Behöver starta dator två gånger för att boota Windows

Permalänk
Medlem

Behöver starta dator två gånger för att boota Windows

Har fått ett märkligt problem senaste veckan med datorn i signatur, behöver starta den två gånger för att den ska ta sig in i Windows, första gången så kommer BIOS upp, allting finns där alla hårddiskar RAM osv, men efter BIOS blir skärmen bara svart och inget mer händer, inga tangentbordskommandon fungerar här så enda sättet att starta om datorn är powerknappen i detta läge.

Vid andra uppstarten så ser BIOS likadant ut, enda skillnaden är att nu kommer Windows att bootas upp utan problem.

Någon som har någon aning om vad problemet kan vara? Saker jag har testat är att göra datorn helt strömfri i 10 timmar, DP kabeln har varit urkopplad denna tiden med, BIOS har hårddisk med OS som prio load order. Datorn sitter i jordat uttag.

I övrigt är datorn helt stabil och jag kan spela på den hur länge som helst utan minsta lilla problem så detta är ganska förvirrande.

Visa signatur

Intel I7 7770K || MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X || Samsung 840 Pro 256GB || Samsung 850 EVO 500GB || WD Red 2TB || MSI Z270 GAMING PRO CARBON || Corsair 16GB DDR4 3000Mhz || Corsair RM750x 750W || Cooler Master Hyper 212 EVO || Acer 27" Predator XB271HUA || Qpad MK-50 || Fractal Design Define S || Steelseries Rival 300 || Sennheiser PC350 SE ||

Permalänk
Medlem

hade detta problem med en windows vista burk, datorn funkade klockrent i ett par månader, sen började den göra som din burk.
provade starta med bara 1 minnessticka inkopplad och detta funkade bättre men problemet uppstod ibland.
ökade volten lite på minnerna. då funkade det som det skulle sen

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

Överklockad? Spec. om du rört PLL overvoltage eller Load Line Calibration tänker jag. Då kan man, om man har oflyt, få lite skumma kallstarter.

När du gjort datorn strömfri, har du även tagit bort batteriet ur moderkortet? Bara för att få en grundlig reset, tänker jag. Behöver inte vara 10 timmar, räcker med mindre än en minut.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem

Minnet körs i XMP 2.0 1500mhz, dual channel så det blir 3000mhz, dvs vad dom ska klara enligt spec, har ej rört detta heller.

Datorn är ej överklockad.

Jag tog inte ut batteriet när jag gjorde den strömfri, ska testa detta efter jag har stängt av den inatt.

Visa signatur

Intel I7 7770K || MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X || Samsung 840 Pro 256GB || Samsung 850 EVO 500GB || WD Red 2TB || MSI Z270 GAMING PRO CARBON || Corsair 16GB DDR4 3000Mhz || Corsair RM750x 750W || Cooler Master Hyper 212 EVO || Acer 27" Predator XB271HUA || Qpad MK-50 || Fractal Design Define S || Steelseries Rival 300 || Sennheiser PC350 SE ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av muffinet:

Jag tog inte ut batteriet när jag gjorde den strömfri, ska testa detta efter jag har stängt av den inatt.

På de flesta moderkort behöver man varken ta ut batteriet eller göra den strömlös, eftersom det finns en bygel man kan flytta på, sitter i regel i närheten av batteriet och det står CLEAR_CMOS eller liknande i närheten av den.
Genom att ändra läge på denna bygel nollställs UEFI/BIOS direkt.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Testa att höja voltage på minnena, från 1.35 eller vad de står på till 1.40. Så typ ett steg.

Permalänk
Inaktiv

Testa först köra dina minnen utan xmp profilen och se om det fösvinner. Om det gör det kan du börja experimentera med volt för då är orsaken att du inte har en stabil minnesöverklockning.

Permalänk
Medlem

Jag fick detta problemet när jag klockade mina minnen så jag hade valet att köra oklockat eller att köra power on self test igång i bos för att slippa det.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179202:

Testa först köra dina minnen utan xmp profilen och se om det fösvinner. Om det gör det kan du börja experimentera med volt för då är orsaken att du inte har en stabil minnesöverklockning.

Skrivet av Mac83:

Jag fick detta problemet när jag klockade mina minnen så jag hade valet att köra oklockat eller att köra power on self test igång i bos för att slippa det.

Ok ska testa att ställa om dom till att köra utan XMP 2.0 också och se om det fungerar, problemet är dock att när jag går in i BIOS och leker runt där först en stund så kommer jag komma in i Windows efter uppstart, det är bara direkt från kallstart utan att gå in i BIOS som den vägrar första gången. Så jag behöver isåfall köra med dom minnesinställningarna ett tag för att se om de gör skillnad på sikt.

Var brukar "power on self" testet i BIOS aktiveras, vilken kategori? Jag har gärna så många saker som möjligt som kör tester i BIOS innan uppstart, har absolut ingen brådska med att datorn behöver vara inne i Windows efter 10 sek vilket den är nu i princip, eller ja när den nu väl tar sig in i Windows överhuvudtaget.

Visa signatur

Intel I7 7770K || MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X || Samsung 840 Pro 256GB || Samsung 850 EVO 500GB || WD Red 2TB || MSI Z270 GAMING PRO CARBON || Corsair 16GB DDR4 3000Mhz || Corsair RM750x 750W || Cooler Master Hyper 212 EVO || Acer 27" Predator XB271HUA || Qpad MK-50 || Fractal Design Define S || Steelseries Rival 300 || Sennheiser PC350 SE ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

På de flesta moderkort behöver man varken ta ut batteriet eller göra den strömlös, eftersom det finns en bygel man kan flytta på, sitter i regel i närheten av batteriet och det står CLEAR_CMOS eller liknande i närheten av den.
Genom att ändra läge på denna bygel nollställs UEFI/BIOS direkt.

Fast det finns moderkort som "skippar" att reseta vissa saker om man gör det med denna bygel. Batteriet är bästa metoden om man vill vara säker på att allt blir nollställt.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Jag har också minnen specade till 3000mhz. Min dator laddar inte windows varje gång om jag kör dom i oförändrad XMP. Jag har nu först satt dom till XMP sedan sänkt till 2933mhz och höjt volten litegrann, då funkar det att starta datorn varje gång.

Problemet är samma som för dig att det är bara uppstarten förbi bios som krånglar, när windows väl börjat ladda så är det inga problem sen oavsett vad jag gör med datorn.

Permalänk
Medlem

OM orsaken är minnena bör ni kolla upp vad det är för siffror som gäller för deras volt (spänning) och timing (latens) så man utgår från rätt siffror. Tillverkaren och flera butikers hemsidor bruka ha siffrorna. Datorn ställer inte alltid in rätt själv.

Kollar man på moderkorts hemsidor så bruka det stå OC (överklockning) vid vissa hastigheter (frekvenser). Även om man ställt in rätt volt och timing eller valt XMP kan det hända att grejerna bara vill köra tillsammans med en lägre hastighet än minnenas spec.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muffinet:

Ok ska testa att ställa om dom till att köra utan XMP 2.0 också och se om det fungerar, problemet är dock att när jag går in i BIOS och leker runt där först en stund så kommer jag komma in i Windows efter uppstart, det är bara direkt från kallstart utan att gå in i BIOS som den vägrar första gången. Så jag behöver isåfall köra med dom minnesinställningarna ett tag för att se om de gör skillnad på sikt.

Var brukar "power on self" testet i BIOS aktiveras, vilken kategori? Jag har gärna så många saker som möjligt som kör tester i BIOS innan uppstart, har absolut ingen brådska med att datorn behöver vara inne i Windows efter 10 sek vilket den är nu i princip, eller ja när den nu väl tar sig in i Windows överhuvudtaget.

Jag har suttit och kollat igenom manualen till ditt moderkort men jag kan tyvärr inte hitta någon power on selftest till ditt moderkort så antingen finns där ingen eller så är jag blind.
Men du kan prova att inte ha xmp på utan ställa in minneshastigheten själv och se om det hjälper dig något.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Jag har suttit och kollat igenom manualen till ditt moderkort men jag kan tyvärr inte hitta någon power on selftest till ditt moderkort så antingen finns där ingen eller så är jag blind.

Du är inte blind, det är inget man kan köra själva utan det är detta POST.
Det finns moderkort som har lite andra test man kan göra genom att trycka på knappar på moderkortet, te.x test för att kontrollera RAM stickor sitter som de skall.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Du är inte blind, det är inget man kan köra själva utan det är detta POST.
Det finns moderkort som har lite andra test man kan göra genom att trycka på knappar på moderkortet, te.x test för att kontrollera RAM stickor sitter som de skall.

Jag måste kolla lite i min bios för där var något jag aktiverade som gör att den startar en gång stannar och startar igen och det är enda sättet som jag fick mina minnen att funka utan att bråka, minns inte om det var PLL kanske.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning