söka efter dolda filer i filer?

Permalänk
Medlem

söka efter dolda filer i filer?

Det här är ju för det första inget nytt i sig och vet man kan dölja information i t ex bild filer.
Antar det därför tjänster som google bilder etc kodar om bilder man laddar upp.

Men grejen är att jag tankat ner en videoklipp som är långt ifrån HD i kvalite men själva filstorleken är flera gb.
Dvs man får en känsla nån försöker dölja nåt.
Skulle gärna vilja scanna filerna man tankat ner.
Men finns det något enkelt sätt?

Var ju på tapeten för längesedan typ 10-15 år sedan att det fanns mp3 filer tex terrorister gömt undan hemliga dokument och även annat löst folk utnyttjade det här.
Jag skulle vilja göra det av ren nyfikenhet och dels för att inte dela ut skräp och slösa onödig utrymme.

Permalänk
Inaktiv

Om du tankar ner ett klipp som är större än vad du tycker att kvalitet är så är det 99,999999999% chans att komprimeringen är dålig. Jag hade varit oändligt förbluffad om någon försökte dölja något annat stort i ditt videoklipp.

Försöker du dölja en fil i en annan finns det otroligt många sätt att göra det, det skulle dessutom vara förhållandevis svårt att göra storleken på filen större.

Nej, det finns inget verktyg som scannar efter annat innehåll (såvitt jag vet och kan hitta på nätet).

Detta är inget du behöver oroa dig om och bara helt vanlig paranoia.

Är du nyfiken får du helt enkelt lära dig hur det fungerar och titta på filen i en hex editor om det är något som ser konstigt ut. Har de däremot gömt content i själva filmen kommer det vara i princip omöjligt att hitta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Om du tankar ner ett klipp som är större än vad du tycker att kvalitet är så är det 99,999999999% chans att komprimeringen är dålig. Jag hade varit oändligt förbluffad om någon försökte dölja något annat stort i ditt videoklipp.

Försöker du dölja en fil i en annan finns det otroligt många sätt att göra det, det skulle dessutom vara förhållandevis svårt att göra storleken på filen större.

Nej, det finns inget verktyg som scannar efter annat innehåll (såvitt jag vet och kan hitta på nätet).

Detta är inget du behöver oroa dig om och bara helt vanlig paranoia.

Är du nyfiken får du helt enkelt lära dig hur det fungerar och titta på filen i en hex editor om det är något som ser konstigt ut. Har de däremot gömt content i själva filmen kommer det vara i princip omöjligt att hitta.

Ok tack för snabba svaret!

Tycker bara det skumt när vlc säger på info att det samma kvalite och på den version av samma videoklipp märks ingen försämring ser ut som att det precis samma film bara att den i större storlek modifierat på nåt sätt när den större i filstorlek.

Gömmer man saker bakom andra filer blir den ju större i filstorlek.
Kommer ihåg att jag själv lekte med det för skojs skull...bakade in en mp3 på en jpg.
jpg filen var bara ca 100kb men blev nåt på 5Mb när man bakat in mp3.
Den tiden gick tom lura webbhotellet att det bara var en bild.

Men det här var så längesen att jag inte ens kommer ihåg hur jag bar åt mig
Var inget avancerat heller tror det var via dosprompt.

Edit:
Var visst såhär jag gjorde.
https://m.wikihow.com/Hide-a-File-in-an-Image-File

Permalänk
Medlem

Om du kör videon genom ffmpeg med flaggan -c copy en gång kommer enbart det primära video- och ljudspåret bevaras. Är storleken på resultatet ungefär densamma vet du att det bara är ett fall av kass komprimering.
ffmpeg -i in.vid -c copy out.vid

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Om du kör videon genom ffmpeg med flaggan -c copy en gång kommer enbart det primära video- och ljudspåret bevaras. Är storleken på resultatet ungefär densamma vet du att det bara är ett fall av kass komprimering.
ffmpeg -i in.vid -c copy out.vid

Tack ska testas!

Permalänk
Medlem

Det finns ju en massa verktyg.
Men i det här låter det som: dåligt källmaterial, dåligt val av parametrar vid kodning (eller omkodning av video), dassig codec, eller kombinationer av alla tre, troligen de två första.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Det finns ju en massa verktyg.
Men i det här låter det som: dåligt källmaterial, dåligt val av parametrar vid kodning (eller omkodning av video), dassig codec, eller kombinationer av alla tre, troligen de två första.

Vilka verktyg?
Menar du hexeditor eller nåt annat?

Själv öppnat filen i diverse standard program i Ubuntu Linux...men det är bara rappa kalja.

Som sagt verkar svårt avgöra vad som är vad.

Nåt skumt är det med filen då själva videon verkar vara en bråkdel av filens storlek.

Försökt öppna filen med diverse komprimeringsverktyg winrar, zip, arj osv...men verkar ej finnas nåt sådant gömt undan.

Men det kanske bara är slöseri med tid att försöka ta reda på det.
Får väl kanske bara strunta i det och nöja mig med bättre versionen av videon som bara en bråkdel i storlek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kisumisu:

Vilka verktyg?
Menar du hexeditor eller nåt annat?

Ja, det är ju det mest pålitliga.
De flesta format har någon slags info i headern som talar om hur många bytes data själva det relevanta innehållet är. Tänker mig att i fallet video så kan den ju undertexter, thumbnails etc. tillagda.

Säg att den har 50000 bytes video och 500 byte undertexter, om du nu söker framåt i filen till position 50500 och lite till, och den bara fortsätter att ha data kilobyte efter kilobyte så är det ju ett tecken på att något inte stämmer, sen behöver det inte vara något dolt i den utan kan ju vara att det ligger dubbla streams eller metadata där som är överflödig.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|