Fallout 76 är Bethesdas nya spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnzeal:

Normalt är jag ganska kräsen, men jag körde igenom vanilla Fallout 4 för första gången 2 år efter release med alla DLCer utan att jag störde mig på grafikmotorn trots dess buggar eller ålder.

Tyckte grafiken var skön att titta på, spelet var optimerat efter 2 år och rullade på acceptabelt med datorn i sign. 100+fps med allt ultra och inga större bugs att krångla med.

Ett av de bättre spelen jag kört, var också mitt första Fallout spel. Så jag är väldigt nöjd med den trailer jag sett, även om spelet och storyn är mindre så hoppas jag på att kvalitén fortfarande är där.

F4 var varken optimerat vid launch eller efter två år. Det är en sak som är säker. Man kan kringgå det med hästkrafter. Men att kalla det optimerat är för snällt

Bara en sån sak som att fysiken är knuten till din fps. Dvs allt över 60 gör att man snabbspolar hela spelet

Men det var ett ok spel iaf. Krävdes dock mods för att erbjuda någon typ av omspelningsvärde för mig. Gjorde spelet mkt svårare, snyggare och läskigare. Passade mig mer än grundspelet.

Dock åtgärdar det inte bristen på rpg...snäll eller sarkastisk tex var för låst för mig. Lite synd, fanns ju potential liksom. Men mods gör själva spelandet mer intressant iaf.

Får se vad detta nya liret erbjuder.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hejsan sirfalk,
Det beror på....vad du gillar:
F1/F2 är "hardcore" C-RPG isometriskt (3:de person snett uppifrån)
F3/F-NV: C-RPG, förstaperson betydande RPG
F4: Action FPS, minimalt med RPG-inslag

Prova 4:an då nästa titel kommer att påminna mycket om det.
F1/F2 vill jag minnas är gratis på GOG lite då och då

Rättelse: Både F3 och F4 går att spela som förstaperson eller tredjeperson efter tycke och smak.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Kan det bli kanske bli något like Gta 5 onlinespel? Med lobbysar och möjlighet till att spela med andra.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Älskar Fallout 4. Lagom mycket action för en casualspelande tvåbarnsförälder

Motorn må vara utdaterad men jämfört med Skyrim så ser det i alla fall riktigt bra ut. Spelar i 1440p@60fps. Snart level 39 efter 106 timmars spelande och har knappt råkat ut för en enda bugg. Nackdelen är att det snart tar slut för min del gällande main quest och att världen börjar kännas liten även med DLC. Tillägget Far Harbor är väldigt trevligt. Man slipper dessutom lootlådor...

Jag ser fram emot en ett nytt större äventyr någon gång i framtiden. Då står jag redo!

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

@Venke det låter bra, ska lura lite till på det innan jag köper.

@andreas_dock tack för tipset, grålicenser är inte särskilt intressant för min del. Har handlat en del via cjs förr, men nu när man inte kan skylla på att man är fattig student känns det bättre att köpa från riktiga butiker. Det verkar som att dvd-versionen ska funka som jag vill, och då handlar det om mindre än en hundralapp i skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Rättelse: Både F3 och F4 går att spela som förstaperson eller tredjeperson efter tycke och smak.

Aldrig förstått mig på dem som gnäller på Fallout 4 som dåligt när de kör FPS, det är ju inget FPS spel i grunden man kör VAT systemet, allt annat är icke fallout....

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Aldrig förstått mig på dem som gnäller på Fallout 4 som dåligt när de kör FPS, det är ju inget FPS spel i grunden man kör VAT systemet, allt annat är icke fallout....

Jag rörde inte ens VATS när jag körde mer eller mindre. Använde det dock när ngt kom riktigt nära och jag fick problem att följa målen och träffa. Tex de där förvuxna myggorna när de vill kramas. Men utöver det skjuter jag helt manuellt i den mån jag kan. Mer tillfredsställande tycker jag, och mindre krystat.

Helt ologiskt att ha 30% chans att träffa när jag själv manuellt har 100% tex. Eller på långt håll med ett gevär...1% chans när jag även där har 100% på egen hand.

Men föredrar man att köra det omvända så visst, smaken är som baken. Fallout 4 var mitt första Fallout lir också. Så VATS kändes mest klumpigt. En vanesak kanske

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Ja? Om något visar väl det testet precis vad jag menar. När en i5 slår en i7 och en i3 ligger marginellt bakom så visar det ju tydligt att multithreading i spelet är usel.

Sen talar ju prestandasiffrorna sitt tydliga språk om hur usel spelmotorn är också. 124 FPS i 720p medium är ju skrattretande dåligt när spelet inte ens grafiskt sett ser särskilt bra ut. BF1 t.ex. ser ju mycket bättre ut och har ändå dubbelt bättre prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Obefintlig multithreading?

Japp! Om man tittar på processorns belastning fördelat över alla trådar när man kör spelet ser man direkt att den bara belastar en tråd i taget.

Jag har gjort det testet i de flesta spel jag kör, och det är få som belastar mer än två trådar i taget.

Kolla själv genom att ställa in spelets grafik på fönsterläge med upplösning lite mindre än bildskärmen.
Kör sedan samtidigt Windows aktivitetshanterare med detaljerad prestandavisning för CPU så ser du hur belastningen kontinuerligt fördelas över alla fysiska och virtuella kärnor

Permalänk
Medlem

Multi-player och av allt att döma FO4 motorn, nej tack.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Avstängd

Multiplayer lär ju suga om det inte är valbart. Fo4 motor var ju dessutom gammal redan från början...

Men jag kommer avgjort att följa detta och troligen ge det en chans ändå om det är en öppen värld och inte en massa linjära story bajs eller PtP eller annat skit.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Befästa o anamma!

Men om F3 inte funkar på W10 så gör väl inte NV det heller?
Har äntligen skaffat PC så kan äntligen köra mina F1&2 licenser som berövades på dess tidigare OSX-stöd

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peite:

Befästa o anamma!

Men om F3 inte funkar på W10 så gör väl inte NV det heller?
Har äntligen skaffat PC så kan äntligen köra mina F1&2 licenser som berövades på dess tidigare OSX-stöd

Skickades från m.sweclockers.com

Fallout NV fungerar mycket bättre än Fallout 3 på Windows 10, aldrig haft några problem med det

Visa signatur

Nuvarande Bygge: Green Envy

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Magicanz:

Fallout NV fungerar mycket bättre än Fallout 3 på Windows 10, aldrig haft några problem med det

Inte jag heller.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Fallout Farming Simulator...

Permalänk
Medlem

Spelet kommer bara bli intressant för mig ifall dem har en ny motor. Då förra var på tok för dålig och dessutom alldeles för dåligt optimerat till pc. Om dem har ny motor, då kommer jag förmodligen göra ett köpt av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Aldrig förstått mig på dem som gnäller på Fallout 4 som dåligt när de kör FPS, det är ju inget FPS spel i grunden man kör VAT systemet, allt annat är icke fallout....

Prata för dig själv. Jag kör aldrig med V.A.T.S. utan spelar som ett FPS spel och njuter av Fallout världen till fullo. Tacksam att de gav oss valet att köra med eller utan det. Dessutom ska alla Bethesda spel köras med mods då dessa förbättrar och fixar till spelet samt erbjuder mycket roligare upplevelse!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av odesjord:

Spelet kommer bara bli intressant för mig ifall dem har en ny motor. Då förra var på tok för dålig och dessutom alldeles för dåligt optimerat till pc. Om dem har ny motor, då kommer jag förmodligen göra ett köpt av det.

Förvänta dig inte en ny motor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Japp! Om man tittar på processorns belastning fördelat över alla trådar när man kör spelet ser man direkt att den bara belastar en tråd i taget.

Jag har gjort det testet i de flesta spel jag kör, och det är få som belastar mer än två trådar i taget.

Kolla själv genom att ställa in spelets grafik på fönsterläge med upplösning lite mindre än bildskärmen.
Kör sedan samtidigt Windows aktivitetshanterare med detaljerad prestandavisning för CPU så ser du hur belastningen kontinuerligt fördelas över alla fysiska och virtuella kärnor

Så här ser CPU-belastningen ut när jag går omkring i Diamond City. Det med en Intel i7 8700.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peite:

Befästa o anamma!

Men om F3 inte funkar på W10 så gör väl inte NV det heller?
Har äntligen skaffat PC så kan äntligen köra mina F1&2 licenser som berövades på dess tidigare OSX-stöd

Skickades från m.sweclockers.com

Va? F3 fungerar utmärkt på min burk med Windows 10?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Om man ska köpa fallout4, måste man köpa på Steam för att få det där? Eller kan man aktivera fysisk kopia i Steam? Det är halva priset på Webhallen för goty edition kontra Steam.

Skickades från m.sweclockers.com

Det ska inte vara några problem att köpa fysisk kopia och lägga till i Steam. Faktum är att jag tror att man måste ha Steam för att spela.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kokkojambo:

Nej, som många säger, blir det ett onlinefokuserat spel går det helt bort. Fallout ska vara singleplayer RPG.

2:an är helt klart det bästa, men det jag spenderat mest tid med är faktiskt FO Tactics! Det spelet spottade jag nästan på först, men det var en "slow burn". Ju längre jag spelade, desto mer överraskad och insugen blev jag i det. Men så är ju mina favoritspel all time Jagged alliance 1-2.

Skönt, då finns det iaf 2 som vill ha ett nytt tactics. Gillade det stenhårt, hade inte kört 1:an eller 2:an innan. Precis i min smak. Men självklart kan man göra det bättre och modernare. Wasteland 2 var ok men för oputsat på sina ställen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon13728:

Skönt, då finns det iaf 2 som vill ha ett nytt tactics. Gillade det stenhårt, hade inte kört 1:an eller 2:an innan. Precis i min smak. Men självklart kan man göra det bättre och modernare. Wasteland 2 var ok men för oputsat på sina ställen.

Älskade med Tactics, visst för linjärt för ett riktigt Fallout, men känslan fanns där!

Sen att online delen i det sög rätt hårt är en annan sak

Permalänk
Medlem

Jag har hört att det är ett re-skinnat Skyrim

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtMan:

Prata för dig själv. Jag kör aldrig med V.A.T.S. utan spelar som ett FPS spel och njuter av Fallout världen till fullo. Tacksam att de gav oss valet att köra med eller utan det. Dessutom ska alla Bethesda spel köras med mods då dessa förbättrar och fixar till spelet samt erbjuder mycket roligare upplevelse!

Ska är ett starkt ord... Jag har mellan 300 och 1000 timmar i varje Bethesda spel som släppts sedan Morrowind och använder inga moddar och jag anser att det är dom bästa spel som gjorts. I min mening så kan det du spelar säkert vara ett roligt spel, men det känns som fanfiction för mig, jämfört med originalen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Inaktiv

Ska bli kul att se vad detta blir för något. Basbyggande, tja, det är kul, online, kan ju betyda vad som helst.

Bara de inte fått för sig att apa efter något av Fortnite eller MOBA skräp.. *cringe*

(Har alltid tyckt om Falllout, även fyran var kul.. hörde/läste om ett falllout i rymden, mänskligheten fast på ett enormt havererat rymdskepp, motorn hade pajjat, olika factions kontrollerar olika delar av skeppet, inga vaults, men säkra avdelningar som kontrollerades.. allt snurrande precis utom räckhåll ifrån en planet dit de skulle.. det hade vart skoj att spela.)

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja se ett co-op läge där man kan vara två eller kanske fler som spelar tillsammans.
Varje spelare hanteras som NPC (går inte att döda) så man undviker pvp.
Hade varit hur kul som helst att spela Fallout med en kompis.

Permalänk
Medlem

@ThomasLidstrom: Medhåll så länge det inte innebär kompromisser med innehållet i övrigt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem
Skrivet av SID 6.7:

@ThomasLidstrom: Medhåll så länge det inte innebär kompromisser med innehållet i övrigt.

Jag tänker så här:
Tänk att spela FO4 tillsammans med en kompis. Spelet ser till att matcha motståndarna till spelarna.
Dvs co-op-läget använder sig av single player main storyn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Jag rörde inte ens VATS när jag körde mer eller mindre. Använde det dock när ngt kom riktigt nära och jag fick problem att följa målen och träffa. Tex de där förvuxna myggorna när de vill kramas. Men utöver det skjuter jag helt manuellt i den mån jag kan. Mer tillfredsställande tycker jag, och mindre krystat.

Helt ologiskt att ha 30% chans att träffa när jag själv manuellt har 100% tex. Eller på långt håll med ett gevär...1% chans när jag även där har 100% på egen hand.

Men föredrar man att köra det omvända så visst, smaken är som baken. Fallout 4 var mitt första Fallout lir också. Så VATS kändes mest klumpigt. En vanesak kanske

Skickades från m.sweclockers.com

Kan tänka mig de blir så om man bara kört de senaste, men har man varigt inbiten fallout nörd sen man dreglade över demot för Fallout 1 man fick i ngn pc tidning så är VAT grejen för mig känslan i karakters byggandet då det är en rpg mer en shooter ^^

För mig var det den naturliga rpg kungen då BaldursGate spelen slutade att komma, nu har vi ju pillars med som är riktigt oldschool så framtiden ser ljus ut