Stänga av all data till Microsoft?

Permalänk
Medlem

Stänga av all data till Microsoft?

Hej!

Uppdaterade nyss mitt Windows och fick då valet efter installationen att välja mellan Basic och Full diagnostic data som skickas till Microsoft. Nu är det så att jag inte vill ge någon data till det företag som inte ger ett alternativ för det. Hur kan man stänga av så att ingen data skickas till Microsoft? Eller måste jag läsa in mig mer på GDPR och sedan ringa upp dem?

Tack på förhand.

Visa signatur

Notebook: Macbook Pro 15'' Mid 2015 AMD M370X
För svar, citera relevant inlägg.

Permalänk
Medlem

Diagnostic data lagrar la inte personuppgifter, utan snarare dumpfiler/crashlogs osv i syftet att förebygga problem i framtida versioner. så GDPR har inte mycket med det att göra.

Och väljer du basic så är det bara Windows crashloggar osv den skickar.
kör du full så är det alla applikationer.. tror jag... folk får gärna rätta om jag har fel

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

vill gärna veta detta också...

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så går det inte att stänga av.
Ganska konstigt samhälle som är på väg emot oss just nu.
Man köper en pryl eller mjukvara men du äger den inte utan får bara rätten att nyttja den på tilltänkt vis.
Samsung och Tesla är ju bara 2 firmor som säljer hårdvara men spärrar mjukvaran utan ditt samtycke om do nu vill det.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farthinder:

Diagnostic data lagrar la inte personuppgifter, utan snarare dumpfiler/crashlogs osv i syftet att förebygga problem i framtida versioner. så GDPR har inte mycket med det att göra.

Och väljer du basic så är det bara Windows crashloggar osv den skickar.
kör du full så är det alla applikationer.. tror jag... folk får gärna rätta om jag har fel

Det måste ju gå att stänga av all form av kommunikation till microsoft, litar inte för fem öre på dom.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farthinder:

Diagnostic data lagrar la inte personuppgifter, utan snarare dumpfiler/crashlogs osv i syftet att förebygga problem i framtida versioner. så GDPR har inte mycket med det att göra.

Och väljer du basic så är det bara Windows crashloggar osv den skickar.
kör du full så är det alla applikationer.. tror jag... folk får gärna rätta om jag har fel

Data som skickas i Basic inställningen:

  • Network capabilities and connection data such as the device’s IP address, mobile network (including IMEI and mobile operator), and whether the device is connected to a free or paid network.

  • Data about connected peripherals such as model, manufacturer, driver, and compatibility information.

  • Data about the applications installed on the device such as application name, version, and publisher.

Källa.

Jag kan förstå att de vill ha viss data för att kunna genomföra säkerhetsuppdateringar et cetera, men när de inte ger något alternativ för de som inte vill skicka någon data blir jag lite irriterad. Speciellt om de skickar med information om till exempel vad jag har installerat på datorn, de har inget med det att göra enligt mig.

Frågan är hur man stänger av det...

Visa signatur

Notebook: Macbook Pro 15'' Mid 2015 AMD M370X
För svar, citera relevant inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farthinder:

Diagnostic data lagrar la inte personuppgifter, utan snarare dumpfiler/crashlogs osv i syftet att förebygga problem i framtida versioner. så GDPR har inte mycket med det att göra.

Och väljer du basic så är det bara Windows crashloggar osv den skickar.
kör du full så är det alla applikationer.. tror jag... folk får gärna rätta om jag har fel

GDPR gäller all data som kan identifiera dig på något sätt, dvs personlig data.

Om de skickar t ex ip adresser, exakt vilka program du har installerat, hur länge du sitter vid datorn osv så går det ju att knyta ann till en viss person. Det blir ju ett unik fingeravtryck som kan användas i illvilliga syften. Om MS blir hackade är jag inte så sugen på att skurkar kan se att jag har 3 olika porrfilms klienter installerade eller vad det nu är.

Dock är det ju svårt att veta vad de egentligen skickar då de inte vill berätta det, vlket bara det borde strida mot GDPR då de ska vara transparenta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

Det måste ju gå att stänga av all form av kommunikation till microsoft, litar inte för fem öre på dom.

Sorry, men då får du nog byta OS.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera detta starkt:
https://github.com/10se1ucgo/DisableWinTracking/releases

Låter dig stänga av det mesta. Man kan göra detta själv med powershell men detta verktyg är så användarvänligt så det bara är att bocka för/i det man vill.

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pelle:

Det måste ju gå att stänga av all form av kommunikation till microsoft, litar inte för fem öre på dom.

Skrivet av Vituraz:

Sorry, men då får du nog byta OS.

Exakt. Antingen får man dra ut nätverkskabeln och aldrig koppla upp datorn mot internet, eller så får man byta operativsystem. Det sistnämnda är ett utmärkt alternativ. Finns inget som tvingar dig att använda Microsoft-produkter. Om du inte samtycker med deras villkor ska du bojkotta dem, annars är du själv en del av problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Exakt. Antingen får man dra ut nätverkskabeln och aldrig koppla upp datorn mot internet, eller så får man byta operativsystem. Det sistnämnda är ett utmärkt alternativ. Finns inget som tvingar dig att använda Microsoft-produkter. Om du inte samtycker med deras villkor ska du bojkotta dem, annars är du själv en del av problemet.

Använder enbart windows när jag spelar, det är ju mer än ofta det händer... wow lirar inte så bra under linux i mitt tycke så det är lite svårt att bojkotta helt

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Har hört att man kan köra Windows 10 IOT (före detta embedded edition) för att undvika tracking

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lasseTM:

Ganska konstigt samhälle som är på väg emot oss just nu.
Man köper en pryl eller mjukvara men du äger den inte utan får bara rätten att nyttja den på tilltänkt vis.

Så har det väl varit med allt upphovsskyddat material sedan väldans länge ;). Svårt att säga att det bara gäller just nu.
Mjukvara såväl som litterära verk och även musik/film.
Man köper vanligen inte något annat än rätten att använda någon annans verk på ett specifikt sätt.

Det jag däremot upplever som en ny grej är att vi idag ska dela med oss av information om oss själva åt alla möjliga håll. Mjukvaran kräver idag tillgång att få rota och skicka vidare allehanda information om hur/hur/vem/när och till vad vi använder grejerna på e n helt ny nivå.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Exakt. Antingen får man dra ut nätverkskabeln och aldrig koppla upp datorn mot internet, eller så får man byta operativsystem. Det sistnämnda är ett utmärkt alternativ. Finns inget som tvingar dig att använda Microsoft-produkter. Om du inte samtycker med deras villkor ska du bojkotta dem, annars är du själv en del av problemet.

Windows har ju monopol på marknaden och är ett krav för många applikationer tyvärr. Ja du kan spela på Linux...ca 10% av windows biblioteket med värdelösa drivrutiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Windows har ju monopol på marknaden och är ett krav för många applikationer tyvärr. Ja du kan spela på Linux...ca 10% av windows biblioteket med värdelösa drivrutiner.

Får hoppas att Linux växer till sig lite så att fler utvecklar mot det operativsystemet. Har tröttnat helt på Windows på senare tid och ogillar Microsoft starkt.

Visa signatur

Notebook: Macbook Pro 15'' Mid 2015 AMD M370X
För svar, citera relevant inlägg.

Permalänk
Lego Master

Men telemetrin måste ju gå över nån port till nån server? Man skulle väl i teorin kunna blockera sånt i brandväggen om man snokar rätt på lite mer info om hur det levereras till MS.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

@Ytabil:
Finns en regfil att ladda ner Länk till artikel (en bit ner i artikeln)
Följ instruktionerna så ska du kunna stänga av/slå på detta när du vill