SweClockers drop!

Beställde precis 2st 480GB OCZ TR200 SSDs. För ca 1020 kr. Raid 0?

Permalänk
Medlem

Beställde precis 2st 480GB OCZ TR200 SSDs. För ca 1020 kr. Raid 0?

Hej!
Computersalg hade för en stund sedan dessa diskar för typ 500kr styck så jag kunde inte låta bli från att slå till. 960GB för 1020:- ink. frakt var helt enkelt för bra för att jag skulle avstå. Läste nu recensioner om att cachen var så låg att skrivprestandan trillar ner till 100MB/s efter ca 5GB?! Det är riktigt kasst... vet att raid normalt sett inte är att rekommendera för SSDs men skulle jag kunna dubblera skrivprestandan med raid0? Eller borde jag be om att få häva köpet?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Hej!
Computersalg hade för en stund sedan dessa diskar för typ 500kr styck så jag kunde inte låta bli från att slå till. 960GB för 1020:- ink. frakt var helt enkelt för bra för att jag skulle avstå. Läste nu recensioner om att cachen var så låg att skrivprestandan trillar ner till 100MB/s efter ca 5GB?! Det är riktigt kasst... vet att raid normalt sett inte är att rekommendera för SSDs men skulle jag kunna dubblera skrivprestandan med raid0? Eller borde jag be om att få häva köpet?

Inte påläst om disken i fråga, men det beror väl helt och hållet på användningsområdet, accesstider är ju generellt sett det som är väldigt trevligt med ssd vs hdd. Raid0 borde göra markant skillnad, och kanske vettigt för vardagligt användande i ett scenario som du beskriver.

Edit: Datapryl verkar ha den för 493kr, dock utan frakt... blir intressant och se om de annullerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Inte påläst om disken i fråga, men det beror väl helt och hållet på användningsområdet, accesstider är ju generellt sett det som är väldigt trevligt med ssd vs hdd. Raid0 borde göra markant skillnad, och kanske vettigt för vardagligt användande i ett scenario som du beskriver.

Ja disken får nog godkänt på allt förutom skrivprestanda av filer över 5GB. Och tänk dig att jag ska skicka stora filer mellan diskarna. 100MB/s är ju långsammare än många hårddiskar till och med. Raid 0 lär försämra accesstider, men tänker att kontinuerlig skrivprestanda kanske kan dubbleras ändå? Har aldrig kört raid så tänkte höra lite här vad folk tror.

Visa signatur

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Tänk på att datan delas upp mellan SSDna i raid 0, d.v.s. du får 10gb cache då. Skriver du mycket till diskarna kan det vara värt

EDIT: Tänkte beställa själv men nu går det tydligen inte längre

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Ja disken får nog godkänt på allt förutom skrivprestanda av filer över 5GB. Och tänk dig att jag ska skicka stora filer mellan diskarna. 100MB/s är ju långsammare än många hårddiskar till och med. Raid 0 lär försämra accesstider, men tänker att kontinuerlig skrivprestanda kanske kan dubbleras ändå? Har aldrig kört raid så tänkte höra lite här vad folk tror.

Har aldrig kontinuerligt kört ssd in raid0 då det allt som oftast inte finns så stor mening med det. Teoretiskt sett tycker jag du borde nå i närheten av det dubbla vad gäller skrivhastigheten.

Prisvärt helt klart såvida ditt användningsområde inte helt krockar med diskens svagheter.

Skrivet av Xeno88:

Tänk på att datan delas upp mellan SSDna i raid 0, d.v.s. du får 10gb cache då. Skriver du mycket till diskarna kan det vara värt

EDIT: Tänkte beställa själv men nu går det tydligen inte längre

Det verkar gå nu, dock för 999kr. Det gick fort, får se om Chris får några.

Permalänk
Medlem

Länk? Ser ej.

Står 521 på Prisjakt men 999 på sidan.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Jag har två stycken Samsung 840 evo som jag haft i ca 4 år i raid0 och det har funkat bra (ta i trä) med ganska precis dubbla prestandan. Lagrar dock inte något direkt viktigt på dem utan har mest spel där.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Phanteks Revolt Platinum ROG STRIX X670E-A GAMING 9950X3D NZXT Kraken Elite 360 32GB Corsair Titanium 6000MHz Powercolor 7900XTX Hellhound Crucial T700 2TB Vertex Pok3r MX Brown AOC Agon Pro AG276QZD Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Har aldrig kontinuerligt kört ssd in raid0 då det allt som oftast inte finns så stor mening med det. Teoretiskt sett tycker jag du borde nå i närheten av det dubbla vad gäller skrivhastigheten.

Prisvärt helt klart såvida ditt användningsområde inte helt krockar med diskens svagheter.

Det verkar gå nu, dock för 999kr. Det gick fort, får se om Chris får några.

Ja både 240GB och 480GB modellerna låg på prisjakts förstasida vid kl 6 i morse. 300kr-ish för 240GB och 520:- för 480GB. Beställde två eftersom jag egentligen var ute efter 960GB-1TB. Priset låg kvar i typ 10 minuter efter att jag hade beställt. Övervägde att beställa en till till farsgubben men då hade priset gått upp igen. Jag gissar att det var ett green weekend erbjudande med begränsat antal även om det inte angavs. 100MB/s för filer över 6GB är ändå riktigt segt så jag kan nog tänka mig att offra accesstider om det går att få upp skrivhstigheten till 200MB/s med raid0 vilket skulle kännas acceptabelt för större filöverföringar. Annars nam jag lika gärna smacka in en drös mekaniska hårddiskar som jag har liggandes. Men hade tänkt slippa "hårddiskknaster"

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Chris_Kadaver: Hoppas du får diskarna. Jag gjorde ett liknande köp på computersalg för nån vecka sen där köpet makulerades efter ett tag.

Visa signatur

|> MB: MSI Z370 Tomahawk |> CPU: i5 8600K |> Kylning: Be Quiet! Pure Rock
|> RAM: KFA2/Galax HOF Extreme DDR-4000 2x8GB
|> GPU: ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC |> PSU: Corsair RM750X
|> SSD: Crucial MX500 |> Chassi: Meshify C |

Permalänk
Medlem

Tr200 är rätt hemska SSDer, men... för det priset kan jag förstå att folk inte kan låta bli. Även om det låter lite för bra för att vara sant. Men ärligt, vill du ha sekventiell prestanda, RAIDa HDDs... mycket billigare.

Och RAID0 SSD... det är extremt kritiskt att RAID systemet har TRIM och bra kontroller. Dåliga kontrollers (eller som saknar TRIM) är totalt hopplösa för SSDer. Du kan hamna så att du både får sämre prestandan än 1 disk, och samtidigt får mångfaldigt mer slitage på diskarna också.

Riktiga H/W RAID kort med cache och egen processor bör kunna klara det. Intels moderkort lösning ska stöda TRIM också och med rätt CPU har rätt okej prestanda.

För systemdisk... nej. Inget RAID0. Latensen är viktigare än några MB/s. Blir hög påverkning av CPUn också med all I/O. Säger detta av erfarenhet och tester. Benchmarks är inte kritiskt här...

För spel/trash disk... kan vara okej. Latensen är inte så kritisk i alla spel, och du kanske laddar in ett spel lite snabbare. Det kan dock ge FPS stutter om du har dålig CPU, eftersom alla budget RAID lösningar (eller moderkort byggda) använder CPUn för att göra beräkningar... vilket ju tar resurser från spelet.

Permalänk
Medlem

Jag kör raid0 med mina ssder idag, ger fina benchmarks men i verkligheten är skillnaden försumbar. Personligen skulle jag använda dom som lagringsdiskar istället, trots liten cache. Att slippa hårddisk-ljudet från lagringsdiskar är guld värt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helevete:

@Chris_Kadaver: Hoppas du får diskarna. Jag gjorde ett liknande köp på computersalg för nån vecka sen där köpet makulerades efter ett tag.

Jo, samma sak hände mig. Visst skulle dom kunna skylla på sina prisrobotar, men samtidigt är det ju ett sätt att få exponering på prisjakt. Dom hamnar ju på förstasidan varje gång de råkar sätta "fel pris". Tycker det är rätt dåligt. Enligt recensenterna av dessa ssd:er så skulle dom bara rekommendera dessa till halva eller en tredjedel av ordinarie pris. Därför trodde jag computersalg hade sänkt priset. Struntade att köpa ssd någon annanstans ifrån under green weekend på grund av att jag trodde att jag fick dessa så billigt. Istället fick jag mejl på måndagen om att priset var fel och att jag får tillbaka mina pengar om en vecka. Lär inte handla där igen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jo, samma sak hände mig. Visst skulle dom kunna skylla på sina prisrobotar, men samtidigt är det ju ett sätt att få exponering på prisjakt. Dom hamnar ju på förstasidan varje gång de råkar sätta "fel pris". Tycker det är rätt dåligt. Enligt recensenterna av dessa ssd:er så skulle dom bara rekommendera dessa till halva eller en tredjedel av ordinarie pris. Därför trodde jag computersalg hade sänkt priset. Struntade att köpa ssd någon annanstans ifrån under green weekend på grund av att jag trodde att jag fick dessa så billigt. Istället fick jag mejl på måndagen om att priset var fel och att jag får tillbaka mina pengar om en vecka. Lär inte handla där igen.

Var noga med att lämna omdöme där du beskriver detta också, så nästa person ser detta.
Därför det är viktigt med prisjakts omdömen om butiken, innan köp.

Permalänk
Medlem

RAIDa SSD diskar, ja dagens ungdomar...
Man tappar ju det viktiga med en SSD, svarstiderna... (dock kanske inte jättemycket tapp men ändå)
Skulle inte göra det om jag inte var tvungen av någon anledning...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Viochee:

RAIDa SSD diskar, ja dagens ungdomar...
Man tappar ju det viktiga med en SSD, svarstiderna... (dock kanske inte jättemycket tapp men ändå)
Skulle inte göra det om jag inte var tvungen av någon anledning...

Njäe, det kan jag inte hålla med om.

https://www.pcper.com/reviews/Storage/Triple-M2-Samsung-950-P...

Citat:

In simple terms, SSDs respond faster at lower ‘loads’, and running multiple SSDs in a RAID divides that load across them. You get the performance boost and IOPS scaling of a RAID, but you *also* get an overall reduction in latency for a given IO load.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Intressant, hade för mig att det inte var så, är det för att det är M2 NVMe diskar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Intressant, hade för mig att det inte var så, är det för att det är M2 NVMe diskar?

Jag körde för 7 år sedan (om jag minns rätt) två Intel x-25M i raid 0 (utan TRIM). Det ökade svarstiden från 0.1 ms till 0.18 ms. Något som bara var noterbart i syntetiska tester (jämför med WDs VR som gick från 7 ms till 14 ms). Jag tror också att det saknas perspektiv där de teoretiska aspekterna tillskrivs för stor betydelse i många fall. Och tekniken har utvecklats rätt rejält sedan dess oavsett värdet med RAID.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Och du ser ingen skillnad?

vs

Som att hela botten på latens kurvan har flyttats?

Latensen är fortfarande bra, men försämringen är där, klart och tydligt nästan 50%.
Det som gynnas är dock djupare köer, självklart, då det är här RAID har nytta.

Men vi är inte ett databas företag. Vi har inte bashing av QD8+ på NVMe diskar som konsumenter. Vad vi vill ha är QD1 och kanske QD2... thats it. Dvs de två gröna och blå i översta bilden är vad konsumenter använder... i verkligheten. Och de är klart försämrade...

Största problemet är ju att kunna använda RAID prestandan. Kan du göra det, är det värt att köra RAID på riktigt RAID hårdvara då. Men latensen är rätt grymt sämre på många budget RAID eller Windows lösningar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Och du ser ingen skillnad?

Det var inte det som var frågan heller.

Jag svarade på påståendet att svarstiderna försämras, vilket inte är sant. Det är ett för generellt påstående.

Sen är det knappt 25%, inte 50%.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det var inte det som var frågan heller.

Jag svarade på påståendet att svarstiderna försämras, vilket inte är sant.

... och just de kurvorna ÄR svarstiden.
Så jo... de försämras.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

... och just de kurvorna ÄR svarstiden.
Så jo... de försämras.

Så vi ignorerar allt från QD4 och uppåt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Så vi ignorerar allt från QD4 och uppåt?

Först det första... konsument, så ja.

För det andra... Hur ofta har du använt QD4+ på NVMe hemma? Har du ens nått det en enda gång i en RAID?

Som jag sa, om du har en databas, kan RAID vara nytta. Men svarstiderna är på QD1-2 märkbart lägre på icke RAIDen, vilket är var du kommer spendera 99%+ av din last om du inte har företagsserver som kör mer eller mindre konstant last. (Det är tom så QD4 är rätt lika, med >50% av dem snabbare på icke RAID, och först vid 60-70% nivån kommer RAIDen ikapp.)

För att sätta det i perspektiv... vi pratar 70-80k+ IOPS (280-320MB/s 4k)... Tror du vi använder det normalt?
Det är typ absolut max vad många SATA SSDer ens klarar. Hur många maxar deras IOPs varje dag?

Permalänk
Medlem

Trist, mina pengar blev också frysta. Rätt sjukt att det ska ta en vecka att få tillbaka pengarna när köpet inte blev av. Jag kommer heller inte handla där igen och kan inte rekommendera butiken till någon.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|> MB: MSI Z370 Tomahawk |> CPU: i5 8600K |> Kylning: Be Quiet! Pure Rock
|> RAM: KFA2/Galax HOF Extreme DDR-4000 2x8GB
|> GPU: ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC |> PSU: Corsair RM750X
|> SSD: Crucial MX500 |> Chassi: Meshify C |

Permalänk
Medlem

@Helevete:
Att pengarna är frysta/reserverade är inte butikens fel utan bankens.

Permalänk
Medlem

@fredix: så som de motiverade det i brevet så förstår jag det med att pengarna är frysta. Är heller inte i behov av pengarna. Men tycker att butikerna bör tvingas ta ett större ansvar vid felaktig prissättning och allt vad det medför. I mitt fall blev det en dags googlande av prestandajämförelser och uteblivet köp av ssd från annan butik under green weekend. Antingen borde de stå sitt kast, inte minst på grund av att ssdn med största sannolikhet är omöjlig att sälja till ordinarie pris. Den är helt enkelt inte värd mer än halva priset. Det kan du läsa hos en uppsjö av recensenter. Och när de då får exponering på första sidan på prisjakt, dessutom under en helg som green weekend, då är ju inte halva priset helt osannolikt?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Först det första... konsument, så ja.

För det andra... Hur ofta har du använt QD4+ på NVMe hemma? Har du ens nått det en enda gång i en RAID?

Som jag sa, om du har en databas, kan RAID vara nytta. Men svarstiderna är på QD1-2 märkbart lägre på icke RAIDen, vilket är var du kommer spendera 99%+ av din last om du inte har företagsserver som kör mer eller mindre konstant last. (Det är tom så QD4 är rätt lika, med >50% av dem snabbare på icke RAID, och först vid 60-70% nivån kommer RAIDen ikapp.)

För att sätta det i perspektiv... vi pratar 70-80k+ IOPS (280-320MB/s 4k)... Tror du vi använder det normalt?
Det är typ absolut max vad många SATA SSDer ens klarar. Hur många maxar deras IOPs varje dag?

Nu är det kanske mer entusiastnivå än för medelanvändaren, men har du använt ZFS med ZIL/SLOG så är QD4 och uppåt väldigt vanligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Chris_Kadaver: Jag påpekade inget annat är att det är banken som håller i pengarna och att det inte är något butiken kan göra något åt.
Angående prissättningen vill jag inte bege mig in i diskussionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Nu är det kanske mer entusiastnivå än för medelanvändaren, men har du använt ZFS med ZIL/SLOG så är QD4 och uppåt väldigt vanligt.

ZFS i sig lär inte direkt gå QD4 på en SSD. HDD... ja men de har också prestandan därefter.

Ang Zil/Slog... skippa SSDn och gå direkt till Optane istället.
https://www.servethehome.com/exploring-best-zfs-zil-slog-ssd-...

Så ska vi upp i entusiast... är det bättre att ta en 900p 280GB för ZIL/SLOG än dina 3x RAID M.2 SSDer också.... mer rätt bra marginal.

Det är tom så de små 32GB M.2 Optane Cache diskarna är bättre lösning än någon 950 M.2 då dessa saknar backup kondensatorer och därför får katastrofal prestanda, där Optane diskarna är snabba nog, trots avsaknaden av dessa, att kunna ge otrolig prestanda. Du måste ha enterprise PCI SSD för att kunna ens gå förbi dessa billiga små diskar.

Vill du verkligen gå maximal entusiast, är P4800X lösningen, men då är mer frågan hur stor budget du har....

Oavsett... nej M.2 SSD RAID är fortfarande totalt meningslöst i den situationen, då det finns bättre och mer prisvärda lösningar.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk

Ja, fel kan hända, tyvärr.

@hurrai:

Prisfel är inte något vi gör för att få exponering. Eftersom vi betalar Prisjakt för varje "klick", är det verkligen en dålig affär om det var fallet. Vi kan inte avstå fel och skulle aldrig försöka neka det eller hävda att vi är annat än människor. Men fel kan hända såklart, även med priser, trots att detta kontrollerats automatiskt och en del också manuellt.

En av de erfarenheter du har sammanfattat här är kring ett länkfel från Prisjakt, där kunden genom Prisjakt ser en högtalare till kring 300 kronor, som vanligtvis kostar över 1600 kronor, just där har Prisjakt kopplat informationerna från oss till fel produkt.
Det är något som händer, även för Prisjakt, på samma sätt som att fel kan ske hos oss. Därför har Prisjakt också en "disclaimer":
"Trots att Prisjakt alltid gör sitt yttersta för att produktbilder och egenskaper ska vara korrekta så kan det hända att felaktigheter smyger sig in. Butikerna kan aldrig hållas ansvariga för felaktig information hos Prisjakt utan det är alltid den information som återfinns på butikernas och tillverkarnas webbplatser som gäller när man ingår ett avtal."

Det är alltid viktigt att kontrollera produkter man hittar via Prisjakt, eller andra jämförelsessajter, med butikens. Prisfel, är ett fel, och ser vi det rapporteras det direkt till Prisjakt som rättar till det snabbast möjligt, som vi också gör när vi ser fel på vår sajt.

Om du eller Ni upptäcker ett fel, i pris eller information, kan du eller Ni alltid skriva det till oss och vi kommer att korrigera det så fort som möjligt. Om det finns något som väcker frågor kan du eller Ni göra detsamma och vi vill fortfarande svara retur så fort som möjligt. Även om det kan ha lite svartid, kan man också skriva ett meddelanden till mig/os här på Sweclockers.