Google Chrome börjar blockera automatiskt uppspelande videoklipp

Permalänk
Melding Plague

Google Chrome börjar blockera automatiskt uppspelande videoklipp

Google uppdaterar nu sin webbläsare till version 66, vilken bland annat kommer med blockering av automatiskt uppspelande videoklipp.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Discokungen

Äntligen! Så himla tröttsamt när jag är ute efter att läsa en artikel och ett automatiskt videoklipp ska envisas med att spelas.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Så man får stå ut med skiten på youtube? Stor överraskning.
Ska man tolka det som att det inte är upp till användaren att bedöma vilka sidor som ska undantas? Stor överraskning det med isf.

Permalänk
Medlem

Ska ju sägas att det endast är video med aktivt ljud som förhindras från att spelas, inga sådana begränsningar för video utan ljud utan de får fortfarande autospelas.

Personligen så tycker jag att all form autospelning borde vara föremål för opt-ins.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Så man får stå ut med skiten på youtube? Stor överraskning.

Jaaa? Om du klickar in på en video för att kolla på den är det väl vettigt att den tillåts spelas upp för dig? Om du tänker på auto-play som i byta video efter den nuvarande är färdig så går det att stänga av redan oavsett browser.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

Jaaa? Om du klickar in på en video för att kolla på den är det väl vettigt att den tillåts spelas upp för dig? Om du tänker på auto-play som i byta video efter den nuvarande är färdig så går det att stänga av redan oavsett browser.

Det är väldigt ofta jag klickar på en video för att titta på den snart, jag saknar att kunna auto-pausa alla youtube videos för det kändes mindre jobbigt att playa dom jag ville se direkt än att pausa alla jag inte vill se direkt.

Någon som vet hur Chrome hanterar "video-gifar"? Alltså imgurs .gifv filer och liknande. Jag stängde av autoplay i Firefox men tröttnade på att alla gifs i videoformat inte auto-playade.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Kilroy:

Det är väldigt ofta jag klickar på en video för att titta på den snart, jag saknar att kunna auto-pausa alla youtube videos för det kändes mindre jobbigt att playa dom jag ville se direkt än att pausa alla jag inte vill se direkt.

Någon som vet hur Chrome hanterar "video-gifar"? Alltså imgurs .gifv filer och liknande. Jag stängde av autoplay i Firefox men tröttnade på att alla gifs i videoformat inte auto-playade.

Det finns rätt många tillägg till Chrome där du kan stänga av Youtubes autoplay om du vill!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd

Kör med Disable HTML5 Autoplay som tillägg och tycker den funkar bra stoppar allt som bruka spelat upp som Facebook.

Även om dom bygger in det så kommer mycket ändå att spelas upp och jag är trött på att allt ska spelat upp hela tiden.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Det är väldigt ofta jag klickar på en video för att titta på den snart, jag saknar att kunna auto-pausa alla youtube videos för det kändes mindre jobbigt att playa dom jag ville se direkt än att pausa alla jag inte vill se direkt.

Någon som vet hur Chrome hanterar "video-gifar"? Alltså imgurs .gifv filer och liknande. Jag stängde av autoplay i Firefox men tröttnade på att alla gifs i videoformat inte auto-playade.

Om man i Firefox öppnar en Youtubevideo i en ny flik (scrollhjulsklick) så börjar den inte spelas förrän man går till den fliken. Inte testat i Chrome men borde väl funka likadant där.

Annars så skulle ju den här funktionen vara sjukt irriterande - att behöva trycka på play manuellt på varje Youtubeklipp...

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Avstängd

Skönt, slipper man få en hjärtattack när man klickar in på en artikel så helt plötsligt är det ett äckligt högt ljud från en autoplay på sidan..Speciellt på nyhetssidor. (Trots Ublock)

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Inaktiv

Riktigt dåligt och frågan är om det inte kan klassas som någon form av konkurrensbrott. Googles egna tjänster är undantagna och de blockerar automatiskt konkurrenters tjänster.

Annat om det blockerats överallt men så verkar inte vara fallet. EU borde nog titta på detta efter GPP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Riktigt dåligt och frågan är om det inte kan klassas som någon form av konkurrensbrott. Googles egna tjänster är undantagna och de blockerar automatiskt konkurrenters tjänster.

Annat om det blockerats överallt men så verkar inte vara fallet. EU borde nog titta på detta efter GPP.

Som vanligt. Som när de blockerade flash, men vitlistade youtube.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon5930:

Riktigt dåligt och frågan är om det inte kan klassas som någon form av konkurrensbrott. Googles egna tjänster är undantagna och de blockerar automatiskt konkurrenters tjänster.

Annat om det blockerats överallt men så verkar inte vara fallet. EU borde nog titta på detta efter GPP.

Skrivet av Aleshi:

Så man får stå ut med skiten på youtube? Stor överraskning.
Ska man tolka det som att det inte är upp till användaren att bedöma vilka sidor som ska undantas? Stor överraskning det med isf.

Alltså, Youtube är inte undantaget by default. Det är bara ett exempel på en sida som KAN vara undantagen, då det är en sida många går in på och aktivt startar videoklipp. Det är helt baserat på användarvanor och detsamma gäller för alla webbplatser, Googles egna har inga fördelar.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem

Foliehatt på... Men är det inte liiite skumt att google's egna tjänster inte omfattas? Annonser via adsense, klipp på youtube osv... Man skulle kunna tro att det här är ett led i att driva folk bort från icke-google tjänster. Snart omdirigerar väl facebook.com automatiskt till Google+

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Epic:

Alltså, Youtube är inte undantaget by default. Det är bara ett exempel på en sida som KAN vara undantagen, då det är en sida många går in på och aktivt startar videoklipp. Det är helt baserat på användarvanor och detsamma gäller för alla webbplatser, Googles egna har inga fördelar.

Om det verkligen är samma spelregler så ser det bättre ut förstås.
Återstår dock att se hur det blir i praktiken med förstås.

Dock gillar jag inte att det automatiskt blir uppspelat, sällan jag vill kolla ett klipp på direkten utan en tid senare (minuter, timmar, dagar, veckor osv) och inte vill ha ett inladdat pausat klipp i webbläsaren. För många klick att få in den i titta senare, genvägar och favoriter går bort utan jag föredrar att ha den som en flik helt enkelt.

Blir väl att leta upp något lämpligt plugin vid någon tidpunkt, gamla Flashback har jag tagit bort sedan en tid tillbaks få den blivit överflödig på senare år. Firefox möjlighet att öppna en videoflik och hålla den pausad tills fliken aktiveras är rätt bra dock, men hade även där föredragit att den inväntar att jag som användare väljer att starta klippet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

Jaaa? Om du klickar in på en video för att kolla på den är det väl vettigt att den tillåts spelas upp för dig? Om du tänker på auto-play som i byta video efter den nuvarande är färdig så går det att stänga av redan oavsett browser.

Så så länge jag vill göra något är det okej att Google bestämmer när jag vill göra det? Har inte använt chrome på ett tag, men sist jag gjorde det så var kombinationen att chrome laddar alla flikar vid uppstart och att den autospelar youtube en sällsynt dålig kombo. Blåsa på med 30 olika klipp på hög volym är ju helsmart. Hoppas de åtminstone åtgärdat problemet med att den tar ner hela datorn med att ladda alla flikar.
Oftast så laddar jag upp lite olika klipp i nya flikar för att beta av dem ett efter ett. Inte för att jag vill autospela allihopa. Är inte alls med på varför folk tycker det är positivt att microsoft och google ska detaljstyra hur vi vill göra saker. Hela grejen med datorer framför TV var en gång i tiden att man kunde göra saker på sitt sätt när man själv ville. Den tiden är förbi.

Skrivet av Epic:

Alltså, Youtube är inte undantaget by default. Det är bara ett exempel på en sida som KAN vara undantagen, då det är en sida många går in på och aktivt startar videoklipp. Det är helt baserat på användarvanor och detsamma gäller för alla webbplatser, Googles egna har inga fördelar.

Nej inte by default. Men blir ju onekligen undantaget för merparten av alla användare, det har de ju sett till i sina kriterier. Varför inte göra det helt upp till användaren?

Permalänk
Medlem

Det är väl bara att köra Brave Browser som blockerar adds, cookies, fingerprinting, all autoplay samt har inbyggd https everywhere. Inget revolutionerande att Google gör detta i Chrome (Brave bygger på Chromium).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Det är väl bara att köra Brave Browser som blockerar adds, cookies, fingerprinting, all autoplay samt har inbyggd https everywhere. Inget revolutionerande att Google gör detta i Chrome (Brave bygger på Chromium).

Skickades från m.sweclockers.com

Men de har fortfarande problemet med flikhanteringen antar jag? Att flikarna blir mindre och mindre ju fler man har tills gränssnittet blir oanvändbart? Och att den bestämmer att man vill ha alla flikar laddade och aktiva samtidigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Men de har fortfarande problemet med flikhanteringen antar jag? Att flikarna blir mindre och mindre ju fler man har tills gränssnittet blir oanvändbart? Och att den bestämmer att man vill ha alla flikar laddade och aktiva samtidigt?

Om jag minns rätt (har sällan fler än 7 - 8 flikar uppe samtidigt) så minskas storleken en eller två gånger vartefter du får ett scrollhjul för att komma åt de nya flikarna. Som sagt är detta hur jag minns det men det kan vara fel.
Flikarna laddas alla samtidigt ja.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Om jag minns rätt (har sällan fler än 7 - 8 flikar uppe samtidigt) så minskas storleken en eller två gånger vartefter du får ett scrollhjul för att komma åt de nya flikarna. Som sagt är detta hur jag minns det men det kan vara fel.
Flikarna laddas alla samtidigt ja.

Skickades från m.sweclockers.com

Får väl undersökas. Googles envishet med att inte låta användaren välja det är största anledningen till att jag inte kör någon chromium-baserad webläsare. Men om den laddar alla flikar så kommer inte mina användarvanor fungera på en konsumentdator ändå.

Permalänk
Medlem

Äntligen! Finns flera sidor som har klipp som automatiskt spelas upp på högsta volym.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Stackars Aftonbladet, deras affärsidé slängd ner i avgrunden.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Om det verkligen är samma spelregler så ser det bättre ut förstås.
Återstår dock att se hur det blir i praktiken med förstås.

Dock gillar jag inte att det automatiskt blir uppspelat, sällan jag vill kolla ett klipp på direkten utan en tid senare (minuter, timmar, dagar, veckor osv) och inte vill ha ett inladdat pausat klipp i webbläsaren. För många klick att få in den i titta senare, genvägar och favoriter går bort utan jag föredrar att ha den som en flik helt enkelt.

Blir väl att leta upp något lämpligt plugin vid någon tidpunkt, gamla Flashback har jag tagit bort sedan en tid tillbaks få den blivit överflödig på senare år. Firefox möjlighet att öppna en videoflik och hålla den pausad tills fliken aktiveras är rätt bra dock, men hade även där föredragit att den inväntar att jag som användare väljer att starta klippet.

Skickades från m.sweclockers.com

Förstår inte riktigt. Du vill ha ett tillägg som ger en flik med inladdad paus samtidigt som du inte vill ha det?

Både Chrome och Firefox pausar Youtube flikar som man öppnat med scrollhjulet tills man klickar på fliken.

Gällande bokmärken/favoriter. Man kan högerklickar på en flik / bokmark all tabs" så skapas en mapp med alla öppna flikar. Nästan gång kan man högerklickar på mappen / oppen all och fortsätta där man va.

Man kan också ändra så att bokmärkes fältet alltid visas så att man kan dra ditt de länkar/video. Man kan också välja att mappar med länkar jag nämnde tidigare alltid hamnar där. Kan också dra länkar mellan Chrome och Firefox.

Jag vet att det i webbläsare under historia går att välja att man fortsätter där man var senast men ibland vill man hålla tex Youtube tabbar separata, vill ha en backup mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Stackars Aftonbladet, deras affärsidé slängd ner i avgrunden.

Men de ändrade väl till automatisk uppspelning utan ljud för evigheter sedan? O.o

Permalänk
Medlem

På Youtube föredrar jag automatiska videos men Expressen och Aftonbladet måste det blockeras.

Permalänk
Medlem

@panpo98: Youtube har annars en "watch later" funktion som jag starkt kan rekommendera. Brukade göra som du och bokmärka allt jag inte orkade kolla direkt men blev med tiden väldigt rörigt. Pröva den vetja.

Permalänk
Sjusovarn

Någon mer än mig som har problem med att fönstret fryser i 5-10 sekunder då och då efter v66? På tex. Facebook, YouTube.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av panpo98:

Förstår inte riktigt. Du vill ha ett tillägg som ger en flik med inladdad paus samtidigt som du inte vill ha det?

Både Chrome och Firefox pausar Youtube flikar som man öppnat med scrollhjulet tills man klickar på fliken.

Gällande bokmärken/favoriter. Man kan högerklickar på en flik / bokmark all tabs" så skapas en mapp med alla öppna flikar. Nästan gång kan man högerklickar på mappen / oppen all och fortsätta där man va.

Man kan också ändra så att bokmärkes fältet alltid visas så att man kan dra ditt de länkar/video. Man kan också välja att mappar med länkar jag nämnde tidigare alltid hamnar där. Kan också dra länkar mellan Chrome och Firefox.

Jag vet att det i webbläsare under historia går att välja att man fortsätter där man var senast men ibland vill man hålla tex Youtube tabbar separata, vill ha en backup mm.

Jag vill ha fliken men inte klippet inladdat alltså.

Permalänk
Medlem

Jag uppdaterade precis till 66.0.3359.117 och testade Aftonbladet. Autovideoklippen spelas upp i alla fall men med ljudet avstängt.

Permalänk
Skrivet av Flamso:

Äntligen! Så himla tröttsamt när jag är ute efter att läsa en artikel och ett automatiskt videoklipp ska envisas med att spelas.

Samma här.. Urbota trött speciellt Expressen som envisas med att autostarta video's på varje sida minst två gånger... Men de är ju så stolta över sin "startade video klipp" statistik som de tydligen säljer som annonsvärde........