partiell Linux-kompatibilitet fått stöd för kommandotolken Bash direkt i operativsystemet."

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Jag misstänker (och hoppas) att det "bara" handlar om GUI-fria headless-system. Raspian Stretch Lite med .Net core typ. Trist, hade hellre sett att de satsade på just ett befintligt välfungerande system typ Raspian/Debian och lagt sitt stöd bakom det. Nu får man ytterligare en linux-distro att välja bland, förhoppningsvis leder det i alla fall till förbättrad drivrutin-support för samtliga linux-distros.

Raspbian var bara mög. För att utföra "sudo" så behövdes en lång krånglig textsträng matas in i terminalen då den inte accepterade något lösenord.

RaspRazor lades ner tyvärr, men den var åtminstone vettig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

[...] kanske får vi se en implementation av DirectX för Linux inom ett par år så gaming på Linux kan ta fart ordentligt

Just det problemet är ganska bra löst redan utan hjälp från Microsoft:
WINE har stöd för DirectX upp till 10 med några bitar av 11 (Unigine Heaven går att köra men inte så mycket mer)
DXVK implementerar DirectX 11 genom Vulkan
VKD3D implementerar DirectX 12 genom Vulkan

DXVK är ett hyfsat nytt projekt men gör det redan möjligt att spela bland annat GTA V och Far Cry 3. VKD3D kan inte driva runt några spel än och är fortfarande i början av utvecklingsfasen, men de gör framsteg nästan dagligen.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810