Kan samhället och politiken få konsumenter att välja produkter med längre livslängd?

Permalänk
Hedersmedlem

Kan samhället och politiken få konsumenter att välja produkter med längre livslängd?

Den här dök upp i mitt nyhetsflöde: Sveriges Radio - MP: Tillverkare bör redovisa prylars livslängd

Vi kan börja med att konstatera att det här med att tillverkare måste redovisa prylars livslängd inte är ett politiskt förslag, mest utspel om en idé.

Jag kan se ett antal praktiska problem med detta som man måste lösa. För det första har vi EU. Att sätta upp specialregler för vad som får och inte får säljas på det här sättet kan ses som ett handelshinder, och därför kan det vara så att man måste göra det på EU-nivå. (Med andra ord: Lycka till!) Och även om vi inte vore med i EU så vore det sannolikt att Sverige vore part till ett frihandelsavtal som gör detta svårt på samma sätt att lösa detta på nationell nivå.

För det andra så är det ju hela frågan om hur man gör detta, d.v.s. hur håller man tillverkaren till svars om uppgifterna inte stämmer, hur räknar man på förhand ut livslängden, vem avgör detta, etc. Det finns uppenbara intressekonflikter i detta. Och om man lägger för mycket krav på producenterna här så finns det en effekt att man oproportionerligt belastar små tillverkare med begränsade resurser, alltså att det blir en form av Regulatory capture (vet tyvärr inte vad detta heter på svenska, men alltså att regleringar som syftar till att styra en bransch istället främjar en status quo bland etablerade aktörer).

Med detta sagt så tycker jag faktiskt att det finns en rätt bra baktanke i detta, det vill säga att genom en kombination av konsumentinformation och potentiella sanktioner på tillverkare få konsumenter att välja produkter med längre livslängd och därmed minska vår miljöpåverkan.

Det finns ju inget idag som stoppar konsumenter från att välja bättre produkter. Ett exempel är ju den tyska vitvarutillverkaren Miele som i sina annonser gärna trycker hårt på att deras produkter har en designlivslängd på 25 år. Det var några år sedan jag hörde detta senast, dock. Trots detta köpte jag en billigare tvättmaskin när min gamla maskin hade gått sönder efter cirka 10 år, för att den var mindre än hälften så dyr. Jag tänkte att om den har en livslängd på hälften så är det ju värt pengarna minst lika bra, särskilt eftersom jag inte planerar att bo kvar i lägenheten med tvättmaskinen så länge. Här har ju uppenbart information inte räckt för att uppnå önskat resultat, även när jag tänkt i just dessa banor förut.

Frågan för diskussion är alltså: Om ni här på Sweclockers fick styra världen och med lagstiftning för försöka uppnå målet att få konsumenter att välja produkter med längre livslängd, alternativt målet att få tillverkare att producera produkter med längre livslängd, hur skulle ni göra då?

Permalänk
Medlem

Jag hade nog varit villig att lägga några kronor extra på en telefon som uttryckligen garanterade 3 års livslängd vs en lur som utlovar 6 månader.

Dock kan man ju undra vad det innebär i praktiken? Jag hoppas det innebär att den får uppdateringar och flyter allmänt bra. Men om kriteriet endast är att den kan boota under 3 år så äre ju en annan femma och inte särskilt mkt värt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PlogarN97:

Jag hade mog varit villig att lägga några kronor extra på en telefon som uttryckligen garanterade 3 års livstid vs en lur som utlovar 6 månader.

Dock kan man ju undra vad det innebär i praktiken? Jag hoppas det innebär att den får uppdateringar och flyter allmänt bra. Men om kriteriet endast är att den kan boota under 3 år så äre ju en annan femma och inte särskilt mkt värt.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har själv använt garantitid som ett avgörande moment när jag valt mellan liknande produkter. Det var därför det blev en NZXT Kraken X62 med 6 års garanti och inte en Cryorig A80 med 3 års garanti för min fru när vi valde ut en ny vattenkylare till hennes i7-7700K, detta då trots att A80:n har en fläkt för VRM-kylning som var väldigt attraktivt.

Problemet med att överföra samma tänk på detta mot mobiltelefoner är att mobiltelefon A och mobiltelefon B skiljer sig åt på så många sätt att det finns så många faktorer att välja på, och därför blir livslängden inte nödvändigtvis en lika primär egenskap. Nätdelar för datorer är ett perfekt exempel på där lång garantitid kan vara ett effektivt säljargument. Varför köpa en PSU med 5 års garanti när du får en med 10 års garanti för samma pengar?

Slutsatsen borde alltså vara att det är lättare i "mogna" produktsegment som t.ex. nätdelar, vattenkylare och (för all del) soffor och värmefläktar kunna använda livslängd som ett argument.

Det är också en bra poäng att livslängd på produkter också måste vara kopplat till mjukvaruuppdateringar idag, både säkerhetsuppdateringar och kompatibilitetsuppdateringar.

Permalänk
Medlem

Jag har inte så mycket att komma med än men tänker ändå på följande :

Jag kommer fortsätta följa tråden, bra intiativ av dig @pv2b.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

https://sv.wikipedia.org/wiki/Planerat_%C3%A5ldrande

En lite kortare beskrivning än en film på 52 minuter från nrk

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Jag har själv använt garantitid som ett avgörande moment när jag valt mellan liknande produkter. Det var därför det blev en NZXT Kraken X62 med 6 års garanti och inte en Cryorig A80 med 3 års garanti för min fru när vi valde ut en ny vattenkylare till hennes i7-7700K, detta då trots att A80:n har en fläkt för VRM-kylning som var väldigt attraktivt.

Problemet med att överföra samma tänk på detta mot mobiltelefoner är att mobiltelefon A och mobiltelefon B skiljer sig åt på så många sätt att det finns så många faktorer att välja på, och därför blir livslängden inte nödvändigtvis en lika primär egenskap. Nätdelar för datorer är ett perfekt exempel på där lång garantitid kan vara ett effektivt säljargument. Varför köpa en PSU med 5 års garanti när du får en med 10 års garanti för samma pengar?

Slutsatsen borde alltså vara att det är lättare i "mogna" produktsegment som t.ex. nätdelar, vattenkylare och (för all del) soffor och värmefläktar kunna använda livslängd som ett argument.

Det är också en bra poäng att livslängd på produkter också måste vara kopplat till mjukvaruuppdateringar idag, både säkerhetsuppdateringar och kompatibilitetsuppdateringar.

Varför inte köra på luftkylare som har oändligt med garanti typ? Enda som kan gå sönder är ju fläktarna, kylaren i sig lär ju aldrig kunna gå i sönder av sig själv.

En vattenloop har ju ett slutdatum, och har en större chans att fela pga mer mekaniska delar som pumpen.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av VadSaDu:

Varför inte köra på luftkylare som har oändligt med garanti typ? Enda som kan gå sönder är ju fläktarna, kylaren i sig lär ju aldrig kunna gå i sönder av sig själv.

En vattenloop har ju ett slutdatum, och har en större chans att fela pga mer mekaniska delar som pumpen.

Det är en helt annan fråga. Jag hade också valt en luftkylare. Men nu har min fru vissa preferenser, bland annat så tyckte hon att det skulle bli för fult med en luftkylare! Fast egentligen är det en fråga för en annan tråd (historien är betydligt längre än så.)

I praktiken så har även en luftkylare en begränsad livslängd i och med att den del som den ska kyla (CPU:n) kommer komma i nya socklar, och därmed inte kommer passa längre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Det är en helt annan fråga. Jag hade också valt en luftkylare. Men nu har min fru vissa preferenser, bland annat så tyckte hon att det skulle bli för fult med en luftkylare! Fast egentligen är det en fråga för en annan tråd (historien är betydligt längre än så.)

I praktiken så har även en luftkylare en begränsad livslängd i och med att den del som den ska kyla (CPU:n) kommer komma i nya socklar, och därmed inte kommer passa längre.

Man får ju enkelt nya fästanordningar med diverse kylare till nya socklar?

Som den äldre NH-D14 kan man ju fortfarande smäcka dit på dessa nya AM4 socklar om man frågar efter dessa monteringssatser via Noctuas support.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk

Bra förslag tycker jag. I grunden tror jag att det är vi konsumenter som kommer att få lov visa för tillverkare/varumärken vad vi är villiga att öppna våra plånböcker för. Därför behövs det att ämnet uppmärksammas. Likt som någon nämnde tidigare i tråden så är garanti en viktig del för mig vid köp. Inte alltid avgörande, men viktig.

Är riktigt trött på att detaljhandelskedjor köper in billiga "no name brands" och att en stor massa konsumenter ofta går på priset vid köp. På så vis legitimerar vi detta beteende och en ond cirkel skapas. Men även när tidigare erkända varumärken flyttar produktionen till exempelvis Kina och sedan brottas med kvalitetskontroll på sina produkter.

Det finns ju en större diskussion man kan ta utifrån det ideologiska perspektivet, men jag är försiktig med detta då det snabbt kan spåra ur och Sweclockers först och främst är ett forum för teknikintresserade.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 5820K | RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz 32GB (4x8GB) | GPU: MSI GeForce GTX 1080 Sea Hawk 8GB | Moderkort: MSI X99S Gaming 7 | Ljudkort: Creative Sound Blaster ZxR | SSD: 2 st Samsung 850 EVO 250GB 2.5" SSD | HDD: Seagate Barracuda 3TB 7200RPM 3,5" | Nätagg: EVGA SuperNOVA 750 G2, 750W | Kylare: Corsair H115i | Chassi: Corsair Obsidian 750D Svart | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Hur redovisar du en produkts livslängd då? Standardavvikelser osv lär ju vara väldigt hög även om en pryl används på exakt samma sätt. Bilindustrin försökte ju dessa standardiserade tester är där vet vi hur det gick. Redan innan fusket så var problemet att testerna var utformade på ett sådant sätt att det aldrig skulle kunna motsvara verkligheten.

Som ett exempel: En smartphone har de flesta idag. Hur många minuter Spotify, hur många minuter samtal, hur många minuter surf osv osv skulle ett standardiserad användande vara? Hur oresponsive kan en mobil vara innan dess livstid är över? Hur lång batteritid skall telefonen ha för fortfarande anses fungera?

Visst skulle det gå att sätta upp benchmarks osv, men hade det i slutändan gjort någon lyckligare?

Bra förslag dock att man kan ta eget ansvar och jämföra garantier... som jag hoppas folk redan gör. Men för en svensk politiker så är det väl en shock att föreslå att människor skall ta eget ansvar över sitt liv.

Vad som är relevant att diskutera dock är väl hur mycket mer vi vill betala för de garantier som MP vill införa? (För det är alltid konsumenten som betalar i slutändan)

[/quote] Vad som ska hända om till exempel en diskmaskin med en livslängd på tio år går sönder efter bara åtta år behöver utredas, enligt Miljöpartiet.

– I detalj hur vi ska hålla producenterna ansvariga, det får vi återkomma till. Men principen är ju viktig, säger Isabella Lövin.

Miljöpartiet vill dock att rätten att reklamera en vara ska vara kopplad till den förväntade livslängden, och föreslår att alla varor som beräknas hålla i mer än två år ska ha en reklamationstid på fem år, i stället för dagens tre år.

Partiet vill också förlänga den så kallade omvända bevisbördan i reklamationsrätten – från sex månader till två år. Fel som visar sig inom denna tid betraktas som säljarens ansvar. [/quote]

Permalänk
Medlem

Finns inte detta redan? Det finns två alternativ, ett som är idag och ett som OP ger förslag om. Om man via lagstiftning ska behöva "tvinga" tillverkare att lista livslängden, vem är det som avgör den? Dom själva? Ett centralt organ? Ska alla nya prylar skickas in dit? Vem pyntar för detta? Konsument eller tillverkare (som tar pengarna från konsument)? Ska man ha med ett företags-snitt på prylar också baserat på tidigare modeller så kvalitétsmärken sticker fram? Lanserar man en mobil som är beroende av en komponent (mobil -> batteri), får inte detta märke ett permanent bakslag på sin "rating" om batteriet överhettar och börjar brinna, trots att det inte är mobiltillverkarens fel (tänker Samsung förra året)?

Eller som vi redan har idag, genom garanti. Kan Hästens Sängar ge livstidsgaranti på sina grejer låter det ju som rejäla grejer, även om de pajjar en gång om året får du en ny säng varje år, resten av ditt liv. Köpa ett grafikkort med flra år garanti eller ett miningkort med 3/6mån garanti om du behöver något för företagets renderfarm?

Inga extra organ, inga extra (i praktiken säkerligen krångliga) lagstiftningar som gör det ännu svårare för gemene man att kunna vara en laglydig medborgare (hur kan du vara laglydig om lagen är så komplex att du inte begriper den?).

För att svara direkt på OP's fråga, om jag hade makten och styrde världen, hade jag i detta fall pushat för längre garantier. Visst, prispåslag för längre garantier innebär att konsumenten hostar upp stålarna i slutändan, men om tillverkare har längre garantier i tanke vid produktdesign lär vi se fler prylar som håller längre, vilket är slutmålet.

Om jag nu måste lagstadga något, hade jag listat produktkategorier, säg 5år för mobil, 10år HDD, osv. Så får tillverkarna helt enkelt välja mellan att skicka ut nya Deathstars varje halvår till varje konsument i ett årtionde eller tillverka något som håller lite längre. Men helst hade jag skippad lagändringar och istället pushat konsumentmedvetenhet via det statliga SVT eller motsvarande, och gett makten i konsumenternas händer. Det räcker långt när man får konsumenten att inse att valet mellan en glödlampa för 5kr och en LED för 50kr som sparar in elkostnaden på ett år, ger jämnare och behagligare sken, och håller 20x längre är lite av en nobrainer.

Permalänk
Avstängd

Det är absolut möjligt att göra prylar som håller längre och lösningen är enkel och handlar som kvalitets komponenter helst med låg watt vilket gäller allt med elektronik men ser man på dator så ska det egentligen inte vara något problem alls att få 10år ur dom och tittar man bakåt 10år så en i7 960 tex från 2008 klarar av att köra gta-v i runt 60fps så dom kan även prestera ok och ändå är det en hög watt cpu och väl optimerat för långt liv kan man säkert köra 20år på en dator

Tar man mobiler är det samma princip där man kan ha okrossbar skärm och göra dom vattentäta och sänka prestandan med några % och sikta på lägre värme och watt med utbytbara batterier så bör i.a.f 5-6år kunna vara möjligt utan prestandan är hemsk och ser man tillbaks var det 4 kärnor med 2gb ram vilket man kan göra det mesta på idag utan problem och klara säkert 10 år dom med

Problemet sitter mer i huvudet på människor än i tekniken där man ser produkter som status prylar vilket passar företag som handen i handsken när det genererar mer pengar och finns inte ett företag som bygger bästa produkten dom kan utan är kostnads effektiva lösningar även i highend segmentet och vi skulle kunna sänka elektronik mängden enormt

Jag tror inte politiska insatser kommer hjälpa för människor är så besatt av att ha det värsta att hur man än vrider på det kommer många köpa det senaste värsta trots dom inte har behovet av det för att svulla sitt ego mer än behov och marknaden styrs av pengar så vist kan man ekonomiskt försöka strypa marknaden men människor skulle istället betala mer för prestanda och det senaste än se wow vilken livslängd elektroniken kommer ha

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Raphaei:

För att svara direkt på OP's fråga, om jag hade makten och styrde världen, hade jag i detta fall pushat för längre garantier. Visst, prispåslag för längre garantier innebär att konsumenten hostar upp stålarna i slutändan, men om tillverkare har längre garantier i tanke vid produktdesign lär vi se fler prylar som håller längre, vilket är slutmålet.

Om jag nu måste lagstadga något, hade jag listat produktkategorier, säg 5år för mobil, 10år HDD, osv. Så får tillverkarna helt enkelt välja mellan att skicka ut nya Deathstars varje halvår till varje konsument i ett årtionde eller tillverka något som håller lite längre. Men helst hade jag skippad lagändringar och istället pushat konsumentmedvetenhet via det statliga SVT eller motsvarande, och gett makten i konsumenternas händer. Det räcker långt när man får konsumenten att inse att valet mellan en glödlampa för 5kr och en LED för 50kr som sparar in elkostnaden på ett år, ger jämnare och behagligare sken, och håller 20x längre är lite av en nobrainer.

Problemet med att pusha konsumentmedvetenhet är att det inte verkar funka. Folk köper skräp för att det är billigt.

Filmen som länkades tidigare i tråden gör en intressant poäng. I kommuniststater som Östtyskland så var resurser begränsade. Ekonomin var centralplanerad. Av ren nödvändighet så tillverkade man alltså saker som hade en längre livslängd, just bland annat så var kylskåp något som enligt lag skulle hålla i 25 år.

Jag tror definitivt detta kan vara något som kan funka. Att göra det för dyrt att tillverka något som inte håller, helt enkelt.

Permalänk
Medlem

En insats som tog bort mycket av skräpet var ju 'postnordsavgiften'

Helt plötsligt slutade folk att köpa billig kina-skit för 3.50 med fri frakt om det plötsligt blev 75:- i tullhanteringsavgift - saker som 'alla' redan från början vet att det är riktig skräp och slängs snabbt men ändå inte kunde låta bli att köpa - och säkert de flesta i den här tråden har varit med och verkat i....

Att diskutera om kylare eller en telefon håller 3 eller 5 år är mindre intressant - det är den billiga skiten som dras hem i stora volymer som är det jobbiga och miljöbelastande - det inkluderande förpackningsmaterial eller bara sådan sak som tuppeware matlådor som blir kvar i en företags lunchrum och kan bli drivor av det efter en tid och som ingen vill kännas vid senare.

Det sådant man skall jaga på!!!, men då blir folk sura då det blir för personligt och det plötsligt gäller dem själva och inte 'någon annan'

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lord_vasagos:

Det är absolut möjligt att göra prylar som håller längre och lösningen är enkel och handlar som kvalitets komponenter helst med låg watt vilket gäller allt med elektronik men ser man på dator så ska det egentligen inte vara något problem alls att få 10år ur dom och tittar man bakåt 10år så en i7 960 tex från 2008 klarar av att köra gta-v i runt 60fps så dom kan även prestera ok och ändå är det en hög watt cpu och väl optimerat för långt liv kan man säkert köra 20år på en dator

Tar man mobiler är det samma princip där man kan ha okrossbar skärm och göra dom vattentäta och sänka prestandan med några % och sikta på lägre värme och watt med utbytbara batterier så bör i.a.f 5-6år kunna vara möjligt utan prestandan är hemsk och ser man tillbaks var det 4 kärnor med 2gb ram vilket man kan göra det mesta på idag utan problem och klara säkert 10 år dom med

Problemet sitter mer i huvudet på människor än i tekniken där man ser produkter som status prylar vilket passar företag som handen i handsken när det genererar mer pengar och finns inte ett företag som bygger bästa produkten dom kan utan är kostnads effektiva lösningar även i highend segmentet och vi skulle kunna sänka elektronik mängden enormt

Jag tror inte politiska insatser kommer hjälpa för människor är så besatt av att ha det värsta att hur man än vrider på det kommer många köpa det senaste värsta trots dom inte har behovet av det för att svulla sitt ego mer än behov och marknaden styrs av pengar så vist kan man ekonomiskt försöka strypa marknaden men människor skulle istället betala mer för prestanda och det senaste än se wow vilken livslängd elektroniken kommer ha

Problemet är dock att det inte *går* att välja din hypotetiska mobiltelefon med 5-6 års livslängd när man köper något idag. Det är antingen billigt lågpresterande skräp eller dyrt högpresterande skräp. Och det drivs då både av vad som är mer lönsamt, och att människor vill ha nytt.

Om du inte tror att politiken kan lösa detta, vad tror du på istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raphaei:

Finns inte detta redan? Det finns två alternativ, ett som är idag och ett som OP ger förslag om. Om man via lagstiftning ska behöva "tvinga" tillverkare att lista livslängden, vem är det som avgör den? Dom själva? Ett centralt organ? Ska alla nya prylar skickas in dit? Vem pyntar för detta? Konsument eller tillverkare (som tar pengarna från konsument)? Ska man ha med ett företags-snitt på prylar också baserat på tidigare modeller så kvalitétsmärken sticker fram? Lanserar man en mobil som är beroende av en komponent (mobil -> batteri), får inte detta märke ett permanent bakslag på sin "rating" om batteriet överhettar och börjar brinna, trots att det inte är mobiltillverkarens fel (tänker Samsung förra året)?

Eller som vi redan har idag, genom garanti. Kan Hästens Sängar ge livstidsgaranti på sina grejer låter det ju som rejäla grejer, även om de pajjar en gång om året får du en ny säng varje år, resten av ditt liv. Köpa ett grafikkort med flra år garanti eller ett miningkort med 3/6mån garanti om du behöver något för företagets renderfarm?

Inga extra organ, inga extra (i praktiken säkerligen krångliga) lagstiftningar som gör det ännu svårare för gemene man att kunna vara en laglydig medborgare (hur kan du vara laglydig om lagen är så komplex att du inte begriper den?).

För att svara direkt på OP's fråga, om jag hade makten och styrde världen, hade jag i detta fall pushat för längre garantier. Visst, prispåslag för längre garantier innebär att konsumenten hostar upp stålarna i slutändan, men om tillverkare har längre garantier i tanke vid produktdesign lär vi se fler prylar som håller längre, vilket är slutmålet.

Om jag nu måste lagstadga något, hade jag listat produktkategorier, säg 5år för mobil, 10år HDD, osv. Så får tillverkarna helt enkelt välja mellan att skicka ut nya Deathstars varje halvår till varje konsument i ett årtionde eller tillverka något som håller lite längre. Men helst hade jag skippad lagändringar och istället pushat konsumentmedvetenhet via det statliga SVT eller motsvarande, och gett makten i konsumenternas händer. Det räcker långt när man får konsumenten att inse att valet mellan en glödlampa för 5kr och en LED för 50kr som sparar in elkostnaden på ett år, ger jämnare och behagligare sken, och håller 20x längre är lite av en nobrainer.

Garantier på sängar brukar bara gälla för brott på ram och fjädrar. Tex hästens:

Citat:

Förutom de rättigheter som man har som konsument enligt svensk lag täcks Hästens sängar av 25 års garanti mot fjäderbrott och rambrott. För ytterligare information om vår garanti, kontakta din närmaste Hästens-butik.

Garantin gäller då inte för tex utmattning på fjädrar....

Men det låter ju bra i annonserna.

----

Skulle stödja ett förbud mot att sälja produkter med inbyggda batterier som inte går att byta, med då ett fåtal undantag (tex brandvarnare). Skulle även stödja regler för enhetligt utformade batterier för sagda produkter.

Permalänk
Medlem

Ja, inom många områden är ju planerad föråldring ett problem. Helt klart en sak mänskligheten måste bli bättre på. Klart att allt inte kan funka för evigt. Men mycket saker skulle utan problem kunna hålla längre. Det vet vi ju om vi kollar bakåt i tiden när mentaliteten var annorlunda.

Vi kan kolla på bilar tex, dagens bilar är inte designade för att gå 40-50k mil som var varannan Volvo 850 lätt klarar bara den får ordentlig service. Blir genuint förvånad om jag ser Volvo V90 om 20+ år som gått de sträckorna för att vara ärlig. Bara en sån sak som att service ibland sker var 3000e mil numera. Kvittar vad tillverkare för söker koka ihop. Ingen motor mår bra av såna intervaller ny som gammal. Det är helt enkelt inte tänkt att saker ska hålla för länge. Servicen är garanterat en del i den planerade föråldringen numera.

För att svara på den öppna frågan hur man ska förbättra detta...för att vara ärlig är slit-och-släng mentaliteten så djupt förankrad i dagens samhälle att vad man än gör så måste man satsa på långsiktig förändring det är jag övertygad om. Över generationer måste ett nytt tänk som tappats fås tillbaka

Framförallt måste yngre få ett annat synsätt på att köpa saker hit och dit, behöver allt man köper vara nytt när man flyttar hemifrån och även därefter? Eller kan man kanske bara slipa om bordet och måla om? Det är inte lätt att få in detta tänket igen hos framförallt många yngre tror jag, spontant tror jag det har försvunnit till stor grad. Men vad vet jag. Två generationer sedan var det en självklarhet dock. Nu lever istället många för nästa nya iphone de ska köpa sig osv...

Intressanta utmaningar vi har framför oss. Detsamma gäller tex matoroduktion. Odla mat ute på åkrar tex är inte hållbart längre. För ineffektivt. Äta mindre kött osv.

Antingen löser vi det eller så kommer ett tredje världskrig mest sannolikt till slut tvinga oss är min gissning. Återstår att se vad som händer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Ja, inom många områden är ju planerad föråldring ett problem. Helt klart en sak mänskligheten måste bli bättre på. Klart att allt inte kan funka för evigt. Men mycket saker skulle utan problem kunna hålla längre. Det vet vi ju om vi kollar bakåt i tiden när mentaliteten var annorlunda.

Vi kan kolla på bilar tex, dagens bilar är inte designade för att gå 40-50k mil som var varannan Volvo 850 lätt klarar bara den får ordentlig service. Blir genuint förvånad om jag ser Volvo V90 om 20+ år som gått de sträckorna för att vara ärlig. Bara en sån sak som att service ibland sker var 3000e mil numera. Kvittar vad tillverkare för söker koka ihop. Ingen motor mår bra av såna intervaller ny som gammal. Det är helt enkelt inte tänkt att saker ska hålla för länge. Servicen är garanterat en del i den planerade föråldringen numera.

För att svara på den öppna frågan hur man ska förbättra detta...för att vara ärlig är slit-och-släng mentaliteten så djupt förankrad i dagens samhälle att vad man än gör så måste man satsa på långsiktig förändring det är jag övertygad om. Över generationer måste ett nytt tänk som tappats fås tillbaka

Framförallt måste yngre få ett annat synsätt på att köpa saker hit och dit, behöver allt man köper vara nytt när man flyttar hemifrån och även därefter? Eller kan man kanske bara slipa om bordet och måla om? Det är inte lätt att få in detta tänket igen hos framförallt många yngre tror jag, spontant tror jag det har försvunnit till stor grad. Men vad vet jag. Två generationer sedan var det en självklarhet dock. Nu lever istället många för nästa nya iphone de ska köpa sig osv...

Intressanta utmaningar vi har framför oss. Detsamma gäller tex matoroduktion. Odla mat ute på åkrar tex är inte hållbart längre. För ineffektivt. Äta mindre kött osv.

Antingen löser vi det eller så kommer ett tredje världskrig mest sannolikt till slut tvinga oss är min gissning. Återstår att se vad som händer.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan hålla med om bil-kommentaren men samtidigt så blir det en naturlig följd av att allt blir mer och mer avanserat.

Som Bosse bildoktorn en gång sa (ej exakt citat, skriver ur minnet): Om jag skulle ut med en bil i gobiöknen så skulle jag ta förgasare över insprut.

Så mycket avancerade saker och elektronik betyder ju att fler saker kan gå sönder. Men jag håller med...

Gällande måla bord så håller jag också med MEN ett förbehåll.

Dagens vattenbaserade färger håller jäkligt dåligt för bordsskiva men FRAMFÖRALLT, det är idag dyrare att köpa färg, pensel och sandpapper än ett nytt bord. Hindrade inte oss från att måla om bord och stolarna men ekonomiskt försvarbart var det inte.

Miljötänket har ju satt lite krokben på sig själv. Detta genom att "hålla sämmre". Sen finns det väl en brytpunkt men min spontana tanke är att man i många fall gått för långt.

Planerat åldrande och andra "funktioner" som aktivt hindrar köparen från att reparera eller tom bruka en produkt efter ett viss datum borde det bli hårdare tag emot!

En annan sak som flera tar upp är hur man planerar sina köp baserat på livslängd. Ex kylskåp med 25års livslängd.
Hur många i "sweclockers-åldern" har för avsikt att stanna i sin nuvarande bostad i 25år? Folk tar större lån och köper nytt...

Precis som många gör med vilar. Man köper dyra bilar på lån/"avbetalning" med avsikt att köra bilen i 3år och sen sälja lånet/"avbetalningen.

Förr sparade man länge och brukade sin hårt förvärvade bil längre. Därav blev livslängd viktigare.

Idag ska man ju byta till senaste modell av allt hela tiden så varför betala för livslängd?

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Nu finns det ju nivåer av allt. Men generellt sett så köper jag hellre dyrare och mer sällan än billigare och oftare. Vare sig det gäller skor, hemelektronik eller gasolgrillar. Köper sällan det dyraste, men betalar gärna för något som håller ordentlig kvalitet.

Exempelvis kaffebryggaren (mocca master) köpte jag för 7 år sedan. Den kostade nära på 1500:- men fungerar fortfarande felfritt och har 3 års garanti kvar. Tack vare att kostnaden sprids ut över så många år blirdet inte så dyrt heller.

Om man väl vill köpa nytt sen innan sakerna slutat fungera så kan man ofta även sälja kvalitetsgrejer för en liten slant många år efter de köptes. Medan billiga prylar ofta får slängas eller ges bort även innan de gått sönder då värdet är lika med 0:-

Det här tänket är något man i så fall behöver uppmuntra och lära ut redan i tidig ålder om man vill få till en förändring. Utbildning snarareän förbud tror jag är vägen att gå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Vive la liberté!
Skrivet av backspace:

Jag har inte så mycket att komma med än men tänker ändå på följande :
https://www.youtube.com/watch?v=vNnCEz3J4NI

Jag kommer fortsätta följa tråden, bra intiativ av dig @pv2b.

Ja det går att bygga en glödlampa som håller längre än dagens, men det på bekostnad av effektivitet i omvandling från ström till ljus. Kör du hälften av spänningen glödtråden är specad för så kommer lampan hålla längre, i utbyte mot högre andel IR-strålning istället för ljus. Så det blir lite en avvägning mellan om man vill prioritera färre utbyten av lampor, mot lägre strömförbrukning. Sen om nuvarande val är de mest optimala är en annan sak.

Skrivet av lord_vasagos:

Det är absolut möjligt att göra prylar som håller längre och lösningen är enkel och handlar som kvalitets komponenter helst med låg watt vilket gäller allt med elektronik men ser man på dator så ska det egentligen inte vara något problem alls att få 10år ur dom och tittar man bakåt 10år så en i7 960 tex från 2008 klarar av att köra gta-v i runt 60fps så dom kan även prestera ok och ändå är det en hög watt cpu och väl optimerat för långt liv kan man säkert köra 20år på en dator

Tar man mobiler är det samma princip där man kan ha okrossbar skärm och göra dom vattentäta och sänka prestandan med några % och sikta på lägre värme och watt med utbytbara batterier så bör i.a.f 5-6år kunna vara möjligt utan prestandan är hemsk och ser man tillbaks var det 4 kärnor med 2gb ram vilket man kan göra det mesta på idag utan problem och klara säkert 10 år dom med

Problemet sitter mer i huvudet på människor än i tekniken där man ser produkter som status prylar vilket passar företag som handen i handsken när det genererar mer pengar och finns inte ett företag som bygger bästa produkten dom kan utan är kostnads effektiva lösningar även i highend segmentet och vi skulle kunna sänka elektronik mängden enormt

Jag tror inte politiska insatser kommer hjälpa för människor är så besatt av att ha det värsta att hur man än vrider på det kommer många köpa det senaste värsta trots dom inte har behovet av det för att svulla sitt ego mer än behov och marknaden styrs av pengar så vist kan man ekonomiskt försöka strypa marknaden men människor skulle istället betala mer för prestanda och det senaste än se wow vilken livslängd elektroniken kommer ha

Tja, för 20 år sedan hade vi Athlon K6 och Pentium 2 som konsumentprocessorer, 128MB RAM, Voodoo 2, samt HDD med kapacitet kring 4-6GB. Visst, utrustningen i sig fungerar fortfarande, men praktisk användning av dessa är nog tveksamt.
Dessutom så kan du ju köra en i7 960 prestandamässigt, men energieffektiviteten jämfört med dagens CPU är bedrövlig.
https://www.sweclockers.com/test/24482-intel-core-i7-8700k-i5...

Skrivet av pv2b:

Problemet med att pusha konsumentmedvetenhet är att det inte verkar funka. Folk köper skräp för att det är billigt.

Filmen som länkades tidigare i tråden gör en intressant poäng. I kommuniststater som Östtyskland så var resurser begränsade. Ekonomin var centralplanerad. Av ren nödvändighet så tillverkade man alltså saker som hade en längre livslängd, just bland annat så var kylskåp något som enligt lag skulle hålla i 25 år.

Jag tror definitivt detta kan vara något som kan funka. Att göra det för dyrt att tillverka något som inte håller, helt enkelt.

De avvägningar som görs kring längre livstid blir ofta kopplade till vilken energieffektivitet eller materialförbrukning du vill ha, där längre livslängd ofta leder till högre initial materialåtgång, alt överdimensionering av effekt. Samtidigt spelar ju andra miljöaspekter också in i detta, ex förbudet mot CFCs, vilket också påverkar effektiviteten.

Skrivet av xxargs:

En insats som tog bort mycket av skräpet var ju 'postnordsavgiften'

Helt plötsligt slutade folk att köpa billig kina-skit för 3.50 med fri frakt om det plötsligt blev 75:- i tullhanteringsavgift - saker som 'alla' redan från början vet att det är riktig skräp och slängs snabbt men ändå inte kunde låta bli att köpa - och säkert de flesta i den här tråden har varit med och verkat i....

Att diskutera om kylare eller en telefon håller 3 eller 5 år är mindre intressant - det är den billiga skiten som dras hem i stora volymer som är det jobbiga och miljöbelastande - det inkluderande förpackningsmaterial eller bara sådan sak som tuppeware matlådor som blir kvar i en företags lunchrum och kan bli drivor av det efter en tid och som ingen vill kännas vid senare.

Det sådant man skall jaga på!!!, men då blir folk sura då det blir för personligt och det plötsligt gäller dem själva och inte 'någon annan'

Exempel på 'billigt kina-skit' som stoppats är ju också elektronikkomponenter för att reparera trasiga saker. Är ju inte lönt att köpa smådelar för att laga saker som pajar när man åker på 75kr per försändelse. Istället så förflyttar du skräpet till att importörer som tar in 10000st fidgetspinners samtidigt och det blir liggande i något lager, för att sedan användas som packmaterial när flugan är över.

Apropå annat slöseri, en sån grej som att byta ut alla plastpåsar bygger på att alternativen återanvänds istället för att kastas. Återanvänder man inte pappkassen drygt 40 gånger så är det värre än plastpåsen ur energianvändningssynpunkt, för en tygkasse verkar det ligga kring 7000 gånger.
https://www2.mst.dk/Udgiv/publications/2018/02/978-87-93614-7...
Skulle anta att liknande betänkande gäller för plastmatlåda visavi glas, visavi metall.

Skrivet av Zemlan:

Ja, inom många områden är ju planerad föråldring ett problem. Helt klart en sak mänskligheten måste bli bättre på. Klart att allt inte kan funka för evigt. Men mycket saker skulle utan problem kunna hålla längre. Det vet vi ju om vi kollar bakåt i tiden när mentaliteten var annorlunda.

Vi kan kolla på bilar tex, dagens bilar är inte designade för att gå 40-50k mil som var varannan Volvo 850 lätt klarar bara den får ordentlig service. Blir genuint förvånad om jag ser Volvo V90 om 20+ år som gått de sträckorna för att vara ärlig. Bara en sån sak som att service ibland sker var 3000e mil numera. Kvittar vad tillverkare för söker koka ihop. Ingen motor mår bra av såna intervaller ny som gammal. Det är helt enkelt inte tänkt att saker ska hålla för länge. Servicen är garanterat en del i den planerade föråldringen numera.

För att svara på den öppna frågan hur man ska förbättra detta...för att vara ärlig är slit-och-släng mentaliteten så djupt förankrad i dagens samhälle att vad man än gör så måste man satsa på långsiktig förändring det är jag övertygad om. Över generationer måste ett nytt tänk som tappats fås tillbaka

Framförallt måste yngre få ett annat synsätt på att köpa saker hit och dit, behöver allt man köper vara nytt när man flyttar hemifrån och även därefter? Eller kan man kanske bara slipa om bordet och måla om? Det är inte lätt att få in detta tänket igen hos framförallt många yngre tror jag, spontant tror jag det har försvunnit till stor grad. Men vad vet jag. Två generationer sedan var det en självklarhet dock. Nu lever istället många för nästa nya iphone de ska köpa sig osv...

Intressanta utmaningar vi har framför oss. Detsamma gäller tex matoroduktion. Odla mat ute på åkrar tex är inte hållbart längre. För ineffektivt. Äta mindre kött osv.

Antingen löser vi det eller så kommer ett tredje världskrig mest sannolikt till slut tvinga oss är min gissning. Återstår att se vad som händer.

Skickades från m.sweclockers.com

Överlag så har du ju överlevnadsjäv kring äldre saker, med tanke på att alla skräpmodeller från 90-talet försvunnit och de enda som är kvar är de som var tillräckligt bra, underhållts tillräckligt väl för att klara sig till nu. Lär vara likadant om 20-30år, där någon enstaka modell finns kvar och alla klagar på hur undermåliga dagens prylar är.
Som med mycket annat förändras kraven på bilar genom tiderna, säkerhetsmässigt, utsläppsmässigt, bränsleförbrukningsmässsigt osv, vilket alla påverkar de avvägningar man får göra för i förhållande till kostnad och livslängd.

I slutändan så är väl lång livslängd i sig som självändamål överskattat. Utan det är en sak bland många att ta hänsyn till och vissa saker kommer praktiskt sett ha mer begränsad livslängd än andra oavsett. Har tekniska saker som är 20+ år som fortfarande fungerar, men praktiskt användbara är de inte. Lika så är kyl och frys här hemma drygt 20år gamla, och där ser jag ingen större anledning att byta då den specade strömförbrukningen inte långt ifrån dagens modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Problemet med att pusha konsumentmedvetenhet är att det inte verkar funka. Folk köper skräp för att det är billigt.

Filmen som länkades tidigare i tråden gör en intressant poäng. I kommuniststater som Östtyskland så var resurser begränsade. Ekonomin var centralplanerad. Av ren nödvändighet så tillverkade man alltså saker som hade en längre livslängd, just bland annat så var kylskåp något som enligt lag skulle hålla i 25 år.

Jag tror definitivt detta kan vara något som kan funka. Att göra det för dyrt att tillverka något som inte håller, helt enkelt.

Jag tror folk köper billigt -dumsnålt- för att de inte vet bättre.

När jag flyttade hit (hus, från radhus) hade jag i stort sett inga verktyg. En hammare, några skruvmejlar, osv. Antingen kunde jag köpa gedigna grejer som håller, skruvdragare från bosch för några tusenlappar, åkgräsklippare för 15-25k (stor tomt, handdragna grejen jag hade för200kr räckte inte), grästrimmer, motorsåg, cirkelsåg, lödstation med tillbehör, osv. För att inte tala om penslar, färger, borstar ( för golv, utomhus, vedugn, och hundra andra typer), något för att tvätta takplattor, rensa stuprännor, stegar, osv osv.

Eller, som jag gjorde, köpa just billigt skit tills behoven är uppfyllda, så grästrimmer från jula (meec), skruvdragare från ikea, gräsklippare från någon tvivelaktig site, osv. Sen efter det börja byta ut vertygen succesivt mot hållbara grejer. Köpte bl a en slipmaskin från jula, värdelösaste grejen npgonsin, så svag att så fort den nuddar en yta som den ska jobba på så orkar motorn inte. Så visst finns det riktigt skit som är billigt, sånt vorde inte ens säljas.

I många fall har jag också fått välja mellan att betala någon att utföra ett arbete, ex renovering, där 1/3 av priset är för material och resten för personal, eller köpa in vertyg och material, göra arbetet själv, komma billigare undan och fått vektyg på köpet. I såna här fall brukar folk ta det dyrare alternativet. I ett fall behövde ett träd fällas, inget jag tänkte riskera göra själv (stor björk). Han skulle ha 500kr för att fälla och 1k för att köra bort den. Den var enorm så krövdes säkert dyra fordon osv. Jag tackade nej till bortforslingen, köpte en motorsåg, slägga och kil och spenderade fritiden underhela sommaren till att konvertera trädet till ved. Sparade pengar och hade ved för halva vintern och verktyg gratis.

Nu är det inte riktigt vad tråden handlar om, men som svar på citatet ovan är konsumentmentalitet A och O. Kan folk göra informerade beslut, och få chansen att lära sig att utföra saker själv, så är jag övertygad att folk inte är dumsnåla med sina köp, och köper man en kyl som håller i 25 år, ja, då tar man banne sig med den nör man flyttar.

Ursäkta stavning, manliga fingrar och liten skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Vive la liberté!
Skrivet av Raphaei:

Jag tror folk köper billigt -dumsnålt- för att de inte vet bättre.

När jag flyttade hit (hus, från radhus) hade jag i stort sett inga verktyg. En hammare, några skruvmejlar, osv. Antingen kunde jag köpa gedigna grejer som håller, skruvdragare från bosch för några tusenlappar, åkgräsklippare för 15-25k (stor tomt, handdragna grejen jag hade för200kr räckte inte), grästrimmer, motorsåg, cirkelsåg, lödstation med tillbehör, osv. För att inte tala om penslar, färger, borstar ( för golv, utomhus, vedugn, och hundra andra typer), något för att tvätta takplattor, rensa stuprännor, stegar, osv osv.

Eller, som jag gjorde, köpa just billigt skit tills behoven är uppfyllda, så grästrimmer från jula (meec), skruvdragare från ikea, gräsklippare från någon tvivelaktig site, osv. Sen efter det börja byta ut vertygen succesivt mot hållbara grejer. Köpte bl a en slipmaskin från jula, värdelösaste grejen npgonsin, så svag att så fort den nuddar en yta som den ska jobba på så orkar motorn inte. Så visst finns det riktigt skit som är billigt, sånt vorde inte ens säljas.

I många fall har jag också fått välja mellan att betala någon att utföra ett arbete, ex renovering, där 1/3 av priset är för material och resten för personal, eller köpa in vertyg och material, göra arbetet själv, komma billigare undan och fått vektyg på köpet. I såna här fall brukar folk ta det dyrare alternativet. I ett fall behövde ett träd fällas, inget jag tänkte riskera göra själv (stor björk). Han skulle ha 500kr för att fälla och 1k för att köra bort den. Den var enorm så krövdes säkert dyra fordon osv. Jag tackade nej till bortforslingen, köpte en motorsåg, slägga och kil och spenderade fritiden underhela sommaren till att konvertera trädet till ved. Sparade pengar och hade ved för halva vintern och verktyg gratis.

Nu är det inte riktigt vad tråden handlar om, men som svar på citatet ovan är konsumentmentalitet A och O. Kan folk göra informerade beslut, och få chansen att lära sig att utföra saker själv, så är jag övertygad att folk inte är dumsnåla med sina köp, och köper man en kyl som håller i 25 år, ja, då tar man banne sig med den nör man flyttar.

Ursäkta stavning, manliga fingrar och liten skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Sett från ett annat perspektiv så spenderade du hela fritiden under hela sommare + inköp av verktyg i utbyte mot ved för halva vintern och spara 1000kr. Tror det kan vara knepigt att sälja in den dealen för de flesta?

Håller dock med om att billiga skräpverktyg ofta leder till att man i slutändan ändå behöver lägga pengar på att köpa vettiga saker. Problemet här är väl lite att veta i vilka sammanhang du betalar för märket och vilka du betalar för att prylen faktiskt objektivt är bättre.
Kylskåpet hemma är något Electrolux standardhärke som kom med huset när det byggdes i slutet av 90-talet. Bytt termostat en gång men i övrigt funkar det tillräckligt väl. Skulle en Miele för antagligen dubbla kostnaden hålla längre? Är det värt det för att slippa byta termostat för 250kr en gång?

Permalänk
Medlem

Ett annat (större?) problem är ju överkonsumtion.
Hur många byter inte fullt fungerande prylar för dom vill ha nått nytt?

Det är nog ytterst sällan jag byter en produkt för den pajat.
Min 7 år gamla dator som blev utbytt bootar fint.
Min ps3-phat funkade fint när den blev ersatt av en ps4.
Har tappat räkningen på hur många media-spelar-lösningar jag bytt ut.
Min förra hembioreceiver funka fint men behövde en med bättre hdmi-stöd.
Har bytt en (1) mobil pga att den gav upp, annars har det varit uppgrades av fullt fungerande lurar.

Etc etc etc.

Permalänk
Inaktiv

Länge leve byråkrati, när robotarna tar över så får vi arbetare istället bli byråkrater.

Jag sysslar mycket med gamla saker dessa hade bra kvalite, men samtidigt hade de en drös nackdelar som att de var dyra vid inköp, tunga, energitörstiga, obekväma, få funktioner, dålig prestanda o.s.v.

Inom många områden finns saker som har bättre kvalite, tar vi laptops kan man köpa maskiner för ungefär det dubbla priset som är riktigt bra . Jag har en rätt så medioker laptop som under 7års tid har ingen nertid med än frivilliga omstarter, där allt är som ny och inte ens fläktarna har börjat låta än, datorn kostade dock över 40 000kr i inköp. -Jag tror de flesta hade köpt en för halva priset med halva livslängden.

Nå byråkrati skapar en massa problem, jag tror mer på lösningen att folk kopplar in sina datorer i ett gemensamt nätverk, låt oss kalla detta för internet. Där sedan folk gör olika tester på grejerna, någon kanske testar hur en telefon tål repor: https://www.youtube.com/watch?v=U4d7430ccE4
Andra testar hur de tål vatten, droptester och mängder av tidigare köpare skriver betyg om hur deras saker fungerar över en längre tid.

Resultatet av detta datanätverk blir betydligt bättre än någon statlig byråkrati.

Sedan på övriga enklare saker finns garanti, det kostar pengar att göra dåliga saker.
Butiker själva kan ha kundbetyg, vilket alla större bra kedjor har. Ta Clas Olsson som har det mesta, ibland säljer de bra saker ibland dåliga. Men när folk som här skriver att duschslangen går sönder nästan direkt så är det mer än 1000 gånger så bra information än vad tillverkaren skulle kunna ge:
https://www.clasohlson.com/se/Duschslang/40-7357

Så jag ifrågasätter om behovet av byråkrati ens behövs?
Om ni pratar om miljön, så är det antalet människor som är det stora problemet.

*edit*
Någon obligatorisk märkning typ QR/ZAPCODES etc på produkter borde finnas. Så användarna enkelt får upp information om produkten där de i sin applikation får upp olika val, gå till produktens hemsida, sök på den i valfri sökmotor, eller annan sida som prisjakt.

Problemet med prisjakt är att detta kan leda till att småbutiker kan slåss ut, då de ej kan konkurrera med de stora kedjorna. Man kan diskutera om detta är ett problem eller ej?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Apanx:

Tja, för 20 år sedan hade vi Athlon K6 och Pentium 2 som konsumentprocessorer, 128MB RAM, Voodoo 2, samt HDD med kapacitet kring 4-6GB. Visst, utrustningen i sig fungerar fortfarande, men praktisk användning av dessa är nog tveksamt.
Dessutom så kan du ju köra en i7 960 prestandamässigt, men energieffektiviteten jämfört med dagens CPU är bedrövlig.
https://www.sweclockers.com/test/24482-intel-core-i7-8700k-i5...

Nu sa jag inte att datorers prestanda hänger med 20år men highend cpu kan klara närmare 10år och ändå vara funktionell och 20 år var mer menat att man kan nå lång livslängd på elektronik och det är som du är inne på prestandan som är problemet men inte som idag när dom flesta byter dator varannat år även fast prestandan inte är problemet utan är mer en skryt uppdatering och som datorbyggare och reparatör har jag byggt massor där många har en bra dator som kan updateras för 1500kr men istället lånar 15-20000 kr för att ligga up to date med senaste hårdvaran och där blir det korkat

Sen sa jag att 960 inte är en strömsnål historia men även dom håller 10 år utan större problem och har en bra livslängd och tittar man på energi effektiviteten så tar det ett tag att nå upp till priset av en ny dator med sänkt elpris så är inte ekonomiskt försvarbart eller miljömässigt försvarbart att köpa nytt i onödan och är samma princip som med gamla bilar att det går åt mer energi att göra nya prylar frakta dom osv och smutsar ner mer än att köra i sin gamla skitbil till den självdör helt

Skrivet av pv2b:

Problemet är dock att det inte *går* att välja din hypotetiska mobiltelefon med 5-6 års livslängd när man köper något idag. Det är antingen billigt lågpresterande skräp eller dyrt högpresterande skräp. Och det drivs då både av vad som är mer lönsamt, och att människor vill ha nytt.

Om du inte tror att politiken kan lösa detta, vad tror du på istället?

Enda man kan göra politiskt är att tvinga fram prisändringar som kommer drabba all elektronik tillslut antingen genom skatter eller miljösjäl men problemen blir att det kommer kringgås och människor kommer ändå köpa senaste produkterna för det har blivit status att göra det och ett bra exempel är mobiltelefoner

Problemet i övrigt är att elektronik som lever länge saknar en stor marknad och efterfrågan och ingen är intresserad av att köra samma mobil i 6-8år även om dom skulle klara det och därför saknas det på hyllorna och lär inte heller dyka upp för det är samma där att mobiler är statusprylar som många gillar att flasha med mer än att dom behöver prestanda eller features för mjukvaru ändringar som android skulle lätt kunna funka på äldre mobiler utan problem

Enda sättet är kanske att få människor att förstå hur man kan få hårdvara att hålla längre och lära om dom men så länge som det är trendigt att ha det senaste och företagen pumpar ut features "man bara måste ha" så kommer inte heller det att funka och motivationen att ha snabbaste mobilen även om det är med 5% övervinner att kunna ha samma mobilen i 10år utan den känns gammal och trots man använder 25% av prestanda kan flasha med en 10 000kr mobil som är oldnews 6 månader senare är även det värt mer så jag ser ingen vettig lösning på problemet som tekniskt kan lösas men inte mentalt ....apocalypse ?

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Det som trådskaparen tar upp här kommer bli avgörande i framtiden, vi kan inte hålla på med slit och slängmentaliteten som vi gör idag.

Mobiler är ett väldigt bra exempel där man borde tvinga tillverkare att ta ansvar i betydligt större utsträckning än vad dom gör idag.
Apple är ett föredömme när det gäller livslängd och support på telefoner men det finns självklart en anledning till detta.
Apple tjänar pengar på att telefonerna är vid liv och får uppdateringar, där heter incitamentet Appstore.
Denna kassako finns inte hos andra tillverkare så där handlar det ju bara om en sak, sälja enheter.

Tror lösningen framåt är att tillverkarna hittar nya sätt att tjäna på att hålla saker vid liv.
En del av den lösningen är att vi antingen hyr enheterna eller köper dom som tjänst.

Tar man exemplet glödlampa så hade vi sannolikt sett glödlampor som höll betydligt längre om man köpt "ljus som tjänst".
För vilken tillverkare vill bekosta tekniker som åker ut och byter lampor stup i kvarten när dom är trasiga, där hade ju vinsten varit att göra lampor som höll och där betalningen för tjänsten som sker månadsvis kommer in och att den som köper tjänsten är nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Ett annat (större?) problem är ju överkonsumtion.
Hur många byter inte fullt fungerande prylar för dom vill ha nått nytt?

Det är nog ytterst sällan jag byter en produkt för den pajat.
Min 7 år gamla dator som blev utbytt bootar fint.
Min ps3-phat funkade fint när den blev ersatt av en ps4.
Har tappat räkningen på hur många media-spelar-lösningar jag bytt ut.
Min förra hembioreceiver funka fint men behövde en med bättre hdmi-stöd.
Har bytt en (1) mobil pga att den gav upp, annars har det varit uppgrades av fullt fungerande lurar.

Etc etc etc.

Mobiler i synnerhet. De flesta byter väl så fort bindningstiden gått ut, ca vartannat år alltså. Varför? Min S7:a är nu lite drygt 2 år och den har fortfarande lika dålig batteritid som när jag skaffade den, inte minsta lilla repa på skärmen och den fungerar allmänt bra ännu... så det finns inget egentligt behov för att byta ut den annat än för att få en nyare modell.

Datorer uppgraderas och byts ut för att få lite mer prestanda, oftast innan det verkligen behövs.

TV:n vi har är snart 10 år och där finns det absolut ingen anledning att byta innan den går sönder helt enkelt.

Permalänk
Medlem

En lista med tillverkare eller serier som premierar god kvalitet kanske är en bra början.

Exempelvis: Nätagg: Seasonic Prime serien - 12 års garanti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Nu sa jag inte att datorers prestanda hänger med 20år men highend cpu kan klara närmare 10år och ändå vara funktionell och 20 år var mer menat att man kan nå lång livslängd på elektronik och det är som du är inne på prestandan som är problemet men inte som idag när dom flesta byter dator varannat år även fast prestandan inte är problemet utan är mer en skryt uppdatering och som datorbyggare och reparatör har jag byggt massor där många har en bra dator som kan updateras för 1500kr men istället lånar 15-20000 kr för att ligga up to date med senaste hårdvaran och där blir det korkat

Sen sa jag att 960 inte är en strömsnål historia men även dom håller 10 år utan större problem och har en bra livslängd och tittar man på energi effektiviteten så tar det ett tag att nå upp till priset av en ny dator med sänkt elpris så är inte ekonomiskt försvarbart eller miljömässigt försvarbart att köpa nytt i onödan och är samma princip som med gamla bilar att det går åt mer energi att göra nya prylar frakta dom osv och smutsar ner mer än att köra i sin gamla skitbil till den självdör helt
Enda man kan göra politiskt är att tvinga fram prisändringar som kommer drabba all elektronik tillslut antingen genom skatter eller miljösjäl men problemen blir att det kommer kringgås och människor kommer ändå köpa senaste produkterna för det har blivit status att göra det och ett bra exempel är mobiltelefoner

Problemet i övrigt är att elektronik som lever länge saknar en stor marknad och efterfrågan och ingen är intresserad av att köra samma mobil i 6-8år även om dom skulle klara det och därför saknas det på hyllorna och lär inte heller dyka upp för det är samma där att mobiler är statusprylar som många gillar att flasha med mer än att dom behöver prestanda eller features för mjukvaru ändringar som android skulle lätt kunna funka på äldre mobiler utan problem

Enda sättet är kanske att få människor att förstå hur man kan få hårdvara att hålla längre och lära om dom men så länge som det är trendigt att ha det senaste och företagen pumpar ut features "man bara måste ha" så kommer inte heller det att funka och motivationen att ha snabbaste mobilen även om det är med 5% övervinner att kunna ha samma mobilen i 10år utan den känns gammal och trots man använder 25% av prestanda kan flasha med en 10 000kr mobil som är oldnews 6 månader senare är även det värt mer så jag ser ingen vettig lösning på problemet som tekniskt kan lösas men inte mentalt ....apocalypse ?

Jag tycker inte att iPhone 5s är jätteovanlig när man kollar lite i tunnelbanan. Visst kanske är iphone SE man ser... Men iaf om det är 5s så är det en fem år gammal modell som folk kör med. Kanske klarar den sex år?

Jag tror iphone 6s kommer bli en riktig långkörare. Särskilt om folk tar del av erbjudandet att bya batteri för 295 kr

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Jag har inte så mycket att komma med än men tänker ändå på följande :
https://www.youtube.com/watch?v=vNnCEz3J4NI

Jag kommer fortsätta följa tråden, bra intiativ av dig @pv2b.

Skrivet av ToddTheOdd:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Planerat_%C3%A5ldrande

En lite kortare beskrivning än en film på 52 minuter från nrk

Tror jag sett den filmen fast med svensk talare.

https://www.youtube.com/watch?v=ffWnm3jL7Bc

Jag är såklart för att produkter håller, men man kan ju vända på det också; hade vi fått en sådan här snabb och otrolig utveckling om produkterna hållt längre? Att vi ständigt slänger och köper nytt gör att tillverkare kan investera mycket pengar i R&D.