SJ säger att jag ska betala faktura för en avbokad biljett?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Så tråkigt hur tonen i samhället har blivit idag, alla har bara inställningen "sköt dig själv och skyll dig själv, idiot!".

Jag har uppfattningen om att det är tvärtom idag. Folk tycker sig inte ha något eget ansvar.

Lite som i detta fall, där det alltså tydligt verkar framgå vad som gäller både vid köp och avbokning (enligt bild från @gaminggirl) men ansvaret/felet är alltid någon annans.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

För min del stod det efter att jag avbokade att jag skulle få pengarna tillbaka så därför blev jag väldigt förvirrad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Jag har uppfattningen om att det är tvärtom idag. Folk tycker sig inte ha något eget ansvar.

Lite som i detta fall, där det alltså tydligt verkar framgå vad som gäller både vid köp och avbokning (enligt bild från @gaminggirl) men ansvaret/felet är alltid någon annans.

Och även om företaget skulle vara otydlig så får man använda sunt förnuft. Har man tillräckligt många år på nacken borde man vara medveten att företag inte driver någon välgörenhet. Hur många företag som säljer resor finns det som ger pengarna tillbaka vid ombokning om man inte valt ett ombokningsskydd? Inte många.

Skrivet av Swedman18:

För min del stod det efter att jag avbokade att jag skulle få pengarna tillbaka så därför blev jag väldigt förvirrad

Säkert ett standardsvar som ges till alla. Klumpigt av SJ och jag förstår att et förvirrar. Men samtidigt stod det extra tydligt innan du avbokade (enligt bild på förra sidan) att du inte skulle få pengarna tillbaka.

Permalänk

Men om man betalar med visa, har man gratis avbeställningsskydd då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Jag har uppfattningen om att det är tvärtom idag. Folk tycker sig inte ha något eget ansvar.

Lite som i detta fall, där det alltså tydligt verkar framgå vad som gäller både vid köp och avbokning (enligt bild från @gaminggirl) men ansvaret/felet är alltid någon annans.

Tja, återigen, lätt att dra upp ny info.
Vid tidpunkten jag skrev så hade vi inte den screenshotten.

Och tonen jag menade var från folk här i tråden t ex, inte från personerna i fråga.

Jag kontrar nu med den nya infon att TS påstår att det stod attpengarna skulle återbetalas!

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Tja, återigen, lätt att dra upp ny info.
Vid tidpunkten jag skrev så hade vi inte den screenshotten.

Och tonen jag menade var från folk här i tråden t ex, inte från personerna i fråga.

Jag kontrar nu med den nya infon att TS påstår att det stod attpengarna skulle återbetalas!

Den infon tänker jag inte testa vad som gäller för jag behöver biljetterna och vill inte betala dem igen...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Men om man betalar med visa, har man gratis avbeställningsskydd då?

Skickades från m.sweclockers.com

Du får nog kolla med bolaget som gett ut det skyddet vad som gäller då. Detta är ju något du typ betalar i årskostnaden på det kortet, inte till SJ. Oavsett får ju SJ sina pengar om du köpt en biljett som inte kan ångras.

Och normalt vill jag minnas de skydden är bara om något händer... typ du blir akut sjuk och måste uppsöka sjukvård, olycka, osv... Om du inte har vettig anledning har jag svårt att tro dessa skydd skulle hjälpa.

Skrivet av gaminggirl:

Den infon tänker jag inte testa vad som gäller för jag behöver biljetterna och vill inte betala dem igen...

For Science...

Permalänk
Medlem
Skrivet av erixonjkpg:

@htbtoma: Det var ju bra att det löste sig för dig. För egen del var de inte lika tillmötesgående. Jag blev erbjuden 300kr för min taxiresa utifall att jag fyllde i en blankett. Jag var redan irriterad från att behövt vänta i 5 timmar på ersättnignståg och buss som de lovat men som sedan inte dök upp. Vart inte villig att lägga mer utav min tid på den där skiten.

Summa summarum jag fick inga pengar tillbaka för min biljett men blev erbjuden 300kr för min taxiresa efter att de både lovat ersättningståg och buss. Hade dem däremot vart snabbare med info så hade jag kunna åkt med ett annat bolag då mitt tåg skulle gått 21 och det var först kl 02 som jag fick reda på att de inte kunde erbjuda mig resa förrän kl 07.

Gissar att det e svårare att mygla kvällstid. Hade jag varit du hade jag dragit någon vals om ett flyg från jönköping till ett bröllop eller whatever så hade det kanske gått. Jag sa typ "hej jag ringer från <min arbetsgivare> (som är en stor kund hos sj) jag behöver hinna detta tåget till norrköping. " de sa typ bara ok ta en taxi o skicka räkning till oss. Inget tjafs alls. Jag hade alltså inget möte, ville bara hem i rimlig tid. 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BasseBaba:

Du förstår inte min poäng.
Menade att det är förvirrande att dom har en knapp som heter "avboka" trots man valt en som inte kan återbetalas.

Det är bara förvirrande om man inte tar hänsyn till vad orden faktiskt betyder. "Avboka" implicerar på inget sätt att en penningtransaktion ens har ägt rum så det är inget konstigt elle förvirrande med att avboka en icke-återbetalningsbar biljet. Du kan som bekant avboka ett restaurangbord. Allt du skriver antyder att du ser en återbetalning som en logisk följd av en avbokning, men så är inte fallet. Case closed, alla dina följdargument faller på grund av att din utgångspremiss är felaktig.

Skrivet av BasseBaba:

Sist men inte minst ändå girigt att man fiskar efter en avbokning så man kan sälja samma biljett multipla gånger.

Den giriga är väl ändå du som menar att det är helt oproblematiskt att uppta en plats på tåget trots att du inte kommer att vara där, bara för att du har betalat för den (jag vet förresten att du inte är TS). Du fick rabatterat pris mot att inte kunna få pengar tillbaka. Vad är problemet? Man kan inte komma och grina i efterhand.

Skrivet av BasseBaba:

Har jag köpt en biljett har jag inga skyldigheter att låta SJ tjäna dubbelt på den genom att avboka. Mina cent.

Skyldigheter? Varför så upprört tonfall? Kan du inte bara göra en god gärning? Måste du få ekonomisk kompensation för att få tummen ur?

Skrivet av BasseBaba:

För genomsnittssvensson (och att TS öht skapade denna tråd visar ju att jag har en poäng)

Bara för att det finns dumma personer betyder det inte att de har rätt.

Skrivet av BasseBaba:

Så tröttsamt när du väljer russnin ur kakan när du väljer -vad- du ska svara på i mitt inlägg.
Poängen var som sagt att det är själva avbokningsrutinen som var dålig.
Hade det kanske skadat med infon:
"Observera att din biljett inte återbetalas även om du avbokar!!!!" brevid "avboka" knappen?

Nej, det hade inte skadat, men att bli upprörd för att de inte gör det är barnsligt. Kontakta SJ, vetja, så lägger de kanske till det.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Du får nog kolla med bolaget som gett ut det skyddet vad som gäller då. Detta är ju något du typ betalar i årskostnaden på det kortet, inte till SJ. Oavsett får ju SJ sina pengar om du köpt en biljett som inte kan ångras.

Och normalt vill jag minnas de skydden är bara om något händer... typ du blir akut sjuk och måste uppsöka sjukvård, olycka, osv... Om du inte har vettig anledning har jag svårt att tro dessa skydd skulle hjälpa.

For Science...

Glömde lägga till en smiley då det skulle va med glimten i ögat..
Men man har ju alltid hört att man ska betala flygbiljetter med Visa för att få gratis avbeställningsskydd och undrar då om samma gäller här... Inget jag orkar forska i nuläget..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Glömde lägga till en smiley då det skulle va med glimten i ögat..
Men man har ju alltid hört att man ska betala flygbiljetter med Visa för att få gratis avbeställningsskydd och undrar då om samma gäller här... Inget jag orkar forska i nuläget..

Skickades från m.sweclockers.com

98 % säker på att det enbart gäller vid sjukdom/olycka, möjligt att det även finns en självrisk. Är dock för lat för att kolla

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

98 % säker på att det enbart gäller vid sjukdom/olycka, möjligt att det även finns en självrisk. Är dock för lat för att kolla

Ja, det är vanlig missuppfattning att ett avbeställningsskydd skulle ge någon slags generell rätt att avboka bara för att man känner det och få pengarna åter. Det är snarare så att det gäller ENDAST om man har giltiga skäl, typ sjukdom, inbrott osv. Inte bara att man ångrat sig alltså

Permalänk
Medlem
Skrivet av pigge_85:

Det är bara förvirrande om man inte tar hänsyn till vad orden faktiskt betyder. "Avboka" implicerar på inget sätt att en penningtransaktion ens har ägt rum så det är inget konstigt elle förvirrande med att avboka en icke-återbetalningsbar biljet. Du kan som bekant avboka ett restaurangbord. Allt du skriver antyder att du ser en återbetalning som en logisk följd av en avbokning, men så är inte fallet. Case closed, alla dina följdargument faller på grund av att din utgångspremiss är felaktig.

Den giriga är väl ändå du som menar att det är helt oproblematiskt att uppta en plats på tåget trots att du inte kommer att vara där, bara för att du har betalat för den (jag vet förresten att du inte är TS). Du fick rabatterat pris mot att inte kunna få pengar tillbaka. Vad är problemet? Man kan inte komma och grina i efterhand.

Skyldigheter? Varför så upprört tonfall? Kan du inte bara göra en god gärning? Måste du få ekonomisk kompensation för att få tummen ur?

Bara för att det finns dumma personer betyder det inte att de har rätt.

Nej, det hade inte skadat, men att bli upprörd för att de inte gör det är barnsligt. Kontakta SJ, vetja, så lägger de kanske till det.

Herregud vad ni tar åt er.

Så du menar även att om jag betalt för en biljett med återbetalningsskydd, så ska det inte implicit följa att jag får pengarna tillbaka?

Caset är closed, för det visade sig via screenshot att det fungerar precis som jag förväntade mig.
Det står ju klart och tydligt att man inte får pengarna tillbaka.
Varför TS dock inte fått upp den info, ja det är nog det man ska fundera kring, och eventuellt buggrapportera till SJ.

Tycker ändå ni har en tråkig inställning. SJ ska slippa återbetala, så dom kan inte bara göra en god gärning?
Privatpersonen ska göra en god gärning, men inte företaget? Som också drivs av människor? Som också kan göra goda gärningar?
Förstår inte riktigt hur ni kan argumentera emot rimligheten i att SJ återbetalar pengar (eller, pengar minus lite sveda och värk), om biljetten köps igen?

Jag åker aldrig tåg så jag skiter i vilket.
Det enda jag menar på är att OM, OM SJ skulle återbetala pengar OM dom säljer biljetten igen, tror ni då inte att FOLK ÖVERLAG skulle ha större sannolikhet att AVBOKA biljetten?

Återigen, herregud, JAG har inte ett skit med att göra goda gärningar eller inte.
Förstår inte vaför ni hoppar på mig.
Jag åker inte tåg.

Jag bara spekulerar i hur man kan FÖRBÄTTRA systemet så att FOLK ÖVERLAG blir mer benägna att faktiskt avboka.

Vi har ju bara två alternativ, efter att en person köpt en biljett som ej återbetalas:

A) Personen i fråga (OBS FÖRTYDLIGAR SÅ DU SKA FÖRSTÅ: Det är inte JAG som avses här), skiter i att avboka pga "äsch, jag får ju ändå inte pengar tillbaka, orka lägga tid på att avboka"
B) Man gör regeln så att man får t ex 80% tillbaka om biljetten säljs igen. Räkneexempel så du ska förstå:
Person 1 betalar 100% av pris
Person 1 avbokar
Person 2 betalar 100% av pris
Person 1 får 80% tillbaka
Slutsats: SJ har fått 120%, vilket då bör täcka eventuella administrativa kostnader, Person 1 är nöjd för denne fick en bra deal trots förhinder att resa, SJ är nöjda för dom får in pengar för platsen, och alla miljökämpar är glada för att platsen inte stod tom.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

*Tråd låst*
TS har fått svar och tråden har istället tagit en vändning med tråkigare och tråkigare ton.

/David, - Moderator

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin