Intel i5 8600K eller AMD Ryzen 5 2600x till speldator?

Permalänk

Intel i5 8600K eller AMD Ryzen 5 2600x till speldator?

Hej,
1. Är det stora skillnader mellan dessa? Vad är skillnaderna?
2. Är ett 1050ti alldeles för klent för att ha till?

Jag spelar mest GTA online och Fortnite.

Permalänk
Medlem

Båda presterar bra så du blir nöjd vilken du än väljer. 8600k har ett övertag i spel medan 2600x presterar bättre om du nyttjar många trådar.

1050 Ti fungerar väl men ett GTX 1060 eller RX 570 är rätt värt att gå upp till med tanke på GTA.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandyarvid123:

Hej,
1. Är det stora skillnader mellan dessa? Vad är skillnaderna?
2. Är ett 1050ti alldeles för klent för att ha till?

Jag spelar mest GTA online och Fortnite.

Vilken upplösning lirar du i?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Permalänk
Medlem

Då är nog 8600K det bättre valet!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Båda presterar bra så du blir nöjd vilken du än väljer. 8600k har ett övertag i spel medan 2600x presterar bättre om du nyttjar många trådar.

1050 Ti fungerar väl men ett GTX 1060 eller RX 570 är rätt värt att gå upp till med tanke på GTA.

Vad för program använder flera trådar?

Permalänk
Inaktiv

Vad för program använder flera trådar?

Bild/ videoredigering mm.

Om du streamar medans du spelar är fler trådar bättre.

Men spelar du bara så är 8600K det bättre valet då den levererar mer fps.

Permalänk
Medlem

Om du enbart spelar duger det gott och väl med en 8600K, som för övrigt kommer att ge dig några fps extra i spel jämfört med 2600X.

Gillar du däremot att göra många saker samtidigt på datorn, eller ha många saker igång samtidigt skulle jag vilja påstå att 2600X är det bättre valet.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk

Tack för svaren! Det blir nog Intel:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Då är nog 8600K det bättre valet!

Spelar ingen roll vilken upplösning man spelar i. 8600k ihop med ett tillräckligt bra grafikkort bör prestera en aning bättre än 2600x i de allra flesta spelen oavsett upplösning. Eftersom den har bättre IPC och lite högre frekvens.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Datavetare

Om man vill jämföra Ryzen och Core utanför spel (där Intel har en fördel) och rendering (där AMD har en fördel om man inte kör GPGPU) är det tyvärr så att det som nog påverkar klart mest är något som i princip aldrig testas i CPU-reviews.

Talar om hur I/O-prestanda påverkas av olika CPUer. Rent intuitivt är disk- och nätverks-prestanda något man tycker borde vara i princip helt oberoende av CPU när det handlar om moderna "big-core" CPUer som AMD Zen och Intel Core.

Men noterade redan från start att mitt Ryzen-system presterar absolut lysande i det generella fallet. Men var saker som jag vet inte är speciellt CPU-krävande, utan i stället främst disk-krävande, där Ryzen-datorn kändes märkbart tröttare jämfört med min jobb dator med Skylake i.

Har gjort en del mätningar och konstaterat att det är ju fall som har svårt att utnyttja mer än en-två CPU kärnor och där man gör massor med I/O på väldigt många små filer som är problemet. Har letat efter tester för att avgöra om det är ett problem med just min dator eller om det är generellt (har till också försökt "lösa" problemet genom att stoppa in en Optane 800p som systemdisk). Men är som sagt väldigt tunt med tester där man kör exakt samma förutsättningar, framförallt samma SSD, medan man varierar CPU.

Har så här långt hittat två fall som är en direkt äpplen mot äpplen, d.v.s. allt är samma utom moderkort+CPU. Båda pekar på att jag ser precis vad man förväntas se, en av Zen-plattformens största svagheter är svagare I/O i mer krävande fall.

Detta betyder inte att man kommer se bättre nätverksprestanda om man sitter på 1 Gbit/s eller långsammare, det är helt enkelt allt för långsamt. Man kommer inte heller se någon större skillnaden om man inte har en SSD av lite senare snitt. Däremot kommer det vara skillnad med lite bättre NVMe SSD (eller än mer med Optane) och om kör nätverkstrafik med väldigt hög paketfrekvens (i.e. små paket med extrema krav på latens).

De tester jag hittat är PC-perspektive sneek-peak av AMDs StoreMI-teknik, där presterade i7-7700K upp till 16 % snabbare jämfört med 2600X i samma tester och med samma SSD.

Det andra testet är Notebookcheck, som innehåller lite mer deltester jämfört med PC-Perspective. Här har i5-8250U i genomsnitt hela 94 % högre disk I/O-prestanda jämfört med R5-2500U. Lite mindre skillnaden i det som är mest relevant för normalanvändaren, läsning och skrivning av små filer vid lågt ködjup (är väldigt ofta det man ser i "vanliga" desktop-program). Är ändå 42 % resp. 65 % fördelen för Intel här!

De två Lenovo IdeaPad 720S maskinerna är identiska förutom att den i vänstra kolumnen använder R5-2500U och den i högra kolumnen använder i5-8250U

Att fixa detta är något AMD måste sätta som prio#1 inför Zen2, det är långt mer relevant för desktop-marknaden än några extra FPS i spel!!!

Skulle säga att detta gör för tillfället Intel till ett bättre val för rätt många "krävande" uppgifter på skrivbordet. Är väldigt vanligt att I/O i varierande grad är en flaskhals när man gör något "krävande". Finns självklart undantag som t.ex. rendering och transcoding, där I/O är en försumbar del av processen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

@Yoshman: Om du har tid och lust får du gärna förklara vad I/O prestanda är? Är det användning av Word och Youtube eller andra standard saker? Förstår att du tycker att intel har bättre I/O prestanda men vad är det?

Permalänk
Datavetare

@Yoshman: Om du har tid och lust får du gärna förklara vad I/O prestanda är? Är det användning av Word och Youtube eller andra standard saker? Förstår att du tycker att intel har bättre I/O prestanda men vad är det?

Väldigt förenklat: det är ett mått på hur snabb din SSD är.

Något mindre förenklat: har du en modern snabb SSD kommer den (konstigt nog kan man tycka) prestera bättre på en modern Intel plattform jämfört med på en modern AMD plattform. Samma sak gäller i teorin även nätverk, men gissar att få sitter på så snabb Internetlina att det spelar något roll i praktiken.

Möjligen helt fel (kan finnas andra flaskhalsar är disken, men stämmer för mig som är programmerare och jobbar med väldigt stora projekt där antalet källkodsfiler räknas i tiotusentals): dina spel kommer laddas lite snabbare på Intel

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Bild/ videoredigering mm.

Om du streamar medans du spelar är fler trådar bättre.

Men spelar du bara så är 8600K det bättre valet då den levererar mer fps.

Kolla CPU-usage så ser du att nästan inget modernt spel maxar mer än två trådar.

Permalänk

Tack för svaren allesammans! Väldigt tacksam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Väldigt förenklat: det är ett mått på hur snabb din SSD är.

Något mindre förenklat: har du en modern snabb SSD kommer den (konstigt nog kan man tycka) prestera bättre på en modern Intel plattform jämfört med på en modern AMD plattform. Samma sak gäller i teorin även nätverk, men gissar att få sitter på så snabb Internetlina att det spelar något roll i praktiken.

Möjligen helt fel (kan finnas andra flaskhalsar är disken, men stämmer för mig som är programmerare och jobbar med väldigt stora projekt där antalet källkodsfiler räknas i tiotusentals): dina spel kommer laddas lite snabbare på Intel

Menar du då att du representerar gemene man, eller t om majoriteten av entusiaster?

Känns aningen off-topic, hur intressant det än må vara för de som arbetar med stora programmeringsprojekt.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Menar du då att du representerar gemene man, eller t om majoriteten av entusiaster?

Känns aningen off-topic, hur intressant det än må vara för de som arbetar med stora programmeringsprojekt.

De han tar upp är intressant. Allt handlar ju inte om spel. Och är I/O prestanda viktigt för de man arbetar med så blir detta högst intressant.
Men om nu TS endast spelar spel på datorn så blir de lite mindre viktigt.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Kolla CPU-usage så ser du att nästan inget modernt spel maxar mer än två trådar.

You actually what m8?
Min 8700k i signaturen pressar upp emot 90% CPU usage i många spel idag, jag jagar dock 144fps i 1080p. Men att säg att "nästan inget modernt spel maxar mer än två trådar" är bara fel på alla sätt som existerar.
Spelar GTA V nu när jag spelar och redan här ligger jag på 70-90% CPU belastning.

Hur som om det du säger nu ens skulle stämma hade ju Intel fortfarande varit bättre.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

De han tar upp är intressant. Allt handlar ju inte om spel. Och är I/O prestanda viktigt för de man arbetar med så blir detta högst intressant.
Men om nu TS endast spelar spel på datorn så blir de lite mindre viktigt.

Intressant? Absolut.

Svar på TS fundering eller on-topic åtminstone? Nope :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tycker i5 8600k + kylare hamnar såpass nära i7 8700 att det är värt att spendera lite mer för i7:an.
För spelprestanda känns Intel som det säkraste valet då man får både bäst enkeltrådad prestanda men fortfarande hög flertrådad prestanda.

Det är klart att GTX 1050 Ti kommer att begränsa dig i dagens spel, men det är samtidigt väldigt enkelt att byta till det bästa kortet inom några år om du vill.

Permalänk
Medlem

Om jag ska utgå från dina svar så verkar du inte vara så intresserad av att överklocka?

Om så är fallet, 8600k kommer passa dina användningsområden , fortnite och GTA5, mycket bra. 8600k har högre prestanda än 8400, men det är om den överklockas. Med 8600k ingår ingen fläkt och är som billigast 2290kr. En kylare på det så blir det, vad? 2600kr som minst?
8400 kostar 1690kr är den som billigast just nu, och då ingår en stockkylare.

Ditt grafikkort begränsar prestandan i vilket fall som helst, så oavsett om du valt 2600x eller 8600k eller 8400 så skulle du få samma resultat, eller iallafall såna små skillnader att du inte skulle märka av dessa. Använd de extra pengarna på ett grafikkort, eller spara dem till din nästa uppgradering .

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Vad tror du flest här på SweC kommer märka skillnad på i praktiken

• om de kör på 4C/8T (t.ex. i7-7700K) eller 8C/16T (t.ex. R7-2700X) när huvudmålet är spel?

• om deras program/spel laddas 10-20 % snabbare?

Är helt med på att just mitt användarfall är rätt smalt. Har dock grävt i detta sedan i höstas då jag skaffade mitt Ryzen-system (som jag kör Ubuntu-server på och använder när jag jobbar hemma). Förutsatte länge att det jag såg var en effekt av problem med Linux-drivers eller liknande, så har försökt reda ut om resultatet är generellt (har därför aldrig nämnt det tidigare).

Nu har jag dels hittat flera resultat som visar att samma sak kan reproduceras av andra, det på Windows med långt mer "normala" fall jämfört med mina. Finns bl.a. ett specifikt deltest i PC Mark som testar hur snabbt system laddar program (vilket är en typisk svensson-sak), även där presterar Ryzen sämre jämfört med Core (fast har inte hittat någon riktigt klockren jämförelse där).

Har också precis uppgraderat mitt Ryzen-system till Ubuntu-server 18.04, ingen mätbar skillnad alls så rätt säker på att det inte är ett problem med drivare (inget problem alls med funktion eller stabilitet). Därför lite irriterande när den Intel NUC jag har på jobbet i vissa fall (som är relevanta och väldigt förekommande i mitt arbete) är upp till 60-70 % snabbar p.g.a. detta (då har jag ändå snabbare SSD i Ryzen-datorn).

Notebookcheck testar laptops, d.v.s. inte alls någon extrem användning med SweC mått mätt. De SSD:er man hittar i Lenovo Ideapad 720S är inte riktigt i nivå med Samsung 970 Pro eller ens 970 EVO, diskar som får anses vara relativt "normal" här på SweC. Ju snabbare disk man har ju mer förstoras detta problem! Kombinationen Ryzen + Optane + Windows är p.g.a. detta totalt pengarna i sjön, där blir CPU en flaskhals (är en flaskhals även i Linux men en långt mindre sådan).

Så detta är något man märker idag. När det kommer till FPS i spel är det endast relevant idag om man siktar på att fullt ut nyttja sim 144 Hz skärm (vilket är fullt möjligt genom att t.ex. inte envisas med att köra på "ultra", tycker många spel ser bättre ut i 2560x1400 "medium" jämfört med 1920x1080 "ultra" och man får ofta klart högre FPS i det förra läget) alt. kan det vara relevant i framtida spel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

You actually what m8?
Min 8700k i signaturen pressar upp emot 90% CPU usage i många spel idag, jag jagar dock 144fps i 1080p. Men att säg att "nästan inget modernt spel maxar mer än två trådar" är bara fel på alla sätt som existerar.
Spelar GTA V nu när jag spelar och redan här ligger jag på 70-90% CPU belastning.

Hur som om det du säger nu ens skulle stämma hade ju Intel fortfarande varit bättre.

Du ligger knappast över 90% på 12 samtidiga trådar i 5,1GHz. Då kör du någons coinminer i bakgrunden.

Här ser man hur GTA V är dåligt multithreadat, ingen tråd utnyttjar processorn till max.
http://i.imgur.com/NNDBXAm.png
Inte en tråd över 90%.

Permalänk
Medlem

GTA V är inte det bästa exemplet på ett flertrådat spel men vinsten för fler kärnor/trådar är helt klart där. Att vissa tester inte visar någon skillnad kan helt enkelt bero på att de är GPU-begränsade.

Digitalfoundry jämför i5 6600k och i7 6700k. Sekvensen för GTA V börjar vid 00:57, även oklockad i7 6700k får emellanåt högre prestanda än i5 6600k 4,5 Ghz.
https://www.youtube.com/watch?v=EhaB1dqYv_I

Permalänk
Medlem

Är inne på samma spår nu när det vankas en ny burk... har inte använt amd på säkert 8-9 år, ryzen är dock väldigt lockande just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vad tror du flest här på SweC kommer märka skillnad på i praktiken

• om de kör på 4C/8T (t.ex. i7-7700K) eller 8C/16T (t.ex. R7-2700X) när huvudmålet är spel?

• om deras program/spel laddas 10-20 % snabbare?

Är helt med på att just mitt användarfall är rätt smalt. Har dock grävt i detta sedan i höstas då jag skaffade mitt Ryzen-system (som jag kör Ubuntu-server på och använder när jag jobbar hemma). Förutsatte länge att det jag såg var en effekt av problem med Linux-drivers eller liknande, så har försökt reda ut om resultatet är generellt (har därför aldrig nämnt det tidigare).

Nu har jag dels hittat flera resultat som visar att samma sak kan reproduceras av andra, det på Windows med långt mer "normala" fall jämfört med mina. Finns bl.a. ett specifikt deltest i PC Mark som testar hur snabbt system laddar program (vilket är en typisk svensson-sak), även där presterar Ryzen sämre jämfört med Core (fast har inte hittat någon riktigt klockren jämförelse där).

Har också precis uppgraderat mitt Ryzen-system till Ubuntu-server 18.04, ingen mätbar skillnad alls så rätt säker på att det inte är ett problem med drivare (inget problem alls med funktion eller stabilitet). Därför lite irriterande när den Intel NUC jag har på jobbet i vissa fall (som är relevanta och väldigt förekommande i mitt arbete) är upp till 60-70 % snabbar p.g.a. detta (då har jag ändå snabbare SSD i Ryzen-datorn).

Notebookcheck testar laptops, d.v.s. inte alls någon extrem användning med SweC mått mätt. De SSD:er man hittar i Lenovo Ideapad 720S är inte riktigt i nivå med Samsung 970 Pro eller ens 970 EVO, diskar som får anses vara relativt "normal" här på SweC. Ju snabbare disk man har ju mer förstoras detta problem! Kombinationen Ryzen + Optane + Windows är p.g.a. detta totalt pengarna i sjön, där blir CPU en flaskhals (är en flaskhals även i Linux men en långt mindre sådan).

Så detta är något man märker idag. När det kommer till FPS i spel är det endast relevant idag om man siktar på att fullt ut nyttja sim 144 Hz skärm (vilket är fullt möjligt genom att t.ex. inte envisas med att köra på "ultra", tycker många spel ser bättre ut i 2560x1400 "medium" jämfört med 1920x1080 "ultra" och man får ofta klart högre FPS i det förra läget) alt. kan det vara relevant i framtida spel.

Absolut är 7700K lite starkare i spel, om man bara spelar. Inget snack om saken.

Dock frågade TS om råd gällande 8600K vs 2600X, så kände att din utsvävning blev ganska off-topic. Spelar han bara är förmodligen, som jag tidigare skrivit en 8600K mer än tillräcklig. Streamar han samtidigt och multitaskar mycket är det inte lika säkert att valet är lika enkelt.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Jag skulle köra 2600x och är alltid så mycket tjat om fps och singeltråds prestanda mot alla trådar men i verkligheten skulle en 2200g utan problem maxxa ett 1050ti i alla spel och min gamla dualcore i3 6100 skulle även den maxxa grafikkortet och det är vart flaskhalsen ligger

med en kärna förlorar man runt 15% med 2600x mot 8600k men får ungefär 30% extra kraft över alla kärnor så en max klockad 8600k blir är klenare än en 2600x utan oc men får bättre singeltråds prestanda som ger högre fps i spel med riktigt stark gpu

MEN ...oftast så är skillnaden absolut minimal i fps och beror på spel och upplösning och tar du tex ett 1080ti i 720p och spelar fallout 4 som trådar dåligast av moderna spel så är det en skillnad men i 1080p kommer man ha ha några fps drop i vissa spel kör man 1440p är gpu flaskhals

Med klenare kort är gpu problemet och jag tar prestanda över alla trådar över singeltråds prestanda för man kommer inte märka skillnaden och för ett 1050ti är både 8600k och 2600x overkill utav helvete då det finns 10 år gamla processorer som kan dra dom fullt ut i spel men amds multitråds prestanda är trevlig när man gör saker som tar långt tid och är tungt multirådade

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lord_vasagos:

Jag skulle köra 2600x och är alltid så mycket tjat om fps och singeltråds prestanda mot alla trådar men i verkligheten skulle en 2200g utan problem maxxa ett 1050ti i alla spel och min gamla dualcore i3 6100 skulle även den maxxa grafikkortet och det är vart flaskhalsen ligger

med en kärna förlorar man runt 15% med 2600x mot 8600k men får ungefär 30% extra kraft över alla kärnor så en max klockad 8600k blir är klenare än en 2600x utan oc men får bättre singeltråds prestanda som ger högre fps i spel med riktigt stark gpu

MEN ...oftast så är skillnaden absolut minimal i fps och beror på spel och upplösning och tar du tex ett 1080ti i 720p och spelar fallout 4 som trådar dåligast av moderna spel så är det en skillnad men i 1080p kommer man ha ha några fps drop i vissa spel kör man 1440p är gpu flaskhals

Med klenare kort är gpu problemet och jag tar prestanda över alla trådar över singeltråds prestanda för man kommer inte märka skillnaden och för ett 1050ti är både 8600k och 2600x overkill utav helvete då det finns 10 år gamla processorer som kan dra dom fullt ut i spel men amds multitråds prestanda är trevlig när man gör saker som tar långt tid och är tungt multirådade

Men nu ska han spela och då är 8600k ändå det bättre valet och levererar mer fps fast grafikkortet kanske är 1050Ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Men nu ska han spela och då är 8600k ändå det bättre valet och levererar mer fps fast grafikkortet kanske är 1050Ti.

Mer FPS inom felmarginal i så fall. Just med det här grafikkortet så spelar processorn verkligen ingen roll. Utan jag hade rekommenderat det paketet han kan få billigast.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X3D, GPU: Powercolor Radeon RX 6900 XT Red Devil Ultimate, MOBO: MSI B550M MAG Mortar, RAM: 32GB 3200MHZ, Nätdel: be quiet! Dark Power 12 750W, Lagring: 3TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Du ligger knappast över 90% på 12 samtidiga trådar i 5,1GHz. Då kör du någons coinminer i bakgrunden.

Här ser man hur GTA V är dåligt multithreadat, ingen tråd utnyttjar processorn till max.
http://i.imgur.com/NNDBXAm.png
Inte en tråd över 90%.

Det är inte riktigt så enkelt som att se "ah, ingen tråd ligger på hög användning, alltså utnyttjar inte spelet så många trådar", man måste även kolla om det prestandamässigt blir någon skillnad (t.ex "Assassins Creed: Origins" visar på corescaling långt över 10 trådar), dessutom är det många som rapporterar att 4c/4t cpuer (7600k etc) inte klarar av att hålla 60FPS i ultra i spelet, men att t.ex R5 1600(x) klarar det, trots lägre IPC och klockfrekvens;
AdoredTv's Video om det, lång video men värt att titta på
I ditt eget exempel ligger snittanvändningen på 70,28% (programmet rapporterar 70,3%) per kärna (8 kärnor), vilket motsvarar 5,6 kärnor på 100% (extrem förenkling)

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome