SweClockers drop!

Commodore 64 vad saknas?

Permalänk
Medlem

Commodore 64 vad saknas?

Hej!

Hittade mitt gamla Commodore 64 från när jag var liten.
Jag hittade endast delarna på bild, tror det bara det saknas en bild kabel?
Tänkte om man kan koppla upp det till min gamla plasma tv på något sätt?
Om man kan köpa någon/några kablar?
Om det inte finna någon lösning, finns det något värde på grejerna?

Mvh

Permalänk
Skrivet av moyozuz539:

Hej!

https://i.ibb.co/GvHySTHY/20250926-234912.jpg

Mvh

Sambon säger bildkabeln och eventuellt joystickar om du hade sådana.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Tack.
Joysticken har jag till 90% någonstans, om jag inte lyckas kastat den.

Permalänk
Medlem

Kontrollera nätdelen om du skall testa datorn, vill minnas att de är kända för att ge sig över tid och mata ut för hög spänning så datorn friteras!

Commodoren har väl RF och komposit signal ut om jag inte minns fel där heller. Tror komposit signalen går att modifiera till Svideo kompatibel med lite kabelkopplande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moyozuz539:

Tack.
Joysticken har jag till 90% någonstans, om jag inte lyckas kastat den.

Den gamla sortens joystick kan kännas rätt clunky när man vant sig vid gamepads. En Sega Megadrive-gamepad + adapter som enkelt kan meckas ihop av ett par DB9-kontakter och ett gäng 1N4148 eller andra lättillgängliga signaldioder tycker jag funkar utmärkt. Försök inte köra utan adapter, finns risk att fördärva C64:an. Vill man kan man förstås bygga in modifikationen i handkontrollen istället för att köra med adapter.

Skrivet av holo:

Kontrollera nätdelen om du skall testa datorn, vill minnas att de är kända för att ge sig över tid och mata ut för hög spänning så datorn friteras!

Commodoren har väl RF och komposit signal ut om jag inte minns fel där heller. Tror komposit signalen går att modifiera till Svideo kompatibel med lite kabelkopplande.

Jepp, går att få ut RF via RCA-kontakten samt komposit eller en något off spec S-video-signal via AV-kontakten. Den senare använder ett lite udda kontaktdon, det är en 262-graders 8 pin DIN-kontakt. Att använda den vanligare 270-gradersvarianten går med våld, men man kommer paja honkontakten förr eller senare.

Här finns en del bra info.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av moyozuz539:

Hej!

https://i.ibb.co/GvHySTHY/20250926-234912.jpg

Mvh

Vilka anslutninstyper har tvn, "plasma" säger inget om vad den kan ta emot för signaltyper, har den kompositvideoingång, ev via en scart ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.