Intel i5 8600K eller AMD Ryzen 5 2600x till speldator?

Permalänk
Medlem

Visar inte alla rent CPU-beroende tester att det skiljer som MEST 4-5 fps mellan nya Ryzen 2XXX och Intels 8XXX? I snitt snackar vi om typ 2-3 fps, det räcker nog att köpa "fel" minnen så är den skillnaden borta.

Jag gillar Ryzen för att den håller ganska jämn temparatur oavsett load. Min Intel (också med stockkylare) rusar iväg under load. Med jämnare och lägre temparatur kommer ju en lägre ljudnivå som ett brev på posten, vilket iaf jag tycker är viktigt.

Kör just nu 2600X, utan överklock. Gick från i5 6600K, klockad till 4,5.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Klonk97:

Mer FPS inom felmarginal i så fall. Just med det här grafikkortet så spelar processorn verkligen ingen roll. Utan jag hade rekommenderat det paketet han kan få billigast.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Kollar jag med min 1600x och min 8350K med1050Ti får jag runt 60-70fps mer med intel cpun i csgo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Du ligger knappast över 90% på 12 samtidiga trådar i 5,1GHz. Då kör du någons coinminer i bakgrunden.

Här ser man hur GTA V är dåligt multithreadat, ingen tråd utnyttjar processorn till max.
http://i.imgur.com/NNDBXAm.png
Inte en tråd över 90%.

Gillar hur du länkar till en bild som visar att GTA V nyttjar mer än 2 trådar också, snygg jobbat!

Men nej, ingen miner här. Bara okunskap från folk som vanligt. Det är knappast det enda spelet som får processorn att jobba lite, det var bara första bästa exempel som jag satt och spela samtidigt som jag skrev. Det var anledning att jag bytte från min 2700k @ 4.3Ghz till att börja med. Då min 2700k låg på 95%< i nästan alla spel jag ville köra.
Och nu vet inte jag om du har missat något, men att sprida ut belastning över flera kärnor så att man inte sitter där med ett skostopp pga. en kärna på 100%, är väl hela tanken bakom att göra saker flertrådade? Så om något har du precis givit bevis på att GTA V är hyfsat bra på att nyttja flera trådar.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Kollar jag med min 1600x och min 8350K med1050Ti får jag runt 60-70fps mer med intel cpun i csgo.

Ja i csgo ja. Men nu snackar han om fortnite och Gta5, där tror jag skillnaden är inom felmarginal. därav tycker jag han ska ta den han kan få för billigast.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X3D, GPU: Powercolor Radeon RX 6900 XT Red Devil Ultimate, MOBO: MSI B550M MAG Mortar, RAM: 32GB 3200MHZ, Nätdel: be quiet! Dark Power 12 750W, Lagring: 3TB SSD

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Absolut är 7700K lite starkare i spel, om man bara spelar. Inget snack om saken.

Dock frågade TS om råd gällande 8600K vs 2600X, så kände att din utsvävning blev ganska off-topic. Spelar han bara är förmodligen, som jag tidigare skrivit en 8600K mer än tillräcklig. Streamar han samtidigt och multitaskar mycket är det inte lika säkert att valet är lika enkelt.

När det kommer till min "utsvävning" så handlar den om att samma SSD kommer prestera sämre på Ryzen jämfört med Skylake och framåt.

Det verkar vara en skillnaden som finns helt oberoende av CPU-modell inom respektive familj, vilket kanske inte är jätteförvånande då saker som PCIe, SATA och liknande hanteras av kisel som i normalt är identiskt inom alla CPU-modeller inom samma familj.

Tycker en sådan sak är högst relevant då det är lika applicerbart på i5-8600K och R5-2600X, som på i5-8250K/R5-2500U eller i7-8700K/R7-2700X. Det är något som med stor sannolikhet ger en större skillnad för normalanvändaren jämfört med många andra skillnader som nagelfars i detalj på många forum.

Hela tech-pressen ska egentligen ha en känga över att man totalt missat att testa en så pass fundamental aspekt av en CPU-plattform. Till deras försvar kan man säga att de gjorde nog samma antagande jag gjorde: magkänslan säger att något som disk-prestanda borde inte skilja sig på något relevant sätt på en modern x86 plattform. Ett antaganden som uppenbarligen är fel, potentiellt rätt ordentligt fel givet nästan en faktor två i skillnad i det Notebookcheck uppmätte.

Skrivet av evirob:

Visar inte alla rent CPU-beroende tester att det skiljer som MEST 4-5 fps mellan nya Ryzen 2XXX och Intels 8XXX? I snitt snackar vi om typ 2-3 fps, det räcker nog att köpa "fel" minnen så är den skillnaden borta.

Jag gillar Ryzen för att den håller ganska jämn temparatur oavsett load. Min Intel (också med stockkylare) rusar iväg under load. Med jämnare och lägre temparatur kommer ju en lägre ljudnivå som ett brev på posten, vilket iaf jag tycker är viktigt.

Kör just nu 2600X, utan överklock. Gick från i5 6600K, klockad till 4,5.

Då har du inte letat speciellt frenetiskt efter jämförelser.

27 FPS skillnad i FarCry 5 och Original Sin 2, det i 1920x1080 Ultra

Man kan diskutera hur akademisk just skillnaden ovan är. Rent generellt skulle jag säga att det finns ingen relevant skillnad mellan AMD och Intels toppmodeller om man kör spel i väldigt hög upplösning med rejält uppskruvade inställningar.

Det finns däremot en relevant skillnad om man tillhör gruppen som prioriterar väldigt hög FPS över extremt uppskruvade inställningar. 1920x1080 "ultra" ger i de flesta moderna spel lägre FPS jämfört med 2560x1440 i "high/medium", så om 144 Hz är heligt kan val av CPU spela en roll redan idag.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av bandyarvid123:

Hej,
1. Är det stora skillnader mellan dessa? Vad är skillnaderna?
2. Är ett 1050ti alldeles för klent för att ha till?

Jag spelar mest GTA online och Fortnite.

Jag ser att andra redan varit inne på det. Men med din processor i åtanke är en Intel i5 8400 ett mycket bättre val. Den kommer fortfarande vara mer än tillräckligt kraftfull för ditt grafikkort. Faktum är att du kommer få ut betydligt mer total spel-prestanda om du köper en i5 8400 istället och köper ett kraftigare grafikkort istället. Ex. GTX 1060.

Jämför till exempel skillnaden mellan 1050 ti och ett 1060 här:
https://www.sweclockers.com/test/22839-nvidia-geforce-gtx-105...

och sen kollar du skillnaden mellan 8400 och 8600K här (1080p):
https://www.sweclockers.com/test/24482-intel-core-i7-8700k-i5...

Så ser du vad som ger mest skillnad

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200632:

Men nu ska han spela och då är 8600k ändå det bättre valet och levererar mer fps fast grafikkortet kanske är 1050Ti.

Om man gillar och spela i low settings 720p kanske man kan få en skillnad med gamla kassa spelmotorer men rent generellt under nomala förutsättningar i 1080p är det helt värdelöst att köpa en vass cpu när gpu är problemet och är knappast ett problem att köra cs på en 2600x när min nått år gamla 6100 som kostade 999kr klarar det lätt med 2 kärnor och csgo är ett dåligt exempel när man kommer ha höga fps med nästan vilket skit som helst och som exempel är det möjligt att köra 144hz skärm med 144fps + med integrerade grafiken på ryzen 2200g en cpu och grafik för 900kr och 1080p i 100fps +

Under normala förhållanden skiljer det väldigr få fps i 1080p och man skulle aldrig märka skillnaden i spel utan när man använder alla trådar där ryzen är 30% starkare för samma pengar och amds uppgraderings väg har alltid varit bättre så byter dom 15% singelcore prestanda mot den prestadan för i dom scenariorna märks det skillnad

Men ska man märka skillnad i fps ska man upp i 1080ti med dåligt optimerade spel i lägre upplösning och det är kort riktade mot hög upplösning 1440p som syns på vram mängden och där är gpu är flaskhals igen så för spel är cpu valet skitsamma om man inte är low setting gamer med stark gpu i äldre spel

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Gillar hur du länkar till en bild som visar att GTA V nyttjar mer än 2 trådar också, snygg jobbat!

Men nej, ingen miner här. Bara okunskap från folk som vanligt. Det är knappast det enda spelet som får processorn att jobba lite, det var bara första bästa exempel som jag satt och spela samtidigt som jag skrev. Det var anledning att jag bytte från min 2700k @ 4.3Ghz till att börja med. Då min 2700k låg på 95%< i nästan alla spel jag ville köra.
Och nu vet inte jag om du har missat något, men att sprida ut belastning över flera kärnor så att man inte sitter där med ett skostopp pga. en kärna på 100%, är väl hela tanken bakom att göra saker flertrådade? Så om något har du precis givit bevis på att GTA V är hyfsat bra på att nyttja flera trådar.

Det är inte konstigare än att jag har helt fel. Fick för mig att jag sett Digital Foundry nyligen visa hur en kärna var fullt belastad och en tråd hoppade mellan kärnor så det såg ut som många trådar men det var i själva verket bara två. Här är det ju uppenbarligen inte så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Det är inte riktigt så enkelt som att se "ah, ingen tråd ligger på hög användning, alltså utnyttjar inte spelet så många trådar", man måste även kolla om det prestandamässigt blir någon skillnad (t.ex "Assassins Creed: Origins" visar på corescaling långt över 10 trådar), dessutom är det många som rapporterar att 4c/4t cpuer (7600k etc) inte klarar av att hålla 60FPS i ultra i spelet, men att t.ex R5 1600(x) klarar det, trots lägre IPC och klockfrekvens;
AdoredTv's Video om det, lång video men värt att titta på
I ditt eget exempel ligger snittanvändningen på 70,28% (programmet rapporterar 70,3%) per kärna (8 kärnor), vilket motsvarar 5,6 kärnor på 100% (extrem förenkling)

Ja, jag var ute och cyklade.