Hjälp med att installera hemmabio

Permalänk
Medlem

Hjälp med att installera hemmabio

Hej, jag har köpt en förstärkare som jag vill koppla ihop med tvn, problemet är att jag har kopplat förstärkaren till tvn via arcuttaget och sen har jag satellitboxen till ett annat hdmiuttag. Men hur gör jag för att få ljudet från satelliten till hemmabiot? Nu kan jag ju bara välja om jag vill lyssna på förstärkaren eller kolla på satelliten? Satelliten har bara ett hdmiuttag också så den går ju inte att koppla till förstärkaren också? Det här är säkert ett jätteenkelt problem egentligen men jag har ingen aning hur jag ska göra, så vore jättetacksam om någon kan hjälpa mig!:)

Permalänk
Medlem

Normalt sett kör man väl källan via receivern (förstärkaren) till tv, med bypass genom förstärkaren. Dvs
Källa (satelitboxen) -> Förstärkaren -> TV

Har dålig koll dock

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Davve86:

Hej, jag har köpt en förstärkare som jag vill koppla ihop med tvn, problemet är att jag har kopplat förstärkaren till tvn via arcuttaget och sen har jag satellitboxen till ett annat hdmiuttag. Men hur gör jag för att få ljudet från satelliten till hemmabiot? Nu kan jag ju bara välja om jag vill lyssna på förstärkaren eller kolla på satelliten? Satelliten har bara ett hdmiuttag också så den går ju inte att koppla till förstärkaren också? Det här är säkert ett jätteenkelt problem egentligen men jag har ingen aning hur jag ska göra, så vore jättetacksam om någon kan hjälpa mig!:)

Allt ska få genom förstärkaren, ha det i bakhuvudet. Ut-kontakten på förstärkaren till TVn, satellitbox till en in-kontakt på förstärkaren. Sen brukar förstärkaren ha menyer för att ställa in varifrån ljud och bild hämtas (porten där box är inkopplad) samt var ljud och bild spottas ut (porten där tvn är inkopplad för bild och högtalarna som är kopplade till förstärkaren för ljudet).

Skriv gärna vikten modell du har också, så blir det lättare att förklara

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Normalt sett kör man väl källan via receivern (förstärkaren) till tv, med bypass genom förstärkaren. Dvs
Källa (satelitboxen) -> Förstärkaren -> TV

Har dålig koll dock

Ok, tack nu har jag kopplat så och har ljudet från satelliten i högtalarna men bilden är fortfarande förstärkarens bakgrundsbild?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Allt ska få genom förstärkaren, ha det i bakhuvudet. Ut-kontakten på förstärkaren till TVn, satellitbox till en in-kontakt på förstärkaren. Sen brukar förstärkaren ha menyer för att ställa in varifrån ljud och bild hämtas (porten där box är inkopplad) samt var ljud och bild spottas ut (porten där tvn är inkopplad för bild och högtalarna som är kopplade till förstärkaren för ljudet).

Skriv gärna vikten modell du har också, så blir det lättare att förklara

Ok tack! Det är en onkyo TX-NR676. Ok, som sagt ljudet kommer från satelliten nu men bilden är förstärkarens bakgrundsbild så måste försöka lista ut hur jag får satellitbilden då🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vilken förstärkare rör det sig om? Är den köpt ny med fabriksinställningar eller begagnad med eventuella "custom" inställningar?

Tänker att du kanske måste in i menyerna på förstärkaren och kontrollera så att den input-"kanal" du kör på förstärkaren har rätt bildkälla inställd. Den kanske t.ex. plockar ljud från hdmi input 1 men plockar bild från hdmi input 2 osv.

Permalänk
Medlem

En del förstärkare kan ta det digitala ljudet via HDMI eller om det finns en optisk ut från TVn.
Det är ganska praktiskt då du kan välja vad du vill se på TVn utan att röra förstärkaren och om du vill använda förstärkarens ljud så slår du på den och sänker TVns ljud. Jag har både TOS och HDMI inkopplat i förstärkaren från TVn vilket ger mig fler möjligheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vet inte vad jag gjorde men det verkar funka nu:) tack för all hjälp! Nu blir det fotboll!💪👍

Skickades från m.sweclockers.com