Permalänk
Medlem

Bygga ett trädäck för pool?

Hej alla!

Det finns säkert nån byggnadsingenjör eller snickare som kan detta?

Ska bygga ett trädäck, 20 kvm, som läggs direkt på stenplattor på mark.
På detta ska jag ställa en pool som rymmer ca: 6500l, 368cm i diameter.

Så här lite snabbt, vad ska jag ha för cc mellan reglarna, 45x145? 60 eller ska jag gå lägre?
Kan jag köra med 45x120 och cc 60?

Mvh. Wip3

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog ställa polen direkt på marken med isolerblock under och sen bygga däcket runt om. Man kan isåfall även sänka ner polen lite i marken.

Det blir väldigt mycket vikt och även om du använder dig av kortare cc så kommer träreglarna och golvet att ta skada (slå/sätta sig etc.)

Permalänk
Medlem

Hm, ja. vi vill helst inte ställa den direkt på backen, utan ha ett helt däck som kan användas till annat om inte poolen står där. Men att sätta reglarna tätare just där poolen ska stå borde väl avlasta/stödja bättre?

Permalänk
Medlem

Jag skulle lämna in en skiss / ritning till en brädgård så får de ge ett förslag.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Jag skulle lämna in en skiss / ritning till en brädgård så får de ge ett förslag.

Ah, det var ett bra förslag, får kolla upp det.

Permalänk
Medlem

Om du ska bygga trädäck i tryckimpregnerat virke så finns det en bra tråd på byggahus.se om vad man ska se upp med om man vill kunna utnyttja garantin på 20 år på virket. Länk

Eftersom det är en så stor belastning skulle jag ha valt cc300 direkt under polen för att den inte ska svikta utan att ha gjort några beräkningar. Det är sällan styrkan som är problemet utan styvheten. Vid för låg styvhet känns det som om att allt gungar nämligen.

Edit:
Om du har en plintrad under polen så kanske du kan öka avståndet mellan reglarna till cc 450.

mvh
z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem

Jag kommer inte ihåg exakta måtten men jag byggde ett åttakantigt trädäck till vår ovanmark pool på ca 17-18 kbm för 3-4 år sen.
Har för mig att jag reglade ungefär cc 400 med 45x195 (eventuellt 45x170). Stödpunkterna mot marken är stenplattor och jag satte dom tätt, ca 1 meter mellan varje för att det inte skulle svikta.

Det har fungerat kanon hittills, trädäcket har inte rört sig vad jag kan se och jag upplever inget större svikt, vår vanliga altan utan pool som är reglad enligt standard för virkesdimensionerna sviktar nog mer om jag hoppar på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

Om du ska bygga trädäck i tryckimpregnerat virke så finns det en bra tråd på byggahus.se om vad man ska se upp med om man vill kunna utnyttja garantin på 20 år på virket. Länk

Eftersom det är en så stor belastning skulle jag ha valt cc300 direkt under polen för att den inte ska svikta utan att ha gjort några beräkningar. Det är sällan styrkan som är problemet utan styvheten. Vid för låg styvhet känns det som om att allt gungar nämligen.

Edit:
Om du har en plintrad under polen så kanske du kan öka avståndet mellan reglarna till cc 450.

mvh
z

Detta är väl lite mer "quick and dirty" än ett jätteseriöst bygge, vill dock inte att däcket rämnar pga tyngden?
Vi har grävt ut lite grann, ramen kommer ligga på stenplattor och sen trall på det. Alltså ingen upphöjning att tala om, det är väl snarare ramen och reglarna som bestämmer höjden.

Permalänk
Medlem

400 cc på bärverket 45x120, klossa bärverket 1m cc mot mark . 28x120 som bräder hade jag kört.
Jobbar som snickare sen 1995

Med vänlig hälsning,

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wip3:

Hej alla!

Det finns säkert nån byggnadsingenjör eller snickare som kan detta?

Ska bygga ett trädäck, 20 kvm, som läggs direkt på stenplattor på mark.
På detta ska jag ställa en pool som rymmer ca: 6500l, 368cm i diameter.

Så här lite snabbt, vad ska jag ha för cc mellan reglarna, 45x145? 60 eller ska jag gå lägre?
Kan jag köra med 45x120 och cc 60?

Mvh. Wip3

Jag är inte byggnadskunning i enl. med vad du efterfrågar, men efter att ha läst vad som skrivs om vikt osv: palla upp med stenplattor och kilar direkt under poolen med ex. cc 300 så blir det stumt och materialet borde således klara vikten bättre? Detta är inte ett förslag utan en tanke som slog mig.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem

@Mogwaii:

Ok, jättetack för svar!

"klossa bärverket 1m cc mot mark", vad menar du med det?

Permalänk
Medlem

@Wip3:

Att lägga plast klossar mellan stenplattorna och 45x120 (ca 1m mellan klossarna) , dels för att få luft mellan mark o trä och dels för att ev rikta lutande mark , du vill ha trädäcket i våg.

Plast klossar finns o köpa i järnhandel ca 4x7cm i storlek finns i 2,5 mm , 5 mm , 10mm

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

@Wip3:

Att lägga plast klossar mellan stenplattorna och 45x120 (ca 1m mellan klossarna) , dels för att få luft mellan mark o trä och dels för att ev rikta lutande mark , du vill ha trädäcket i våg.

Plast klossar finns o köpa i järnhandel ca 4x7cm i storlek finns i 2,5 mm , 5 mm , 10mm

Ah, ok. Det ska jag kolla upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

@Wip3:

Att lägga plast klossar mellan stenplattorna och 45x120 (ca 1m mellan klossarna) , dels för att få luft mellan mark o trä och dels för att ev rikta lutande mark , du vill ha trädäcket i våg.

Plast klossar finns o köpa i järnhandel ca 4x7cm i storlek finns i 2,5 mm , 5 mm , 10mm

Skrivet av Wip3:

Ah, ok. Det ska jag kolla upp!

Ska göra ett liknande trädäck för ett spabad, har ni någon länk till klossarna? Innan jag såg tipset hade jag tänkt köra med takpapp mellan plattan och regeln.

Det är väl inte den här typen: https://www.bohle-group.com/sv-se/produkter/glasning/glasning... ?

Eller är det en pallningsbricka: https://www.beijerbygg.se/store/privat/byggmaterial/Armering/... ?

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Medlem

@bha*: Biltema har mellanlägg av plast som är byggbara på höjden, kostar iofs en slant men det är rätt skönt att slippa väga av plattorna 100%. http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Ovriga-skruvar-och-...

Beijers pallningsbricka såg bra ut annars, blir säkerligen billigare också.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bha*:

Ska göra ett liknande trädäck för ett spabad, har ni någon länk till klossarna? Innan jag såg tipset hade jag tänkt köra med takpapp mellan plattan och regeln.

Det är väl inte den här typen: https://www.bohle-group.com/sv-se/produkter/glasning/glasning... ?

Eller är det en pallningsbricka: https://www.beijerbygg.se/store/privat/byggmaterial/Armering/... ?

Pallningsbricka använder jag till allt som ska justeras i höjd , trädäck , dörrar, fönster osv

Mvh

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Pallningsbricka använder jag till allt som ska justeras i höjd , trädäck , dörrar, fönster osv

Mvh

Ingen risk att dom glider iväg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Pallningsbricka använder jag till allt som ska justeras i höjd , trädäck , dörrar, fönster osv

Mvh

Danke! Kan man ha flera på höjden för att få trädäcket i nivå?

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bha*:

Danke! Kan man ha flera på höjden för att få trädäcket i nivå?

På Byggmax finns dessa brickor:

https://www.byggmax.se/gjutning-och-husgrund/armering/pallnin...

"Brickorna kan staplas till önskad höjd och griper tag i varandra med piggar som passar i motsvarande hål. "

Permalänk
Medlem
Skrivet av bha*:

Danke! Kan man ha flera på höjden för att få trädäcket i nivå?

Japp , precis så det är tänkt.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wip3:

På Byggmax finns dessa brickor:

https://www.byggmax.se/gjutning-och-husgrund/armering/pallnin...

"Brickorna kan staplas till önskad höjd och griper tag i varandra med piggar som passar i motsvarande hål. "

Jävla pris. Vi köper i lådor på optimera 100st för 200kr kanske,

Kan vara värt att kolla runt lite , köp ej styckvis , bra mycket durare.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Jävla pris. Vi köper i lådor på optimera 100st för 200kr kanske,

Kan vara värt att kolla runt lite , köp ej styckvis , bra mycket durare.

Visserligen i 8-pack, men dyrt ändå. Det blir att mäta ordentligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Jävla pris. Vi köper i lådor på optimera 100st för 200kr kanske,

Kan vara värt att kolla runt lite , köp ej styckvis , bra mycket durare.

Nu har jag kommit en bit:

3x3 m, 170x45 reglar.

Ska slänga på ett spabad som väger 1250kg med vatten.

När jag trampar/hoppar på det känns det ok, men jag väger bara 85kg

Tycker du att det ser tillräckligt stabilt ut eller behöver det stabiliseras upp med stenplattor i mitten?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Skrivet av bha*:

Nu har jag kommit en bit:

http://forumbilder.se/H7607/1876ce20-1d5b-469d-baa6-2ee6b039d58e.jpeg?width=150

3x3 m, 170x45 reglar.

Ska slänga på ett spabad som väger 1250kg med vatten.

När jag trampar/hoppar på det känns det ok, men jag väger bara 85kg

Tycker du att det ser tillräckligt stabilt ut eller behöver det stabiliseras upp med stenplattor i mitten?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skulle själv utan tvekan förstärka i mitten just där spabadet kommer stå, göra "stöttor" nedåt mot plattor med asfaltsmatta emellan trä och stenplatta! Det gjorde vi när vi skaffade spabad till mina föräldrars baksida! Först hade dom en sånhär uppblåsbar bubblare och den vägde kanske totalt 800-900kg med vatten men sen köpte vi en riktig bubblare och den väger då cirka 1500kg med vatten, så de gäller å förstärka rejält, tänk på också antalet som kommer vara i badet, blir också några kilon!

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Dynamic Vit. EVGA SN G2 850w. Gigabyte Aorus Ultra Z490. Intel 10850k. Asus 2080Ti. G.Skill 32Gb. Samsung 950Pro 512Gb M2. 1st SSD Crucial 1Tb, 1st SSD Crucial 500Gb. EK Velocity Water Cooling. ASUS 1440p 27". Acer Predator 165Hz 1440p 27". Roccat Vulcan TKL. Razer Diamondback.

Permalänk
Skrivet av Wip3:

Hej alla!

Det finns säkert nån byggnadsingenjör eller snickare som kan detta?

Ska bygga ett trädäck, 20 kvm, som läggs direkt på stenplattor på mark.
På detta ska jag ställa en pool som rymmer ca: 6500l, 368cm i diameter.

Så här lite snabbt, vad ska jag ha för cc mellan reglarna, 45x145? 60 eller ska jag gå lägre?
Kan jag köra med 45x120 och cc 60?

Mvh. Wip3

610kg/kvm.... som sagt ovan, ställ poolen på backen med cellplast under (isolerplats eller vanlig vit cellplast, finns på byggvaruhus) skönare att gå på också om poolen har mjukt golv. bygg trall runt.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markus1987:

Jag skulle själv utan tvekan förstärka i mitten just där spabadet kommer stå, göra "stöttor" nedåt mot plattor med asfaltsmatta emellan trä och stenplatta! Det gjorde vi när vi skaffade spabad till mina föräldrars baksida! Först hade dom en sånhär uppblåsbar bubblare och den vägde kanske totalt 800-900kg med vatten men sen köpte vi en riktig bubblare och den väger då cirka 1500kg med vatten, så de gäller å förstärka rejält, tänk på också antalet som kommer vara i badet, blir också några kilon!

Håller med, förstärk på mitten , enkelt och göra nu än senare

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Rekordmedlem

Tänk på att det här räknas som byggnadsverk och kanske kräver bygglov/anmälan beroende på detaljplan/lokala regler så att du inte får en sur räknnig för att du gjort ett svartbygge.

Krav på byggnadsverks tekniska egenskaper
I plan- och bygglagen ställs det krav på tekniska egenskaper på byggnadsverk. Byggnadsverk ska ha vissa tekniska egenskaper. Kraven gäller inte bara vid nybyggnad utan även vid ombyggnad eller annan ändring. Om det är en bygglovspliktig eller anmälanspliktig åtgärd så sker oftast en genomgång av de tekniska egenskapskraven på det tekniska samrådet.
Boverket har gett ut föreskrifter och allmänna råd för de nio tekniska egenskapskraven. För bärförmåga, stadga och beständighet har Boverket gett ut EKS, Europeiska konstruktionsstandarder. För övriga åtta krav har Boverket gett ut BBR, Boverkets byggregler.

https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/regler-om-bygga...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markus1987:

Jag skulle själv utan tvekan förstärka i mitten just där spabadet kommer stå, göra "stöttor" nedåt mot plattor med asfaltsmatta emellan trä och stenplatta! Det gjorde vi när vi skaffade spabad till mina föräldrars baksida! Först hade dom en sånhär uppblåsbar bubblare och den vägde kanske totalt 800-900kg med vatten men sen köpte vi en riktig bubblare och den väger då cirka 1500kg med vatten, så de gäller å förstärka rejält, tänk på också antalet som kommer vara i badet, blir också några kilon!

Skrivet av Mogwaii:

Håller med, förstärk på mitten , enkelt och göra nu än senare

Vad är att föredra, göra stöttor som spikas fast, typ det här:

https://www.byggahus.se/forum/attachments/dsc_0258-1-jpg.1504...

eller bara köra med plattor?

Ok placering?

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk

@bha*:

Det spelar nog ingen större roll hur du gör! Vi gjorde så som du länkade till, skruvade dit extra stöttor som går ner emot en platta med asfaltsmatta emellan! Tänk på att sätta dom även i mitten av där spat ska stå och inte enbart i hörnen, gör hellre för många än för få, jobbigt annars att förstärka extra om de sviktar!

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Dynamic Vit. EVGA SN G2 850w. Gigabyte Aorus Ultra Z490. Intel 10850k. Asus 2080Ti. G.Skill 32Gb. Samsung 950Pro 512Gb M2. 1st SSD Crucial 1Tb, 1st SSD Crucial 500Gb. EK Velocity Water Cooling. ASUS 1440p 27". Acer Predator 165Hz 1440p 27". Roccat Vulcan TKL. Razer Diamondback.

Permalänk
Medlem

Satte dit fem ben:

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |