Köpa handkontroll till PC, billiga modeller godkända eller ej ?

Permalänk

Köpa handkontroll till PC, billiga modeller godkända eller ej ?

Hallå och godkväll

Tänkt köpa en handkontroll till datorn för det nya Dark Souls: Remastered och har kikat runt lite på dessa.
Hittar kontroller för 50-100kr på aliexpress och wish liknande onlinebutiker men fungerar dessa billiga saker ens om man får hem dom?

Eller bör man lägga en 500 lapp på en riktig kontroll?
Jag menar det är inget don som jag kommer använda jättemycket utan egentligen enbart för att kunna spela ett spel.

Tips, rekomendationer?

Tack på förhand!

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Medlem

jag köpte ett par billiga BT headset, den tappade kontakten med telefonen när jag satte handen emellan dator och headset. Så dålig var den.
Jag kör själv med ps4 kontroll och skulle rekommendera att köpa en riktig gamepad direkt.

Permalänk
Medlem

Är det kontroll med kabel heller trådlös du tittar på?
Är det trådlös så räkna med att batteri/er i den troligen komer vara skit (om det ens följer med) då det är en lätt och ganska stor besparing på enbart en enda komponent.
Är det en kontroll som kan ladda battriet genom usb så är det även troligt att laddsystemet är "pris optimerat" dvs skräp och kommer att döda batteriet fortare än om laddsystemet hade varit bra.
I värsta fall så är laddsystemet riktigt ruttet och om det handlar om lithium batteri/er så är brandrisk en rätt stor fara, finns även med NIMH batterier men är inte lika stor.

Dåliga lithium batterier brukar även dö/tappa orken efter ganska få laddcykler och det även med en bra laddare då dom helt enkelt är för dåligt byggda/dålig kemi för att tåla att laddas.
Dvs gå från 1000 laddningar till under 100 har sett tester av ett par kina lithium batterier tappa halva kraften redan efter 10 laddningar.

Detta gäller allt som har battierer som man handlar från kina/etc men man kan ha tur att hitta nåt som inte är skräp det är dock väldigt svårt och även om du tex går till www.dx.com där det finns Customer Reviews/Discussions och du hittar ett batteri med bra kritik/etc så kan det mycket väl hända att dom fått in en ny batch som är skräp.

Billiga kontroller som har anloga spakar så brukar dessa vara ganska kassa/gå sönder lätt/ha dålig känsla, och kvalitet men framförallt känslan på knappar/d-pad brukar även det ha mycket kvar att önska.
Jag hade (och har gjort) istället stsat på en xbox one (s)/ps4 kontroller och för det mesta skulle jag säga ta den kontroll du är mest bekväm/använt med/mest.

Men några punkter är värt att ta upp.
1, Ps4 kontrollens analoga trigger knappar är rätt vanligt att dom går av i "gångjärnet" kan nog hända med xbone med men har inte sett det alls medans PS4 ser jag då o då med detta problem.
2, Styrspakarna på PS4 slits ut fortare än xbone (vid lite spelandes så är det nog inget att fundera så mycket på dock).
3, PS4 är en bluetooth kontroller och funkar därmed utan extra donglar (om du har bluetooth inbyggt vill äsga).
Xbox one kontroller har beroende på version bluetooth (nyare och som funkar direkt så länge du en bluetooth dongel/inbyggt) heller microsoft egna standard så en MS usb dongel behövs (äldre).
Googla How to use the PS4 DualShock 4 controller on a PC för info om hur du gör med en PS4 kontroller.
Det är lite mer jobb än med en xbone kontroller men inte svårt.
Både ps4 o xbone kontrollers går att köra med en usb kabel i och med xbone är det bara att koppla i o det funkar direkt ps4 några moment till för att få igång den.

Det är V3 som har bluetooth, V1 o 2 har MS egna usb dongel (som ej är bluetooth/wifi/etc).
Om du väljer en xbone kontroller så du kan antingen handla en äldre V1,2 i pack med MS dongeln heller köpa en nyare V3 och skippa MS dongeln men kanske behöva handla en bluetooth dongel istället (billigare än en MS dongel dock).

På prisjakt så verkar dom ha bilder lite hur som helst ibalnd blandat med bild på både V1,2 och V3 i samma listning.
Men går du på en kontroll som tex denna https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4459284 så är man ju säker på att få en V3 då den ej fanns innan V3.
Själv handlade jag igår denna https://www.inet.se/produkt/6335107/microsoft-xbox-one-wirele...
Som säger V2 men enligt Tillverkarens ArtNr 6CL-00002 säger att det är en xbox S kontroller som är V3
Så verkar som ingen har direkt kontroll på V nummer men då inet troligen har rätt tillverkar nummer så bör jag ju förhoppningsvis få en V3.

Kvaliten på xbone kontrollers ökades med tiden troligen med V2 och V3 var troligen mestadels bytet från MS egna standard till bluetooth (OBS gissar här).
Jag vet inte när och exakt vilka förändringar gjordes och har ej hållit i en V2 eller V3 men enligt vad jag läst så blev skalet mer stabilt (vilket redan från början är väldigt bra enligt mig), samt knappar och d-pad fick lite bättre känsla.

Man ser skillnaden mellan V1,2 och V3 på skalet (frontplate) runt xbox knappen.
V1,2 så går skalet ej runt xbox knappen.

V3 så går skalet (frontplate) runt xboxknappen.

Här har du en lista o bilder på alla olika xbone kontroller som släppts.
https://www.windowscentral.com/special-edition-xbox-one-contr...

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Köp en xbox360 kontroll.
Dom är billigare och fungera mycket bra till pc.
Köp en trådlös så kan du köpa en billig mottagare på aliexpress eller nånstans. Dom billiga mottagarba fungerar mycket bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Tack för alla suveräna svar jag fått! Uppskattas ska ni veta. Jag är helt list i konsoll och kontroller världen.. kan PC men thats it. hah.

Ok så både PS4 samt Xbox kontrollerna kostar runt 500 lappen.

Grejen är att jag vet hur en ps4 kontroll sitter i handen för jag har spelat PS4 ett par gånger men aldrig Xbox och jag tycker att den ser klumpigare ut för mina händer, men svårt att säga.

Därav TÄNKTE jag först köpa en billig jävel, en "prov" kontroller från typ wish eller aliexpress, vad kan dom gå på där, billiga utan BT med sladd. 100kr ? sen frakt vad det nu kan bli.

Så kan man iaf prova om man gillar att spela just det spelt med kontroller eller inte och om du gör det så köper jag en ordentlig.
Det var min plan.. men den kanske låter onödig.

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Medlem

Till Darksouls så kommer du behöva en kontroll med två analoga spakar.
Problemet med billigare kontroller är att ju mer "avancerade" kontroller som behövs desto större är risken att man får skit.

Jag har provat ett par billiga kontroller med analog spak/ar och dom har varit nästintill oanvändbara dvs det krävs en ganska stor dödzon inställd då dom är dåliga på att centrera och har spela med en analog kontroller som ej centreras är en pina.
Det blir ännu värre när centreringen ändras hela tiden (vilket den gör med skit kontroller) dvs du kan inte vänja dig vid att spaken alltid gör på samma sätt när du släpper den.
Sen får man oftas även kalibrera den väldigt ofta då 100% läget (dvs när du har spaken fullt åt alla led) kan ändras dvs du får ej 100%.

Jag har köpt/använt ett par billiga ej analoga kontroller och som bäst har dom varit hyffsade.
Det är då oftas d-pad (styrkorset) som visserligen funkar men kan var svåra att få till diagonalt tryck heller att tryck ej registreras ibland osv.
Samma sak med knapparna dom är oftas lite halv taskiga med dålig känsla kan missa knapptryck ibland men det är inte lika allvarligt då knapptryckandet vs d-pad tryckandet oftas är lite hårdare dvs knappar hålls sällan ner en lång tid d-pad hålls oftas ned under lång stund=lägre tryck.

OM jag skulle handla en kina kontroller (vilket jag inte skulle) så skulle jag köpa från en sida där det finns recensioner på varan som tex https://www.dx.com/s/gamepad?cateId=0&cateName=All%20Categori... och INTE aliexpress där recensionerna enbart är av säljaren och ej varan.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Till en windows dator skulle jag aldrig rekommendera något annat än en xbox kontroll. Kniper budgeten så kika på begagnade xbox 360 kontroller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Rekommenderar också XBox-kontroller. De fungerar direkt på Windows till skillnad från PS-kontrollerna. Körde på 360 länge men sedan jag bytte till XBone så känns 360 väldigt svampiga på något sätt, som de är väldigt slitna i jämförelse liksom.

@grizzly666: De nyare kontrollerna stöder BT men också adaptern. Med BT kan man max koppla en kontroll medans dongeln stöder upp till 8 beroende på vad som är inkopplat. Det verkar inte heller som om man får samma stöd för att koppla in lurar om man kör via BT, vilket är en ganska trevlig funktion. BT kräver också minst W10 AE. Alltså är adaptern att föredra även för nyare kontroller, även om det förstås blir billigare med BT om man bara behöver en kontroll samtidigt.

Permalänk
Medlem

Jag använde länge en billig handkontroll, men det blev så mycket skönare när jag bytte till en xbox kontroll.
En xbox kontroll funkar till nästan alla spel, och när spelen visar vilken knapp du skall trycka på så visar den oftast hur knappen ser ut på xboxkontrollerna. Med andra kontroller så måste du tänka lite mer.

Permalänk
Medlem

Det är rätt skönt att spelen visar den exakta färg/bosktav/symbol som finns på kontrollen.
Finns några få spel som visar ps kontroller om man har en ps kontroller ansluten men det är väldigt få och kommer ej ihåg vilka det var.

360 vs xbone kontroller.
Dessa är ju väldigt lika i form/etc men som snajk sa håller jag med om att dom känns svampiga i jämförelse.
Jag körde länge med en 360 köpte sen en xbone och det var en stor skillnad nån vecka eller 2 efter xbone köpet så skulle en kompis handla en kontroll med så tipsade om xbone men han snålade lite o det blev en 360.
Då jag funderade på om "svampigheten" var för att det var en 3-4 år gammal kontroller eller om det var en fabriksskillnad provade kompisens 360 i mågra min och den var lika svampig som min.
Enda skillnaden var att min hade lite smått börjat tappa centreringen på analoga spakarna (väldigt lite dock).

Nån dag tog jag med min xbone kontroller som han provade nån timme och ganska snart vart det ett xbone kontroll köp då även han inte klarade av svampigheten längre.

Vad är då svampighet?
Det6 absolut främsta är D-paden som är väldigt mycket sämre på 360 vs xbone och har väldigt dålig känsla samt väldigt vanligt att man missar d-pad tryck eller att man råkar trycka ner/up o höger/vänster samtidigt när man ej ville det.
Men även övriga knappar har sämre känsla vs xbone dock inte lika katastrofalt mycket sämre som D-paden.
Analoga spakarna är rätt ok, xbones är dock bättre men inga stora skillnader.

360 D-paden kan man hitta hur mycket negativt som helst om runt om på nätet men det mest positiva är från nån som spelar spel som knappt använder sig av d-paden.
Och det är vanligt att dom flesta säger att i stort sett vilken annan kontroll som helst har bättre D-pad även det billigaste skit man kan hitta.
Så 360 kontroller är inget som JAG rekomenderar.

Ang ansluta fler kontroller via MSdongeln vs BT läste jag om men då jag spelar själv på min burk så var det inget som fastna direkt och kom först ihåg det nu när du postade det snajk.
Men det kan ju i många fall vara nåt som många kräver, i Unbalanced fall så verkar det inet som det dock.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Logitech F310 är en stabil och hyfsat billig kontroll. En Xbox-kontroll är dock givetvis snäppet bättre.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG