Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005

Asus och nVidia GPP

Stämmer det att ni valt att utesluta AMD ur Republic of Gamers grafikkort pga krav från nVidia? Om så är fallet, varför tycker ni jag ska fortsätta stödja Asus (som jag använt oavbrutet sedan 1995)? På vilket sätt gynnar det mig som kund? Jag kan bara se nackdelar med att ni går med på konkurrenshämmande åtgärder, både för enskilda konsumenter och för branschen som helhet.

https://www.hardocp.com/article/2018/04/12/dell_hp_resist_nvi...

"On the other side of the coin, we see ASUS, Gigabyte, and MSI have already laid their gaming brands at NVIDIA's feet. ASUS has already committed to remove all AMD GPU products that appear under its high end Republic of Gamers brand as it pertains to video cards."

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P10 Plus
* Stolt paragrafryttare *

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2015

https://www.sweclockers.com/nyhet/25538-asus-slapper-amd-rade...

"Asus använde tidigare varumärket Republic of Gamers (ROG) för spelinriktade produkter, men exkluderar härmed AMD-baserade grafikkort. Kvarstår gör dock namn såsom Strix och Dual och bortsett från namnet är Arez-varianterna identiska med föregående dito. Grafikkort märkta Arez väntas nå marknaden i maj."

La till quote

Var god citera mig så jag vet om ni svarar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Okt 2004

idiotiskt drag av nvidia och fegt av tillverkarna att lägga sig och slicka nvidias fötter, ser inga som helst fördelar med detta, snarare att det skapar förvirring för dom som inte är så insatta

CPU: AMD Ryzen 1700x @ 3.8GHz || Mem: 16GB Corsair LPX 3000mhz || Mobo: Asus x370 Prime || GPU: EVGA Geforce GTX1070 SC || SSD: WD black 500GB m2 || OS: Linux Mint/Win 10 || Monitor: Dell 43" 4K P4317Q

Citera om du vill ha svar :)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2012

Nvidia: Only use ROG on Nvidia products!!!! GAHHH ARGH!
Asus: Nope...
Nvidia: We'll give you access much sooner!
Asus: Still nope.
Nvidia: Come on!
Nvidia: Fuck... fine... We'll give you 15% discount...
Asus: Arez it is.

A4-SFX v2 | Intel Core i3 8350K | ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING | Titan Xp Galactic Empire Edition | HyperX 32Gb DDR4 2133Mhz | Samsung 950 Series 1TBx2

Kika gärna på mina gallerier:
Datorer för välgörenhet

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bollnäs
Registrerad
Okt 2012

GPP känns ju som totalt skitsnack då RoG ser ut att finnas kvar för moderkort från både AMD och Intel samt kringutrustning som möss, tangentbord och skärmar. Om ert varumärken RoG ej kommer finnas kvar för AMDs grafikkort men för övriga produkter och tillbehör så är det ju uppenbart att Nvidia enbart är ute efter att sabotera för AMD. Ni lägger er platt för Nvidia vilket är jäkligt pinsamt att se...

Fractal Design Define C | Asus Maximus VI Hero | Intel Core I7 4770K | Asus GTX 1080 Strix | Corsair Vengeance LP 32GB | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Evo 1TB | WD Green 2TB x 2 | Noctua NH-U14S | ASUS PG278QR | Ducky One TKL RGB | Logitech G403 | Sennheiser HD 650 | Objective2+Odac | Røde NT-USB + Røde PSA1

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Enköping
Registrerad
Sep 2008

Jag tar inte någon tredjepartstillverkares parti i hela den här soppan, men det känns lite som att de har blivit smått intvingade till att acceptera de här villkoren från Nvidia.

Det är klart att man helst hade sett att SAMTLIGA tillverkare hade valt att tacka nej till programmet, då hade det varit helt effektlöst.
Men de fördelar som kommer med att vara en partner känns ju givetvis väldigt lockande, för mycket för att riskera att hamna utanför mot sina konkurrenter.

Jag tycker det är ett vidrigt drag av Nvidia att göra en sån här sak, då de redan är dominerande på marknaden. Det finns ingen anledning att behöva utnyttja brand recognition för att förbättra sin försäljning. De kan ju inte ens producera tillräckligt med kretsar i nuläget för att möta efterfrågan, så timingen för det hela känns ännu mer snedvridet.

Så innan man beskyller tillverkare för att ge sig in i det här så får man överväga hur de själva har behövt överväga beslutet.
Gå med på villkoren och inte riskera att tappa försäljning mot konkurrenter eller stå upp mot ett vidrigt förslag och hoppas på att det inte påverkar affärerna allt för mycket.
Min gissning är att de inte vill riskera något i nuläget och helt enkelt bara får gilla läget.

Jag hoppas dock innerligt att något kan stoppa den här skiten så det får vara just en fri marknad på lika villkor.

FD Define R5 White :: Asus Prime Z370-A :: Intel Core i7 8700K @ 4,5GHz :: Noctua NH-D15 :: Corsair 16GB DDR4 3200 MHz LPX :: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold :: MSI GTX 1080Ti Gaming X Trio :: Samsung 860 EVO 250GB & 500GB :: Creative Sound BlasterX AE-5 ::

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fjugesta
Registrerad
Aug 2005

Vill ha ett svar från Asus på detta jag med!

Den ABSOLUT viktigaste delen i en dator är NÄTDELEN varför spara 200-300:- och ta en chans på att dina nya dator delar för x antal tusen ska hålla?????????
Den hemliga polisens anfader, Armand Jean du Plessis de Richelieu a.k.a. Cardinal-Duc de Richelieu, sa en gång så här om sitt arbete... "Ge mig sex rader skrivna av den hederligaste man som finns och jag ska hitta en förevändning i dem att hänga honom."

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2015

@grizzly666: men du kommer aldrig få ett. GPP har samma första regel som Fight Club

The first rule of GPP is hat you do not talk about GPP.

Case: Fractal Design Define S with 4x Noctua NF-A14 (3x in 1x out)/ Motherboard: Asus Crosshair 6 Hero (6004 Bios) / CPU: AMD Ryzen 7 1700X / CPU Cooler: Noctual NH-D15 / PSU: Corsair RM850 / RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 @3200Hz 16GB (2x8) / GPU: MSI RX Vega 64 with Raijintek Morpheus II with 2x Noctua NF-F12 PWN / Main SSD: Crucial MX300 750 GB / Dropbox SSDs: 2xSamsung 850 EVO 500 GBx2 / Storage HDD: Seagate Barracuda 1TB / 2xSamsung U28E590 + Acer CB290C / Keyboard: Logitech G413 / Mouse: Mission SG GGM 3.5 MMO Mouse

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005

@Bernd_P1: Tråkigt nog har du säkert rätt, men för mig är ett icke-svar tydligt nog om var Asus står gentemot sina kunder.

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P10 Plus
* Stolt paragrafryttare *

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
#Archlinux
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av MultiMan:

@Bernd_P1: Tråkigt nog har du säkert rätt, men för mig är ett icke-svar tydligt nog om var Asus står gentemot sina kunder.

Som med allt annat när det stormar till. Säger man inget och håller tyst sker det inga artiklar och stormen går över och folk glömmer.

Blev lite förvånad hur lite Sweclockers tog upp hela affären.

Arch - Makepkg, not war -||- Asus Crosshair Hero VI -||- GSkill 16GiB DDR4 15-15-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 1600x @ 4.1GHz -||- nVidia MSI 970 Gaming -||- Samsung 850 Pro -||- EVEGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- Asus Xonar Essence STX -||- Sennheiser HD-650 -||
Arch Linux, one hell of a distribution.