NetOnNet vägrar ta emot reklamation.

Permalänk
Medlem

@PsyCor: Nah...
Tänker inte belasta min försäkring för att spara en femhundring på sin höjd.
Jag kan ta en smäll på 1800. Jag köpte ett par lurar för 4000 med metallbågar i helgen. Ersättare för både mina trådlösa dator lurar OCH mina rese lurar med brusreducering.. Bose lurarna ligger ute på Blocket sedan igår. B&W lurarna spelar bättre!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

NoN lämnar väl inte garanti på någonting? De tillverkar inget.
Jag önskade att de skulle skickat hörlurarna till Turtle Beach som kunde kollat dem. Allt jag ville! Tillverkaren har möjligen en aning om möjlig felorsak. NoN's butiks chef har högst troligt väldigt liten kunskap om Turtle Beach tillverknings process. Men de vägrar, trots att jag köpt lurarna av dem. Och vad skulle en garanti annars gälla mot, om inte fabrikations fel?

Men garantin är ju slut. Reklamation och garanti är två olika saker.

Det du försöker göra är att reklamera dessa lurar och då har turtle Beach inget med saken att göra egentligen.

Hade det varit inom garantitiden hade de tagit in dem och skickat dem vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Men garantin är ju slut. Reklamation och garanti är två olika saker.

Det du försöker göra är att reklamera dessa lurar och då har turtle Beach inget med saken att göra egentligen.

Hade det varit inom garantitiden hade de tagit in dem och skickat dem vidare.

Ja! Jag försöker REKLAMERA!
Det ligger helt och hållet på Turtle Beach! Jag skall i första hand vända mig till NoN eftersom jag köppt lurarna där, men ytterst är det TB som är, eller är inte skyldiga att lösa det.
Jag ber om ursäkt om det var oklart från början, men detta är alltså INTE ett garanti ärende, utan en REKLAMATION!

Jag har mailat TB, får se om man får något svar?
Jag skrev att jag är nöjd om de skickar mej en ersättare för den trasiga plast biten, jag kan byta den själv.

Visa signatur

Permalänk

Netonet bra Siba skit

@Turbonisse: Jag har alltid bojkottat Siba, på att tillochmed saker som är trasiga från kartong skall in på lagning och väntetiden är alltid en fast tid 3 veckor, blev orolig när jag hörde att Netonnet skulle gå ihop med Siba, för jag brukar ta att en vara kostar nån hundring mer på Netonnet pga att jag alltid fått klockren service där, när det varit fel på grejer inget snack bara byta och få en ny, eller när DVD la av efter 2 år och 11 månader, då sa de, den är utgången kan du ta en lite mer exklusiv? det måste vara en skitstövel som bossar på stället där du handlar, men i Stockholm kalasgaranti men det kan ändras var ett tag sedan mina grejer varit trasig. Men på Webbhallen där skriver folk att garantin funkar går bra men inte för mig jag har alltid problem där, jag får ringa till tillverkaren Webhallen ser sig själva bara som ett utlämningsställe bara och tar inget ansvar.

Permalänk
Medlem

1300+ kronor och plast!? Varför rekommenderas dessa ens?
Tyvärr lär det vara omöjligt att få dessa reklamerad. Lesson learned som det heter.
Har du provat reklamera dem hos tillverkaren?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Ja! Jag försöker REKLAMERA!
Det ligger helt och hållet på Turtle Beach! Jag skall i första hand vända mig till NoN eftersom jag köppt lurarna där, men ytterst är det TB som är, eller är inte skyldiga att lösa det.
Jag ber om ursäkt om det var oklart från början, men detta är alltså INTE ett garanti ärende, utan en REKLAMATION!

Jag har mailat TB, får se om man får något svar?
Jag skrev att jag är nöjd om de skickar mej en ersättare för den trasiga plast biten, jag kan byta den själv.

https://www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/handel-inom-eu...

Läs detta

Det är du som ska bevisa att det är ett ursprungligt tillverkningsfel som lett till att de gått sönder. Netonnet har ingenting med saken att göra. Sluta klaga på dem. Hade det varit inom garantitiden hade Netonnet hjälpt dig då men när det är utanför garantin så är det till tillverkaren du ska vända dig till inte butiken du köpt dem hos.

Sluta klaga på Netonnet, de har rätten att välja att inte agera mellanhand utanför garantin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Läs detta

Det är du som ska bevisa att det är ett ursprungligt tillverkningsfel som lett till att de gått sönder. Netonnet har ingenting med saken att göra. Sluta klaga på dem. Hade det varit inom garantitiden hade Netonnet hjälpt dig då men när det är utanför garantin så är det till tillverkaren du ska vända dig till inte butiken du köpt dem hos.

Sluta klaga på Netonnet, de har rätten att välja att inte agera mellanhand utanför garantin.

Han försöker göra en reklamation och då är det självklart inköpstället du skall vända dig till i det här fallet netonnet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Läs detta

Njae...

Då Turtle Beach inte är ett Europeeiskt företag, så blir ju "näringsidkaren" den som har importerat produkten till Sverige/EU, och är det så att NoN har importerat varan så blir det ju att räkna NoN som "näringsidkare".

Nu förtäljer ju inte historien vem som har importerat varan i fråga, men det är dit trådskaparen bör vända sig för att få stöd av konsumenträtten (för den gäller inte utanför EU), samt att bevisbördan för att det är ett fabrikationsfel ligger också på trådskaparen.

Här kan det ju kanske bli aningen snårigt, för produkten kanske inte är avsedd att använda t.ex i minusgrader (här gäller det ju att läsa sig igenom allt det finstilta på alla papper som medföljer) just för att plasten spricker lätt, och har man då använt den på fel sätt... osv osv.
Svårt skulle jag säga.
Man har ju faktiskt skyldigheter som konsument också, bl.a. att kolla upp att produkten man har köpt / skall köpa passar alla ändamål den skall användas till samt att den tål alla miljöer den kommer att befinna sig i.

Det sista behöver inte nödvändigtvis gälla produkten i fråga utan är mer menat som ett exempel på att man som konsument även har skyldigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

Han försöker göra en reklamation och då är det självklart inköpstället du skall vända dig till i det här fallet netonnet..

Inte nödvändigtvis, läs ovanstånde post samt den länken som den person jag citerar har postat.

Permalänk
Inaktiv

Köp inte plasta-skit, se till att bågen/ arna är av metall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OnkelBlue:

@Turbonisse: Jag har alltid bojkottat Siba, på att tillochmed saker som är trasiga från kartong skall in på lagning och väntetiden är alltid en fast tid 3 veckor, blev orolig när jag hörde att Netonnet skulle gå ihop med Siba, för jag brukar ta att en vara kostar nån hundring mer på Netonnet pga att jag alltid fått klockren service där, när det varit fel på grejer inget snack bara byta och få en ny, eller när DVD la av efter 2 år och 11 månader, då sa de, den är utgången kan du ta en lite mer exklusiv? det måste vara en skitstövel som bossar på stället där du handlar, men i Stockholm kalasgaranti men det kan ändras var ett tag sedan mina grejer varit trasig. Men på Webbhallen där skriver folk att garantin funkar går bra men inte för mig jag har alltid problem där, jag får ringa till tillverkaren Webhallen ser sig själva bara som ett utlämningsställe bara och tar inget ansvar.

Jag har en dålig nyhet för dej! Familjen Bengtsson, före detta ägare av SIBA, köpte upp NetOnNet för många år sedan och drev dem parallellt. När SIBA inte gick så bra, lade man ner SIBA till förmån för NoN.
Jag erkänner att jag inte gillat någon av dem särskilt bra. Men jag har ändå velat ge dem mer än en ärlig chans. De har inte mött mina förväntningar någon gång. Och jag handlade på SIBA butiken på Backaplan för över 30 år sedan. Jag har väl haft lite otur och råkat på midre bra försäljare på deras värsta dagar??? Ett tag var till och med en bekant, butiks chef i butiken på Backaplan. Då vart det lite bättre. Eller jag fick i alla fall bättre priser.

Till alla andra. Jag ville få lite mera kött på benen om jag skulle gå vidare eller inte. Jag vet ärligt talat inte om jag blivit så mycket klokare?
Lurarna har inte varit utanför lägenheten sedan jag köpte dem. Så utsatt för kyla m.m. finns inte.
Jag tror jag skall ta kontakt med ARN och se om där finns någonting att hämta? Annars hoppas jag på respons från Turtle Beach.
Alla kan tillverka skit, det är hur man tar hand om skiten, som gör skillnaden mellan bra och dåliga tillverkare!

Skrivet av anon200632:

Köp inte plasta-skit, se till att bågen/ arna är av metall.

Precis vad jag har gjort! (Köpte mej ett par B&W PX i helgen. Låter bättre också, mycket bättre!)

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Turbonisse:

Jag har en dålig nyhet för dej! Familjen Bengtsson, före detta ägare av SIBA, köpte upp NetOnNet för många år sedan och drev dem parallellt. När SIBA inte gick så bra, lade man ner SIBA till förmån för NoN.
Jag erkänner att jag inte gillat någon av dem särskilt bra. Men jag har ändå velat ge dem mer än en ärlig chans. De har inte mött mina förväntningar någon gång. Och jag handlade på SIBA butiken på Backaplan för över 30 år sedan. Jag har väl haft lite otur och råkat på midre bra försäljare på deras värsta dagar??? Ett tag var till och med en bekant, butiks chef i butiken på Backaplan. Då vart det lite bättre. Eller jag fick i alla fall bättre priser.

Till alla andra. Jag ville få lite mera kött på benen om jag skulle gå vidare eller inte. Jag vet ärligt talat inte om jag blivit så mycket klokare?
Lurarna har inte varit utanför lägenheten sedan jag köpte dem. Så utsatt för kyla m.m. finns inte.
Jag tror jag skall ta kontakt med ARN och se om där finns någonting att hämta? Annars hoppas jag på respons från Turtle Beach.
Alla kan tillverka skit, det är hur man tar hand om skiten, som gör skillnaden mellan bra och dåliga tillverkare!

Precis vad jag har gjort! (Köpte mej ett par B&W PX i helgen. Låter bättre också, mycket bättre!)

Citerar i slutet så de blir lite mindre out of context.

Det jag skulle göra i ditt fall är att först testa en annan butik, går detta inte, ring kundtjänst de är oftast lite mer vana vid detta arbetet, förhoppningsvis, låter som att den butiken du handlar i är rent ut sagt sk*t det säger ju faktiskt inte att alla NoN butiker "suger" och att en annan butik inte tar emot det.

Jag tror du ska bevisa att du inte är den ända som har haft samma problem, försök att hitta andra på nätet, liknande modeller, liknande fel (även de som har sladd osv..)

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Hej,

Om vi nu skall lämna allt tyckande om plast eller inte plast så kan jag säga att plast är fruktansvärt hållbart, delvis pga detta som vi har problem med de som tror att haven är en soptipp. "Vanlig" plast klarar brukar ges en garanti på 30 år vid användingstemperaturh ( ochhålla bra mycket längre i verkligheten), så att om den går sönder under denna period som TS haft dem så har de troligen produkten förvarats i ugnen på 250 oC sedan inköp, vilket jag ser som osannolikt.

Vad du bör göra här är att googla ditt problem, då ser du direkt att TB har använt ett olämpligt material / undermålig produktionsprocess för denna produkt. Samla dessa länkar och lämna över till NoN så de kan omöjligt neka din reklamation. Köp sedan ett annat märke då internet är fullt med samma fel för flertalet av deras produkter. Denna lyckliga själ gick igenom 5 par på 4 år... https://www.facebook.com/turtlebeach/posts/10151621836930708

Hade själv billigast möjliga KOSS-hörlurar och de höll i ca 10 år innna fluttet runt öronen gick sönder, men det verkar ofta vara så att priset är omvänt proporionellt mot kvaliten idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Läs detta

Skrivet av Nebudchanezzer:

Njae...

Då Turtle Beach inte är ett Europeeiskt företag, så blir ju "näringsidkaren" den som har importerat produkten till Sverige/EU, och är det så att NoN har importerat varan så blir det ju att räkna NoN som "näringsidkare".

Nu förtäljer ju inte historien vem som har importerat varan i fråga, men det är dit trådskaparen bör vända sig för att få stöd av konsumenträtten (för den gäller inte utanför EU), samt att bevisbördan för att det är ett fabrikationsfel ligger också på trådskaparen.

Här kan det ju kanske bli aningen snårigt, för produkten kanske inte är avsedd att använda t.ex i minusgrader (här gäller det ju att läsa sig igenom allt det finstilta på alla papper som medföljer) just för att plasten spricker lätt, och har man då använt den på fel sätt... osv osv.
Svårt skulle jag säga.
Man har ju faktiskt skyldigheter som konsument också, bl.a. att kolla upp att produkten man har köpt / skall köpa passar alla ändamål den skall användas till samt att den tål alla miljöer den kommer att befinna sig i.

Det sista behöver inte nödvändigtvis gälla produkten i fråga utan är mer menat som ett exempel på att man som konsument även har skyldigheter.

Nej, nej och nej.
Konsumenten kan välja att vända sig direkt till tillverkaren, men detta är inget krav. Det är NetOnNet som sålt varan till TS, och då är det även mellan NoN och TS det upprättats ett avtal som lyder under KKL. Något sådant avtalsförhållande finns inte mellan TS och tillverkaren eller TS och importören (om nu inte dessa är samma som säljaren).

Så om det är någon som TS kan vända sig till med sin reklamation, med stöd av lagen, så är det NetOnNet. Alla andra felaktiga påståenden undanbedes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179202:

Har tyvärr full förståelse för om NoN nekar här. Det ger inte konsumenten reklamationsrätt när en produkt går sönder pga av undermålig kvalitet.
Skulle själv bitit i det sura äpplet och lagat sprickan med lite vit, stark vävtejp eller nåt enkelt och nåt liten tunn fästbricka så det inte går av helt, borde hålla ok då. Det går kanske då inte att skjuta in det helt då beroende på hur mycket spelrum som finns. Men bättre än att den går av helt och dom blir oanvändbara.

Ehm, jo, det är ju just därför reklamationsrätten finns. Det är dålig kvalite, då ska man reklamera. Sen beror det såklart på när den är inköpt och om kvitto finns.

Råder TS att prata med konsumentrådgivare i din kommun! Alt. kontakta ARN.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
PC - Potatis

Permalänk
Medlem

@Turbonisse: Tyvärr ligger inte detta på Turtle beach, lurarna håller nämligen om man har ett litet huvud. Det är en kasst designad produkt med usla materiel val. Men de är inte defekta och faller inte under ett reklamationsärende.

Du köpte helt enkelt en produkt som inte passade dig, som dessutom var extremt låg kvalitet. Prislapp betyder bara att något är dyrt, inte att det är bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Nej, nej och nej.
Konsumenten kan välja att vända sig direkt till tillverkaren, men detta är inget krav. Det är NetOnNet som sålt varan till TS, och då är det även mellan NoN och TS det upprättats ett avtal som lyder under KKL. Något sådant avtalsförhållande finns inte mellan TS och tillverkaren eller TS och importören (om nu inte dessa är samma som säljaren).

Så om det är någon som TS kan vända sig till med sin reklamation, med stöd av lagen, så är det NetOnNet. Alla andra felaktiga påståenden undanbedes.

För att citera en bit av den sidan som länkades till:

"Om varan är defekt, vem är ansvarig för att den lagas eller byts ut?

– Näringsidkaren är ansvarig. Men var uppmärksam på att webbutiken kan agera mellanhand, och var extra noga med att läsa igenom villkoren när du handlar över nätet. Om du köpt varan av en privatperson gäller reklamationsrätten enbart om en kommersiell mellanhand genomförde försäljningen."

Men i detta fallet med tanke på att NoN är en ganska stor kedja tror jag inte det gäller utan att du har rätt i att det är till NoN som TS skall vända sig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av daskedennis:

Ehm, jo, det är ju just därför reklamationsrätten finns. Det är dålig kvalite, då ska man reklamera. Sen beror det såklart på när den är inköpt och om kvitto finns.

Råder TS att prata med konsumentrådgivare i din kommun! Alt. kontakta ARN.

Nja, knappast, inte efter 1½ år.
Om en tillverkare har garantitid och den inte har gått ut så är det en annan sak, så ska man nog få en ny produkt.

Permalänk
Medlem

Man undrar, vad den så kallade reklamations rätten är till för?
Den verkar inte gälla för undermåliga produkter i alla fall. En pappers tiger?
Jag fick en fin e-post från TB idag, som beklagade och hänvisade till en mängd paragrafer.
Jag var dock aldrig intresserad av TurtleBeachs paragrafer, utan av våra svenska?
Vad gäller, när luren går sönder vid normalt användande?
Detta är viktigt för mig, av princip! Det borde det vara för alla i hela Svea rike!
För om vi tappar möjlighet till garanti/reklamation, är detta bara början på en blåsning ni inte sett maken till!
I praktiken, hade jag hoppats i bästa fall få lurarna utbytta, i vilket fall jag skulle get bort dem.
Själv har jag redan gått vidare, köpt lurar som låter mångfalt bättre, med båge av metall.
Världen förändras, och folk med den.

Jag fick långfingret och i denna nya värld är det helt normalt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Man undrar, vad den så kallade reklamations rätten är till för?
Den verkar inte gälla för undermåliga produkter i alla fall. En pappers tiger?
Jag fick en fin e-post från TB idag, som beklagade och hänvisade till en mängd paragrafer.
Jag var dock aldrig intresserad av TurtleBeachs paragrafer, utan av våra svenska?
Vad gäller, när luren går sönder vid normalt användande?
Detta är viktigt för mig, av princip! Det borde det vara för alla i hela Svea rike!
För om vi tappar möjlighet till garanti/reklamation, är detta bara början på en blåsning ni inte sett maken till!
I praktiken, hade jag hoppats i bästa fall få lurarna utbytta, i vilket fall jag skulle get bort dem.
Själv har jag redan gått vidare, köpt lurar som låter mångfalt bättre, med båge av metall.
Världen förändras, och folk med den.

Jag fick långfingret och i denna nya värld är det helt normalt.

Reklamationsrätten i detta fallet är väldigt klar, du har rätt att reklamera eftersom varan är mindre än 3 år gammal, men bevisbördan för kunna få reklamera ligger på dig.
Det innebär att du måste bevisa att felet redan fanns när du köpte lurarna.

"Reklamationsrätten handlar endast om att man som konsument får lämna tillbaka eller kräva reparation av en vara eller produkt som redan var trasig/defekt vid köpet. Reklamationsrätten handlar alltså om att man inom tre år får "reklamera" varan på grund av en brist som funnits där sedan köpet. Fel eller brister som uppkommit efter köpet täcks alltså inte av reklamationsrätten."

https://lawline.se/answers/vad-ar-skillnaden-mellan-garanti-o...

Permalänk
Medlem

För att citera en bit av den sidan som länkades till:

"Om varan är defekt, vem är ansvarig för att den lagas eller byts ut?

– Näringsidkaren är ansvarig. Men var uppmärksam på att webbutiken kan agera mellanhand, och var extra noga med att läsa igenom villkoren när du handlar över nätet. Om du köpt varan av en privatperson gäller reklamationsrätten enbart om en kommersiell mellanhand genomförde försäljningen."

Men i detta fallet med tanke på att NoN är en ganska stor kedja tror jag inte det gäller utan att du har rätt i att det är till NoN som TS skall vända sig.

"Var uppmärksam på att webbutiken kan agera mellanhand" - Vad menar du att denna extremt luddiga mening säger?!?!?!

Det enda jag kan tänka mig att den anspelar på, är att säljaren i alla fall inte är en näringsidkare, men om tjänsten/produkten förmedlas av näringsidkare (till exempel en webbutik), så kan man rikta krav mot näringsidkaren även i dessa fall. En näringsidkare (alltså varenda butik, e-handlare, etc.) som sålt en vara till en konsument, är skyldig att följa KKL och det är dit konsumenten ska vända sig för reklamationer.

I de fall där köparen inte längre bedriver sin verksamhet, alternativt om säljaren är oanträffbar, så kan konsumenten även rikta anspråk mot näringsidkare i tidigare säljled (KKL 46§). Det betyder dock inte att säljaren har någon som helst rätt att ducka och hänvisa konsumenten vidare.

Det är till exempel inte möjligt att sitta hemma på kammaren och importera dåliga Kinakopior från dodgy tillverkare, sälja dessa på sin webbshop (alltså som näringsidkare), och sedan hänvisa alla reklamationer till en tillverkare som inte går att få tag på. Ansvaret landar på säljaren!

Permalänk
Medlem

Gör det inte så svårt för er. Självklart så kan TS vända sig till NoN så ska de ta emot varan och skicka den till tillverkaren som då får avgöra om det är en giltig reklamation eller inte. Med de bevis som TS anser sig ha för att det är ett ursprungsfel. Problemet för TS är då bara att de kostnader som NoN har för att skicka vidare produkten till tillverkaren är något som TS kommer få betala om tillverkaren inte anser att det är en reklamation. Så i många fall så kan det vara både enklare och snabbare att själv reklamera direkt mot tillverkaren är att gå omvägen genom återförsäljaren.

Så anser sig TS ha 100% på fötterna och att det är utan tvekan en reklamation som kommer gå igenom så kontakta tillverkaren direkt istället för att gå genom NoN. NoN kommer inte kontrollera eller ta något beslut om det hela utan de kommer skicka vidare varan för vidare kontroll.

Annars så får man avgöra om det är värt de eventuella pengar som det kommer kosta om reklamationen inte går igenom med frakt och eventuella felsökningsavgifter som kommer krävas av TS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

"Var uppmärksam på att webbutiken kan agera mellanhand" - Vad menar du att denna extremt luddiga mening säger?!?!?!

Det enda jag kan tänka mig att den anspelar på, är att säljaren i alla fall inte är en näringsidkare, men om tjänsten/produkten förmedlas av näringsidkare (till exempel en webbutik), så kan man rikta krav mot näringsidkaren även i dessa fall. En näringsidkare (alltså varenda butik, e-handlare, etc.) som sålt en vara till en konsument, är skyldig att följa KKL och det är dit konsumenten ska vända sig för reklamationer.

Båda kan nog vara näringsidkare.

Jag kan ju tänka mig att de webbutiker som knyter sitt lagersaldo direkt till importör/grossist kan agera mellanhand t.ex.
Webbutiken kanske endast agerar "front" så att säga, helt utan några egna varor osv.
Det var dock helt hypotetiskt.

Vet om ett företag i Mölnlycke som kör efter denna princip, de säljer och driftar färdiga webbutiker men har absolut inga egna varor i butik/lager utan de agerar bara mellanhand och alla beställningar som görs går egentligen direkt mot olika grossister/importörer.
Hur deras "villkor" ser ut har jag absolut ingen aning om eftersom jag inte har läst dem, och jag har heller ingen aning om vilka webbutiker de driftar, jag har endast haft "fysisk" kontakt med företaget i fråga då jag har varit i deras lokaler och utfört lite servicejobb

Det gäller helt enkelt att läsa villkoren där du handlar, där bör det ju stå om de endast agerar mellanhand eller inte.

EDIT: Lite för sakens skull med ett stänk av ironi i:
Vad den meningen verkligen säger får du nog fråga upphovsmakaren om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Säger som @PsyCor angående hörlurarna.

Angående lamporna så brukar varuförflyttning mellan butiker ta längre tid än vanlig orderbeställning.

Fast nu var det ju från lager till butik. När jag gjort så hos Webhallen och Inet (också i Göteborg) har jag fått varorna samma dag eller inom två dagar.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Båda kan nog vara näringsidkare.

Jag kan ju tänka mig att de webbutiker som knyter sitt lagersaldo direkt till importör/grossist kan agera mellanhand t.ex.
Webbutiken kanske endast agerar "front" så att säga, helt utan några egna varor osv.
Det var dock helt hypotetiskt.

Vet om ett företag i Mölnlycke som kör efter denna princip, de säljer och driftar färdiga webbutiker men har absolut inga egna varor i butik/lager utan de agerar bara mellanhand och alla beställningar som görs går egentligen direkt mot olika grossister/importörer.
Hur deras "villkor" ser ut har jag absolut ingen aning om eftersom jag inte har läst dem, och jag har heller ingen aning om vilka webbutiker de driftar, jag har endast haft "fysisk" kontakt med företaget i fråga då jag har varit i deras lokaler och utfört lite servicejobb

Det gäller helt enkelt att läsa villkoren där du handlar, där bör det ju stå om de endast agerar mellanhand eller inte.

EDIT: Lite för sakens skull med ett stänk av ironi i:
Vad den meningen verkligen säger får du nog fråga upphovsmakaren om.

Fast du använder ju den intetsägande meningen för att bygga upp en hel teori om att en säljare (näringsidkare), som driver en webbshop och säljer produkter, inte är bundna utav Konsumentköplagen!!!

Vart man har sitt lager spelar ingen roll. Om man tar ordrarna man får in och skickar de vidare till någon annan spelar heller ingen roll. Det är den som bedriver näringsverksamheten (alltså försäljningen), som är den som lyder under KKL. Om företaget i Mölnlycke bygger och driftar webbshoppar som sedan andra företag driver, så är det företaget en tjänstleverantör som säljer en E-handelsplattform/affärssystem. Dessa är då inte säljare av de faktiska produkterna och har därmed ingen affärsrelation med webbshoppens kunder.

CDON saluför till exempel andra företags produkter på sin webbshop. Men alla reklamationer görs fortfarande mot CDON, då det är de som ingår avtalet med konsumenten, de som skickar ut orderbekräftelsen, etc.

Om du går och handlar på ICA, så är det inte hos mjölkbonden eller leverantören av kassasystemet som du reklamerar hos.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zebez:

Butiken har väl också ett ansvar att inte ta in undermåliga produkter och sen inte erbjuda garantin?

Butiken plockar in det kunderna efterfrågar. Nu har jag inte läst alla sidor, men om jag varit TS hade jag tryckt på att detta var ett återkommande problem med denna modell, och hänvisat till sidor och forum som styrker det. Nu ska jag försöka hinna läsa resten, måhända får jag ta bort detta strax igen..

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Fast du använder ju den intetsägande meningen för att bygga upp en hel teori om att en säljare (näringsidkare), som driver en webbshop och säljer produkter, inte är bundna utav Konsumentköplagen!!!

Ta upp det med KonsumEnteuropa och be dem klargöra påståendet.

Skrivet av Blomman90:

Vart man har sitt lager spelar ingen roll. Om man tar ordrarna man får in och skickar de vidare till någon annan spelar heller ingen roll. Det är den som bedriver näringsverksamheten (alltså försäljningen), som är den som lyder under KKL. Om företaget i Mölnlycke bygger och driftar webbshoppar som sedan andra företag driver, så är det företaget en tjänstleverantör som säljer en E-handelsplattform/affärssystem. Dessa är då inte säljare av de faktiska produkterna och har därmed ingen affärsrelation med webbshoppens kunder.

Har du någon fakta på att detta påstående verkligen gäller, och det absolut inte finns någon tjänst som agerar "mellanhand/förmedlare"?

Skrivet av Blomman90:

CDON saluför till exempel andra företags produkter på sin webbshop. Men alla reklamationer görs fortfarande mot CDON, då det är de som ingår avtalet med konsumenten, de som skickar ut orderbekräftelsen, etc.

Om du går och handlar på ICA, så är det inte hos mjölkbonden eller leverantören av kassasystemet som du reklamerar hos.

Nej, inte i det fallet men jag vet hur det fungerar med byggentreprenader, där allt hänger på just juridiska avtal.

Precis som köpeavtalet du ingår när du handlar av webbutiken.

Jag citerar meningen igen med en viktig del fetad:
"Näringsidkaren är ansvarig. Men var uppmärksam på att webbutiken kan agera mellanhand, och var extra noga med att läsa igenom villkoren när du handlar över nätet."

De har en kostnadsfri rådgivning så om du verkligen vill det hela utbenat så ta kontakt med den: https://forum.konsumenteuropa.se/org/konsument-europa/

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Fast nu var det ju från lager till butik. När jag gjort så hos Webhallen och Inet (också i Göteborg) har jag fått varorna samma dag eller inom två dagar.

Jag har jobbat på Netonnet. Vid varuförflyttning så tar det oftast längre tid. Detta oavsett om produkterna skickas från huvudlagret i Borås eller från butik 12 eller liknande. Det är inte samma relativt snabba process vid interna sändningar och det har tydligt påverkat i detta fallet. Händer inte alltid, men långt ifrån ovanligt.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179202:

Nja, knappast, inte efter 1½ år.
Om en tillverkare har garantitid och den inte har gått ut så är det en annan sak, så ska man nog få en ny produkt.

Hört talas om 3årig lagstadgad reklamationsRÄTT?? Sen om reklamationen inte går igenom är en annan femma, efter 6 månader från inköp så ligger bevisbördan på dig som konsument, men man har ändå all rätt att försöka reklamera om man själv inte tagit sönder produkten!

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
PC - Potatis

Permalänk
Medlem

Ta upp det med KonsumEnteuropa och be dem klargöra påståendet.

Har du någon fakta på att detta påstående verkligen gäller, och det absolut inte finns någon tjänst som agerar "mellanhand/förmedlare"?

Nej, inte i det fallet men jag vet hur det fungerar med byggentreprenader, där allt hänger på just juridiska avtal.

Precis som köpeavtalet du ingår när du handlar av webbutiken.

Jag citerar meningen igen med en viktig del fetad:
"Näringsidkaren är ansvarig. Men var uppmärksam på att webbutiken kan agera mellanhand, och var extra noga med att läsa igenom villkoren när du handlar över nätet."

De har en kostnadsfri rådgivning så om du verkligen vill det hela utbenat så ta kontakt med den: https://forum.konsumenteuropa.se/org/konsument-europa/

Det är du som hänvisar till KonsumentEuropa och gör din egen tolkning av en mening som de skriver. Att de säger att man ska vara uppmärksam och läsa avtalet, betyder inte att man kan avsäga sig KKL. Du kan inte be andra att ska verifiera/klargöra dina källor. Vill du ha ett klargörande från dem, så be om det själv.

Jag frågar dig istället om du kan visa mig vart i KonsumentKöpLagen (för det är ändå den lag vi nu förhåller oss till) det står att den som säljer dig varan, och du ingår ett avtal med, inte behöver fullfölja KonsumentKöpLagen bara för att han själv inte lagerför vad han säljer?

Man ska alltid vara noggrann och läsa igenom avtal. Däremot så är Konsumentköplagen inte dispositiv, vilket innebär att man inte kan avtala bort KonsumentKöpLagen. Det betyder att om du i KonsumentKöpLagens mening är en näringsidkare och säljare av en vara eller tjänst, så kan du inte genom ditt avtal avsäga dig KKL, oavsett om konsumenten godkänner det eller inte.