Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Vad är lämpligt att lagra på en floppy disk?

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Paddanx:

Eller betydligt mer spännande och kritiska saker tydligen:
https://www.cnbc.com/2016/05/25/us-military-uses-8-inch-flopp...

40-50 år gamla disketter... still in use.

Kanske är lika bra om Trump får för sig att starta kärnvapenkrig. De gamla diskettläsarna kanske kärvar i hettans ögonblick och sätter käppar i hjulet för honom.

Permalänk

@mrqaffe: Jag kör fortfarande ZIP. En IDE och 2 SCSI. Fortfarande ett ok alternativ för gamla samplers

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det finns massor av industrirobotar som är i dagligt bruk, och fullständigt beroende av floppy för att transportera projekt till dem.

Men det är inget som vanligt folk/konsumenter sysslar med

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Avstängd

Jag använde disketter långt in på 90-talet även för vardagligt bruk då jag tyckte de gamla systemen var ohyggligt mycket snabbare och smidigare samt lättare att kontrollera än de nyare.
Jag använder fortfarande skrivprogram och annat från början på 80 talet just för att de är så simpelt gjorda.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Men det är inget som vanligt folk/konsumenter sysslar med

Skulle vilja påstå att helt vanliga folk som också är konsumenter, jobbar med att programmera dessa robotar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Skulle vilja påstå att helt vanliga folk som också är konsumenter, jobbar med att programmera dessa robotar

Det är, när jag kommer i kontakt med dessa maskiner i alla fall, främst helt vanligt folk, som hanterar de där maskinerna. Killen inne på kontoret är kanske någon sorts ingenjör, och skickar ut arbeten på floppy, efter vad han har lärt sig, men det är sällan, eller aldrig han som faktiskt sköter roboten, så han lämnar bara disken vidare. Killen som sköter roboten är antagligen svetsare, eller något liknande, som en gång hade lite teknikintresse, eller såg en möjlighet till lite bättre utgångsläge vid löneförhandlingar, och var den som fick instruktionerna för typ 30 år sedan när roboten installerades. Han är inte mer intresserad i dag, än någon av alla de andra, och kunskaps nivån begränsar sig till floppy in, ladda projekt, hitta lämplig startpunkt, och tryck start. När det slutar fungera ringer de någon annan, gissa varför jag är där... Hur som helst så är det bara tre helt vanliga människor som kommer i kontakt med maskinen. Nå, ok, jag är lite speciell, som mamma kallade det, så jag är kanske inte helt vanlig, men jag döljer det bra...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det är, när jag kommer i kontakt med dessa maskiner i alla fall, främst helt vanligt folk, som hanterar de där maskinerna. Killen inne på kontoret är kanske någon sorts ingenjör, och skickar ut arbeten på floppy, efter vad han har lärt sig, men det är sällan, eller aldrig han som faktiskt sköter roboten, så han lämnar bara disken vidare. Killen som sköter roboten är antagligen svetsare, eller något liknande, som en gång hade lite teknikintresse, eller såg en möjlighet till lite bättre utgångsläge vid löneförhandlingar, och var den som fick instruktionerna för typ 30 år sedan när roboten installerades. Han är inte mer intresserad i dag, än någon av alla de andra, och kunskaps nivån begränsar sig till floppy in, ladda projekt, hitta lämplig startpunkt, och tryck start. När det slutar fungera ringer de någon annan, gissa varför jag är där... Hur som helst så är det bara tre helt vanliga människor som kommer i kontakt med maskinen. Nå, ok, jag är lite speciell, som mamma kallade det, så jag är kanske inte helt vanlig, men jag döljer det bra...

Btw... hittade 2 askar helt oöppnade 3,5" disketter i ett förråd nyss. Kändes synd att slänga.... de får väl ligga 10 år till

Permalänk
Medlem

"Vintage"
Ge det 10-20 år och sälj dem dyrt.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det finns massor av industrirobotar som är i dagligt bruk, och fullständigt beroende av floppy för att transportera projekt till dem.

Det betyder ju dock inte att det är lämpligt.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag använde disketter långt in på 90-talet även för vardagligt bruk då jag tyckte de gamla systemen var ohyggligt mycket snabbare och smidigare samt lättare att kontrollera än de nyare.
Jag använder fortfarande skrivprogram och annat från början på 80 talet just för att de är så simpelt gjorda.

Fanns ju så man kunde markera över flera rader vertikalt utan att markera hela raderna.. användbar funktion.. som inte vet varför den inte finns kvar. Var någon ordbehandlare till DOS *Ergo Ord* om jag minns rätt.

Den funktionen finns inte i Word, Wordperfect, Wordpad eller Notepad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Det betyder ju dock inte att det är lämpligt.

Då kan du ju informera svensk industri om ett mer "lämpligt" sätt att sköta detta ?

Ändra fungerande rutiner till något modernare som innebär att alla hundratals disketter måste flyttas till nytt media, utan att det tillför något ?

Installera specialläsare i maskinerna för 20 000kr styck, för att laga något som fungerar ?

Nja, välkommen till verkligheten säger ja, att du som konsument anser att något är gammalt betyder inte att alla kastar ut det.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Worms / Liero

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Då kan du ju informera svensk industri om ett mer "lämpligt" sätt att sköta detta ?

Ändra fungerande rutiner till något modernare som innebär att alla hundratals disketter måste flyttas till nytt media, utan att det tillför något ?

Installera specialläsare i maskinerna för 20 000kr styck, för att laga något som fungerar ?

Nja, välkommen till verkligheten säger ja, att du som konsument anser att något är gammalt betyder inte att alla kastar ut det.

Haha, vad nu. Blev du kränkt?

Självklart ska man inte byta ut fungerande grejer. Men säg att de skulle köpa en ny robot. Tycker du att de ska satsa på en som går på floppys även då? Jag skulle säga att det inte är lämpligt.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alpha77:

Fanns ju så man kunde markera över flera rader vertikalt utan att markera hela raderna.. användbar funktion.. som inte vet varför den inte finns kvar. Var någon ordbehandlare till DOS *Ergo Ord* om jag minns rätt.

Den funktionen finns inte i Word, Wordperfect, Wordpad eller Notepad.

Jag saknar DOS ganska mycket, skall inte använda svordomar och könsord, men har aldrig varit någon stor vän av windows integrerade operativsystem...

(På frågan varför jag inte kör Linux så är svaret att jag brukat köra dualboot)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Fanns ju så man kunde markera över flera rader vertikalt utan att markera hela raderna.. användbar funktion.. som inte vet varför den inte finns kvar. Var någon ordbehandlare till DOS *Ergo Ord* om jag minns rätt.

Den funktionen finns inte i Word, Wordperfect, Wordpad eller Notepad.

Nu kommer vi ifrån ämnet, men prova att trycka ner Alt och markera nåt i Word

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Haha, vad nu. Blev du kränkt?

Självklart ska man inte byta ut fungerande grejer. Men säg att de skulle köpa en ny robot. Tycker du att de ska satsa på en som går på floppys även då? Jag skulle säga att det inte är lämpligt.

Nä, jag är ingen lättsmält snöflinga, men jag tycker det var rätt meningslöst att säga att det inte är ett lämpligt sätt.

Om det fungerar är det väl lämpligt ?

Försök köpa en ny utrustning som kör disketter idag, du lär inte hitta det.

Men om t ex USB-minnen alltid är bättre vet jag inte, de går nog sönder betydligt oftare än disketter..

Annars kör man över någon form av ethernet eller använder intern lagring idag.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Det betyder ju dock inte att det är lämpligt.

Vid tiden när de var nya så var metoden synnerligen lämplig och den typen av utrustning har ofta ingen nätverksanslutning alls. disketter är alltså enda metoden att mata in och ta ut data förutom tangentbord och bildskärm.

Maskiner av den typen (och använder inte någon nätverksanslutning) är heller inte i riskzonen för wannacry och andra fatala cryptovirus - medans det som är anslutna med nätverk är det i högsta grad och framförallt om de har ouppdaterade OS från anno datzumal, vilket det ofta är i den här typen av utrustning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Vid tiden när de var nya så var metoden synnerligen lämplig

Jag tänker dock att TS frågade vad som är lämpligt i dagens läge.

Edit: Dessutom var min kommentar ingen motsägelse. Mer en kommentar om att bara för att någon gör på ett sätt betyder det inte att det är lämpligt. TS fråga var liksom inte om någon använder disketter, utan vad det är lämpligt att lagra på dem.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Vid tiden när de var nya så var metoden synnerligen lämplig och den typen av utrustning har ofta ingen nätverksanslutning alls. disketter är alltså enda metoden att mata in och ta ut data förutom tangentbord och bildskärm.

Finns ju hålremsa också.... Minns jag rätt så hade Facit en gång i tiden en produkt som emulerade hålremsa. Man ersatte helt enkelt hålremsan med filer på en diskett.

Skrivet av xxargs:

Maskiner av den typen (och använder inte någon nätverksanslutning) är heller inte i riskzonen för wannacry och andra fatala cryptovirus - medans det som är anslutna med nätverk är det i högsta grad och framförallt om de har ouppdaterade OS från anno datzumal, vilket det ofta är i den här typen av utrustning.

Jo, det är ju mer problem med fina mätinstrument som kör tex Win-XP som man vill ha nätverksanslutning till och som inte går att uppdatera till nyare. Dessutom så finns den specialskrivna programvaran för att styra själva instrumentet som kan sluta fungera om man lägger på uppdateringar till XP. Ersättningsinstrument kanske kostar 200.000 till 500.000, så billigare sätta en brandvägg utanför eller ge det eget nät.

OnT: Vad som är lämpligt att lagra på diskett är ju mikrokoden till en VAX 11/780, behövs ju en 8" för det dock.

Permalänk
Avstängd

Skulle vilja påstå att felet delvis ligger hos de som skapar programmen och inte använder en annan plattform till maskinkod.

På jobbet har jag iaf dilemmat att jag inte vågar ansluta någonting till skärmaskiner och annat som varit i kontakt med den "yttre världen" vilket är ganska handikappande för närvarande för en som står på verkstadsgolvet och har begränsade kunskaper om mjukvarans förlovade land...
Ändå är jag tydligen den som är mest intresserad av datorer och program och har mest kunskaper här...

Var typ MAC3 eller något när jag kollade upp (är väl inte riktiga proffsmaskiner i sammanhanget, mer typ semiproffs eller vad man skall kalla det av de maskiner som kör mot vanliga PC system här), klarar man inte det beror det på rent ointresse för datorer...
(Jag försöker annars undvika den typen av mjukvara då jag är svårt allergisk mot stegmotorer... (mest för att de aldrig blir riktigt exakta, men nu snackar jag att gubbarna här sitter med maskiner som är typ fyra meter höga och arbetar med mätmicroskop på tusendelar av millimeter... Tippar på att elektroniken i dem är från 50-60 talet, men ett är då säkert, den kommer att bli kvar! Jag kommer inte att vidröra den och ingen vill att jag skall det heller tror jag (annat än för att se till att den fungerar perfekt med normalt underhåll och fix av gamla komponenter som går sönder, mm) Systemet är bara så otroligt välgjort med blankpolerade hävstänger och sådant i elskåpet, minsta lilla sladd sitter perfekt tillböjd i exakta vinklar. Tror till och med det sitter äkta rubinlager i mätarna. Det vore ett helgerån att peta i en massa ful epoxiplast där. )

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Sen får vi inte glömma ett av dom absolut viktigaste användningsområdena (idag), om ingen redan nämnt det:

https://www.youtube.com/watch?v=iyBiIaOpw1Y

https://www.youtube.com/watch?v=oGfkPCZYfFw

mm mm

Visa signatur

[unRaizen Server] - Ryzen 5 1400 | Asus Prime X370-Pro | 16GB DDR4 @ 3000mhz | MSI 1060 Dual OC 3GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bopper:

Nu kommer vi ifrån ämnet, men prova att trycka ner Alt och markera nåt i Word

Tack bra tips!
Fungerade bara i Word dock. Ej Wordperfect.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Btw... hittade 2 askar helt oöppnade 3,5" disketter i ett förråd nyss. Kändes synd att slänga.... de får väl ligga 10 år till

Jag köpte nyligen ett paket disketter

Skrivet av -=Mr_B=-:

"Vintage"
Ge det 10-20 år och sälj dem dyrt.

Redan idag går disketter till Amiga, Macintosh och annat än IBM PC för flera hundra kronor. Såg något oöppnat paket för närmare tusenlappen på Tradera.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Det är väl DD-disketter för 720/800 KB storlek - de har lite lägre coercivitet och lättare/säkrare att skriva om med DD-driver i jämförelse med att försöka skriva om HD-disketter i DD-driver.

HD-disketter var i stort sett den enda standarden för PC från PC-AT och framåt (det var en period med 1.2 MB HD 5-1/4" disketter i den vevan innan man gick över till 3.5" disketter) och därmed är utbudet av HD-disketter enormt mycket större än DD-disketter som främst var för Amiga/MAC samt den tidens CP/M-datorer som fanns innan de försvann helt runt 1986 eller så...

Permalänk
Medlem

Det är fortfarande många "vanliga" program som lagrar på 3,5'' disketter - i alla fall om man får tro symbolen för 'Spara'. Den visar en liten bild på en 3,5'' diskett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perre E:

Det är fortfarande många "vanliga" program som lagrar på 3,5'' disketter - i alla fall om man får tro symbolen för 'Spara'. Den visar en liten bild på en 3,5'' diskett.

Jo ock vi luras tro att det är tex 10GB ledigt på en disk också, när det är 10GiB, eller ca 10.74GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Har man spenderat en hel dag av sin korta ungdom med att cykla fram och tillbaka för att kopiera quake från en kompis dator, för att minst en disk alltid utvecklade läsfel på vägen, är det svårt att älska disketter. 😝

Ingenting är mitt svar.

På tidigt 2000-tal så gick jag på gymnasiet, och vi hade en extrembantad variant av Quake som rymdes på 1 diskett.
Eftersom vår admin på skolan hittade och raderade våra quakemappar (ingen installation krävdes) hela tiden så hade vi helt enkelt med oss några disketter när vi skulle in i datasalarna och lirade lite på håltimmar osv.

Ibland satte sig läraren och spelade med oss också, mot att vi inte fick säga det till någon.

Sista året började vi med att ha med oss USB-minne istället eftersom disketterna började bli lite opålitliga.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Hedersmedlem

Något som jag förvånat efter att ha läst igenom hela tråden konstaterar är att ingen nämnt att det faktiskt går att uppgradera gamla industrirobotar etc som kräver diskettläsare.

Det finns tillverkare som tillverkar moduler som man byter ut en gammal diskettläsare mot, som har en USB-utgång på framsidan. Där stoppar man in ett USB-minne istället. Ett exempel: https://floppyusbemulator.com/ Den emulerar en diskettläsare med samma pinout etc, så mjukvaran i industriroboten behöver inte förändras.

Just den där prylen verkar också ha en liten räknare och några knappar på framsidan. Jag tolkar det som att man kan lagra flera "virtuella disketter" på samma USB-minne.

På det sättet så kan man ha kvar sina gamla industrimaskiner men köra med USB istället. Att flytta datat från disketter till ett USB-minne är inte särskilt svårt heller (och ändå att rekommendera av backupskäl...)

Permalänk
Medlem

Antagligen för att man diskuterat det fysiska mediat. USB -> floppy emulatorer är inte direkt ovanliga, jag stoppade en i en plasmaskärare för snart ett år sedan. Den var dock betydligt billigare än lösningen du länkar till, men man får kanske mjukvara till din som går att förstå. De kinesiska har lite lurig mjukvara...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Är floppy disk en sån här 3D printad "spara symbol"?