Ofrivillig ägarbyte på bilen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anomi151:

men vad har jag för rättighet som kund? Får man ersättning eller hur går sådan situationer till?

Jag skulle snarat börjat i en annan ände och tagit kontakt med transportstyrelsen som stimy09 skrev.

Yrka på ersättning vågar jag inte uttala mig om men känns som det är oerhört sekundärt i en sådan här fråga. Det viktiga är att du får rätt på registreringen av bilarna.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av Anomi151:

Det här är ett problem som min kompis fick det.

Hejsan, jag har varit hos en bilfirma och skulle kolla lite runt sen såg jag en bil som jag tyckte om. Jag pratade med försäljaren och bad honom att jag är intresserad av bilen och att jag kommer köpa den samt byta den mot min bil. Jag fick ett kontrakt av honom på hur avbetalnings planen ser ut. Men efter några dagar så kollade jag väldigt noga och insåg att bilen inte passar mig och jag inte är intresserad av bilen längre. Efter ca en vecka ringde han och sa att han hade överfört bilen på mitt namn och att har löst skulden med banken med byten mellan bilarna. Jag har aldrig tecknat något avtal eller skrivit på några papper. Är det lagligt att det han har gjort eller? Han la bilen på mitt namn utan att jag har skrivit på något avtal. Han ringde mig väldigt arg och sa att jag var tvungen att komma och plocka upp den nya bilen och lämna in min bil till honom. Har ni några åsikter vad jag kan göra?

DU har alltså sagt till bilhandlaren att du tänker köpa bilen, fick papper om hur köpet skulle gå till, bestämde dig för att inte köpa och struntade i att meddela firman? Och sedan är du förvånad att de fortsatte med köpet?

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Något som kan vara värt att notera i denna situationen är att du förmodligen numera äger en oförsäkrad bil (den de skrivit över på dig), om inte bilfirman tecknat en försäkring i ditt namn.
En dryg hundring per dag du ägt/äger bilen som du åker på att betala tills det lösts sig, så får du inte hjälp imorgon så kan det vara en idé att teckna försäkring på den under de få dagarna den är i din ägo. Eventuella utlägg skall du såklart sen kräva tillbaka av bilfirman.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anomi151:

Det här är ett problem som min kompis fick det.

Hejsan, jag har varit hos en bilfirma och skulle kolla lite runt sen såg jag en bil som jag tyckte om. Jag pratade med försäljaren och bad honom att jag är intresserad av bilen och att jag kommer köpa den samt byta den mot min bil. Jag fick ett kontrakt av honom på hur avbetalnings planen ser ut. Men efter några dagar så kollade jag väldigt noga och insåg att bilen inte passar mig och jag inte är intresserad av bilen längre. Efter ca en vecka ringde han och sa att han hade överfört bilen på mitt namn och att har löst skulden med banken med byten mellan bilarna. Jag har aldrig tecknat något avtal eller skrivit på några papper. Är det lagligt att det han har gjort eller? Han la bilen på mitt namn utan att jag har skrivit på något avtal. Han ringde mig väldigt arg och sa att jag var tvungen att komma och plocka upp den nya bilen och lämna in min bil till honom. Har ni några åsikter vad jag kan göra?

Hej

Jag skulle föreslå du pratar med bilsäljaren och firman. Du bör förbereda dig mentalt på att personen kanske blir arg, vilket innebär han slutar tänka och ta in argument. Därför måste du vara extra lugn och pedagogisk när du förklarar din syn på de hela och ABSOLUT INTE skrika tillbaka. Förklara lugnt och sansat att du uppfattade den dealen ni pratade om som ett erbjudande som du övervägde, men att du efter övervägande valdet att avstå. Och att du gärna tillsammans med säljaren vill ordna upp detta. Det är mitt förslag... konflikt är inte alltid bästa lösningen på problem även om man har rätt.

Dessutom måste du ringa fordonsregistret och se till att de ändrar överskrivningen av bilen på dig. Ägaren för bilfirman är förstås rädd att förlora både bil och pengar. Så se till att han får bilen tillbaka och fortsätt kör runt i din. Han har ju väldigt svårt att på någon laglig väg lägga beslag på den utan varken kvitto eller något sådan när du sett till han fått bilen han ville sälja tillbaka i hans ägo.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Skrivet av Mangee75:

Där har du helt fel!!! Rätten är inte på någons sida då det är ord mot ord. Har du inget skriftligt avtal vid ett köp har du inget.
Annars hade ju bilfirmor och andra firmor kunna utnyttja detta varje dag på helt oskyldiga människor.
Har själv varit med om ett så kallat muntligt avtal vid en service en gång , fick professionell hjälp av konsumentrådgivningen då dom bytte en massa saker som inte vi kommit överens om.
Så mitt tips är att klicka på denna länk https://www.arn.se/konsument/ och prata med dom , förhoppningsvis kan dom ge dig lika bra hjälp som dom gav mig.
Mvh / Mangee

Korrekt att det är ord mot ord, och i en eventuell tvist är det upp till bilhandlaren att övertyga rätten om att ni ingått ett avtal vilket inte alltid är så enkelt. Kvarstår dock att det inte finns något formkrav på denna typ av avtal och att ett muntligt avtal är bindande. Anledningen till att handlare inte utnyttjar detta för att lura konsumenter är att det är straffbart att göra det, och det är såklart dåligt för affärerna att bli känd som bedragare.

Skrivet av Anomi151:

@Alexanderchr: de var bara ett förslag sen sa han aldrig eller jag att vi har ett affär mellan oss. Utan det var mer som ett förslag. Sen så troligtvis så måste jag säga att jag är med på det han säger och accepterar villkor på avtalet. Har aldrig hört att man kan sälja och köpa bil bara muntligt.

Alright, då borde du vara safe. Det du kan tänka på är att vara tydlig i framtiden, så slipper man den här typen av missförstånd. Hade du t.ex. hört av dig när du bestämt dig för att inte köpa bilen hade du aldrig hamnat i denna situationen.

Att du inte hört talas om det är tråkigt - men så är det. Konstigt att man inte lär ut grundläggande "vardagsjurdik" på gymnasiet.

Permalänk
Inaktiv

Av ren nyfikenhet, vilken återförsäljare?

Permalänk
Medlem

Hade du tagit den nya bilen i besittning efter att du sagt att du var intresserad? Hade du bilen mer än för bara en vanlig provkörning? Alltså hade du med dig bilen därifrån med "löfte" om att du skulle byta in din bil.

Är det så, så kan man nog anse dig ingått avtal oavsett du skrivit på papper eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anomi151:

men vad har jag för rättighet som kund? Får man ersättning eller hur går sådan situationer till?

Ersättning för att du strulat till det på egen hand?
Även om säljaren/butiken är oseriös, ska man tänka sig för lite innan man pratar affärer med såna där "nasare"

Men, frågan är ju också, för att vara safe, du godkände inte ett ägarbyte med transportstyrelsens app då?

För hela grejen verkar rätt hyfsat förvirrande, kan inte säga att jag någonsin hört nåt sådant här från en bilfirma

Också för att förtydliga nåt som verkar lite konstigt, tog du den "nya" bilen med dig från firman och har kört runt i den?
För det är lite oklart

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimy09:

Vad ska du få ersättning för? Tänker du på sveda och värk? Att du behövt krångla med detta?

NEJ. Att någon kommer och registrerar en bil på ditt namn utan din tillåtelse!

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Ersättning för att du strulat till det på egen hand?
Även om säljaren/butiken är oseriös, ska man tänka sig för lite innan man pratar affärer med såna där "nasare"

Men, frågan är ju också, för att vara safe, du godkände inte ett ägarbyte med transportstyrelsens app då?

För hela grejen verkar rätt hyfsat förvirrande, kan inte säga att jag någonsin hört nåt sådant här från en bilfirma

Också för att förtydliga nåt som verkar lite konstigt, tog du den "nya" bilen med dig från firman och har kört runt i den?
För det är lite oklart

Nej jag godkände ingenting, allt var bara förslag snack. Nej jag tog inte bilen, jag fick inte ens nycklarna. Det verkar att försäljaren vill bara sälja bilen till oss.

Permalänk
Medlem

Hum... Detta låter konstigt...
Menar du att bilfirman skrivit över en bil på dig helt utan pappersarbete?!

Hur var värdet på bilarna? Var "din nya bil" mer värd än den gamla (som du skulle lämna in)?

Känns som att det vore väldigt riskabelt för bilfirman att göra affärer på detta sätt. Vad är det som hindrar "köparen" från att bara ta bilen och skita i att betala? Jag menar köparen kan ju bara hävda att denna betalat kontant med en motivation i stil med:

-Om jag inte betalat och det inte finns några paper på avbetalning osv, varför skulle de då ha skrivit över bilen på mig?

Njea detta låter lite märkligt måste jag säga!

Ta hjälp av juridiskt ombud, de brukar ingå i hemförsäkringen.
Precis som andra sagt så kommer du få betala försäkring för varje dag som går på den "nya bilen" så lös detta ASAP!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anomi151:

Nej jag godkände ingenting, allt var bara förslag snack. Nej jag tog inte bilen, jag fick inte ens nycklarna. Det verkar att försäljaren vill bara sälja bilen till oss.

Okej, blir bara mer och mer konstigt

Avbetalningsplanen du kikade på, skrev du under den?

För nu blir det bara konstigare och konstigare, försöker finna en rimlig orsak till varför bilfirman går igenom något sådant här

Men, lawline säger t e x såhär om en dylik situation

"Det finns inget formkrav på avtal för bilköp. Även ett muntligt avtal om köp av bil är alltså giltigt och binder parterna (som i ditt fall).

Som jurist kan jag dock rekommendera er att ändå upprätta ett skriftligt avtal eftersom det underlättar bevisningen vid en eventuell framtida tvist. Men som sagt, det är inget måste."

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Hum... Detta låter konstigt...
Menar du att bilfirman skrivit över en bil på dig helt utan pappersarbete?!

Hur var värdet på bilarna? Var "din nya bil" mer värd än den gamla (som du skulle lämna in)?

Känns som att det vore väldigt riskabelt för bilfirman att göra affärer på detta sätt. Vad är det som hindrar "köparen" från att bara ta bilen och skita i att betala? Jag menar köparen kan ju bara hävda att denna betalat kontant med en motivation i stil med:

-Om jag inte betalat och det inte finns några paper på avbetalning osv, varför skulle de då ha skrivit över bilen på mig?

Njea detta låter lite märkligt måste jag säga!

Ta hjälp av juridiskt ombud, de brukar ingå i hemförsäkringen.
Precis som andra sagt så kommer du få betala försäkring för varje dag som går på den "nya bilen" så lös detta ASAP!

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av godspeed:

Okej, blir bara mer och mer konstigt

Avbetalningsplanen du kikade på, skrev du under den?

För nu blir det bara konstigare och konstigare, försöker finna en rimlig orsak till varför bilfirman går igenom något sådant här

Men, lawline säger t e x såhär om en dylik situation

"Det finns inget formkrav på avtal för bilköp. Även ett muntligt avtal om köp av bil är alltså giltigt och binder parterna (som i ditt fall).

Som jurist kan jag dock rekommendera er att ändå upprätta ett skriftligt avtal eftersom det underlättar bevisningen vid en eventuell framtida tvist. Men som sagt, det är inget måste."

Nej alltså jag skrev inte på något papper alls. Det skedde aldrig ett muntligt avtal heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anomi151:

NEJ. Att någon kommer och registrerar en bil på ditt namn utan din tillåtelse!

Ja.. Nej, kommer inte hända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimy09:

Så länge du har ett aktuellt gällande regbevis kan du höra av dig till transportstyrelsen. Dom kan då se att ägarbytet inte är korrekt gjort. Du kan bevisa att du är ägare till bilen.

Hur menar du då? Det finns ju faktiskt digitala sätt att genomföra ett ägarbyte som endast kräver att man fotar av regbeviset och har tillgång till den andra partens körkortsuppgifter. Om de dessutom har tillgång till något slags ägarbytessystem borde de väl rimligtvis inte ens behöva registreringsbeviset utan det kanske rentav räcker med körkortsnumret som bekräftelse?
(Obs, vilda gissningar från min sida!)

Jag menar naturligtvis inte att detta har gått korrekt till men på vilket sätt skulle en fysisk kopia bevisa din äganderätt? Den är väl per automatik ogiltig om ett ägarbyte har genomförts, eller tänker jag fel?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anomi151:

Nej alltså jag skrev inte på något papper alls. Det skedde aldrig ett muntligt avtal heller.

Okej, men du skriver ju själv, jag citerar din egen text "Jag pratade med försäljaren och bad honom att jag är intresserad av bilen och att jag kommer köpa den samt byta den mot min bil"

Jag tolkar det här som att du sagt att du ska köpa bilen av honom och försäljaren kan också ha gjort det

Normalt sett så kollar man ju på en bil, undersöker den, ber om eventuell besiktningsprotokoll, reparationshistorik om de finns, verkstadshandbok etc etc, och innan dess så säger man ju inget som kan tolkas ens som att man tar bilen, inte ens utan att försöka pruta osv

Jag vill initialt inte misstro dig, men det känns mer och mer som att något missas här eller att det finns något som du inte berättat eller inte minns eller vad det nu kan vara

Det är helt enkelt konstigt så till den grad att man har svårt att tro på hela historien då den är så osannolik

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Tyvärr, jag tror inte på det här för fem öre. Som ovan skriver, osannolikt. Dels ska en överlåtelse göras, dels ska en finansiering upprättas osv. För många parter som dessutom är stora och seriösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anomi151:

Tack för din åsikt, jag ska avvakta och kolla med honom-

Det verkar lite fram och tillbaks mellan om det var du eller din kompis som var hos bilhandlaren, hur många bilar köpte ni egentligen?

Permalänk
Medlem

TS utehåller detaljer för det finns mera parametrar i detta ärende. Inte ens den dummaste bilhandlare i landet ( än mindre en stor renommerad) vågar skriva över en 110k bil på en person och göra affär utan papper.

TS kan ogöra denna affären på 5 röda. Uppenbart fiskar TS efter något annat.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

TS kan ogöra denna affären på 5 röda. Uppenbart fiskar TS efter något annat.

Om man är cyniskt lagd skulle man kunna tolka det som att personen genomfört ett köp/ägarbyte som han eller hon senare ångrat och försöker att ta sig ur det via något kryphål. Jag säger inte att det är så men det är som tidigare nämnts mycket som inte går ihop med denna historia.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ågren:

Om man är cyniskt lagd skulle man kunna tolka det som att personen genomfört ett köp/ägarbyte som han eller hon senare ångrat och försöker att ta sig ur det via något kryphål. Jag säger inte att det är så men det är som tidigare nämnts mycket som inte går ihop med denna historia.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vet inte riktigt vad det skulle innebära dock, vad som berättas här förändrar ju ändå inte faktan i verkliga livet...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Om man är cyniskt lagd skulle man kunna tolka det som att personen genomfört ett köp/ägarbyte som han eller hon senare ångrat och försöker att ta sig ur det via något kryphål. Jag säger inte att det är så men det är som tidigare nämnts mycket som inte går ihop med denna historia.

Skickades från m.sweclockers.com

I stort sett, ja. Det saknas vital information i denna "historia" som gör den trovärdig. Direktanmälan för att genomföra ett ägarskapsbyte kan betrodda aktörer i bilbranschen göra (det behövs inte skickas in något registreringsbevis eller byte via web/app).
Tror inte en "större aktör" riskerar sin ackreditering hos transportstyrelsen för ett "missförstånd". Det krävs som minst ett registreringsnummer på bilen och har säljaren fått det, ja då kan man utgå från att man kommit mycket längre i affären än vad TA låter påskina.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Jag vet inte riktigt vad det skulle innebära dock, vad som berättas här förändrar ju ändå inte faktan i verkliga livet...

Däremot utfallet för TS. AkUs hävdade att "TS kan ogöra denna affären på 5 röda" vilket inte är helt sant beroende på vad som verkligen har skett.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Om TS talar sanning(?) så är allt jag har läst att han har FÅTT en bil. Helt gratis. Nu har du två och inga papper som bevisar att du ska betala något. Fantastiskt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Hur menar du då? Det finns ju faktiskt digitala sätt att genomföra ett ägarbyte som endast kräver att man fotar av regbeviset och har tillgång till den andra partens körkortsuppgifter. Om de dessutom har tillgång till något slags ägarbytessystem borde de väl rimligtvis inte ens behöva registreringsbeviset utan det kanske rentav räcker med körkortsnumret som bekräftelse?
(Obs, vilda gissningar från min sida!)

Jag menar naturligtvis inte att detta har gått korrekt till men på vilket sätt skulle en fysisk kopia bevisa din äganderätt? Den är väl per automatik ogiltig om ett ägarbyte har genomförts, eller tänker jag fel?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag menar det jag skriver. Att bilhandlaren numer behöver del två av regbeviset. Även om bilhandlaren har koppling mot vägtrafikregistret och kan göra ändringen digitalt.

I varje fall har det varit så de senaste åren. Jag byter bil en gång per år och för några år sedan var det hur lugnt som helst, jag behövde inte ta med regbevis eller något, bilhandlaren kollade körkörtet och gjorde ägarbytet digitalt. Men de tre senaste åren har dom varit stenhårda på att jag behövt lämna över regbeviset vid affären. Inte så att vi fyllt i formuläret eller signerat eller så, men bilhandlaren har sagt att dom behöver det fysiska regbeviset. Sen har dom gjort ägarbytet digitalt.

På Transportstyrelsens hemsida står "Del 2 av registreringsbeviset är en värdehandling och måste alltid finnas med vid ett ägarbyte, även i de fall ett ägarbyte sker till en bilfirma."

Så jag har bara förutsatt att någon form av ändring skett. Kanske p.g.a de många bedrägerier som förekommit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimy09:

Jag menar det jag skriver. Att bilhandlaren numer behöver del två av regbeviset. Även om bilhandlaren har koppling mot vägtrafikregistret och kan göra ändringen digitalt.

I varje fall har det varit så de senaste åren. Jag byter bil en gång per år och för några år sedan var det hur lugnt som helst, jag behövde inte ta med regbevis eller något, bilhandlaren kollade körkörtet och gjorde ägarbytet digitalt. Men de tre senaste åren har dom varit stenhårda på att jag behövt lämna över regbeviset vid affären. Inte så att vi fyllt i formuläret eller signerat eller så, men bilhandlaren har sagt att dom behöver det fysiska regbeviset. Sen har dom gjort ägarbytet digitalt.

På Transportstyrelsens hemsida står "Del 2 av registreringsbeviset är en värdehandling och måste alltid finnas med vid ett ägarbyte, även i de fall ett ägarbyte sker till en bilfirma."

Så jag har bara förutsatt att någon form av ändring skett. Kanske p.g.a de många bedrägerier som förekommit.

Där ser man. Tack för infon.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Där ser man. Tack för infon.

Skickades från m.sweclockers.com

Som sagt. Jag bara förutsätter att nån rutinändring har skett. För jag köper oftast bil på samma ställe och av samma säljare. Dom vet mycket väl vem jag är och att det aldrig är problem. Sen helt plötsligt blev dom stenhårda på det med regbeviset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimy09:

Jag menar det jag skriver. Att bilhandlaren numer behöver del två av regbeviset. Även om bilhandlaren har koppling mot vägtrafikregistret och kan göra ändringen digitalt.

I varje fall har det varit så de senaste åren. Jag byter bil en gång per år och för några år sedan var det hur lugnt som helst, jag behövde inte ta med regbevis eller något, bilhandlaren kollade körkörtet och gjorde ägarbytet digitalt. Men de tre senaste åren har dom varit stenhårda på att jag behövt lämna över regbeviset vid affären. Inte så att vi fyllt i formuläret eller signerat eller så, men bilhandlaren har sagt att dom behöver det fysiska regbeviset. Sen har dom gjort ägarbytet digitalt.

På Transportstyrelsens hemsida står "Del 2 av registreringsbeviset är en värdehandling och måste alltid finnas med vid ett ägarbyte, även i de fall ett ägarbyte sker till en bilfirma."

Så jag har bara förutsatt att någon form av ändring skett. Kanske p.g.a de många bedrägerier som förekommit.

Står det inte en kod på del 2, som man behöver för ägarbytet. Känns som att det är det minsta man kan kräva i säkerhet för att inte fel bil skall byta ägare av misstag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Står det inte en kod på del 2, som man behöver för ägarbytet. Känns som att det är det minsta man kan kräva i säkerhet för att inte fel bil skall byta ägare av misstag.

På mitt finns ett kontrollnummer och en QR-kod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Står det inte en kod på del 2, som man behöver för ägarbytet. Känns som att det är det minsta man kan kräva i säkerhet för att inte fel bil skall byta ägare av misstag.

Finns fall där köparen/mottagaren fotar del2 eller skannar in QR-koden och körkortet, sen kan han genomföra ägarbytet själv.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare