Permalänk
Medlem

Hjälp att välja kamera

Tjenare! Har kollat runt en hel del på olika kameror och det blir bara svårare och svårare att välja vad jag vill använda. Har väl realistiskt sett bara en budget på ca 10k, kan betala mer om det innebär en rejäl skillnad.

Det jag vill ha:
Bra färgåtergivning och skärpa är absolut viktigast. Om kameran är jobbig att använda så kan jag lära mig samtidigt.
Utbytbar optik.

Det jag inte klarar av: Dålig färgåtergivning och dålig skärpa... Duh.

Användningsområde: Naturbilder, porträtt etc. Inga sportbilder nödvändigtvis.
Älskar att ta just naturbilder och detaljerade närbilder.
Inget professionellt arbete, bara för hobbyverksamhet och resebilder.

Har kollat på Canon 750D, Nikon 5300D, Sony a6000 samt a6300, Eos M50.
Hade inte budgeten varit ett problem så hade det blivit Sony's a7 III med fina glas till... Dock ligger fickpenningen för nästa resa på 28k och jag vill inte spendera 20k på en kamera... Inte just nu i alla fall.

Har ni några alternativ till kamerorna jag redan kollat på?
Tipsa gärna också om bra linser till kamerorna!

Rubrik förtydligad//mod
Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

Har även inga problem med manuell fokus då det är vad jag har använt mest. Orkar inte hoppas på att kameran ska fokusera rätt då detta inte alltid är vad som händer :/

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

Ser man till bildkvaliteten och det du skriver om dålig skärpa och färgåtergivning så är det eg så att det finns inte några dåliga kameror och är det en modell som är släppt de senaste 5 åren kommer det fortfarande att kunna hävda sig med de senaste kamerorna, även om den inte är riktigt lika vass. Olika fabrikat ger lite olika färger.
Vad menar du med "naturbilder"? Det kan ju vara allt från landskap till blommor eller skygga fåglar och kraven på utrustningen ser ju ganska anorlunda ut.
Utan att veta så tänker jag sålla bort fågelfoto eftersom du inte får både kamera och objektiv för det ändamålet för 10k.
Så det låter som att du bör ha en bra normalzoom och eventuellt ett makroobjektiv, bereonde på hur nära närbilder du menar. Ett makroobjektiv på runt 60-100mm funkar även fint för porträtt.
Generellt är det bättre att lägga mindre pengar på huset och med på objektiven.

Jag har inte heller "problem" med MF men i 99 fall av 100 gör AF jobbet snabbare och säkrare och jag skulle personligen aldrig välja bort AF på "vanliga" objektiv.

Permalänk
Medlem

@dumbo: Precis, menade landskapsbilder. och du har helt rätt, en bra kamera är värdelös utan en bra lins. Tänker mer på om du har något tips på en specifik kamera som du själv tycker är bra och skulle rekommendera.

Tack för tipsen, ska absolut tänka på det!

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

@dumbo: Precis, menade landskapsbilder. och du har helt rätt, en bra kamera är värdelös utan en bra lins. Tänker mer på om du har något tips på en specifik kamera som du själv tycker är bra och skulle rekommendera.

Tack för tipsen, ska absolut tänka på det!

Som jag sa så är eg alla kameror bra. Det finns såklart skillnader mellan kameror men ser man skill bildkvaliteten så är skillnaden i regel liten. Särskilt så om man fotograferar på relativt låga ISO-tal.
Jag fotar ju själv med Nikon så det är det system jag har bäst koll på. Alla modeller från Nikon med 24Mpix-sensorn är bra. Sony Använder ju samma sensor i sina APS-C-kameror (det är Sonys sensor) och är åxå bra. Canon har legat något efter i sensorteknologi ett tag, vilket märks mest om man tex ljusar upp skuggorna i efterbehandlingen (det blir mer brus). I de senare kamerorna har Canon dock blivit lite bättre.
Många gillar resultatet från Fujis kameror...

Som sagt, det finns eg inga dåliga kameror.

För just landskap använder man ju oftast objektiven nerbländade och då är inte skillnaden mellan objektiven så stora heller faktiskt. På f/8-11 presterar de flesta objektiv bra skärpa. Sen skiljer det såklart lite i färgerna och mikrokontrast osv men i regel behöver man inte ha så jättedyra objektiv för landskap. Särskilt inte på APS-C, IMO, där man generellt är bortskämd med bättre hörnskärpa än på FX/småbild.

Hur som helst:
Om du spanar på A7 MkIII, varför inte kolla efter en begagnad A7 MkI. Även A7 MkI har en fin sensor och bra bildkvalitet. Visst är MkIII nyare och flashigare och snabbare och så men MkI är fortfarande en mycket kapabel kamera.
Då bygger du ju på ett system som du ändå spanar lite på.
Jag är inte jätteinsatt i objektiv för Sony. Jag vet att utbudet för objektiv utan adapter är lite mindre än för Canon/Nikon men har inte koll på vilka som är guldklimparna. FE 28-70/3,5-5,6 OSS verkar faktiskt inte så illa. Vill man ha något mer vidvinkligt just för landskap så blir det ju dyrare såklart, men man hade ju kunnat komplettera med en Samyang 14/2.8 tex. Det borde gå att hitta för en rimlig slant med lite tålamod. Kostar väl dryga 3000kr nytt...

https://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=292323
https://www.blocket.se/lund/Sony_FE_28_70_3_5_5_6_OSS_7941194...

Annars bör du, om du inte ska fota sport osv klara dig även med Nikons 3x00-serie (eller motsvarande hos annan tillverkare). D3200 och framåt har 24-mpix-sensorn. Köp en Simga 10-20/4-5.6 (från ca 1500kr) och någon av alla normalzoomar som finns. Någon som har f/2.8 och stabilisering är ju allra vettigast kanske.
Vill du upp lite i nivå så finns ju D5200 eller nyare i D5x000-serien, men det blir ju lite mindre pengar över till objektiv då. Du har ju även D7100 som är en riktigt fin kamera.
https://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=291853
Verkar vara i himla fint skick och objektivet är bra, om än inte jätteljusstarkt.
Det rymms faktiskt ett Sigma 10-20 inom budget med, om man vill.

Sedan skulle jag ju personligen försöka klämma in ett hyggligt stativ i budgeten. I min värld är det A och O för landksap och väldigt användbart för många andra typer av foto med. Det blir kanske ett lite mindre stativ (inte så hög maxhöjd) med tanke på budget men något som jag definitivt hade övervägt iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Som jag sa så är eg alla kameror bra. Det finns såklart skillnader mellan kameror men ser man skill bildkvaliteten så är skillnaden i regel liten. Särskilt så om man fotograferar på relativt låga ISO-tal.
Jag fotar ju själv med Nikon så det är det system jag har bäst koll på. Alla modeller från Nikon med 24Mpix-sensorn är bra. Sony Använder ju samma sensor i sina APS-C-kameror (det är Sonys sensor) och är åxå bra. Canon har legat något efter i sensorteknologi ett tag, vilket märks mest om man tex ljusar upp skuggorna i efterbehandlingen (det blir mer brus). I de senare kamerorna har Canon dock blivit lite bättre.
Många gillar resultatet från Fujis kameror...

Som sagt, det finns eg inga dåliga kameror.

För just landskap använder man ju oftast objektiven nerbländade och då är inte skillnaden mellan objektiven så stora heller faktiskt. På f/8-11 presterar de flesta objektiv bra skärpa. Sen skiljer det såklart lite i färgerna och mikrokontrast osv men i regel behöver man inte ha så jättedyra objektiv för landskap. Särskilt inte på APS-C, IMO, där man generellt är bortskämd med bättre hörnskärpa än på FX/småbild.

Hur som helst:
Om du spanar på A7 MkIII, varför inte kolla efter en begagnad A7 MkI. Även A7 MkI har en fin sensor och bra bildkvalitet. Visst är MkIII nyare och flashigare och snabbare och så men MkI är fortfarande en mycket kapabel kamera.
Då bygger du ju på ett system som du ändå spanar lite på.
Jag är inte jätteinsatt i objektiv för Sony. Jag vet att utbudet för objektiv utan adapter är lite mindre än för Canon/Nikon men har inte koll på vilka som är guldklimparna. FE 28-70/3,5-5,6 OSS verkar faktiskt inte så illa. Vill man ha något mer vidvinkligt just för landskap så blir det ju dyrare såklart, men man hade ju kunnat komplettera med en Samyang 14/2.8 tex. Det borde gå att hitta för en rimlig slant med lite tålamod. Kostar väl dryga 3000kr nytt...

https://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=292323
https://www.blocket.se/lund/Sony_FE_28_70_3_5_5_6_OSS_7941194...

Annars bör du, om du inte ska fota sport osv klara dig även med Nikons 3x00-serie (eller motsvarande hos annan tillverkare). D3200 och framåt har 24-mpix-sensorn. Köp en Simga 10-20/4-5.6 (från ca 1500kr) och någon av alla normalzoomar som finns. Någon som har f/2.8 och stabilisering är ju allra vettigast kanske.
Vill du upp lite i nivå så finns ju D5200 eller nyare i D5x000-serien, men det blir ju lite mindre pengar över till objektiv då. Du har ju även D7100 som är en riktigt fin kamera.
https://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=291853
Verkar vara i himla fint skick och objektivet är bra, om än inte jätteljusstarkt.
Det rymms faktiskt ett Sigma 10-20 inom budget med, om man vill.

Sedan skulle jag ju personligen försöka klämma in ett hyggligt stativ i budgeten. I min värld är det A och O för landksap och väldigt användbart för många andra typer av foto med. Det blir kanske ett lite mindre stativ (inte så hög maxhöjd) med tanke på budget men något som jag definitivt hade övervägt iaf.

Tackar! Ska absolut kolla runt lite. Värt guld att få info såhär. Man kan ju googla och jämföra tills man blir blå utan att få rätt bild av det hela (pun intended). Som du säger så är ju linsen avgörande många av gångerna, något som inte alltid visas på ett bra sätt med många av bilderna som tas med kameran imo.

Hade tänkt att köpa ett stativ i Japan när jag är där. Sparar plats på vägen dit och kan i västa fall lämnas kvar om plats inte finns. Vad är din åsikt om ett enbensstativ? Vet att det inte blir lika perfekta bilder vid hög iso (kör oftast 100 ändå, ska vara ljust nog ute) men det skulle vara det smidigaste för både tid och frugans humör haha.

Vet att sony's a6000 kamera använder sig av en APS-c sensor, vet du något personligen om kameran i sig? Ska titta på alternativen du ger, givetvis.

Tack så mycket!

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Har även inga problem med manuell fokus då det är vad jag har använt mest. Orkar inte hoppas på att kameran ska fokusera rätt då detta inte alltid är vad som händer :/

Har någon Nikon kamera själv, minns inte modell eller vart den är, men minns att objektivet hade autofokus så det var bra, men den saknade stabilisator så minsta skakning eller rörelse förstörde en bild helt så se till att det finns också... AF kommer göra det lättare sen tror jag vissa kameror lämnar autofokusen där den var innan bilden tas så kan du manuellt justera lite till innan fotot knäpps.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Det man bör sätta sig in i och ta ställning till är:
1. FF eller APS-C
2. DSLR eller spegellös

till systemkameror brukar objektiven kosta mer än huset, så fundera på vilka du behöver. Det är inte EN kamera du köper utan ett helt system.

Begagnat är billigare och pengarna räcker till fler objektiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Tackar! Ska absolut kolla runt lite. Värt guld att få info såhär. Man kan ju googla och jämföra tills man blir blå utan att få rätt bild av det hela (pun intended). Som du säger så är ju linsen avgörande många av gångerna, något som inte alltid visas på ett bra sätt med många av bilderna som tas med kameran imo.

Hade tänkt att köpa ett stativ i Japan när jag är där. Sparar plats på vägen dit och kan i västa fall lämnas kvar om plats inte finns. Vad är din åsikt om ett enbensstativ? Vet att det inte blir lika perfekta bilder vid hög iso (kör oftast 100 ändå, ska vara ljust nog ute) men det skulle vara det smidigaste för både tid och frugans humör haha.

Vet att sony's a6000 kamera använder sig av en APS-c sensor, vet du något personligen om kameran i sig? Ska titta på alternativen du ger, givetvis.

Tack så mycket!

Hade själv funderingar på enbensstativ, men behöver man ta flera bilder på samma punkt (för att t.ex få rätt exponering är 3 ben bättre).

Köpte själv https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1859077 litet och smidigt stativ och finns i kolfiber https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1538098 tar ungefär upp 30cm på längden ihopfälld (rätt lätt och smidigt att få med sig). Når bara upp ungefär 130 cm som högst (utan mittdelen utfälld). Går att köra med rätt tung optik (huvudet går att byta om man vill det).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Det man bör sätta sig in i och ta ställning till är:
1. FF eller APS-C
2. DSLR eller spegellös

till systemkameror brukar objektiven kosta mer än huset, så fundera på vilka du behöver. Det är inte EN kamera du köper utan ett helt system.

Begagnat är billigare och pengarna räcker till fler objektiv.

Jo det har du helt rätt i, begagnat kanske är den rutten jag bör ta. Speciellt då jag inte försöker sälja bilderna utan kan leva med lite skavanker om det nu skulle uppstå.

Vad är dina rekommendationer ang punkterna? Älskar bilderna man kan få från Sony's a6300, men givetvis finns där oerhört snygga bilder från nästan vilken kamera som helst.

Vad är den huvudsakliga fördelen med FF gentemot en cropped?

Skrivet av Broken-arrow:

Hade själv funderingar på enbensstativ, men behöver man ta flera bilder på samma punkt (för att t.ex få rätt exponering är 3 ben bättre).

Köpte själv https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1859077 litet och smidigt stativ och finns i kolfiber https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1538098 tar ungefär upp 30cm på längden ihopfälld (rätt lätt och smidigt att få med sig). Når bara upp ungefär 130 cm som högst (utan mittdelen utfälld). Går att köra med rätt tung optik (huvudet går att byta om man vill det).

Najs! Ska ta en titt. Tänker mest på mobiliteten iom att vi kommer gå väldigt mycket. Men stativen är absolut intressanta. Blir en extra avvägning när man tar med frugans nöjesmätare i bilden. haha

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Vad är den huvudsakliga fördelen med FF gentemot en cropped?

Skillnaderna förklaras här:
https://www.youtube.com/watch?v=DtDotqLx6nA&t=1751s

En av de större fördelarna är att en dubbelt så stor sensor ger hälften så mycket brus såvida de utsätts för samma mängd ljus.

Nackdelarna med FF är tyngre hus, iaf. avseende DSLR (tex. CaNikon). Spegellös FF från Sony är undantaget, ungefär samma tyngd och storlek som APS-C DSLR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Hade tänkt att köpa ett stativ i Japan när jag är där. Sparar plats på vägen dit och kan i västa fall lämnas kvar om plats inte finns. Vad är din åsikt om ett enbensstativ? Vet att det inte blir lika perfekta bilder vid hög iso (kör oftast 100 ändå, ska vara ljust nog ute) men det skulle vara det smidigaste för både tid och frugans humör haha.

Vet att sony's a6000 kamera använder sig av en APS-c sensor, vet du något personligen om kameran i sig? Ska titta på alternativen du ger, givetvis.

Ang. enbensstativ så skulle jag kanske jämföra det lite med bildstabilisering. Man kan "handhålla" 2-3 stegs längre slutartider men det är inte något som kan ersätta ett trebent stativ. Utan stativ/stabilisering kan man med en APS-C-kamera handhålla ca 1/50 med en brännvidd på 35mm enl. tumregeln. Med stabilisering eller enbensstativ kan man istället öka slutartiden till 1/6. Med ett trebensstativ kan du, i princip, ha hur långa tider som helst. Batteriet i kameran tar ju slut nån gång... Ska man ta flera bilder och lägga ihop dem för HDR/Astro/focus stacking så blir livet ofta lättare om man haft ett riktigt stativ, även om det inte är HELT nödvändigt.

Ang. A6000 så har jag bara klämt på den i butik några ggr och inte använt den "på riktigt". Jag tycker, rent generellt, att Sonys kameror inte är så intuitiva att använda. Jag har själv en RX100 och använder andra Sony-kameror på jobbet men tycker de är omständiga. Med Canon och Nikon har jag alltid känt mig ganska hemma med en gång.
En annan grej är ju att Sonys 16-50, som är kitobjektiv till A6000, inte är super. Det är sämre än kitobjektiven som de andra erbjuder. Inte så att bilderna inte går att använda men det blir tex aldrig riktigt skarpt i hörnen på 16mm nästan oavsett hur mycket man bländar ner. Om det spelar roll får ju var och en avgöra.
Annars är A6000 en fin kamera, IMO. Bra bildkvalitet och bra videomöjligheter.

Skrivet av Pan.Pan:

Vad är den huvudsakliga fördelen med FF gentemot en cropped?

Allt annat lika så får man bättre bildkvalitet med FF men det är en rätt komplex fråga och många saker beror på andra saker så det är inte gjort i en handvändning att helt svara på den frågan.

Skrivet av jookeer:

Nackdelarna med FF är tyngre hus, iaf. avseende DSLR (tex. CaNikon). Spegellös FF från Sony är undantaget, ungefär samma tyngd och storlek som APS-C DSLR.

Givet samma ljusstyrka blir ju ffa objektiven större. Den lilla "fördel" som en spegellös FF-kamera har i att huset är mindre försvinner i princip när man sätter på objektivet.
Fast väger man in sensorn i "ljusstyrkan" så kommer man ju undan med f/4 på FF när man måste ha f/2.8 på APS-C och då blir snarare objektiven mindre (eller iaf inte större) på FF, fast man förlorar ju i princip fördelarna med den större sensorn i många situationer åxå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Skillnaderna förklaras här:
https://www.youtube.com/watch?v=DtDotqLx6nA&t=1751s

En av de större fördelarna är att en dubbelt så stor sensor ger hälften så mycket brus såvida de utsätts för samma mängd ljus.

Nackdelarna med FF är tyngre hus, iaf. avseende DSLR (tex. CaNikon). Spegellös FF från Sony är undantaget, ungefär samma tyngd och storlek som APS-C DSLR.

Tackar! Bra video som tar upp mycket. Ska försöka slänga in det i huvudet också men jag antar att det är sådant man lär sig när man blir van vid ett nytt format?

Skrivet av dumbo:

Ang. enbensstativ så skulle jag kanske jämföra det lite med bildstabilisering. Man kan "handhålla" 2-3 stegs längre slutartider men det är inte något som kan ersätta ett trebent stativ. Utan stativ/stabilisering kan man med en APS-C-kamera handhålla ca 1/50 med en brännvidd på 35mm enl. tumregeln. Med stabilisering eller enbensstativ kan man istället öka slutartiden till 1/6. Med ett trebensstativ kan du, i princip, ha hur långa tider som helst. Batteriet i kameran tar ju slut nån gång... Ska man ta flera bilder och lägga ihop dem för HDR/Astro/focus stacking så blir livet ofta lättare om man haft ett riktigt stativ, även om det inte är HELT nödvändigt.

Ang. A6000 så har jag bara klämt på den i butik några ggr och inte använt den "på riktigt". Jag tycker, rent generellt, att Sonys kameror inte är så intuitiva att använda. Jag har själv en RX100 och använder andra Sony-kameror på jobbet men tycker de är omständiga. Med Canon och Nikon har jag alltid känt mig ganska hemma med en gång.
En annan grej är ju att Sonys 16-50, som är kitobjektiv till A6000, inte är super. Det är sämre än kitobjektiven som de andra erbjuder. Inte så att bilderna inte går att använda men det blir tex aldrig riktigt skarpt i hörnen på 16mm nästan oavsett hur mycket man bländar ner. Om det spelar roll får ju var och en avgöra.
Annars är A6000 en fin kamera, IMO. Bra bildkvalitet och bra videomöjligheter.

Allt annat lika så får man bättre bildkvalitet med FF men det är en rätt komplex fråga och många saker beror på andra saker så det är inte gjort i en handvändning att helt svara på den frågan.

Givet samma ljusstyrka blir ju ffa objektiven större. Den lilla "fördel" som en spegellös FF-kamera har i att huset är mindre försvinner i princip när man sätter på objektivet.
Fast väger man in sensorn i "ljusstyrkan" så kommer man ju undan med f/4 på FF när man måste ha f/2.8 på APS-C och då blir snarare objektiven mindre (eller iaf inte större) på FF, fast man förlorar ju i princip fördelarna med den större sensorn i många situationer åxå.

Tack så mycket för informationen. Har kollar runt lite på bara kamerakroppen och en eller två linser till för att täcka det området som är mest intressant. Kommer bli kul det här, speciellt med den utvecklade beg. marknaden. Har du några tips om vad man ska akta sig för när det kommer till att skaffa en beg. kamera? Sensor skador etc givetvis men finns där några golden rules man bör ha i åtanke?

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Inaktiv

** Trådrubrik förtydligad, diverse språkpoliser "censurerade", vänligen håll er till ämnet och TS fråga. //Mod **

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Najs! Ska ta en titt. Tänker mest på mobiliteten iom att vi kommer gå väldigt mycket. Men stativen är absolut intressanta. Blir en extra avvägning när man tar med frugans nöjesmätare i bilden. haha

Något jag tänkt på också, detta vad jag hittat. Efter frågat runt på forum och själv letat. Har inte hittat varken kompaktare eller lättare stativ (samt den höjden den trotts allt har).

Jag personligen tycker det är rätt kvalitativt (inget som glappat än och allt sitter än så länge tajt och bra passform) och robust trots vikten (samt vilket land som både företaget och tillverkningen kommer ifrån).

Men för landskap kan du ha ett mindre stativ också, som t.ex https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3463011, https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2821107 och https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1966024

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Något jag tänkt på också, detta vad jag hittat. Efter frågat runt på forum och själv letat. Har inte hittat varken kompaktare eller lättare stativ (samt den höjden den trotts allt har).

Jag personligen tycker det är rätt kvalitativt (inget som glappat än och allt sitter än så länge tajt och bra passform) och robust trots vikten (samt vilket land som både företaget och tillverkningen kommer ifrån).

Men för landskap kan du ha ett mindre stativ också, som t.ex https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3463011, https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2821107 och https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1966024

Najs, tackar! Ja den har verkligen en bra höjd sett till vikten och priset, ska absolut ha den i åtanke. Blir nog så att jag skaffar stativet när vi kommer till japan ändå, ska ner till okinawa också och vill helst inte släpa på ett stativ genom 4 flygplatser dit =P

Har också kollat på en typ Gorilla gimbal (dumt namn, jag vet) för flexibel placering.

Allmän fråga, hur klarar en kamera av röntgen? Eller kan man ursäkta den från x-ray tunneln?

Riktigt kul att fråga här, ni kommer med riktigt fina svar! Uppskattas mycket!

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Najs, tackar! Ja den har verkligen en bra höjd sett till vikten och priset, ska absolut ha den i åtanke. Blir nog så att jag skaffar stativet när vi kommer till japan ändå, ska ner till okinawa också och vill helst inte släpa på ett stativ genom 4 flygplatser dit =P

Har också kollat på en typ Gorilla gimbal (dumt namn, jag vet) för flexibel placering.

Allmän fråga, hur klarar en kamera av röntgen? Eller kan man ursäkta den från x-ray tunneln?

Riktigt kul att fråga här, ni kommer med riktigt fina svar! Uppskattas mycket!

Jag har skickat både kamera och mobil genom röntgen (fungerar fint än) Är i så fall minneskortet som tar stryk (står specifikt på mina minneskort att dom klarar röntgen, så viss risk kan finnas).

Gorilla verkar ju som roligt alternativ också kan ju sätta kameran på stolpar,staket eller annat. Är ju rätt flexibel.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Har också kollat på en typ Gorilla gimbal (dumt namn, jag vet) för flexibel placering.

Jag är inte familjär med "Gorilla Gimbal" men jag antar att det är något från Joby i deras serie med "Gorillapods"?

Jag har ett Gorillapod hybrid som jag har till min RX100. Jag hade nog klarat mig med storleken mindre men det brukar i regel vara bra att tänka storleken större när det handlar om stativ. Man vill ju gärna att det ska orka hålla kameran, annars är det ju meningslöst.
Hur som helst så är Gorillapod bra och flexibla och funkar om man måste ha något kompakt och kan sätta fast det på andra saker för att komma upp till rätt nivå.
De är dock inte så prisvärda, IMO. Det är ganska lite stativ för pengen. Du vill nog ha SLR Zoom/3K eller Focus/5K om du ska hänga på en DSLR. En spegellös kameran med ett lätta objektiv funkar nog fint med Hybrid/1K.

Skrivet av Broken-arrow:

Jag har skickat både kamera och mobil genom röntgen (fungerar fint än) Är i så fall minneskortet som tar stryk (står specifikt på mina minneskort att dom klarar röntgen, så viss risk kan finnas).

Nu spekulerar jag bara men jag tror att när man skriver så på minneskorten gör man det bara för att vara (över)tydliga, eftersom att film, på den tiden man använde det, kunde exponeras/förstöras av röntgen och de som var med på den tiden kan känna oro. Rent krasst så är det ju i princip samma saker i minneskortet som kameran eller en laptop eller padda eller...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jag har skickat både kamera och mobil genom röntgen (fungerar fint än) Är i så fall minneskortet som tar stryk (står specifikt på mina minneskort att dom klarar röntgen, så viss risk kan finnas).

Gorilla verkar ju som roligt alternativ också kan ju sätta kameran på stolpar,staket eller annat. Är ju rätt flexibel.

Eller hur! Hade älskat en lång exponering över tex Ginza eller Hatchiko-övergångsstället (där första zombie outbreaken händer i Resident evil tex). Händer väldigt mycket just där och hade varit najs att ha en flexibel och lite mer anonym tripod för det ändamålet (kan vara lite nejnej att sätta upp ett stativ mitt i en restaurang i de mest aktiva områdena...

Kan knappt vänta på kameran och linserna...

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Jag är inte familjär med "Gorilla Gimbal" men jag antar att det är något från Joby i deras serie med "Gorillapods"?

Jag har ett Gorillapod hybrid som jag har till min RX100. Jag hade nog klarat mig med storleken mindre men det brukar i regel vara bra att tänka storleken större när det handlar om stativ. Man vill ju gärna att det ska orka hålla kameran, annars är det ju meningslöst.
Hur som helst så är Gorillapod bra och flexibla och funkar om man måste ha något kompakt och kan sätta fast det på andra saker för att komma upp till rätt nivå.
De är dock inte så prisvärda, IMO. Det är ganska lite stativ för pengen. Du vill nog ha SLR Zoom/3K eller Focus/5K om du ska hänga på en DSLR. En spegellös kameran med ett lätta objektiv funkar nog fint med Hybrid/1K.

Nu spekulerar jag bara men jag tror att när man skriver så på minneskorten gör man det bara för att vara (över)tydliga, eftersom att film, på den tiden man använde det, kunde exponeras/förstöras av röntgen och de som var med på den tiden kan känna oro. Rent krasst så är det ju i princip samma saker i minneskortet som kameran eller en laptop eller padda eller...

Precis, den serien. Var bara den varianten jag hade i huvudet just då men precis. Ska ner till den lokala butiken någon dag här nu och klämma lite på deras utrustning för att få en bättre känsla för sakerna. Tack för tipsen!

Ju mer jag kollar upp allt ju veligare blir jag. Tror att OSS är något jag faktiskt skulle behöva då det känns intressant att skaffa tredjeparts linser (mycket att leka med) och slippa onödigt skak...

Då kommer det ju mer till A6500 eller a7 II, ena med 4k filmning och den andra med FF sensor, båda till nästan samma pris om man kollar på beg marknaden. Vad skulle du/ni föredra, andrahandskamera eller lins och vad kan man förvänta sig av den marknaden?

Man kan bli galen för mindre, speciellt när man försöker komma in i det hela från i princip noll kunskap. Fruktansvärt många parametrar att hålla i huvudet =P

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

@Pan.Pan: Jag har erfarenhet av bla. APS-C (DSLR och spegellös) samt FF spegellös (Sony A7). Därtill har jag bekanta med Canon resp. Nikon FF fet-DSLR.

CaNikon FF fet-DSLR är alltför tunga och otympliga i min smak, en fördel är att de är gedigna och rejäla proffsprylar men som amatör ser jag inga fördelar med detta ställt mot storlek och tyngd.

APS-C DSLR är lättare men som van analog småbildsfotograf tycker jag inte om den relativt mindre sökarbilden (APS-C) som för mig är viktigt då jag komponerar bilderna i sökaren. Plastiga objektiv med usel manuell fokusering är inte heller så tilltalande i min värld.

APS-C spegellös (Sony NEX-6) blir ännu lättare och mindre. EVF-sökaren förstärker sökarbilden i svagt ljus. Därtill är focus peaking en stor hjälp vid manuell fokusering. Att som med spegellös live i EVF-sökaren se bilden från sensorna innan och efter exponeringen är en annan fördel, you-get-what-you-see, typ.

Så till Sony A7 som fortfarande är världens billigaste och enda spegellösa FF, CaNikon har nu i snart 5 år rullat tummarna, rykten säger de kommer med nåt inom ett år då de insett att spegellöst är framtiden. Nu är jag ingen fanboy då jag insett att varje tillverkare/modell har sina för- och nackdelar och väljer utrustning utifrån noggranna utvärderingar som uppfyller mina behov.

En av huvudanledningarna till att jag valde A7 (2013) var FF då jag redan hade en garderob med äldre MF gammelgluggar (som ju alla är FF) som på E-mount med adapter går att återanvända, även på APS-C (NEX-6). Under åren har jag via adapter testat ett 30-tal äldre MF gammelgluggar för hundralappar och många av dessa är riktigt bra i skärpa, kontrast, bokeh, karaktär etc., somliga bättre än nygluggar för tusenlappar. De är välbyggda (bara glas och metall) samt lättare och mindre än sina yngre dyrare plastiga syskon. Vartefter har jag kompletterat samlingen med några original E-mount (Sony, Zeiss, Voigtländer) de flesta AF och någon med OSS. Har även testat några Canon EF med smart adapter med hyfsat resultat.

Jag har deltagit i en del forumdiskussioner och lärt att de som aldrig jobbat med manuella objektiv (inte linser) anser bestämt att sånt kan/skall man inte hålla på med, medan de som lärt sig jobba manuellt är av motsatt åsikt. Mina barn och andras ungar, typ.

Fotograferar man i huvudsak sport eller snabbrörliga motiv är AF och OSS för många ett måste, särskilt för telefoto. Jag är amatör och "allmänfotograf" som tar bilder på ditten å datten som tilltalar mig: arkitektur, porträtt, djur, gatufoto, makro till blommor å bin etc. där det sällan krävs AF och/eller OSS.

Det jag saknar hos A7 som de senare modellerna har är IBIS. Med IBIS sägs man få 4-5 stegs stabilisering med ALLA objektiv du använder vilket i många fall innebär att du kan lämna stativet hemma.

Så, skulle jag idag välja en spegellös FF blir det nog en A7II med IBIS som beggad kostar ca. 9-10 papp. A7II har samma sensor som A7 + en del smärre uppdateringar, bla. lite större och därmed lite tyngre hus. Det stora med A7II är IBIS som jag ser det. Då A7 kan fås för ~5 papp beggad är prisskillnaden 4-5 papp, om IBIS är värt det får var och en avgöra.

https://www.youtube.com/watch?v=rDAFFjINx60

Recension: https://kenrockwell.com/sony/a7-ii.htm

Gammelgubbe om gammelgluggar:
https://www.youtube.com/watch?v=te2mWC7vpXw&t=1890s

Exempel på tester av äldre MF objektiv:
https://phillipreeve.net/blog/guide-canon-fd-lenses-digital-a...

Ja, detta var i korthet några av mina erfarenheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

@Pan.Pan: Jag har erfarenhet av bla. APS-C (DSLR och spegellös) samt FF spegellös (Sony A7). Därtill har jag bekanta med Canon resp. Nikon FF fet-DSLR.

CaNikon FF fet-DSLR är alltför tunga och otympliga i min smak, en fördel är att de är gedigna och rejäla proffsprylar men som amatör ser jag inga fördelar med detta ställt mot storlek och tyngd.

APS-C DSLR är lättare men som van analog småbildsfotograf tycker jag inte om den relativt mindre sökarbilden (APS-C) som för mig är viktigt då jag komponerar bilderna i sökaren. Plastiga objektiv med usel manuell fokusering är inte heller så tilltalande i min värld.

APS-C spegellös (Sony NEX-6) blir ännu lättare och mindre. EVF-sökaren förstärker sökarbilden i svagt ljus. Därtill är focus peaking en stor hjälp vid manuell fokusering. Att som med spegellös live i EVF-sökaren se bilden från sensorna innan och efter exponeringen är en annan fördel, you-get-what-you-see, typ.

Så till Sony A7 som fortfarande är världens billigaste och enda spegellösa FF, CaNikon har nu i snart 5 år rullat tummarna, rykten säger de kommer med nåt inom ett år då de insett att spegellöst är framtiden. Nu är jag ingen fanboy då jag insett att varje tillverkare/modell har sina för- och nackdelar och väljer utrustning utifrån noggranna utvärderingar som uppfyller mina behov.

En av huvudanledningarna till att jag valde A7 (2013) var FF då jag redan hade en garderob med äldre MF gammelgluggar (som ju alla är FF) som på E-mount med adapter går att återanvända, även på APS-C (NEX-6). Under åren har jag via adapter testat ett 30-tal äldre MF gammelgluggar för hundralappar och många av dessa är riktigt bra i skärpa, kontrast, bokeh, karaktär etc., somliga bättre än nygluggar för tusenlappar. De är välbyggda (bara glas och metall) samt lättare och mindre än sina yngre dyrare plastiga syskon. Vartefter har jag kompletterat samlingen med några original E-mount (Sony, Zeiss, Voigtländer) de flesta AF och någon med OSS. Har även testat några Canon EF med smart adapter med hyfsat resultat.

Jag har deltagit i en del forumdiskussioner och lärt att de som aldrig jobbat med manuella objektiv (inte linser) anser bestämt att sånt kan/skall man inte hålla på med, medan de som lärt sig jobba manuellt är av motsatt åsikt. Mina barn och andras ungar, typ.

Fotograferar man i huvudsak sport eller snabbrörliga motiv är AF och OSS för många ett måste, särskilt för telefoto. Jag är amatör och "allmänfotograf" som tar bilder på ditten å datten som tilltalar mig: arkitektur, porträtt, djur, gatufoto, makro till blommor å bin etc. där det sällan krävs AF och/eller OSS.

Det jag saknar hos A7 som de senare modellerna har är IBIS. Med IBIS sägs man få 4-5 stegs stabilisering med ALLA objektiv du använder vilket i många fall innebär att du kan lämna stativet hemma.

Så, skulle jag idag välja en spegellös FF blir det nog en A7II med IBIS som beggad kostar ca. 9-10 papp.

Recension: https://kenrockwell.com/sony/a7-ii.htm

Gammelgubbe om gammelgluggar:
https://www.youtube.com/watch?v=te2mWC7vpXw&t=1890s

Exempel på tester av äldre MF objektiv:
https://phillipreeve.net/blog/guide-canon-fd-lenses-digital-a...

Ja, detta var i korthet några av mina erfarenheter.

Najs! Kul att få höra vad du har för erfarenhet! Också najs att du redan har koll på A7'an och vet hur den presterar. Och tack för länken till KenRockwell. Riktigt bra uppställnign av funktioner mellan kamerorna i sonys lineup. Hjälper en hel del! Ska försöka återkomma med mer frågor i eftermiddag då jobbet kallar, men tack så mycket!

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

@Pan.Pan: Jag har erfarenhet av bla. APS-C (DSLR och spegellös) samt FF spegellös (Sony A7). Därtill har jag bekanta med Canon resp. Nikon FF fet-DSLR.

CaNikon FF fet-DSLR är alltför tunga och otympliga i min smak, en fördel är att de är gedigna och rejäla proffsprylar men som amatör ser jag inga fördelar med detta ställt mot storlek och tyngd.

APS-C DSLR är lättare men som van analog småbildsfotograf tycker jag inte om den relativt mindre sökarbilden (APS-C) som för mig är viktigt då jag komponerar bilderna i sökaren. Plastiga objektiv med usel manuell fokusering är inte heller så tilltalande i min värld.

APS-C spegellös (Sony NEX-6) blir ännu lättare och mindre. EVF-sökaren förstärker sökarbilden i svagt ljus. Därtill är focus peaking en stor hjälp vid manuell fokusering. Att som med spegellös live i EVF-sökaren se bilden från sensorna innan och efter exponeringen är en annan fördel, you-get-what-you-see, typ.

Så till Sony A7 som fortfarande är världens billigaste och enda spegellösa FF, CaNikon har nu i snart 5 år rullat tummarna, rykten säger de kommer med nåt inom ett år då de insett att spegellöst är framtiden. Nu är jag ingen fanboy då jag insett att varje tillverkare/modell har sina för- och nackdelar och väljer utrustning utifrån noggranna utvärderingar som uppfyller mina behov.

En av huvudanledningarna till att jag valde A7 (2013) var FF då jag redan hade en garderob med äldre MF gammelgluggar (som ju alla är FF) som på E-mount med adapter går att återanvända, även på APS-C (NEX-6). Under åren har jag via adapter testat ett 30-tal äldre MF gammelgluggar för hundralappar och många av dessa är riktigt bra i skärpa, kontrast, bokeh, karaktär etc., somliga bättre än nygluggar för tusenlappar. De är välbyggda (bara glas och metall) samt lättare och mindre än sina yngre dyrare plastiga syskon. Vartefter har jag kompletterat samlingen med några original E-mount (Sony, Zeiss, Voigtländer) de flesta AF och någon med OSS. Har även testat några Canon EF med smart adapter med hyfsat resultat.

Jag har deltagit i en del forumdiskussioner och lärt att de som aldrig jobbat med manuella objektiv (inte linser) anser bestämt att sånt kan/skall man inte hålla på med, medan de som lärt sig jobba manuellt är av motsatt åsikt. Mina barn och andras ungar, typ.

Fotograferar man i huvudsak sport eller snabbrörliga motiv är AF och OSS för många ett måste, särskilt för telefoto. Jag är amatör och "allmänfotograf" som tar bilder på ditten å datten som tilltalar mig: arkitektur, porträtt, djur, gatufoto, makro till blommor å bin etc. där det sällan krävs AF och/eller OSS.

Det jag saknar hos A7 som de senare modellerna har är IBIS. Med IBIS sägs man få 4-5 stegs stabilisering med ALLA objektiv du använder vilket i många fall innebär att du kan lämna stativet hemma.

Så, skulle jag idag välja en spegellös FF blir det nog en A7II med IBIS som beggad kostar ca. 9-10 papp. A7II har samma sensor som A7 + en del smärre uppdateringar, bla. lite större och därmed lite tyngre hus. Det stora med A7II är IBIS som jag ser det. Då A7 kan fås för ~5 papp beggad är prisskillnaden 4-5 papp, om IBIS är värt det får var och en avgöra.

https://www.youtube.com/watch?v=rDAFFjINx60

Recension: https://kenrockwell.com/sony/a7-ii.htm

Gammelgubbe om gammelgluggar:
https://www.youtube.com/watch?v=te2mWC7vpXw&t=1890s

Exempel på tester av äldre MF objektiv:
https://phillipreeve.net/blog/guide-canon-fd-lenses-digital-a...

Ja, detta var i korthet några av mina erfarenheter.

Najs! Kul att få höra vad du har för erfarenhet! Också najs att du redan har koll på A7'an och vet hur den presterar. Och tack för länken till KenRockwell. Riktigt bra uppställning av funktioner mellan kamerorna i sonys lineup. Hjälper en hel del!

Vad kör du oftast med när du går ut för en session? Kör du med en fast typ av lins för att ge dig en okej kompromiss mellan "långt borta" och nära eller försöker du ha med dig 2-5 linser?

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Vad kör du oftast med när du går ut för en session? Kör du med en fast typ av lins för att ge dig en okej kompromiss mellan "långt borta" och nära eller försöker du ha med dig 2-5 linser?

Jag kan ju bara kort börja med att säga att jag och jookeer inte riktigt har samma åsikt om hurvida spegellöst är lösningen på världsproblemen eller inte. Vi har även lite olika tankar kring "manuella, snorbilliga gammelgluggar". Vi har haft lite diskusioner genom åren här. Det är nog bra om du själv bildar dig en uppfattning innan du satsar helhjärtat på något av det.
Det finns äldre objektiv som är riktigt skarpa och som kan leverera även vad en modern högupplöst sensor behöver men det finns även många som inte kan nyttja sensorns potential i moderna kameror. Man bör dock, i princip helt undervika zoomar.
Äldre objektiv har ofta betydligt sämre antireflexbehandling vilket gör dem mer benägna att förlora kontrast med motiv med stora kontraster och de löper större risk att ge flare och ghosting i motljussituationer.
Att använda manuell fokus har åxå sina sidor. Min uppfattning är att autofokusen i moderna kameror betydligt snabbare och träffsäkrare i nästan alla situationer och det är inte för att jag "inte jobbat med manuella gluggar". Jag har manuella objektiv som jag använder ibland för speciella ändamål och jag har till och med testat att verkligen öva för att se om jag kunde komma upp i något som liknade den hastighet och precision som AF ger. Jag kanske är ovanligt talanglös men det gick väl inte super...

Ang. detdär med mängden fasta objektiv för att ersätta en zoom då... Det beror väl lite på hur man känner inför att skära bort massor av pixlar i datorn och det beror på lite hur man känner inför att kompromissa i sitt bildskapande.
En del säger ju att man kan "zooma med fötterna" men det kan man inte. Det finns inte något som heter så, helt enkelt. Om man flyttar sig ändras avståndet till motivet och då ändras perspektivet och man får inte samma bild.
När jag fotar väljer jag den plats där jag får rätt perspektiv, ofast utan att ens titta i kameran sökare. Efter det väljer jag brännvidd som ger det utsnittet jag vill ha. Skulle det då vara att jag har en 24mm och en 50mm med mig men behöver 40mm för att få det utsnittet jag vill ha så kan jag välja att antingen inte få med allt jag vill ha med med 50mm eller så får jag skära bort ganska mycket i datorn i efterhand om jag vänjer att använda 24mm. Då får man istället betala i form av sämre bildkvalitet.
För att ersätta ett 24-70-objektiv, tex, skulle jag som ett absolut minimum kunna tänka mig att ha 4 objektiv. En 24mm, en 35mm, en 50mm och en 85mm. Jag har i regel brännvidder mellan 14 och 300mm i väskan när jag är ute så det hade ju blivit några objektiv...

Sedan finns det de som inte har några problem att själva inte ha kontrollen över hur deras bilder blir och är okej med att "zooma med fötterna". För dem är det kanske okej att bara ha en 28mm och en 50mm istället (eller kanske rent av BARA en 35mm).
Fasta objektiv har såklart sina fördelar. Bland annat så finns det ju inte lika ljusstarka zoomar. Jag tycker tex att det är himla trevlig att fota med min 35/1.8 (på "fullformat") för den ger möjlighet att kunna ta porträtt och miljöbilder men att ändå kunna få en rörig bakgrund lite oskarp. Jag använder den ganska mycket när jag fotograferar fester/födelsedagskalas/julfirande och såna saker.
Det finns eg heller inte några zoomar för makrofoto så för makro har jag ett fast objektiv osv.
Fasta objektiv har definitivt en plats men med bara fasta objektiv hade jag behövt avsevärt fler objektiv i väskan och det skulle vara ett evigt bytande av objektiv som skulle ta väldigt mycket fokus och tid från själva fotograferandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Vad kör du oftast med när du går ut för en session? Kör du med en fast typ av lins för att ge dig en okej kompromiss mellan "långt borta" och nära eller försöker du ha med dig 2-5 linser?

Det beror på vad som skall fotas.
Jag har sällan bara ett objektiv med mig men isf blir det en av följande:
https://www.youtube.com/watch?v=k2c0TUOARi4 (beggad 4 papp)
https://www.youtube.com/watch?v=UfxfKtdZnXs&t=354s (beggad 3 papp)
https://phillipreeve.net/blog/minolta-md-zoom-35-70mm-3-5-rev... (beggad en femhundring)

För makro och porträtt blir det "Bokina", bokeh utan dess like:
https://phillipreeve.net/blog/tokina-x-macro-90mm-12-5-review... (beggad en tusing)
https://www.pentaxforums.com/userreviews/tokina-90mm-f2-5-x-m...

Tar sällan telephoto men isf:
https://phillipreeve.net/blog/review-canon-nfd-2-8135/ (beggad 500:-)
+ telekonverterare:
https://www.mir.com.my/rb/photography/companies/canon/fdresou...
eller
https://www.youtube.com/watch?v=xOnPdf2gdjE (bokehmonster beggad 500:-)

För vidvinkel, någon av dessa:
https://www.talkemount.com/threads/voigtlander-super-wide-hel... (beggad 8 papp)

https://www.youtube.com/watch?v=3nioGCmUFJ8 (beggad 5.5 papp)

Ja det var bara några få exempel från samlingen. Som framgår blandar jag gammelgluggar (MF) med nygluggar (AF), fasta med zoomar. MF och AF ersätter inte varann snarare kompletterar de varann.

2 objektiv: 35 och någon mellan 85-105
3 objektiv: någon mellan 19-24, 50, någon mellan 100-135
4 objektiv: som ovan men därtill 200mm+

Som sagt, det beror på vilka motiv man jagar.

Här finns tonvis med bilder från diverse olika objektiv, MF, AF, fasta, zoomar:
http://www.fredmiranda.com/forum/topic/1255248/0

Permalänk
Medlem

Med din budget så lär det bli en APSC-kamera. Om det är spegellöst du önskar så finns det bara ett val, Fuji. Fuji är en tillverkare som bryr sig om sina kunder. Dom släpper nya firmwares med nya funktioner regelbundet, även till gammla modeller. Fuji erbjuder även riktigt bra optik till sina kameror vilket är jätteviktigt om man eftersträvar bildkvalitet. Sony kan jag tyvärr inte rekommendera i APSC-segmentet. Utbudet av bra optik är begränsat, inte ens en vettig normalzoom går att uppbringa. Sen lägger Sony allt krut på fullformatarna sen ett bra tag tillbaks så räkna inte med något nytillskott på optikfronten. Sonys A6x00-serie är dessutom en plåg att använda, skitröriga menyer etc.

När det gäller spegelreflex så finns det gott om val. Störst utbud på den optiska fronten hittar man hos Canon och Nikon. Nikon är mitt val då dom under många år erbjudit vassare sensorer än Canon. Instegsmodellerna är begränsade i sitt handhavande och det är först i D7x00-serien som man får knappar och reglage där man vill ha dom. En begagnad D7100 tror jag kan vara något att sikta på. Kolla Fotosidans torg eller blocket. Innan köp kolla upp hur många bilder huset gått så du inte får en långmilare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duedate:

Med din budget så lär det bli en APSC-kamera.

Beroende på vad man tycker att man vill ha/behöver för objektiv är småbild definitivt inom budget. En beggad A7 går att hitta för från 4000-5000kr. Sony 28-70/3.5-5.6 OSS kostar ju runt 5000kr ny.

Nikon D610 eller D800 bör man hitta från 7000kr och uppåt, parar man dem med ett Tamron 28-75/2.8 för 2000-2500kr så har man en kombo som levererar riktigt fina bilder. Båda har bra AF-sytem och D610 har hyggliga 6fps.
Canon 6D ligger nog åxå där nånstans, men är, IMO, inte lika prisvärd med sämre bildkvalitet och sämre AF-system.

Canon 5D MkII går nog att hitta från 5000kr, denna går åxå att para ihop med en Tamron 28-75. Inte lika vass som Nikonalternativen ovan, men åas billigare.

Nikon D700 börjar bli lite gammal men det är fortfarande en riktigt snabb kamera med proffsigt AF-system och pressar man inte upp ISO-talet allt för högt levererar den fortfarande fina bilder. Brukar gå för runt 4000kr, ibland lite mindre.

5D MkI börjar ju även den blir lite gammal och var ju redan när den kom inte något fartfantom men dem nästan kastar ju folk efter en och håller man sig till lite lägre ISO-tal är det inget större fel på bilderna. Man kan hitta dem i paket med objektiv som man sedan säljer och får kameran nästan gratis.

Så det finns ett helt gäng alternativ inom budget om man vill ha "fullformat". Alla ger ju inte så bra möjlighet till filmning men det har ju inte varit något uttalad priotet även om det, såklart är bra att ha. (Vad gäller video är väl inte Fuji så vassa jämfört med konkurrensen heller för den delen.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

En beggad A7 går att hitta för från 4000-5000kr. Sony 28-70/3.5-5.6 OSS kostar ju runt 5000kr ny.

En beggad Sony 28-70/3.5-5.6 OSS kostar runt 2 papp. Se tradera/blocket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

En beggad Sony 28-70/3.5-5.6 OSS kostar runt 2 papp. Se tradera/blocket!

Ja, jag räknade kallt med att den kostar mindre begagnat men orkade inte kolla upp begagnatpriser på den och eftersom den, även till nypris, går att klämma in i budget så...

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för alla svar! Har varit inunderad av jobb på sistånde så svara har jag tyvärr inte haft tid till.

@Duedate: ang märke så håller jag mig nog till Sony atm. Vet att där finns en hel del underbara kameror från andra tillverkare, antagligen till bättre priser också, men... du vet hur det kan vara.
Tack för svaret annars! Ska absolut kolla in deras linser dock, kan vara roligt att adaptera något i framtiden.

Dessutom ang ff, sony a7 och a7 2 är absolut innom budget, även nytt och med kit-objektiven. Men tackar ändå. Lite därför jag skapade tråden. Uppskattat!

Allt detta får tålas att tänka på. Kommer ju ändå vara ett tag tills jag kan skaffa kameran. Men alltid roligt och viktigt att göra sin research. Dessutom har chrome fått röra vid alla mina ram-moduler nu på sistånde

Ett tips till er som kör med E-mount och vill ha en ganska bra deal: https://www.blocket.se/hassleholm/Sony_NEX_7___Zeiss_16_70_4_... Hittade den när jag googlade lite objektiv. Kan vara okej, kan också vara shady. Vem vet, hoppas att det är ett bra köp om någon nu skulle nappa Har ändå inte cashen just nu.

Btw, det är i princip omöjligt att hitta en 6500 beggad... Vad tror ni om priserna om något år? Är det något som brukar falla eller stannar kamerapriser på en ganska stabil platå?

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |