Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop
Permalänk

Ersättare till nikon D610

Hej min slutare har gett upp på min nikon. Så funderar på vad man ska välja istället om det inte går att serva?

Mest inne på landskapsbilder. Vad skulle ni valt å varför?

Permalänk
Skrivet av Bonden_88:

Hej min slutare har gett upp på min nikon. Så funderar på vad man ska välja istället om det inte går att serva?

Mest inne på landskapsbilder. Vad skulle ni valt å varför?

Varför skulle det inte gå att byta slutare menar du?

Permalänk
Inaktiv

Är fullformat ett måste?

Permalänk
Medlem

Det går att byta slutare. Vågar inte säga något om hur mycket det kostar men jag har sett siffror på runt 3000 för andra modeller. Det är ju eg inget fel på D610 det är en fin kamera.

Jag utgår från att du har ett gäng objektiv du vill kunna använda och isf är väl ett nytt nikon-hus vettigast. D610 gör ju ett bra jobb för det du ska fota men vill du ha något som är bättre/snabbare så kan du ju tänka i lite olika banor. Dels har du ju D800 som går att hitta begagnat för rimliga pengar. Om jag minns rätt har den lite sämre brusegenskaper än D610 men det spelar ju oftast inte så stor roll för landskap. Du får då lite högre upplösning. Sedan finns D810 som ju är något vassare men åxå lite dyrare. Vill man gå all in så är det väl kanske D850 man ska titta på men frågar du mig så kostar det kanske lite mer än det smakar.
Jag hade kollat på D610/D750/D800/D810 lite beroende på vad du prioriterar för egenskaper. Jag har själv en D750 som jag tycker är super. Jämfört med D610 är det väl främst autofokusen som är märkbart bättre i sämre ljus och för rörliga motiv, men det spelar i regel inte så stor roll för landskap.

Cyberphoto har en begagnad D810 med full garanti inne för 22k.
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=833378_1